Arto Eriksson

DXO optics

18 viestiä aiheessa

kannattaako hankkia

Tarvitko sellaista? Se kait sen ratkaisee...

Mitä noiden esimerkkikuvien pohjalta sitten pitäisi päätellä, niin eipä tuo kyllä ainakaan minua vakuuta jäljellään. Aika huonoa jälkeä suoraan sanottuna. Mutta mitäpä muuta voikaan odottaa, jos tehdään yhdestä kuvasta HDR:ää. Sillä nyt vain ei voi saada vastaava jälkeä, kuin oikeilla eri valotuksilla otetuilla kuvilla...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin kait tuo yhden kuvan "HDR" tulee ajan kanssa kaikkiin ohjelmiin vaihtoehdoksi aika latteita ne kyllä on:) se miksi tämä kiinnostaa on ihan puhdasta tiedonhalua:)

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos johonkin lisureihin haluaa laittaa rahaa niin itse työntäisin ne Nik:n tuotteisiin esim. Color Efexiä on paljon kehuttu.

http://www.niksoftware.com/colorefexpro/usa/entry.php

Hmmm eikös nämä NIK tuotteet ole jotakin Photoshop plugineja tms..... phohtotari on ihan bueno ohjelma mutta se varustelukierre ei sovi mulle lähinnä haen ohjelmaa jonka on jo suht valmis paketti itsessään, no myönnän että lightroom on aika kattava jo itsessään mutta kun olen tälläinen hööveli ja uin vastavirtaan:)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmmm eikös nämä NIK tuotteet ole jotakin Photoshop plugineja tms..... phohtotari on ihan bueno ohjelma mutta se varustelukierre ei sovi mulle lähinnä haen ohjelmaa jonka on jo suht valmis paketti itsessään, no myönnän että lightroom on aika kattava jo itsessään mutta kun olen tälläinen hööveli ja uin vastavirtaan:)

Juu se on plugin Photoshoppiin, Apertureen ja Lightroomiin.

Itse taas olen kyllästynyt käyttämään joka asiaan omaa softaa ja siitä aiheutuvaan Tallenna/Avaa/Tallenna sekoiluun.

edit: Argh nyt vasta tajusin että et hae lisuria vaan hallinta/editointi softaa, sitten suosittelen Lightroom 3:sta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tossa DXO opticsissa olis just se hyvä puoli kun siinä pystyy aikapitkälle tekeen yhdellä softalla tarpeeksi, nuo layer hommat ja päidensiirtelyt yms hommat ei kiinnosta mua pätkänvertaa eikä juurikaan mitkään piirto-ominaisuudet.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Laitetaan nyt tämäkin, Picture Window Pro, nimenomaan valokuvien käsittelyyn tehty kuvankäsittelyohjelma: http://www.dl-c.com/ . Automaattista yhden kuvan HDR:ää ei tuossa taida olla, ei ainakaan minulla olevassa versiossa. (Jos nyt yhtään olen ymmärtänyt asiasta, kysymyksessä on aika pitkälle sama juttu kuin 'contrast masking' http://www.normankoren.com/PWP_contrast_masking.html , vai onko?)

Onkos kukaan muuten käyttänyt 'homomorfista suodatusta'? ;D Sehän kai tekee vähän saman asian eli pienentää koko kuvan valoisuuseroja, mutta korostaa paikallista kontrastia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tossa DXO opticsissa olis just se hyvä puoli kun siinä pystyy aikapitkälle tekeen yhdellä softalla tarpeeksi, nuo layer hommat ja päidensiirtelyt yms hommat ei kiinnosta mua pätkänvertaa eikä juurikaan mitkään piirto-ominaisuudet.

Ihan samalla tavalla Lightroom, Aperture, Capture One, Bibble 5,DxO pro jne jne tekee hommat valmiiksi ilman leyereitä. ;)

Kannattaa kokeilla noita trialeita niin sen "oman" löytäminen helpottuu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lainaan nyt tälläistä johen törmäsin:

"+ objektiivien muoto-/värivirheet korjataan suoraan ohjelmassa paremmin kuin LR:ssa, mikäli niitä vastaavat modulit ovat käytettävissä

+ hyvä kohinanpoisto

+ hyvä dynamiikan säätö, ei sekoita niin paljon värejä LR 3.4:een verrattuna vaikka nostaisi useammankin EV:n ylöspäin tummaa päätä

+ puhkipalaneelta näyttävän taivaan sinisyyden palautuksessa tasaisempi värienjakauma kuin LR:ssa

+ monipuoliset säädöt kuvanmuokkauksessa

+ halpa lisenssi ja lisenssin uusinta myös halpaa, marraskuun alusta vuoden loppuun vielä hyvät alennukset

+ kaikinpuolin ylivertainen RAW-muunnin verrattaessa Sonyn omaan IDC v.3.2:een

- Sonylle vähän tai ei ollenkaan Sigman/Tamronin ladattavia objektiivimoduleita

- RAW:sta Jpeg:iin kuvia muunnettaessa eräajo kestää todella kauan

- Lateral Chromatic Aberration-korjaus vain siinä tapauksessa, että objektiivimoduli löytyy ohjelmasta

- tahratäplien korjaus ei niin tehokas kuin LR:ssa mutta menettelee paremman puutteessa

- joutuu kuuntelemaan LR:n väen aivopieruja LR:n autuudesta"

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tapoja törmätä on monia:)

Niin on :)

Mun neuvo on se, että hankit sen ohjelman. Päätöksenhän sä olet (näköjään) jo tehnyt, mutta kaipaat vielä vahvistusta tunteellesi.

Ohjelma käyttöön ja kuvia esille!

MikkO

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yep:)

En tiedä kuinka moni täällä kuuluu siihen porukkaan jonka vanhemmat maksaa niitten viulut, mutta itse kuulun siihenporukkaan joka maksaa lasten viulut ja ittelle ei sitten paljoa jää joten pitää olla tarkkana seuraavaan zänään saattaa mennä ikuisuus:)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yep:)

En tiedä kuinka moni täällä kuuluu siihen porukkaan jonka vanhemmat maksaa niitten viulut, mutta itse kuulun siihenporukkaan joka maksaa lasten viulut ja ittelle ei sitten paljoa jää joten pitää olla tarkkana seuraavaan zänään saattaa mennä ikuisuus:)

Siksi kannattaakin ladata trialit ja kokeilla eri vaihtoehtoja, tai niin ainakin itse teen.

Itsellä heräsi kiinnostus tuosta paremmasta vääristymä korjauksesta. Oliko tästä jossain kunnon testiä vai onko jonkun nettilohkaisu joka on muuttunut faktaksi? Tietysti kun kuvaa laatulasilla niin vääristymät on jo lähtökohtaisesti niin pieniä ettei niitä tarvi pahemmin korjailla ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asensin DXO trialin koneeseen ja testailin sitä vääristymän korjaamista muutamalla arkkitehtuurikuvalla,  olin aina pitänyt näitä kuvia suht hyvinä mutta DXO:n käsittelyn jälkeen en ollut uskoa silmiäni että oliko ne oikeasti noin. paljon vääristyneitä ?....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asensin DXO trialin koneeseen ja testailin sitä vääristymän korjaamista muutamalla arkkitehtuurikuvalla,  olin aina pitänyt näitä kuvia suht hyvinä mutta DXO:n käsittelyn jälkeen en ollut uskoa silmiäni että oliko ne oikeasti noin. paljon vääristyneitä ?....

Laita nyt toki jotain meillekin malliksi...

MikkO

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään