Jetro Eemeli Rouvali

Mikä Kone FSX:ksään (tietokone siis)

638 viestiä aiheessa

Minä olen vertaillut enkä ole löytänyt luvattuja hintaeroja. Muutaman kerran kun tätä on pyritty todistelemaan niin hintaero on saatu lähinnä "unohtamalla" Windows paketista.

Mitä tuohon häviämiseen tulee, niin tuosta on fakta kaukana. "Markettikoneita" on joka lähtöön ja niistä löytyy tarvittaessa täysiverisiä pelikoneitakin. Tietenkin jos marssii Cittariin ja ostaa ensimmäisen vastaan tulevan 500 euron pöntön, niin epäilemättä siinä on puutteita. Eikä noissa tarvitse rajoittua merkkikoneisiin vaan myös liikkeiden myymiä valmispaketteja kannattaa katsella. Minä olen pelaillut viimeiset pari vuotta budjettiläppärillä ja vaikka esimerkiksi Cliffs of Dover onkin tällä pelikelvoton, niin "muutamien pelien" pelaaminen on melkoista vähättelyä.

Mitä päivityspotentiaaliin tulee, niin varmasti tuo joillekin on tärkeää, mutta väitän, että useimmilla päivityspotentiaalia ei tule muutenkaan käytettyä. Se edellyttää jokseenkin aktiivista päivittämistä etteivät osat vanhene käsiin. Ja vaikka osat haluaisi valita itse, niin itse kasaamista en suosittelisi kuin innokkaimmille. Ihan jo sen takia, että ei tarvitse huolehtia mahdollisista yhteensopivuusongelmista tai selvitellä mikä komponentti on hajalla.

En tietenkään halua sanoa ettei komponentteja voisi tai joissain tapauksissa kannattaisikin valita itse, mutta valmispaketteja kammotaan kohtuuttoman paljon. Hyvin valitsemalla niistäkin saa pätevän koneen.

Se windows ei paljoa lisä-hintaa siihen pakettiin tuo. Muutaman euron yli 100€ saa jo riittoisan perus Windows 7 koneelleen ja se mitä kukin haluaa käyttiksenä pitää, ilmaisenakin löytyy Linux pohjaa. Ei se ole mikään syy konepaketille, että unohtuu se käyttis siitä. Se voi olla usein jopa aivan tarkoituksen peräistä, jos on aiemmin sen ostanut. Läppärit on oma kategoriansa, pysytään nyt näissä tietokoneissa sillä osa-alueella mistä on puhuttukkin aiemmin. Suosittelen oikeasti ottamaan itse selvää, jos ei todistelut muiden osalta ole luotettavia. Kun vähän enempi vaivaudut tuohon tutkiskeluun noiden valmiskoneiden ja kasattujen välillä, en nyt usko tuolla puheellasi oikein että olisit tätä kunnolla tarkastellut. Jopa tuo aiempi Anssin linkitys on jo itselleni erittäin uskottava kuva koneista ja hinta ero on aika selvä.

Mutta teeppä miten teet, tämä on aika selvä mielipide useammaltakin taholta että valmiskoneita(HP, Fujitsu) ei osta kun tietämättömät ja katuvat tätä sitten loppujen lopuksi kun päivitystä alkaavat miettimään. Muropaketissa on syvempää keskustelua tästäkin asiasta ja sieltä saa vielä enempi rakentavaa keskustelua näiltä pohjilta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Läppärit on oma kategoriansa, pysytään nyt näissä tietokoneissa sillä osa-alueella mistä on puhuttukkin aiemmin.

Läppäriesimerkki oli mukana ainoastaan kumoamassa väitteesi etteivät valmiskoneet olisi pelikelpoisia. Joten turha siihen läppäri-sanaan on tuossa takertua. Mutta sovitaan niin, että jokainen tekee hintavertailut tarpeen mukaan ja päättää mitä haluaa ja mistä saa halvimmalla. Valmiskonekin voi kuitenkin olla ihan pelikelpoinen toisin kuin täällä on väitetty eikä niitä tarvitse välttää kuin ruttoa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Läppäriesimerkki oli mukana ainoastaan kumoamassa väitteesi etteivät valmiskoneet olisi pelikelpoisia. Joten turha siihen läppäri-sanaan on tuossa takertua. Mutta sovitaan niin, että jokainen tekee hintavertailut tarpeen mukaan ja päättää mitä haluaa ja mistä saa halvimmalla. Valmiskonekin voi kuitenkin olla ihan pelikelpoinen toisin kuin täällä on väitetty eikä niitä tarvitse välttää kuin ruttoa.

Läppäri ei ole millään tasolla vertailukelpoinen PC tason koneisiin. Komponenttienkin toteutus on ero kuin yöllä ja päivällä, eli et voi laittaa PC:hen osia siitä suoraan.

Jos tietokone tietämyksesi nojaa tuohon niin ei sinun kannattaisi keskustella tälläisistä täällä. :thmbdn:

Minä en ole kieltänyt missään vaiheessa että valmiskoneet ei olisi peli kelpoisia, kai nyt tiedän kun Pikkuveljeni niitä ostaa ja pelaako se nyt WOW:ia sillä. Se vaan on aika rajallinen niiden pelien suhteen nuo valmiskoneet, komponentteja jos verrataan tehoissa ja millä/minkä tehoisilla, millä asetuksilla/laitteilla niitä pelejä pelaillaan. Usko vaan huvikseen, kokemusta löytyy valmiskone saralta sen verran, että juuri sen takia en itse niitä osta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Läppäri ei ole millään tasolla vertailukelpoinen PC tason koneisiin. Komponenttienkin toteutus on ero kuin yöllä ja päivällä, eli et voi laittaa PC:hen osia siitä suoraan.

Melkein tekisi mieli udella mikä ihme tämä määritelmäsi mukainen PC on tai mikä on "PC taso", mutta ehkä sitten erkaannutaan turhan kauaksi aiheesta. Voin kyllä vakuuttaa, että tavanomaisen läppärit ovat mitä suurimmissa määrin PC-koneita. No, ehkä nykymaailmassa jotkut sitten käyttävät PC:tä tarkoittamaan ainoastaan perinteistä pöytäkonetta.

Ja kuten sanottua, jos kohtuuhintainen läppäri pyörittää pelejä, niin kyllä pyörittää myös pakettikone. Kun tätä konetta aikoinani hankin, niin kyllä kaiken maailman tietäjät yrittivät kovasti väittää ettei läppärillä voi pelata ja pöytäkone pitäisi hankkia.

Minä en ole kieltänyt missään vaiheessa että valmiskoneet ei olisi peli kelpoisia, kai nyt tiedän kun Pikkuveljeni niitä ostaa ja pelaako se nyt WOW:ia sillä. Se vaan on aika rajallinen niiden pelien suhteen nuo valmiskoneet, komponentteja jos verrataan tehoissa ja millä/minkä tehoisilla, millä asetuksilla/laitteilla niitä pelejä pelaillaan. Usko vaan huvikseen, kokemusta löytyy valmiskone saralta sen verran, että juuri sen takia en itse niitä osta.

"Muutamia pelejä pelailla" ei ehkä varsinaisesti tarkoita etteikö niillä voisi pelata, mutta kovin rajoittuneen kuvan pyrit valmiskoneista antamaan. Jos on ns vakava pelaaja ja kaikkien uusimpien pelien pitää pyöriä täysillä asetuksilla, niin epäilemättä ilman muuta jättää valmiskoneet hankkimatta. Kaikilla ei kuitenkaan ole vastaavia tarpeita, joten valmiskoneilla pelottelu on kovasti liioiteltua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

"Muutamia pelejä pelailla" ei ehkä varsinaisesti tarkoita etteikö niillä voisi pelata, mutta kovin rajoittuneen kuvan pyrit valmiskoneista antamaan. Jos on ns vakava pelaaja ja kaikkien uusimpien pelien pitää pyöriä täysillä asetuksilla, niin epäilemättä ilman muuta jättää valmiskoneet hankkimatta. Kaikilla ei kuitenkaan ole vastaavia tarpeita, joten valmiskoneilla pelottelu on kovasti liioiteltua.

Kannattaa tämä kommentti osoittaa niille, jotka täällä valittavat FS huonosta sujuvuudesta valmiskoneilla ja selittää syyt. Täällä palstalla kun pitkälti porukka on FS.n perään ja haluavat juuri sitä tehoa. Ehkä tämä sinun viittaama kommentointisi ei sovellu tänne FSnordicin puolelle vaan tälläisen voi jollain tietokonepalstalla ilman muuta tuoda julki, joissa käyttäjä kunta on vähän toisenlainen verrattaen tänne. Juuri tämän takia itse tuon tämän puolen valmiskoneista täällä julki, kun suurin osa käyttäjäkunnasta on Simulaattorin käyttäjiä. Ne muiden pelien ja muiden käyttötarkoitusten omaavat henkilöt löytyy aivan muualta kuin täältä enemmissä määrin. Eli vähän väärä paikka sinun tuoda tätä keskustelua täällä. Kuitenkin tässä mitä olen viimeiset 8 vuotta tällä foorumilla hyvin aktiivisesti toiminut, niin monessa otteessa on valitettu tehottomuutta FS:n suhteen, ei oikeastaan muihin peleihin. Ja sitä kautta on täällä moni opastanut kasaamaan konetta FS soveltuvalle tasolle.

Kuitenkin nuo nykypäivän lisurit esim FSX:lle vaatii koneelta paljon ja jo FSX itsessään vaatii erittäin paljon esim suoritin tehoa ja hyvin usein tapauksissa valmiskoneet on rampautettu joko prosessorilla tai näyttiksellä, jos esim valmiskoneessa on i7 tason prosessori ja näytönohjain 30€ HTPC:lle tarkoitettu näyttis, niin mielestäni se järki niissä valmiskoneissa on todellakin kasauksen suhteen hakoteillä. Ei ns. teho osat pääse todelliseen kunniaansa vaan jylläävät puolitehoilla kun nyt se näyttis nyt vaan sattuu olemaan pullonkaulana tai prosessori.

Kloonikoneissa on se hyvä puoli, että osien suhteen on se mahdollisuus jotta voi päivitellä. Ei tarvitse koko koonpanoa pistää vaihtoon välttämättä, kun on aiemmin hankkinut riittävän tilavan kotelon, jossa ilma vaihtuu eikä ole ahdas sillipurkki kuten valmiskoneissa tuppaa olemaan.

Sellainenkin jo syö osien käyttöikää mukavasti jos ilmanvaihto ei ole hyvin toteutettu, osat käy kuumana lämpimän sisätilan ilman takia.

Valmiskoneessa on vain yksi takuu ja se on koko kokoonpanolle, kloonikoneissa voi osia vaihdella ja jokaisella osalla on takuunsa ja helpottaa kummasti vaihtelua.

Valmiskoneissa on siis erittäin rajoitettu päivitys mahdollisuus osien suhteen, koska kaikki on mitoitettu juuri sille sisällä olevalle laitteistolle.

Nykyiset huippunäytönohjaimet vie reilusti kotelo tilaa pituus ja paksuus suunnassa ja niille pitää olla hyvä ilmankierto kotelon sisällä.

Joten moni asia kannattaa ottaa huomioon valmiskoneiden suhteen ja vertailla kloonikoneisiin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kannattaisiko ensin ladata Windows 7 päivitys että Vista vaihtoisi 7:iskaan, että jos se lopettaisi fs2004:senkin jumittamisen ja pääsisi samalla lentämään "ei full-screen modella" ?

Kun jos muilla toimii fs2004 kuin unelma läppäreillä joissa on 7 ja mulla jumittaa kun mulla on vista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kannattaisiko ensin ladata Windows 7 päivitys että Vista vaihtoisi 7:iskaan, että jos se lopettaisi fs2004:senkin jumittamisen ja pääsisi samalla lentämään "ei full-screen modella" ?

Kun jos muilla toimii fs2004 kuin unelma läppäreillä joissa on 7 ja mulla jumittaa kun mulla on vista.

Ei johdu siitä..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei johdu siitä..

Mistäs se sitten ? kun tässä pöytäkoneella pelaa hyvin ihan 19frames per second kai ja tässä on AMD Athlon XP 1.7GHz prossu ja ATI Radeon 9500 näyttis ja mun läppärissä AMD Athlon X2 2.1GHz ja ATI Mobility Radeon 4570 näyttis ja siin ei toimi :D ? ja tää pöytäkone on vuodelta 2005 itse koottu ja läppäri vuoden 2010 vaihteen Acerin läppäri

Että ootko ihan varma ettei johdu siitä ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mistäs se sitten ? kun tässä pöytäkoneella pelaa hyvin ihan 19frames per second kai ja tässä on AMD Athlon XP 1.7GHz prossu ja ATI Radeon 9500 näyttis ja mun läppärissä AMD Athlon X2 2.1GHz ja ATI Mobility Radeon 4570 näyttis ja siin ei toimi :D ? ja tää pöytäkone on vuodelta 2005 itse koottu ja läppäri vuoden 2010 vaihteen Acerin läppäri

Että ootko ihan varma ettei johdu siitä ?

Kyllä se vaan Vistassa on toiminut ongelmitta Windowed tilassa myös. Vaikea sanoa mistä ne yksilökohtaiset ongelmat johtuu, koneet kun ei täydellisen samanlaisia ole keskenään. Veikkaisin ajuri puolen ongelmia. Athlon XP ei ole mikään ihmeiden tekijä simun suhteen. Itselläni ei edes Athlon 2500+ jaksanut FS9 jauhaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä se vaan Vistassa on toiminut ongelmitta Windowed tilassa myös. Vaikea sanoa mistä ne yksilökohtaiset ongelmat johtuu, koneet kun ei täydellisen samanlaisia ole keskenään. Veikkaisin ajuri puolen ongelmia. Athlon XP ei ole mikään ihmeiden tekijä simun suhteen. Itselläni ei edes Athlon 2500+ jaksanut FS9 jauhaa.

Siis tässä jolla se pyörii ihan hyvin eli jotain 19frames per second niin on se AMD Athlon XP 1.7GHz ja se ATI RADEON 9500. Ja siinä läppärissä jolla ei toimi niin on se AMD Athlon X2 64bit 2.1GHz !

Eikä läppärillä jossa on vista niin pysty lentämään simua "ei full screen " modella eli oisko se se window modella, ja läppärissä käy samalla tavalla kuin FSX:än kanssa. Olen yrittänyt lentää "ei full screen"/"window modella" mutta kuva jumittaa main paneliin kun yrittää vaihtaa virtual cockpittiin + kun käynnistää IvAp:in niin kun vähän aikaa on ollut IVAOssa online, ja esim aloittanut rullailemaan kohti odotuspaikkaa niin kuva jumittaa kokonaan eikä ala pyörimään ennenkuin vaihtaa takaisin "full screen modelle"

Ja full screen modella käy siis samalla tavalla kuin FSX:än kanssa eli ensin pyörii hyvin, ja yhtääkkiä rupeaa tökkimään pahasti ainakin lisärien kanssa mutta myös jollain defu koneillakin, ja olen huomannut tuon vain IVAOssa lennettäessä eli ONLINE.

Ja vielä sen verran että läppärissä on käytössä langaton netti ja tässä vanhassa pöytäkoneessa on langallinen käytössä.

-Jetro

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis tässä jolla se pyörii ihan hyvin eli jotain 19frames per second niin on se AMD Athlon XP 1.7GHz ja se ATI RADEON 9500. Ja siinä läppärissä jolla ei toimi niin on se AMD Athlon X2 64bit 2.1GHz !

Eikä läppärillä jossa on vista niin pysty lentämään simua "ei full screen " modella eli oisko se se window modella, ja läppärissä käy samalla tavalla kuin FSX:än kanssa. Olen yrittänyt lentää "ei full screen"/"window modella" mutta kuva jumittaa main paneliin kun yrittää vaihtaa virtual cockpittiin + kun käynnistää IvAp:in niin kun vähän aikaa on ollut IVAOssa online, ja esim aloittanut rullailemaan kohti odotuspaikkaa niin kuva jumittaa kokonaan eikä ala pyörimään ennenkuin vaihtaa takaisin "full screen modelle"

Ja full screen modella käy siis samalla tavalla kuin FSX:än kanssa eli ensin pyörii hyvin, ja yhtääkkiä rupeaa tökkimään pahasti ainakin lisärien kanssa mutta myös jollain defu koneillakin, ja olen huomannut tuon vain IVAOssa lennettäessä eli ONLINE

-Jetro

En nyt usko että vika on windowsissa, vaan enemmän epäilisin ohjelmistopuolen ongelmia, ajureita esim. Kyllä se FS2004 toimii 1.6ghz Compaq Miniläppärissäkin ongelmitta molemmissa tiloissa ja Läppärissä on windows 7. Vistan ja 7 välinen ero on ainoastaan sujuvuudessa, muuten tismalleen samat windowsit. Eli joko läppärin näyttis ei vaan jaksa jauhaa tms. Mutta 100% varmuudella se vika ei ole Windowsissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En nyt usko että vika on windowsissa, vaan enemmän epäilisin ohjelmistopuolen ongelmia, ajureita esim. Kyllä se FS2004 toimii 1.6ghz Compaq Miniläppärissäkin ongelmitta molemmissa tiloissa ja Läppärissä on windows 7. Vistan ja 7 välinen ero on ainoastaan sujuvuudessa, muuten tismalleen samat windowsit. Eli joko läppärin näyttis ei vaan jaksa jauhaa tms. Mutta 100% varmuudella se vika ei ole Windowsissa.

Ok no sitten luovun Windowsin vaihdosta ! Olisiko sitten esim: tuuletuksessa tai jossain vastaavassa ongelmaa ? Kun FS2004:losta pyörittää niin läppäri käy todella kuumana vaikka kätössä onkin jäähdytys alusta !

Ja (ANTEEKSI VAAN !) ajattelin luopua FS2004:losen vaihtamisesta FSX:ään ihan vain sillä perusteella että: FS2004 vie paljon vähemmän tehoa koneesta kuin FSX, FS2004:jään saa kaikki suomen lisäosamaisemat ja saa paljon hyviä lisäosakoneita :) ja BLIIS ei mitään AGREAMISIA ASIASTA KIITOS  :'(

Tai voisi kyllä itse asiassa tehdä silleen että: ostan budjetin mukaisen valmiskoneen, ja katson pyörittääkö se FSX ja jos ei niin silloin FS2004 !

-Jetro

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ok no sitten luovun Windowsin vaihdosta ! Olisiko sitten esim: tuuletuksessa tai jossain vastaavassa ongelmaa ? Kun FS2004:losta pyörittää niin läppäri käy todella kuumana vaikka kätössä onkin jäähdytys alusta !

Tai voisi kyllä itse asiassa tehdä silleen että: ostan budjetin mukaisen valmiskoneen, ja katson pyörittääkö se FSX ja jos ei niin silloin FS2004 !

Oletko tarkkaillut lämpötiloja millään erillisellä ohjelmalla? Totta kai koneen ylikuumeneminen aiheuttaa ongelmia.

Sulla tuntuu noi suunnitelmat koneen hankinnan suhteen vaihtuvan päivittäin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oletko tarkkaillut lämpötiloja millään erillisellä ohjelmalla? Totta kai koneen ylikuumeneminen aiheuttaa ongelmia.

Jep, tässä on nyt 14 sivua jauhettu samaa sontaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No en ole ja mistä saisi ohjelman jolla saisi asian selville ? Ja eihän se koneen oston suhteen ole vaihtunut vain simun kannalta (ehkä) !

Suoraan sanottuna tässä kun miettii että kumpaan tyytyisi FSX vai FS2004 niin vähän kyllä menee FS2004:ljän puolelle. Mutta kun ei ole vtu asiasta kokonaan varma niin kyllä KYRSII !

Kun ei tiedä kumpi  >:( niin KYRSII !

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No en ole ja mistä saisi ohjelman jolla saisi asian selville ?

Googleta.

Ja eihän se koneen oston suhteen ole vaihtunut vain simun kannalta (ehkä) !

Kyllä se vaihtuu joka kerta, kun sulle jotain ehdotetaan. Mikään ei tunnu kelpaavan.

Suoraan sanottuna tässä kun miettii että kumpaan tyytyisi FSX vai FS2004 niin vähän kyllä menee FS2004:ljän puolelle. Mutta kun ei ole vtu asiasta kokonaan varma niin kyllä KYRSII !

Kun ei tiedä kumpi  >:( niin KYRSII !

Sitä taasen on turha meille jatkuvasti valittaa.

Jätä ne enterit väliin niistä viesteistäsi ja älä päätä joka lausetta huutomerkkiin. Sun viestejäs on erittäin rasittava lukea.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Googleta.

Kyllä se vaihtuu joka kerta, kun sulle jotain ehdotetaan. Mikään ei tunnu kelpaavan.

Sitä taasen on turha meille jatkuvasti valittaa.

Jätä ne enterit väliin niistä viesteistäsi ja älä päätä joka lausetta huutomerkkiin. Sun viestejäs on erittäin rasittava lukea.

Joo: pitää googlettaa, ja rasittava lukea... jauhettu 100kertaa, sanonpa vaan että en ole varma että, kummalla simuilisin.......

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja vtu kyllähän kelpaisi vaikka 3000tonnin pelikone + FSX tai FS2004 mutta kun budjetti ei sitä stana salli.......

Oi, kova jätkä kun kiroaa  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja vtu kyllähän kelpaisi vaikka 3000tonnin pelikone + FSX tai FS2004 mutta kun budjetti ei sitä stana salli.......

Kannattaa keskittyä peruskoulun läpiviemiseen, jonka jälkeen joskus töihin ja sitten vasta ruveta miettimään tälläisiä asioita kuten budjetti, tehokone, kasaaminen, prosessorin hankinta....

::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kannattaa keskittyä peruskoulun läpiviemiseen, jonka jälkeen joskus töihin ja sitten vasta ruveta miettimään tälläisiä asioita kuten budjetti, tehokone, kasaaminen, prosessorin hankinta....

::)

;D niin pitäisi varmaan tehdä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Osta joku tonnin pakettikone ja pelaa FS2004. Kyllä se sitä pyörittää ja pääset helpolla.

Joo ostan budjetin mukaisen koneen tai mitä nyt sattuu käymään, ja testaan siinä FSX:n toimivuuden ja jos ei pyöri niin sen jälkeen FS2004 + REX. Mutta tottakai pyrin mahdollisimman tehokkaaseen pakettiin kuten tämä: http://www.gigantti.fi/product/tietokoneet/poytatietokoneet/PAHPE555SC/hp-pavilion-elite-poytatietokone-hpe-555sc tai sitten tämä: Acer Aspire M5910 / Intel Core i5-650 / 6 GB / 1 TB / HD5850 / Windows 7 Home Premium - pöytätietokone.. Jos ensimäinen tule ostettua niin FSX. Jos toi toinen niin silloin FS2004 + REX  ;D

-Jetro

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Acer Aspire M5910 / Intel Core i5-650 / 6 GB / 1 TB / HD5850 / Windows 7 Home Premium - pöytätietokone.

Hoh, toihan on enemmän kuin tarpeeksi tehokas FSX:lle..  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hoh, toihan on enemmän kuin tarpeeksi tehokas FSX:lle..  ::)

Hups  :-[ no totaa....sitten tuokin FSX:älle jos ei tuota Pavilionia mutta, kuitenkin Pavilioni olisi tavoite  :thmbup: Mutta se ei sitten saa tökkiä lisärien kanssa  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.