Heikki Knuutila

Airbus A380 -uutisia

884 viestiä aiheessa

Australialainen 92-vuotias naispilotti Nancy Bird-Walton, O.B.E, on kastanut Qantasin ensimmäisen A380:nen asiaankuuluvasti Nancy-Bird Waltoniksi:

 

http://news.smh.com.au/national/a380-named-in-nancybird-waltons-honour-20080930-4qup.html

 

Nancy oli ensimmäinen naispuolinen pilotti, joka sai Australiassa ansiolentäjän pahvit. Lennonopettajana oli Sir Charles Kingsford Smith, jonka mukaan on nimetty Sydneyn lentokenttä.

 

http://www.ctie.monash.edu.au/hargrave/nancy_bird_walton_bio.html

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikohan vielä mahdollista muuttaa A350 tilaus B748 tilaukseksi :thmbup: Perinteet jatkuisivat edes jollain lailla, olihan AY MD11 ensitilaaja, nyt voisi olla edes B748 matkustajaversion ensitilaaja, vai joko joku on jo ehtinyt edelle?

 

Nyt ku oon lukenu näitä juttuja A380 ja pikkusen A350 ja kun en mikään ammattilainen ole. Niin onko tosiaanki mahdollista, että Finnairille tulisi noita B748 koneita?  :o ( Sori jos ette tykänneet.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt ku oon lukenu näitä juttuja A380 ja pikkusen A350 ja kun en mikään ammattilainen ole. Niin onko tosiaanki mahdollista, että Finnairille tulisi noita B748 koneita?  :o ( Sori jos ette tykänneet.)

 

Ei tule. Ainakaan A350:n tilalle. Finnair on sen verran sitoutunut Airbus-kauppaan, että sitä tuskin revitään auki. Ja eikö ainakin Lufthansa ole tilannut 747-800:n matkustajaversioita?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt ku oon lukenu näitä juttuja A380 ja pikkusen A350 ja kun en mikään ammattilainen ole. Niin onko tosiaanki mahdollista, että Finnairille tulisi noita B748 koneita?  :o ( Sori jos ette tykänneet.)

 

Finnairin linjanveto hankintojen puolesta on ollut aika selkeä, kaikki vähänkin isommat koneet ovat nykyisin Airbuseja.

Viisaammat voivat valistaa kuinka tosissaan Boeingin kanssa neuvoteltiin esim. 787:sta ennen 350-tilausta, vai neuvoteltiinko ollenkaan.

Lienee lentäjien koulutukset ja koneiden huollotkin helpommin järjestettävissä kun laivastossa on mahd. paljon saman valmistajan koneita.

Asiakkaana minulla ei kyllä olisi mitään Boeingien hankkimista vastaan  :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt ku oon lukenu näitä juttuja A380 ja pikkusen A350 ja kun en mikään ammattilainen ole. Niin onko tosiaanki mahdollista, että Finnairille tulisi noita B748 koneita?  :o ( Sori jos ette tykänneet.)

Ööö... miksi Finski ostaisi koneita joita on myyty alle 100 kappaletta, MD11 on varoittava esimerkki. Okei okei rahtiversiota on myyty hyvin .... Mutta ei Finskillä ole tarvetta niin isolle koneelle. Ja jos olisi se olisi A389 ;)

 

Ei tule. Ainakaan A350:n tilalle. Finnair on sen verran sitoutunut Airbus-kauppaan, että sitä tuskin revitään auki. Ja eikö ainakin Lufthansa ole tilannut 747-800:n matkustajaversioita?

Hansa on ainoa ns. "blue chip" asiakas.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hänen Kuninkaallinen Korkeutensa Yhdistyneiden Arabiemiraattien varapresidentti ja pääministeri sekä Dubain hallitsija sheikki Mohammed on hyväntahtoisesti suostunut tutustumaan Emiratesin toiseen A380-koneeseen, joka on juuri toimitettu yhtiölle ja lähtee sekin New Yorkin reitille huomenna, joten Emirates kykenee nyt päivittäiseen A380-vuoroon Dubaista JFK:lle ja myös päinvastaiseen suuntaan.

 

http://www.uaedailynews.com/uae/2397.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbusin tekemät omat testilennot osoittavat, että A380:nen jättöpyörteet eivät ole sen vaarallisempia kuin muidenkaan isojen koneiden. Kokeita on suoritettu lentämällä A318 tahallaan suoraan A380:nen jättöpyörteisiin. Testituloksista huolimatta aikaisemmin virallisesti asetetut porrastusvaatimukset tulevat säilymään toistaiseksi. Yksityiskohtaisemmin täällä:

 

http://www.flightglobal.com/articles/2008/11/10/318512/a380-wake-is-no-worse-than-any-other-heavy-says-airbus.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt se EK:n A6-EDA menisi kohta Porin päällä. Taitaa vaan Porissakin tuo Suomelle tyypillinen kymmenen kilometrin paksunen ikipilvi peittää näkyvyyden.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt se EK:n A6-EDA menisi kohta Porin päällä. Taitaa vaan Porissakin tuo Suomelle tyypillinen kymmenen kilometrin paksunen ikipilvi peittää näkyvyyden.

 

Näin oli, UAE211, matkalla KJFK:lle. Ekaa kertaa puhuin 380 bussille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ekaa kertaa puhuin 380 bussille.

 

Aijaa. Jutteliko mukavia takaisin? :laugh:

 

PS. kun seuraavan kerran juttelet ko. busseille niin kerro terveisiä että She's so ugly.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Näin oli, UAE211, matkalla KJFK:lle. Ekaa kertaa puhuin 380 bussille.

Eikös se ole EK201 kun JFK:lle menee ja tuo EK211 menee IAH:lle, jos oikein muistelen. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Näin oli, UAE211, matkalla KJFK:lle. Ekaa kertaa puhuin 380 bussille.

 

Tulikos tuo Suomen ilmatilaan mistä kohtaa? Meinaan vain että mitkä mahdollisuudet tuota on bongata 380 taivaalla pääkaupunkiseudulta käsin, jos reitit osuu näin pohjoiseen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä tiiä mistä tuli tällä kertaa, mutta joku päivä tupsutteli jostain sieltä BALTI:n suunnasta ja Tallinnan itäpuolelta sisään. Lensi sitten Espoon päältä suunnillensa Poriin päin. Joku toinen päivä meni aika luotisuoraan HK:n päältä. Tyhmempi voisi kuvitella, että näillä alkuasetelmilla koneen voisi bongata aika lailla samoilla seuduilla kuin Finnairin vitosen. Ei nyt vaan satu pilvetöntä päivää ja 380:ä yhtä aikaa, vaikka olihan tuon näemmä joku onnistunut kuvaamaankin.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Emiratesin Airbus 380-koneissa on paljastunut merkittävä puute.

 

Kone on nimittäin liian hiljainen. Niin hiljainen, että vapaavuorossa olevat ohjaajat eivät saa unesta kiinni.

 

"Puuttuva moottorien melu johtaa siihen että crew-rest tilassa lepäävät ohjaajat kuulevat jatkuvia hälyääniä esim. wc-huuhtelu, itkevät lapset ja matkustamon huomio-kellojen kilahdukset. Lisäksi matkustajat luulevat lepotilan ovea wc-oveksi ja vetävät ovenkahvasta."

 

Emirates valitsi lepotilan sijoitukseksi pääkannen takaosan. Muut yhtiöt ovat valinneet sijoituspaikaksi tavanomaisen paikan heti ohjaamon takana.

 

Lähde: Flightglobal

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään