Mika Jääskeläinen

Käytättekö jotain (äly)kännykkää ja/tai sen ohjelmaa lentoharrastuksen tueksi?

28 viestiä aiheessa

Nykyaikaiset kännykät ovat pienoistietokoneita taskussa ja aina mukana sekä niillä pystyy tekemään monenmoisia asioita sopivalla ohjelmistolla, mitä millään mukana raahattavalla läppärillä tai tablet-tietokoneella ei tulisi tehtyä. Kiinnostaisi tietää, mihin ilmailuharrastuksessa liittyvään toimitaan olette hyödyntäneet näitä (äly)kännyköitä ja mihin näkisitte niiden soveltuvan jatkossa?  Esim. ePlanin jättö kännyllä lomakkeen kautta? uudet NOTAM:it heti kännyyn?, SPECI:t kännyyn heti?, navigoinnin tuki + ilmoittautumispisteet + radiotaajuudet näytöllä, kerhon koneen varaustilanne ja varaukset yms.

Esimerkkinä lainaus toisesta keskustelusäikeestä:

Lainaus käyttäjältä: Anders Åman - Tänään kello 20:48:47

Kartta ja kompassi ja kello. Mutta minulla on myös Air Nav Standard ohjelmisto iPadille sekä iPhonelle. Pad ei ole aina mukana mutta puhelin on. Ihan kiva lisä perusnavigointiin.

Hyvä pointti, nykyisiin älykännyihin saa kaikennäköistä toiminnallisuutta. Se olikin yksi näistä mahdollisista "Ilmailun ohjelmistot ja laitteet" keskusteluaiheista, mistä ajattelin viritellä oman keskustelun aikaiseksi. (Äly)Kännyköillä kun on erillainen käyttörooli ja -mahdollisuus kuin näillä tablet-tietokoneilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä kännykän navigaattorillakin löytää esim. kaverin kesämökin, hih.

Toki, tosin näillä hienoilla nykykännyttimillä voi tehdä vaikka mitä ihmeellisiä asioita ja olisi opettavaista kuulla mitä ilmailuharrastukseen liittyviä asioita kanssailveilj....ilmailijat ovat tehneet tai haaveilisivat tekevät näillä moderneilla "mobiilipäätteellä".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

tai haaveilisivat tekevät näillä moderneilla "mobiilipäätteellä".

Kyllähän niille käyttöä voisi löytyä, varsinkin, jos niillä jonain päivänä saisi siirtää dataa/viestejä(/puheluita) kesken lennon, toistaiseksi mikään näistä ei vielä ole mahdollista Suomessa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllähän niille käyttöä voisi löytyä, varsinkin, jos niillä jonain päivänä saisi siirtää dataa/viestejä(/puheluita) kesken lennon, toistaiseksi mikään näistä ei vielä ole mahdollista Suomessa.

Olet väärässä. Olen itsekin soittanut Malmin torniin kännykällä lennolta, ihan laillisesti.

t. Timo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olet väärässä. Olen itsekin soittanut Malmin torniin kännykällä lennolta, ihan laillisesti.

t. Timo

Kerrotko vielä, miten tämän teon nimenomainen laillisuus on todettu? Ilmailulain nojalla annetun ilmailumääräyksen viittaukset päällikön käskyvallasta eivät vielä eilen kävelleet ns. radiolain yli, tilanne voi tietysti olla muuttunut yön aikana. Se, että teko olisi pakkotilatekona sallittu, ei tee itse teosta laillista, vaan asettaa tekijän rangaistusvastuusta vapaaksi, tiettyjen laissa säädettyjen edellytyksien täyttyessä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kappas vaan, ovat menneet salaa päivittämään tuon. No perustuu kuitenkin tuohon 1015/2001 tekstiin.

Noo.. edellinen määräys oli 15Z/2009 M, jolla puolestaan kumottiin 15Y/2008 M, jolla taasen kumottiin tuo 15X/2007 M. Sama laki on kaikissa taustalla kyllä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kerrotko vielä, miten tämän teon nimenomainen laillisuus on todettu? Ilmailulain nojalla annetun ilmailumääräyksen viittaukset päällikön käskyvallasta eivät vielä eilen kävelleet ns. radiolain yli, tilanne voi tietysti olla muuttunut yön aikana. Se, että teko olisi pakkotilatekona sallittu, ei tee itse teosta laillista, vaan asettaa tekijän rangaistusvastuusta vapaaksi, tiettyjen laissa säädettyjen edellytyksien täyttyessä.

Tähän aiheeseen ja ongelmaan on aivan turha sekoittaa rikosoikeuden yleisiä oppeja. Niillä ei ole juuri mitään tekemistä tämän asian kanssa. Akateemisessa mielessä asiaa voisi ehkä pohtia, mutta mitään järkeä siinä ei ole. Varsinkaan ilmailuaiheisella internet-palstalla.

Edit: jotain rajaa tälle jatkuvalle laki-, asetus- ja määräysjeesustelulle täällä foorumilla. Mikään keskustelu ei enää onnistu ilman, että se säännöspuntta kaivetaan jostain esille ja aletaan ruotimaan sitä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Edit: jotain rajaa tälle jatkuvalle laki-, asetus- ja määräysjeesustelulle täällä foorumilla. Mikään keskustelu ei enää onnistu ilman, että se säännöspuntta kaivetaan jostain esille ja aletaan ruotimaan sitä.

!!!

Kännykkää olen lähinnä käyttänyt sellaiseen ilmailulliseen tukitoimintaan, notta olen hillonnut sinne tukun käsikirjoja. Niinpä ne kulkevat aina mukana ja ovat lueksittavissa silloin, kun siltä tuntuu. Homma on tosin vähän hitaan puoleista ja hankalaakin. Sitten masiinaa voi tietysti käyttää  nettikoneena kaikenlaiseen toimintaan, mihin netti yleensäkin voi käyttää, siis säiden katseluun, notamien selailuun yms. Taisi mulla jossain luurissa olla joku väkertämäni sähkökakkarakin. Sitten kännykässä on tietty se näppärä puoli, että sillä voi näppärästi failata ja päättää plaanit (muistio ja vihreä luuri)! Navigaattorit saa olla jatkossakin navigaattoreita ja puhelimet puhelimia. Autossa känny-navi vielä jotenkin menettelee, mutta lentäessä ei. Tai joku i-Luur tietty keittää sumpit ja paistaa pullatkin, että ehkä semmosella onnistuu?

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tai joku i-Luur tietty keittää sumpit ja paistaa pullatkin, että ehkä semmosella onnistuu?

Etkö tiedä että applestoresta saa 0,02 eurolla ladata sovelluksen, joka tekee vedestä lentobensaa  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Etkö tiedä että applestoresta saa 0,02 eurolla ladata sovelluksen, joka tekee vedestä lentobensaa  ;D

Ei kai se oo sitä SIL:n verotonta pensaa, jota saa hakea Eteläsatamasta?  ;D

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä käytän kännykkää säännöllisesti lennoilla. Malmille tullessa esim saatan suhauttaa  tekstarin taksikeskukseen ja niin on pirssi odottamassa pyöreän ovella oikeaan aikaan. (Niin; Tatu, on se laitonta, on se.) Vielä useammin kuuntelen humppaa (!) iPhonen iPodista kun ensin olen kytkenyt puhelimen koneen audiojärjestelmään kaapelilla. Sit varten koneissani on Audio In-täpseleitä edessä ja takana. Bose X takaa hyvän toiston.

Peter

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vielä useammin kuuntelen humppaa (!) iPhonen iPodista kun ensin olen kytkenyt puhelimen koneen audiojärjestelmään kaapelilla. Sit varten koneissani on Audio In-täpseleitä edessä ja takana.

Pakko on kysyä foruumin tavoille uskollisena, että kaipa sulla on niille sun Ipodeillesi Formit olemassa kun kerran kytket sellaisia koneen sähköjärjestelmään. Ja kaipa siinä muutostyössä, joka tehtiin Tanskan maalla spesifioitiin myös laitteet, joita niihin lukuisiin tökkeleihin saa kytkeä...

;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja pakko on vastata. Joka koneessa on Easan muutostyöhyväksyntä asennuksille. Ja garmin gma340/347 manuaalissa valmistaja määrittelee mitä linjaan voi liittää. No itse asiassa Pmi:ssa on TSO-hyväksytty kiinteä cd/mp3/cm/am -soitin jonka Konekorhonen asensi jo 2004.

Kun tietää mitä voi tehdä ja miten, on lopputulos usein nautittava. Esim Senecan takaosassa matka sujuu dvd-videoita katsellen ja ääni tulee headsetien kautta. Stereona. Hifinä.

Nämä Garminin samoin kuin PS Engineeringin audiopanelit joissa on sisäänrakennettu intercom, mahdollistavat nämä Audiojärjestelyt.

Peter

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No voi hemputti, tartteekin varmaan ostaa iPhone sitten  8) en kyl tiedä missä käyttäisin lentobensaa  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo

Iphone jossa on Ptoolbox, PilotWiz ja Trax!Mobile. Ne ovat oikeastaan käytössä joka päivä kun lennän. Laskinta tulee käytettyä huomattavan paljon ja aina eksoottisissa kohteissa XE.comin XE Currency valuuttakurssi app.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

iPhone palvelee hyvin, esimerkiksi METARit saa katsottua käteväst AeroWeather -ohjelmalla ja kakkaralaskuissa auttelee myE6B. Tietenkin nettiselaimella saa katsottua myös notamit yms. :)

// Ilkka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve,

Lennolla en oo viekä kerinny kokeilemaan ja tämä siis ajatuksella, josko temppukone vaikka "huurtuu" umpeen...  ::)

http://www.octopusmotor.com/flightpanel/

Tuota on joskus tullut mietittyä - noissa puhelimissahan ei välttämättä kaikissa ole *gyroja* vaan kiihtyvyysanturit ("accelerometer") - olen antanyt itselleni ymmärtää että tässä on aika merkittävä ero kun ei ollakaan jalat maassa. Eli, kiva lelu, mutta kuolo korjaa kyllä äkkiä jos tuota yrittää moisessa tilanteessa käyttää ja luurissa ei ole gyroja.

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuota on joskus tullut mietittyä - noissa puhelimissahan ei välttämättä kaikissa ole *gyroja* vaan kiihtyvyysanturit ("accelerometer") - olen antanyt itselleni ymmärtää että tässä on aika merkittävä ero kun ei ollakaan jalat maassa. Eli, kiva lelu, mutta kuolo korjaa kyllä äkkiä jos tuota yrittää moisessa tilanteessa käyttää ja luurissa ei ole gyroja.

//T

Niillä kiihtyvyysantureilla nuo EFIS-näytötkin on tehty

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niillä kiihtyvyysantureilla nuo EFIS-näytötkin on tehty

Joo ja ei. Niissä on toki yleensä kolmen akselin kiihtyvyysanturit, mutta niiden lisäksi samoin kolmen akselin kulmanopeussensorit. Näitä ei useimmissa puhelimissa (vielä) ole, ja ilman näitä ei oikein keinohorisonttia pysty tekemään.

Sitten taas jos puhutaan liikennekoneiden EFISeistä, niin niiden datalähteenä on käsittääkseni edelleen pääsääntöisesti rengaslasergyrot, jotka ovat taas vähän eri eläin.

/Samuli

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo ja ei. Niissä on toki yleensä kolmen akselin kiihtyvyysanturit, mutta niiden lisäksi samoin kolmen akselin kulmanopeussensorit. Näitä ei useimmissa puhelimissa (vielä) ole, ja ilman näitä ei oikein keinohorisonttia pysty tekemään.

Voisiko kulmanopeussensori perustua kiihtyyysanturiin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään