Tatu Koiranen

Jäätävässä kelissä lentäminen (OLI: Muuttuuko lentosuunnittelukäytäntö?)

39 viestiä aiheessa

Ongelmana on se voittaako Tatu vai Timo auktoriteettiuden koskien kyseistä lentoa sanomalla viimeisen sanan  ;D

 

Joo saa nähdä kuinka tässä käy. Tatuhan on tunnetusti aina oikeassa.

 

Harmi ettei yrityksemme tarjoa ilmailuvakuutuksia, olisin voinut kysyä joltain asiantuntijalta tuota vakuutusasiaa. Sen voisi tietenkin selvittää esim. Colemontilta.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä nyt näyttää siltä, että jonkun on oltava oikeassa.

Mun mielestä näyttää siltä, että mä luulen kummankin Tietäjän ehkä olleen väärässä (tai oikeassa).

Lentosääpalvelun tietojen mukaan juuri puheena olleen lennon aikana ei ehkä ollut jäätävä keli.

Silloin on saattanut olla säätietojen perusteella mahdollista tehdä päätös lentää ko. kalustolla paikallislento.

Yhtä hyvin olisi voinut päättää olla lentämättä.

 

Lennon suoritti kaveri jolla oli kelpparit kunnossa (oletettavasti), säätiedot (foorumikirjoitusten perusteella) hankittuna ja oletettavasti päätöksentekokriteerit ajatasalla mukana seuranneen (foorumikirjoitusten perusteella) jälkikasvun takia. On ihan turha arvailla sivusta tai hallilta oliko keikka a) sallittua b) vastuutonta c) ihan ok.

Lupakirja antaa haltijalleen kovasti vastuuta ja valtaa. Sen perusteella tehtyjä päätöksiä on myös kunnioitettava. Toki vääriä päätöksiä on voitava ja pitääkin kritisoida ja väärän päätöksen tehtyään on oltava myös valmiina kuulemaan kritiikkiä.

 

Mielipiteet ovat kuin ...., jokaisella on sellainen.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...päätöksentekokriteerit ajatasalla mukana seuranneen (foorumikirjoitusten perusteella) jälkikasvun takia.

 

Joo on Aaro mun poika, se lukee väestörekisterissä. Ja on siitä videokin todenteeksi,

eli oli mukana, tosi kiva keikka ja hyviä kysymyksiä taas - "iskä, ollaanko me vielä Suomessa?"

 

t. Timo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ongelmana on se voittaako Tatu vai Timo auktoriteettiuden koskien kyseistä lentoa sanomalla viimeisen sanan  ;D

 

Ha, ne koitti sitä muutaman vuoden samalla IRC-kanavalla ~22 h/vrk. Ei tullu selkoa. Tämä aihe ei poikenne siitä mitenkään  :laugh:

 

Mutta vaikaiden huhujen mukaan n. 18000 h kokemus riittää hyvin siihen, että voi vastustaa lennonjohtajan kertomaa jäätävästä kelistä ja sen vaikutuksista, kun on lähdössä ultrailemaan taivaalle. Joskus talvemmalla semmoista puhuivat tuolla pyöreen liepeillä.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo on Aaro mun poika, se lukee väestörekisterissä. Ja on siitä videokin todenteeksi,

 

Mä ajattelin että sillä videolla todistetaan Aaron olevan sun poika  ;D

No sisältö olikin jotain ihan muuta, silti ihan ok. video.

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo on Aaro mun poika, se lukee väestörekisterissä. Ja on siitä videokin todenteeksi,

eli oli mukana, tosi kiva keikka ja hyviä kysymyksiä taas - "iskä, ollaanko me vielä Suomessa?"

 

t. Timo

 

Minulla ei ole ainakaan vielä ultralupakirjaa, tuo video aiheutti epäilystä että en ehkä opi semmoisella ajelemaankaan.  :(

Tuo kosketusvaiheessa suoritettu nopea työntö kun tuntuu mielestäni erittäin vaativalta noiden painavempien koneiden jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ongelmana on se voittaako Tatu vai Timo auktoriteettiuden koskien kyseistä lentoa sanomalla viimeisen sanan  ;D

 

Mä en puhunut kyseisestä lennosta, vaan siitä, että Timo esitti suuren kummaksuntansa, ettei siellä ollut muita lentämässä, vaikka esimerkiksi virallinen lentosäähavainto joka annettiin 2 minuuttia timon laskun jälkeen, ilmoitti jäätämistä. Edelleen olen eri mieltä myös siitä "kelin mainiudesta". Lisäksi se on mun mielestä myös melkolailla ymmärrettävää, että säähavaintojen (sekä maasta että ilmasta tehtyjen säähavaintojen) ilmoittaessa jäätämisestä, keli ei houkutellut ihan älyttömästi lähtemään taivaalle. Cessnan tekemä wxrep ei olisi ollut maasta todettavissa siinä mielessä, että sen mukaanhan jäätäminen tapahtui välillä 500-1000 ft, alaraja tosin voi johtua siitäkin, ettei koneella voinut ko. paikassa ainakaan alemmaksi laskeutua minimilentokorkeuksien takia. Säässä oli kahden tunnin aukko, jonka aikana ei jäätäviä sääilmiöitä ilmoitettu metarissa, mutta koko sen kahden tunnin ajan lämpötila maanpinnalla oli 0 ja ilmassa oli ylhäältä alaspäin liikkuvaa kosteutta, eli tihkua/sadetta.

 

Kerran olen itse jäädyttänyt cessnan ruppanan lennettyäni huomaamatta pilveen, ei tuottanut erityisen hyvää fiilistä, vaikkei jäätä paljoa kertynytkään.

 

Vaikka ilmassa ei ollutkaan ketään muuta (miksi? keli oli mainio, pientä tihkusadetta oli ensin mutta sekin hiipui) palvelutaso ja joustavuus oli loistava.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo on Aaro mun poika, se lukee väestörekisterissä. Ja on siitä videokin todenteeksi,

eli oli mukana, tosi kiva keikka ja hyviä kysymyksiä taas - "iskä, ollaanko me vielä Suomessa?"

 

t. Timo

 

 

 

Näenkö väärin, käytät kolmoslaippoja laskussa?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo kosketusvaiheessa suoritettu nopea työntö kun tuntuu mielestäni erittäin vaativalta noiden painavempien koneiden jälkeen.

 

Jospa Timo elättelee toiveita raskaampaan kalustoon pääsemisestä.

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php?action=dlattach;topic=90763.0;id=230983;image

Oikeesti, ihan turha työnnellä sitä nokkaa maahan. No, virheitä sattuu, se on inhimillistä.

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo kosketusvaiheessa suoritettu nopea työntö kun tuntuu mielestäni erittäin vaativalta noiden painavempien koneiden jälkeen.

No, Paipperit, ainakin ne joilla olen lentänyt, pistää nokan maahan välittömästi kun päätelineet koskettaa kentää vaikka vetäisit ratin muniin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, Paipperit, ainakin ne joilla olen lentänyt, pistää nokan maahan välittömästi kun päätelineet koskettaa kentää vaikka vetäisit ratin muniin.

 

Kas. Mulla on niitä 3 ja kaikkiaan ollut kai 7 mutta ne ehkä ovat eri valmistussarjaa kun eivät tee tuota, mistä kerroit.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla ei ole ainakaan vielä ultralupakirjaa, tuo video aiheutti epäilystä että en ehkä opi semmoisella ajelemaankaan.  :(

Tuo kosketusvaiheessa suoritettu nopea työntö kun tuntuu mielestäni erittäin vaativalta noiden painavempien koneiden jälkeen.

Se on itseasiassa sivutyöntö, pikkuinen puuska meinasi yllättää juuri kosketusvaiheessa. Katselin itsekin tuolta videolta monta kertaa, oliko tuo noin iso heilahdus - no, reaktio oli tuollainen.

 

Kaikki laskeutumiset pitäisi videoida

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kas. Mulla on niitä 3 ja kaikkiaan ollut kai 7 mutta ne ehkä ovat eri valmistussarjaa kun eivät tee tuota, mistä kerroit.

 

Peter

 

Kannatetaan!  Eivät ole Piperit moista minullekaan tehneet,

vaikka on monenlaisia ajeltu Tomahawkista Navajoon.

 

-Tane

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikki laskeutumiset pitäisi videoida

 

Timo

 

Niin pitäisi!

 

Laskeutuminen kestää kuitenkin sen verran vähän aikaa ja siinä on jonkun verran tekemistä, niin ei kaikki yksityiskohdat jää aina mieleen. Videolta voi sitten kerrata laskeutumisen kulkua ja löytää kehityskohteita omassa lentämisessä. Ja seuraavaa lentokautta odotellessa pääsee hyvin tunnelmaan, kun kertaa edellisen kauden lentoja. Toimii se video jonkinlaisena mustana laatikkonakin, jos laskussa sattuu huonommin käymään.

 

http://www.youtube.com/mkorsumaki

 

-Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään