Guest Teemu80

Larnacan liikennettä (15 kuvaa)

16 viestiä aiheessa

Moi! Ohessa muutama valikoitu räpsy Larnacan liikenteestä männäviikolta :)

 

Kentällä vähintäänkin hyvät bongausmahdollisuudet suoraan rannalta! Sääli, että koneita tuli aika harvakseltaan, kun sesonki vasta käynnistymässä. Voin silti lämpimästi suositella  ;D

 

[ attachment removed / expired ]

 

Aloitetaan pikkusuihkarilla: CRJ-200 Air Volgan väreissä

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten bussilastillinen lomalaisia samalta suunnalta (VP-BUP)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Paikallista väriä: 5B-DCF

 

[ attachment removed / expired ]

 

Myös USAn sotilaskone oli ilmassa (molemmat kuvat samasta)

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Seuraavaksi pukkasi Itävaltalaista: A321-111, OE-LBA

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten Wizzairin A321 HA-LPW

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lufthansan A321 D-AISJ

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten taas paikallinen pikkubussi A319 5B-DBP

 

[ attachment removed / expired ]

 

Aegeanin SX-DGB

 

[ attachment removed / expired ]

 

Otetaan yksi nousu väliin paikallisin värein: Cyprus airways 5B-DCH

 

[ attachment removed / expired ]

 

Boeing 767 toi lisää Brittejä. Tässä G-BZHB

 

[ attachment removed / expired ]

 

Czech Airlines A319 OK-OER

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sadepilviä alkoi kertyä kentän yllle ja valotusolosuhteet muuttuivat hieman haastaviksi. Aegeanin A320 (SX-DVY) tuskin erottuu taustasta  :-[

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tällaista tällä kertaa. Saa kommentoida  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaapi kummiskin olla A320 ;)

Ihan hyvät kuvat.

 

Jep, niin tietysti. Näppäilyvirhe  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muuten ihan hyvät kuvat, mutta onko kuvat hieman epäteräviä?

 

Pikkasen löytyy vapinaa joo.

Johtunee jalustan/tuen puuttumisesta ja värinavaimentamattomasta 200:n zoomista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikkasen löytyy vapinaa joo.

Johtunee jalustan/tuen puuttumisesta ja värinavaimentamattomasta 200:n zoomista.

 

Tuskinpa johtuu. Sen verran lyhyitä näyttää olevan valotusajat.  ::)

 

Olisi mielenkiintoista nähdä esim. vaikka tuon Austrianin, ja toisena vaikkapa tuon auringossa kuvatun Cypruslaisen kuvan tietoja. Niistä ja linssi/kameratiedoista voisi ehkä tehdä päätelmiä ja  johtopäätöksiä tuohon pehmeyteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskinpa johtuu. Sen verran lyhyitä näyttää olevan valotusajat.  ::)

 

Olisi mielenkiintoista nähdä esim. vaikka tuon Austrianin, ja toisena vaikkapa tuon auringossa kuvatun Cypruslaisen kuvan tietoja. Niistä ja linssi/kameratiedoista voisi ehkä tehdä päätelmiä ja  johtopäätöksiä tuohon pehmeyteen.

 

Kaikki vinkit otetaan vastaan, että onnistuu ensi kerralla paremmin  :thmbup:

Kalusto ei ole ammattilaistasoa: NIKON D3000 ja linssi NIKKOR DX 55-200 1:4-5.6.

Nämä näpsyt otettu automaattiasetuksella.

Austrianin kuva: ISO200, 1/2000 f5.6

Aurinkoinen Cypruslainen: ISO200, 1/2000 f5.3

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä minä melkein noiden tietojen valossa lähtisin siitä, että pehmeys johtuu aika pitkälle tuosta käytetystä aukosta. Kokeileppa himmentää sinne f8-f10 kieppeille, niin varmaan rupeaa tulemaan jo ihan eritavalla terävää. Kuitenkin kun tuolleen päivällä noita jettejä kuvaa, niin valoa riittää. Meinaan tuo 1/2000s on aivan tarpeettoman lyhyt valotusaika, etenkin kun vastapainona vaakakupissa on tosiaan iso aukko ja sitä kautta pehmeät kuvat... Eli laita vaan jettejä kuvatessa reippaasti aukon esivalinnalle se kamera, ja veivaat aukkoa vähän himmeämmäksi. Ja potkurikoneiden kohdalla voit kokeilla sitten saada vaikka vähän liikettä potkureihin suljinajan esivalinnalla. Veivaat ajan johonkin 1/200s huitteille ja rupeat testaamaan. Sitten pidentelet aikaa sitämukaa, kun taidot karttuu ja haluat enemmän liikettä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä minä melkein noiden tietojen valossa lähtisin siitä, että pehmeys johtuu aika pitkälle tuosta käytetystä aukosta. Kokeileppa himmentää sinne f8-f10 kieppeille, niin varmaan rupeaa tulemaan jo ihan eritavalla terävää. Kuitenkin kun tuolleen päivällä noita jettejä kuvaa, niin valoa riittää. Meinaan tuo 1/2000s on aivan tarpeettoman lyhyt valotusaika, etenkin kun vastapainona vaakakupissa on tosiaan iso aukko ja sitä kautta pehmeät kuvat... Eli laita vaan jettejä kuvatessa reippaasti aukon esivalinnalle se kamera, ja veivaat aukkoa vähän himmeämmäksi. Ja potkurikoneiden kohdalla voit kokeilla sitten saada vaikka vähän liikettä potkureihin suljinajan esivalinnalla. Veivaat ajan johonkin 1/200s huitteille ja rupeat testaamaan. Sitten pidentelet aikaa sitämukaa, kun taidot karttuu ja haluat enemmän liikettä :)

 

Kiitos näistä vinkeistä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tarkennus ollut kertalaakilla vai servolla? Kuinka lähellä koneet oli?

 

Tarkennus oli servolla.

Koneet tulivat todella läheltä, paha sanoa. Muutama sata metriä...ehkä?

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se sit oo tarkennuksessakaan, ei tuo niin hidastarkenteinen oo ettei mukana pysyisi. Yhdyn siis Mikkoon.

Onhan se f5.6, varsinkin siellä optiikan telepäässä, pehmeä. Jossain kympin hollilla luulisi olevan paree, pitää vaan ettiä se paras aukko-aika suhde.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Myös USAn sotilaskone oli ilmassa (molemmat kuvat samasta)

 

Oletpa saanut kuvatuksi Herculeksen kaukana kotoaan. Pyrstökoodi "YJ" viittaa Yokotan lentotukikohtaan Japanissa, aivan tässä Tokion liepeillä. Jos oikein tuosta kuvasta näen, niin kuvaamasi C-130H on 74-2062.

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletpa saanut kuvatuksi Herculeksen kaukana kotoaan. Pyrstökoodi "YJ" viittaa Yokotan lentotukikohtaan Japanissa, aivan tässä Tokion liepeillä. Jos oikein tuosta kuvasta näen, niin kuvaamasi C-130H on 74-2062.

 

-Esa

 

Vähän rakeiseksi menee, mutta tunniste ainakin näkyy selvemmin: mainitsemasi 74-2062 siis kyseessä. Mikäköhän mahtoi olla visiitin tarkoitus?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäköhän mahtoi olla visiitin tarkoitus?

 

Eipä noista sotilaskoneiden liikkeistä oikein tietoa saa. Larnacassa on saattanut olla vain tankkausvälilasku. Muuten koneen liikkuminen Euroopassa voi olla yhteydessä maanjäristyksen/tsunamin jälkeisiin avustusoperaatioihin.

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä noista sotilaskoneiden liikkeistä oikein tietoa saa. Larnacassa on saattanut olla vain tankkausvälilasku. Muuten koneen liikkuminen Euroopassa voi olla yhteydessä maanjäristyksen/tsunamin jälkeisiin avustusoperaatioihin.

 

-Esa

 

Menossa huoltoon jenkkilän suuntaan..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla