Heikki Knuutila

Airbus A380 -uutisia

884 viestiä aiheessa

British Airways haluaa siirtaa ensimmaisten A380-koneidensa toimitukset alkuvuodesta loppuvuoteen 2013:

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/british-airways-a380-deliveries-to-be-pushed-back-375070/

 

British Airways vastaanottaa ensimmäisen A380-koneyksilönsä heinäkuussa. A380-reitit avataan Los Angelesiin lokakuussa ja Hong Kongiin marraskuussa. Sitä ennen BA harjoittaa miehistöjä lyhyemmillä Euroopan reiteillä, joita ei vielä kerrota.

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/ba-to-operate-a380-to-los-angeles-and-hong-kong-383044/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liian vähän Airbusille. Muistaakseni koneita pitäisi mennä kaupaksi noin kolme ja puolisataa kipaletta, ennen kuin projekti alkaa tuottaa voittoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liian vähän Airbusille. Muistaakseni koneita pitäisi mennä kaupaksi noin kolme ja puolisataa kipaletta, ennen kuin projekti alkaa tuottaa voittoa.

Ensimmäisenä vuonna vai millä aikajaksolla? Ei noita isompia projekteja yleensä kovin lyhyelle aikavälille mitoiteta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäisenä vuonna vai millä aikajaksolla? Ei noita isompia projekteja yleensä kovin lyhyelle aikavälille mitoiteta.

 

A380-koneita täytyy myydä yli 420 kappaletta jotta koneen kehityskustannukset saataisiin katetuiksi (break even).

 

http://online.wsj.com/article/SB10001424052702303644004577522643299354320.html

 

EADS officials in 2007 said they needed to sell 420 of the model for the project to break even. They later said that number had increased but have not since specified how many A380s they must sell to put the project in the black.

 

Tähän mennessä koneita on myyty 262 kappaletta.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A380#Orders_and_deliveries

 

Total orders for the A380 stand at 262 as of January 2013.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BA ei tule EFHK:lle A380 kalustolla noilla koulutuslennoilla. Syy tähän on se, että BA käyttää Helsingin keikoissaan Heathrow'lla T3 ja bussiportteja. Lyhyet lennot lennetään reiteillä, jotka lähtevät T5.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Intia ei edelleenkään anna ulkomaisille lentoyhtiöille lupaa lentää Intiaan A380-koneilla, ilmeisesti halutessaan suojella kotimaisen valtionyhtiön Air Indian etua. Intian reiteistä kiinnostuneita ovat Lufthansa, Emirates ja Singapore Airlines sekä ensimmäisen A380:nensä ensi vuonna saava Etihad Airways, joka on käytännössä saanut luvan ostaa 24 % osakeomistuksen intialaisesta Jet Airwaysistä.

 

http://www.ainonline.com/aviation-news/ain-air-transport-perspective/2013-05-27/airbus-a380-operators-seek-entry-indian-market

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Singapore Airlinesin Airbus 380-lennolta on julkaistu kuvasarja, jossa näkyy millaista jälkeä syntyy ilmakuopan ja aamiaistarjoilun ajoittuessa samalle hetkelle. Kuvateksteistä paljastuu, että yksitoista matkustajaa ja yksi miehistön jäsen loukkaantuivat tapauksessa. Turvavyön käyttäminen olisi saattanut vähentää loukkaantuneiden määrää. Kaikille 328 matkustajalle tarjottiin lennon jälkeen pienimuotoinen lahja terminaaliin päästyä.

 

http://au.totaltravel.yahoo.com/travel-ideas/galleries/g/-/17395272/1/clear-air-turbulence-chaos-why-you-should-always-buckle-up/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote 4.7.2013

 

British Airways saa Airbusilta ensimmäisen 12:sta A380-koneestaan

 

British Airways (BA) on saanut kymmenentenä lentoyhtiönä Airbusin A380-lentokoneen. Yhtiö on tilannut 12 tämän tyypin konetta. British Airwaysin A380 lentää reiteillä Lontoosta Los Angelesiin ja Hongkongiin.

 

Koneen luovutus tapahtui Toulousessa, minkä jälkeen kone lentää Lontoon Heathrow’lle. Siellä esitellään koneen matkustamo.

 

“A380 on hieno lentokone, jonka kehittämisessä on ollut mukana paljon brittiläistä insinööriosaamista. Uskomme asiakkaidemme pitävät siitä, kun kone aloittaa lennot ensimmäiseen kohteeseen Los Angelesissa”, British Airwaysin pääjohtaja Keith Williams sanoo.

 

Kaikissa British Airwaysin A380-koneissa käytetään Rolls-Royce Trent 900 -moottoreita.

 

A380-lentokoneen lentomatka on 15 700 kilometriä, ja sen käyttökustannukset matkustajaa kohden sekä ympäristövaikutukset ovat vähäisiä. Tilava ja hiljainen matkustamo on tehnyt A380:stä sekä lentoyhtiöiden että matkustajien suosikin, mikä auttaa pitämään koneen käyttöasteen korkeana.

 

A380:n suuren koon ansiosta matkustajia voidaan kuljettaa aiempaa suurempia määriä lisäämättä lentojen määrää, mikä helpottaa tilannetta ruuhkaisilla lentokentillä.

 

Airbus on saanut A380-koneista 262 sitovaa tilausta 20 asiakkaalta. Tähän mennessä liikenteessä olevilla koneilla on lentänyt 40 miljoonaa matkustajaa. A380 lähtee lentoon tai laskeutuu joka viides minuutti jollain 30 lentokentästä, joilta konemallilla lennetään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BA lentää ensimmäisellä saamallaan A380:lla vielä koelentoja. Kone on tällä hetkellä Heathrown sijaan Kentissä Manstonin lentoasemalla, josta BA on tehnyt erilaisia koelentoja ja mm. harjoitellut 20. päivä suoritettavaa Red Arrowsien kanssa tapahtuvaa ylilentoa varten. Kaupalliset lennot alkavat elokuussa, ensin Frankfurtiin koemielessä ja syyskuussa kaukolennot LA:han ja myöhemmin Hong Kongiin.

 

Kuvia linkistä: http://www.flightglobal.com/news/articles/pictures-ba-begins-initial-a380-testing-from-manston-388416/

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

26.7.2013

 

A380:sta odotetaan MAKS-ilmailunäyttelyn tähteä

 

Airbusin ylpeys esiintyy Moskovassa jo toista kertaa. A380 on pystynyt kasvattamaan liikennemääriä ja pienentämään ympäristövaikutusta.

 

A380 on käytössä olevista matkustajalentokoneista edistynein, tilavin ja polttoainetehokkain, ja siitä odotetaan Moskovan MAKS-ilmailunäyttelyn vetonaulaa. MAKS järjestetään 27.8.–1.9.2013 Žukovskissa Moskovassa. Näytöksessä on mukana MSN4, yksi Airbusin kahdesta testikäyttöön tarkoitetusta A380-koneesta. Se on esillä sekä maassa että ilmassa.

 

MSN4-konetta käytetään tuotekehityksen viimeisimpien tulosten testaamiseen. Koneessa on Engine Alliance GP7200 -moottori ja kehittynyt testilaitteisto.

 

Vuonna 2007 käyttöön otettu A380 pystyy lentämään ilman välilaskuja jopa 15 700 kilometriä, minkä vuoksi se voi kuljettaa enemmän ihmisiä pienemmillä kustannuksilla ja ympäristövaikutuksilla. A380:n tilava ja hiljainen matkustamo ja tasainen matkanteko ovat tehneet siitä sekä lentoyhtiöiden että matkustajien suosikin. Koneiden käyttöasteet ovat olleet korkeita.

 

A380-koneet ovat lentäneet lähes miljoona tuntia ja 110 000 lentoa. Niillä on matkustanut noin 40 miljoonaa ihmistä. Joka viides minuutti A380-kone nousee tai laskeutuu jollekin niiden liikennöimästä 30 lentokentästä. Verkosto kasvaa jatkuvasti.

 

Lisätietoja, valokuvia ja videoita saa venäläiseltä verkkosivulta www.a380atmaks.ru.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A380-koneet ovat lentäneet lähes miljoona tuntia ja 110 000 lentoa. Niillä on matkustanut noin 40 miljoonaa ihmistä. Joka viides minuutti A380-kone nousee tai laskeutuu jollekin niiden liikennöimästä 30 lentokentästä. Verkosto kasvaa jatkuvasti.

 

Nyt kun käyttökokemuksia alkaa olla pintaraapaisua enemmän, niin miten hyvin A380 on onnistunut vastaamaan alkuperäisiin lupauksiin ja odotuksiin? Missä on jääty jälkeen ja missä menty yli?

 

Maksimaalista matkustajamäärää ei kai ole vielä mikään lentoyhtiö kokeillut käytännössä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään