Heikki Knuutila

Airbus A380 -uutisia

884 viestiä aiheessa

14 tuntia sitten, Tapio Talvikunnas kirjoitti:

Onko British Airways ainoa eurooppalainen lentoyhtiö, millä on aktiivisessa käytössä A380:aa? Ja jos niin on, onkohan tiedossa millä legillä sillä lennetään?

BA lentää LHR-DXB/LAX/MIA/SFO/IAD/JNB/BOS väliä A380:lla. Vielä on menossa koulutusohjelma piloteille ja BA lentää melko säännöllisesti LHR-FRA-LHR (BA906/BA907) väliä A380 koneella.

Aktiivisia A380 koneita ei muilla Euroopassa taida olla. Air Francen ja Lufhansan koneet on varastoitu.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lufthansa Groupin johtaja Carsten Spohr miettii A380-koneiden käyttöönottoa kesäksi 2023, johtuen mm. Boeing 777X:n myöhästymisestä. Päätös on tehtävä piakkoin, koska koneiden otto varastosta kaikkine prosesseineen kestää 9 kuukaautta.

Lainaa

Delivery problems with the Boeing 777X “mean that we may have to bring back some of the A380s or find an alternative solution,” AeroTelegraph quoted Spohr as saying. Another alternative is to bring in 777-300ERs, he said.  

If Lufthansa (LHAB) (LHA) wants to operate the aircraft in summer 2023, it will have to make a decision soon, Spohr said, because it would take around nine months to bring the A380 back. A decision is therefore likely by July 2022, or before the chief executive goes on vacation himself, AeroTelegraph reported. 

https://www.aerotime.aero/articles/31367-will-lufthansa-bring-back-a380s

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6/21/2022 at 10.43, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Lufthansa Groupin johtaja Carsten Spohr miettii A380-koneiden käyttöönottoa kesäksi 2023, johtuen mm. Boeing 777X:n myöhästymisestä. Päätös on tehtävä piakkoin, koska koneiden otto varastosta kaikkine prosesseineen kestää 9 kuukaautta.

https://www.aerotime.aero/articles/31367-will-lufthansa-bring-back-a380s

Nyt näyttää varmistuneen, että LH ottaa A380:n käyttöön kesällä 2023, mutta käyttöön otettavien koneiden lukumäärä selviää myöhemmin. Neljästätoista koneyksilöstä kuusi on myyty ja jäljellä siis kahdeksan.

Lainaa

Lufthansa is reactivating the Airbus A380 in response to the steep rise in customer demand and the delayed delivery of ordered aircraft.

The airline expects to use the long-haul aircraft, which is popular with customers and crews, again from summer 2023. The company is currently assessing how many A380s will be reactivated and which destinations the Airbus will fly to.

Lufthansa still has 14 Airbus A380s, which are currently parked in Spain and France for long-term so called “deep storage”. Six of these aircraft have already been sold, eight A380s remain part of the Lufthansa fleet for the time being.

https://www.aviation24.be/airlines/lufthansa-group/lufthansa/in-response-to-rising-customer-demand-lufthansa-reactivates-airbus-a380/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
28.6.2022 at 19.22, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Nyt näyttää varmistuneen, että LH ottaa A380:n käyttöön kesällä 2023, mutta käyttöön otettavien koneiden lukumäärä selviää myöhemmin. Neljästätoista koneyksilöstä kuusi on myyty ja jäljellä siis kahdeksan.

https://www.aviation24.be/airlines/lufthansa-group/lufthansa/in-response-to-rising-customer-demand-lufthansa-reactivates-airbus-a380/

Nyt päätös on virallinen

https://www.lufthansagroup.com/en/newsroom/releases/lufthansa-reactivates-airbus-a380.html

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
28/06/2022 at 19.22, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Nyt näyttää varmistuneen, että LH ottaa A380:n käyttöön kesällä 2023, mutta käyttöön otettavien koneiden lukumäärä selviää myöhemmin. Neljästätoista koneyksilöstä kuusi on myyty ja jäljellä siis kahdeksan.

Mikä taho ostaa noita koneita?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Emirates on aloittanut miljardiluokan projektin, jossa uusitaan yksi kerrallaan yhteensä 67 A380:n ja senjälkeen 53 B777:n sisustus purkamalla sisustus osiin ja asentamalla uudet tai uusitut osat jälleen paikoilleen uuden standardin mukaisesti.

Urakka kestää aina maaliskuuhun 2025 asti. Koneisiin tulee mm. täysin uusi premium economy-luokka. Ensimmäisen A380:n sisustuksen uusimiseen menee työryhmiltä 16 päivää.

Lainaa

For the next 16 days, round the clock, teams of engineers and technicians will take apart the entire cabin interior of the A380 and put it back together again in a carefully planned and tested sequence.

Thousands of parts will be removed, replaced, or receive a facelift. Even Emirates’ famous Shower Spa will feature new colour tones with a hand-stencilled motif of a Ghaf tree.

Trained teams will implement a consistent process for every aircraft – a team of engineers will first remove the window seats in Economy class, freeing up space for another team to remove the side panels of the cabin interiors. These panels will go straight to one of three purpose-built workshops to be laminated with Emirates’ latest colour tones. To make room for the 56 Premium Economy class seats, 88 Economy seats at the front of the main deck will be removed.

On the upper deck, Business and First Class seats will be dismantled and loaded onto a modified catering truck to lower them to the ground where other vehicles will shuttle them to bespoke workshops. Business Class seats will be repainted and re-upholstered with new leather at Emirates Engineering, while First Class seats will be sent to a specialist at Dubai World Central (DWC) for refurbishing.

All carpets and floorings throughout the aircraft cabins will be replaced before the refurbished seats are re-installed.

https://www.aviation24.be/airlines/emirates-airline/first-emirates-airbus-a380-rolls-in-for-full-cabin-refresh-and-refit-that-includes-the-new-premium-economy-class/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2/10/2022 at 09.46, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Ranskalainen aikaisemmin Airbusin palveluksessa ollut insinööri on saanut idean rakentaa Toulouse Blagnacin kentän lähelle A380-hotelli ja ravintola. Suunnittelutiimi on koossa, enää puuttuu pari pikkujuttua kuten tontti, infra, A380, ja rahoitus.

Hotelliin tulisi 31 huonetta, joista kaksi olisi 35 neliön sviittejä ja toinen niistä ohjaamosviitti.

Havainnekuvat näyttävät hyviltä, mutta kuinka realistista on tehdä A380:stä hotelli nimenomaan Toulouseen? Onko sille ns.tilausta?

https://onemileatatime.com/news/airbus-a380-hotel/

Tuli tsekattua mitä hotelliprojektille kuuluu. Projekti on keskeytetty jo kesäkuussa.

Lainaa

Capture%20d%E2%80%99%C3%A9cran%202022-07

https://www.projet-envergure.com/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Singapore Airlinesin A380:lle, joka oli matkalla Heathrowlta Singaporeen, tuli joku hätä Euroopan yläpuolella (koodi 7700). Tilanne päättyi äsken laskeutumiseen Frankfurtiin. Uutisessa tilanteen seurantaa hetki hetkeltä Radarboxin "tutkakuvien" avulla.

Hätätilanteen syystä ei ole vielä kerrottu.

https://aviationsourcenews.com/airline/sq319-singapore-airlines-a380-declares-emergency-over-europe/

EDIT: tuo ylläoleva uutinen ei jostain syystä näy. Avheraldin mukaan ongelman aiheuttivat tekniset syyt. Koska kone pudotti korkeuden 10000 jalkaan, arveltiin että matkustamon paineistus olisi kadonnut. Matkustajien mukaan paineet eivät kuitenkaan kadonneet.

http://avherald.com/h?article=5018049f&opt=0

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mäkelä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
24.11.2022 at 15.21, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Singapore Airlinesin A380:lle, joka oli matkalla Heathrowlta Singaporeen, tuli joku hätä Euroopan yläpuolella (koodi 7700). Tilanne päättyi äsken laskeutumiseen Frankfurtiin. Uutisessa tilanteen seurantaa hetki hetkeltä Radarboxin "tutkakuvien" avulla.

Hätätilanteen syystä ei ole vielä kerrottu.

https://aviationsourcenews.com/airline/sq319-singapore-airlines-a380-declares-emergency-over-europe/

EDIT: tuo ylläoleva uutinen ei jostain syystä näy. Avheraldin mukaan ongelman aiheuttivat tekniset syyt. Koska kone pudotti korkeuden 10000 jalkaan, arveltiin että matkustamon paineistus olisi kadonnut. Matkustajien mukaan paineet eivät kuitenkaan kadonneet.

http://avherald.com/h?article=5018049f&opt=0

Vastoin yleistä käsitystä, ilmanpaine ei välttämättä ehdi merkittävästi laskea vaikka paineistus menetettäisiin. Koneet tietysti vuotavat ilmaa hiljalleen ulos, mutta kone saatetaan ehtiä tuoda riittävän alas ennen kuin matkustamon painekorkeus saavuttaa rajan jossa esimerkiksi maskit tulisivat automaattisesti alas. Useissa koneissa se on 14000ft.

On siis mahdollista, että ohjaamossa on saatu varoitus paineistuksen häiriöstä, minkä johdosta on vähennetty lentokorkeutta jo ennen matkustamon ilmanpaineen laskua. Äkillinen painekato vaatisi käytännössä isohkon reiän koneen runkoon tai teknisen vian joka aukaisee paineistusventtiilit (outflow valve) nopeasti täysin auki. 

Muokattu: , käyttäjä: Sami Tuomisto
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etihad Airways on uutisen mukaan aloittanut uudelleen A380-miehistöjen koulutuksen, mikä on merkki siitä, että Etihad on aloittamassa A380-operoinnin uudelleen jossain vaiheessa. Etihad on myynyt neljä alunperin kymmenestä koneestaan ja jäljellä on siis kuusi A380:tä. A80-kohteita voisivat olla Lontoo, Pariisi ja Sydney.

Lainaa

Etihad Airways has reportedly just restarted crew training on its Airbus A380, the most significant sign yet that the Abu Dhabi-based airline is preparing to return the double-deck superjumbo to the skies in the very near future.

Etihad has, however, already sold four of its A380s, leaving six that can be returned to service. It’s not known, however, whether Etihad intends to bring back its luxurious three-room ‘Residence’ class, although the airline no longer has butlers or F&B managers.

As for potential routes for the Etihad A380, expect the airline to use the aircraft in premium capacity-constrained markets, including London Heathrow, Paris Charles de Gaulle and Sydney.

The airline is yet to officially confirm the future of its A380 fleet.

Many Airbus A380 operators used the pandemic as a reason to retire the aircraft or reduce their active fleet, including the likes of Air France and Singapore Airways, although Emirates remains committed to its A380s and British Airways has already returned its entire 12-strong fleet to the skies.

https://www.paddleyourownkanoo.com/2022/11/30/etihad-airways-restarts-a380-crew-training-in-major-sign-that-more-superjumbos-are-about-to-return-to-the-skies/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lufthansa on lennättänyt ensimmäisen varastoituna olleen A380:n pois Teruelista eilen. Lento Frankfurtiin tehtiin telineet alhaalla, koska Teruelissa ei ollut mahdollista tehdä telineiden toimintakoetta.

Uutisen mukaan LH saattaa aktivoida ensi kesäksi 4 tai 5 A380:tä.

Lainaa

Lufthansa's 1st returning Airbus A380 has left Teruel Airport in Spain. The 9-year-old aircraft, D-AIMK, is expected to arrive back at Lufthansa's main hub in Frankfurt at approximately 18:15. The aircraft is the first of four to five, which are due to rejoin the Lufthansa fleet to support the busy summer 2023 peak.

https://simpleflying.com/lufthansa-airbus-a380-leaves-desert-storage-frankfurt/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

China Southern Airlines on luopunut kahdesta viimeisestä A380:stään. Koneet on siirtolennetty Mojaveen.

Lainaa

The list of A380-800 operators got smaller this week with China Southern Airlines (CZ, Guangzhou) decommissioning its final two aircraft of the type and ferrying them to Mojave. China Southern has progressively exited its five A380s from its fleet throughout 2022, leaving just eight active operators of the iconic aircraft.

B-6139 (msn 88) departed Guangzhou Baiyun on December 21, 2022, for the ferry flight to the Mojave Air and Space Port/Rutan Field via Victorville. B-6140 (msn 120) also exited the China Southern fleet the same day, making the same trip to California. B-6137 (msn 36) and B-61636 (msn 31) both landed at Mojave on February 24 while B-6138 (msn 54) arrived at Mojave on December 2. This week's departures mark the end of an 11-year era for the A380-800 at China Southern Airlines, which was the only Chinese airline to take the aircraft type.

https://www.ch-aviation.com/portal/news/122842-china-southern-airlines-exits-last-two-a380s-from-fleet

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Emirates on joulukuussa ostanut leasingyhtiöltä omaksi yhden A380:n halvalla, 30,5 miljoonalla dollarilla, ja aikoo todennäköisesti käyttää sitä varaosalähteenä muille koneyksilöille. Kyseinen kone on viimeksi lentänyt v. 2020 ja on sen jälkeen ollut parkkeerattuna Dubai World Centralissa.

Täällä lisää asiasta:

https://simpleflying.com/emirates-bought-airbus-a380-december/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11/2/2022 at 13.48, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Emirates on aloittanut miljardiluokan projektin, jossa uusitaan yksi kerrallaan yhteensä 67 A380:n ja senjälkeen 53 B777:n sisustus purkamalla sisustus osiin ja asentamalla uudet tai uusitut osat jälleen paikoilleen uuden standardin mukaisesti.

Urakka kestää aina maaliskuuhun 2025 asti. Koneisiin tulee mm. täysin uusi premium economy-luokka. Ensimmäisen A380:n sisustuksen uusimiseen menee työryhmiltä 16 päivää.

https://www.aviation24.be/airlines/emirates-airline/first-emirates-airbus-a380-rolls-in-for-full-cabin-refresh-and-refit-that-includes-the-new-premium-economy-class/

Emiratesin ensimmäinen uudistettu A380 on valmis. Ohessa 1 minuutin timelapse-video sisustuksen uusimisesta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12/2/2022 at 09.59, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Etihad Airways on uutisen mukaan aloittanut uudelleen A380-miehistöjen koulutuksen, mikä on merkki siitä, että Etihad on aloittamassa A380-operoinnin uudelleen jossain vaiheessa. Etihad on myynyt neljä alunperin kymmenestä koneestaan ja jäljellä on siis kuusi A380:tä. A80-kohteita voisivat olla Lontoo, Pariisi ja Sydney.

https://www.paddleyourownkanoo.com/2022/11/30/etihad-airways-restarts-a380-crew-training-in-major-sign-that-more-superjumbos-are-about-to-return-to-the-skies/

Etihad on nyt ottanut ensimmäisen A380:n pois varastosta. Kone saapui Abu Dhabiin 3 päivää sitten. Neljä konetta on tarkoitus ottaa käyttöön kesäkaudella.

Lainaa

Etihad Airways has welcomed the first of four Airbus A380 aircraft the airline plans to restore for the upcoming summer season. 

The aircraft, registered as A6-APG, was spotted leaving Tarbes-Lourdes-Pyrenees Airport (LDE) in France, which is around 150 kilometers (93.2 miles) south of Toulouse, France, where Airbus is based, on March 9, 2023.

https://www.aerotime.aero/articles/etihad-airways-welcomes-its-first-airbus-a380-out-of-storage

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varastoituina olleiden A380-yksilöiden ottamisesta uudelleen käyttöön löytyy juttua mm. Sydney Morning Herald-lehdeltä joka kertoo asiasta Qantasin näkökulmasta.

3 vuotta autiomaassa seisseen A380:n saattaminen lentokelpoiseksi vaatii yhteensä 4500 tuntia huoltoa per kone.  Vaihtoon menee mm. 22 pyörää, 16 jarrua ja happisylinterit, palonsammuttimet ja hätäliuut.

Työ Mojaven autiomaassa ei ollut leikintekoa. Kalkkarokäärmeitä piti hätistellä tiehensä... Siitä enemmän artikkelin loppupuolella jos kiinnostaa.

Lainaa

The outlet says that because of the sheer size and complexity of the A380, it requires 4,500 hours of maintenance and repairs. The plane’s 22 wheels, 16 brakes and internal furnishing will be replaced. So will all oxygen cylinders, fire extinguishers and inflatable slides. That’s all well and good, but actually getting those parts is proving to be an issue for airlines because of ongoing global supply chain issues.

https://autos.yahoo.com/airbus-a380-airworthy-sitting-1-174000337.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Start-Up (lento)yhtiö Global Airlines on ostanut, ei siis liisannut, oman A380 koneen. Lähikuukausina ostavat kolme yksilöä lisää. Ensi keväänä aloittavat operoinnin Atlantin yli.
 

https://www.globalairlines.com/article 
 

Lainaa

airline.png

Global Airlines, the world’s newest long-haul airline, has made a significant leap towards revolutionising commercial aviation with the acquisition of its first A380 aircraft from Doric Aviation. As the first ever operator to start flights with the super jumbo, Global Airlines aims to redefine the travel experience for passengers across all travel classes. The airlines first transatlantic flights are expected by Spring 2024.

Unlike other new airlines, Global Airlines, with significant backing from investors and parent company Holiday Swap, has chosen to acquire its first aircraft from Doric Aviation rather than opting for the traditional leasing route. Through a partnership with Doric Aviation, Global has successfully secured its inaugural A380, marking a significant milestone towards the realisation of its ambitious plans. The airline is already making progress in adding more A380 aircraft to its fleet, with three more acquisitions expected to join the fleet in the coming months.

airticle_airline.png

 

Muokattu: , käyttäjä: Matti Palosuo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Qatar Airways'in mukaan he aikovat luopua käytössä olevista A380 koneista, kun saavat tilauksessa olevat A350:t.
Tällä hetkellä yhtiö lentää kahdeksalla A380:lla, kaksi konetta on varastoituna, eikä niiden käyttöönottamista ole suunniteltu.

Myös yhtiön suhteet Airbussiin ovat tiettävästi paremmalla tolalla, kuin aiemmin kun kiisteltiin A350:n maalipintaongelmista.
 

Lainaa

The executive also noted that the relationship between the airline and the manufacturer has improved since resolving the dispute. 

https://www.aerotime.aero/articles/qatar-airways-airbus-a380-plans

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lufthansa ottaa yksi kerrallaan käyttöön kaikki kahdeksan jäljelläolevaa A380-konettaan. Kolme on jo liikenteessä, neljäs tulee riviin tämän kuun lopussa ja viidettä on alettu huoltamaan käyttöönottoa varten.

Lainaa

Åtta av de ursprungligen 14 stora A380 som Lufthansa haft i flottan ska nu tillbaka i drift.

Tre är redan i trafik, en fjärde ska vara igång i slutet av oktober och en femte har just väckts ur sömnen på parkeringen i Tarbes i södra Frankrike.

https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=15521

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17/10/2021 at 11.12, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

ANA on vastaanottanut kolmannen (ja viimeisen) kilpikonnaliveryyn maalatun A380:nsä. Jutussa valokuva.

https://airwaysmag.com/airlines/ana-last-airbus-a380/

Kolmas ANA:n A380 on vasta nyt lentänyt ensimmäisen kaupallisen lentonsa, koska lennot olivat jäissä koronaepidemian takia. ANA lentää nyt 10 viikottaista edestakaista A380-vuoroa Naritasta Honoluluun.

Lainaa

Japanese airline All Nippon Airways has introduced its third Airbus A380, registered JA383A and nicknamed the “Flying Sea Turtle,” after a three-year pandemic-related delay. This double-deck jet, featuring 520 seats, embarked on its maiden flight (NH182) to Honolulu, Hawaii.

ANA had initially planned to add this aircraft in 2020 but postponed due to plummeting travel demand. The airline now operates 10 weekly round trips between Narita and Honolulu with A380s and plans to increase it to 14 flights in December to meet seasonal demand.

https://www.aviation24.be/airlines/ana-all-nippon-airways/ana-launches-third-flying-sea-turtle-airbus-a380-three-years-after-delivery-a-delay-due-to-the-pandemic/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Emiratesin A380 on vaurioitunut Moskovan Domodedovossa, kun kentän ajoneuvo törmäsi koneeseen koneen ollessa seisontapaikalla.

Lähteiden mukaan ajoneuvon kuljettajalla oli ollut kohtaus.

Lainaa

According to reports, the driver suffered a stroke and was taken to the hospital.

Voi toki olla hivenen haastavaa saada korjattua kone Moskovassa pakotteiden johdosta.

Linkissä varsin hyvät kuvat.

https://aviationsourcenews.com/incident/emirates-airbus-a380-damaged-by-ground-vehicle-in-moscow/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään