Heikki Knuutila

Airbus A380 -uutisia

884 viestiä aiheessa

Australialainen matkailutoimittaja on käynyt testaamassa matkan A380:llä ja kiittelee useita pieniä yksityiskohtia, etenkin turistiluokan entertainment-järjestelmää.

 

Sydneyssä A380 boardataan näköjään kolmelta eri portilta ruuhkien välttämiseksi. SIA suunnittelee asettavansa A380:nen Sydney-Lontoo-reitille, kunhan lisää koneita toimitetaan myöhemmin tänä vuonna.

 

http://www.smh.com.au/articles/2007/12/31/1198949728527.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Maailman suurin matkustajakone törmäili Singaporessa

Julkaistu 11.01.2008, klo 08.23 (päivitetty 11.01.2008, klo 08.24)

Maailman suurin matkustajakone on vaurioitunut lievästi Singaporen lentokentällä eilen illalla sattuneessa pienessä onnettomuudessa. Singapore Airlinesin kaksikerroksinen superjumbo A380 ajautui osittain ulos kiitoradalta, kun sitä oltiin hinaamassa pois lähtöterminaalista.

Australian Sydneyhin lähdössä olleessa koneessa oli tapahtumahetkellä vajaat 450 matkustajaa, mutta kukaan ei loukkaantunut.

 

Matkustajat joutuivat poistumaan tapahtuman jälkeen koneesta ja heille järjestettiin korvaava lento. Turma johtui tiettävästi hinausajoneuvoon tulleesta viasta.

 

Singapore Airlines oli ensimmäinen lentoyhtiö, joka otti käyttöön Airbusin uuden jättikoneen. Ensimmäinen A380 aloitti liikennöinnin viime lokakuussa.

 

YLE Uutiset

 

kilinkolin vaan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi A380 on tänään lähtenyt Englannin Filtonista lennolle, jonka aikana kokeillaan Shellin maakaasusta kehittämää synteettistä polttoainetta. A380 laskeutuu myöhemmin Toulouseen.

 

Synteettisiä polttoaineita ei kuitenkaan odoteta otettavan käyttöön siviili-ilmailussa ennen vuotta 2020.

 

http://ukpress.google.com/article/ALeqM5jUJ2M29PlwsibWiVSf6hftDvrgBw

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jahas...

 

Mites käy korttihuijareille. Laitetaan siivelle istumaan, loppumatkan ajaksi.

 

-Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyykö mistään tietoja A380:n luovutusjärjestyksestä?  Nyt on kaksi pullahtanut ulos, koska seuraava pullahtaa ja kenelle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän vuoden aikana niitä pitäisi lähteä asiakkaille ainakin 11 kpl. Listaus koneista löytyy vaikka täältä:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Airbus_A380_orders_and_deliveries

 

Tuosta listasta ei kuitenkaan ilmene, missä järjestyksessä koneet toimitetaan, vaan listassa ne ovat peräkkäin valmistusnumeron mukaan.

 

Singapore Airlinesin pitäisi saada kolmas A380 maaliskuun puolessavälissä, sen jälkeen vuorossa on luullakseni Qantas elokuussa ja Emirates syyskuussa 2008. Voi olla, että muistan väärin.

 

Kuitenkin SIA on jo ilmoittanut, että (kolmannen koneen tultua) ensimmäinen Singapore-Lontoo-lento A380:llä on 18.03.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SIA on jo ilmoittanut, että (kolmannen koneen tultua) ensimmäinen Singapore-Lontoo-lento A380:llä on 18.03.

 

Ja siitä eteenpäin päivittäin A380 kumpaankin suuntaan

 

SQ 322 Singapore - London Daily from 18 March 2008 2320-0525 (next day)

SQ 317 London - Singapore Daily from 19 March 2008 1100-0740 (next day)

 

ja kesäaikatauluun siirryttyä

 

SQ 322 Singapore - London Daily from 30 March 2008 2330-0555 (next day)

SQ 317 London - Singapore Daily from 31 March 2008 1155-0745 (next day)

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

SQ 322 Singapore - London Daily from 30 March 2008 2330-0555 (next day)

SQ 317 London - Singapore Daily from 31 March 2008 1155-0745 (next day)

 

Kauan joutuu kallis kone makoilemaan Lontoossa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kauan joutuu kallis kone makoilemaan Lontoossa.

 

 

Ehkä näin on kuitenkin parempi kuin, että tulee sitten ongelmia aikataulujen pitämisen kanssa. Eikä tuo niin hirvittävän kauan ole verrattuna esimerkiksi vaikkapa Qantasin jumboihin, jotka säännönmukaisesti makoilevat eurooppalaisilla lentoasemilla aamun varhaisesta saapumisesta illan myöhäiseen lähtöön.

 

Mutta kolmehan noita A380'iä SQ tarvitsee tuon Lontoon hoitamiseksi. Sen verran pitkä on tuo legi, ettei aivan vuorokauden sisällä hoidu kuten nämä AYn Aasian kohteet. Laittanevatko silti vielä sellaisen myös kenguru-reitin loppupäähän eli SIN-SYD välille ...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kauan joutuu kallis kone makoilemaan Lontoossa.

 

Kannattaisikohan mielummin ajatella asiaa niinpäin että aika nopeasti näköjään kääntyy uudelleen lastattuna , caterattuna , siivottuna , huollettuna ja fiiniksi muutenkin laitettuna uudelle legille ? Isompi se on kuitenkin kun muut ja vaati enemmän kaitsentaa.

 

Vai osaako joku foorumilla ilmaista optimi kääntöajan A380:lle ? (Juu tottakai jokainen meistä sen taskulaskimellaan äkkiä laskee) HeH ! ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Laittanevatko silti vielä sellaisen myös kenguru-reitin loppupäähän eli SIN-SYD välille ...

 

Jos nyt oikein kysymyksen ymmärsin, niin tarkoitit A380 lentämistä Sydneyn asti? Itse löysin varsin houkuttelevan lentovaihtoehdon ja hinta oli alle tonni euroissa (981€) - siis LHR-SIN-SYD-SIN-LHR ja kaikki lennot A380.

 

SQ317  London 11:55 (01 Apr) - Singapore 07:45 (02 Apr)

SQ221  Singapore 20:35 (02 Apr) - Sydney 06:55 (03 Apr)

 

SQ220  Sydney 08:05 (28 Apr) - Singapore 14:20 (28 Apr)

SQ322  Singapore 23:30 (28 Apr) - London 05:55 (29 Apr)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaisikohan mielummin ajatella asiaa niinpäin että aika nopeasti näköjään kääntyy uudelleen lastattuna , caterattuna , siivottuna , huollettuna ja fiiniksi muutenkin laitettuna uudelle legille ?

 

...ei sovi unohtaa sänkyjen petaamista ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Vai osaako joku foorumilla ilmaista optimi kääntöajan A380:lle ? (Juu tottakai jokainen meistä sen taskulaskimellaan äkkiä laskee) HeH ! ;D

 

Tere,

 

A380 minimi kääntöaika sama kuin 747-400 eli 90 min.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä taitaa sitten olla ensimmäinen, jossa A380:n diversio EFHK:lle on realistinen mahdollisuus. SQ välillä SINLHR taitaa käyttää enimmäkseen niin eteläistä reittiä, etteivät eksy Suomen päälle, mutta tuo Emiratesin DXBJFK-lento menee tavan takaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään