Heikki Knuutila

Airbus A380 -uutisia

884 viestiä aiheessa

Lehdistötiedote 4.7.2013

 

British Airways saa Airbusilta ensimmäisen 12:sta A380-koneestaan

 

British Airways (BA) on saanut kymmenentenä lentoyhtiönä Airbusin A380-lentokoneen.

 

Ja nyt BA:n A380 G-XLEA on päässyt tositoimiin, lentää parhaillaan LHR - LAX

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Intia ei edelleenkään anna ulkomaisille lentoyhtiöille lupaa lentää Intiaan A380-koneilla, ilmeisesti halutessaan suojella kotimaisen valtionyhtiön Air Indian etua. Intian reiteistä kiinnostuneita ovat Lufthansa, Emirates ja Singapore Airlines sekä ensimmäisen A380:nensä ensi vuonna saava Etihad Airways, joka on käytännössä saanut luvan ostaa 24 % osakeomistuksen intialaisesta Jet Airwaysistä.

 

http://www.ainonline.com/aviation-news/ain-air-transport-perspective/2013-05-27/airbus-a380-operators-seek-entry-indian-market

 

Alkaa näyttää sitä, että A380-lennot Intian kohteisiin tullaan sallimaan lähitulevaisuudessa. Intian ilmailuviranomainen DGCA on tullut siihen tulokseen, että siitä ei koidu intialaisille yhtiölle kohtuutonta haittaa. Asiaa harkitaan seuraavaksi Intian ilmailuministeriössä. Lufthansalle tämä voisi tarkoittaa kapasiteetin lisäystä, koska Intian ja Saksan välisessä liikennesopimuksessa puhutaan ilmeisesti sallitusta lentojen määrästä, Emiratesin ja Qatarin sopimuksissa sensijaan on kyse tarjottujen istuinpaikkojen maksimimäärästä, jota ei Intia välttämättä halua lisätä.

 

http://www.travelbizmonitor.com/jumbo-aircraft-a380-likely-to-be-allowed-to-operate-in-indian-skies-22642

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

British Airwaysillä on meneillään juoksukilpailu "ihminen vastaan A380". Halukkaat osallistujat kirjoittavat BA:lle viestin siitä, miksi "juuri minun" pitäisi päästä BA:n A380:llä ilmaiseksi Lontoosta Johannesburgiin juoksemaan kiitotiellä kilpaa A380:n kanssa. Viisi raadin valitsemaa parasta pääsee mukaan juoksemaan Johannesburgissa. Johannesburgissa nopeimman ajan juosseelle luvataan ilmainen menopaluumatka 2 hengelle johonkin BA:n A380-kohteeseen.

 

http://www.britishairways.com/travel/man-vs-plane/public/en_fi (jos ei aukea heti, pitää valita kotimaaksi suomi ja klikata toisen kerran, tjsp).

 

Rugbypelaajan juoksuvideo viime vuodelta:

 

Ymmärtääkseni kilpailu ei ole rajattu pelkästään miehille  ;) Siitä vain runoilemaan? Kilpailu toteutetaan jo helmikuun alkupuolella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkaa näyttää sitä, että A380-lennot Intian kohteisiin tullaan sallimaan lähitulevaisuudessa. Intian ilmailuviranomainen DGCA on tullut siihen tulokseen, että siitä ei koidu intialaisille yhtiölle kohtuutonta haittaa. Asiaa harkitaan seuraavaksi Intian ilmailuministeriössä. Lufthansalle tämä voisi tarkoittaa kapasiteetin lisäystä, koska Intian ja Saksan välisessä liikennesopimuksessa puhutaan ilmeisesti sallitusta lentojen määrästä, Emiratesin ja Qatarin sopimuksissa sensijaan on kyse tarjottujen istuinpaikkojen maksimimäärästä, jota ei Intia välttämättä halua lisätä.

 

http://www.travelbizmonitor.com/jumbo-aircraft-a380-likely-to-be-allowed-to-operate-in-indian-skies-22642

 

Intia hyväksyy jatkossa A380-koneiden lennot Intiaan, missä tällä hetkellä 4 kenttää on valmiina vastaanottamaan A380:t: Delhi, Mumbai, Bangalore ja Hyderabad.

 

http://news.airwise.com/story/view/1390824920.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Onko normaalia tuo Air Francen 275 nopeus joka on n. 750km/h. Kone tulossa Tokiosta ja näkyy olevan kaksi tuntia myöhäässä ja myöhästyminen tullu matkalla koska lähtennä aikataulussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko normaalia tuo Air Francen 275 nopeus joka on n. 750km/h.

 

Ruotsissa taitaa tuulla, etelään päin menevillä muillakin koneilla on vauhti aika samaa luokkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko normaalia tuo Air Francen 275 nopeus joka on n. 750km/h. Kone tulossa Tokiosta ja näkyy olevan kaksi tuntia myöhäässä ja myöhästyminen tullu matkalla koska lähtennä aikataulussa.

 

Lähtenyt aikataulussa, palannut takaisin ja lähtenyt uudelleen.

 

https://www.airfrance.us/US/en/local/resainfovol/infovols/actualiteDesVols.do

 

Flight

Original Departure

Original Arrival

 

AF275

12:55 PM - February 2,2014Tokyo, Narita (NRT) - Japan

5:15 PM - February 2,2014Paris, Charles de Gaulle (CDG) - France

 

AF275

Due to a technical incident, flight AF275 has returned to Tokyo.

Flight departed at 12:46 PM Sun, Feb 2, 14 from Tokyo, Narita (NRT) - Japan, Terminal 1

Returns at 1:30 PM Sun, Feb 2, 14 to Tokyo, Narita (NRT) - Japan

Flight departed at 2:46 PM Sun, Feb 2, 14 from Tokyo, Narita (NRT) - Japan, Terminal 1

Scheduled arrival at 7:25 PM, Sun, Feb 2, 14 in Paris, Charles de Gaulle (CDG) - France, Terminal 2E

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

British Airwaysillä on meneillään juoksukilpailu "ihminen vastaan A380". Halukkaat osallistujat kirjoittavat BA:lle viestin siitä, miksi "juuri minun" pitäisi päästä BA:n A380:llä ilmaiseksi Lontoosta Johannesburgiin juoksemaan kiitotiellä kilpaa A380:n kanssa. Viisi raadin valitsemaa parasta pääsee mukaan juoksemaan Johannesburgissa. Johannesburgissa nopeimman ajan juosseelle luvataan ilmainen menopaluumatka 2 hengelle johonkin BA:n A380-kohteeseen.

 

http://www.britishairways.com/travel/man-vs-plane/public/en_fi (jos ei aukea heti, pitää valita kotimaaksi suomi ja klikata toisen kerran, tjsp).

 

Rugbypelaajan juoksuvideo viime vuodelta:

 

Ymmärtääkseni kilpailu ei ole rajattu pelkästään miehille  ;) Siitä vain runoilemaan? Kilpailu toteutetaan jo helmikuun alkupuolella.

 

Kilpailu on pidetty ja etelä-afrikkalainen mies voitti, tai siis sai nopeimman ajan, A380 voitti kaikki 4 yrittäjää ;) ja yksi kilpailijoista oli nainen.

 

http://www.sport24.co.za/OtherSport/South-Africa/SA-contestant-wins-BA-A380-race-20140205

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote 12.2.2014

 

Amedeo vahvistaa 20 A380-lentokoneen tilauksensa Airbusille

 

Amedeo (aiemmin Doric Lease Corp) ja Airbus vahvistivat sopimuksen, jonka mukaan Amedeo tilaa 20 A380-lentokonetta. Aiesopimus julkistettiin viime kesänä.

 

“Lentoliikenne kaksinkertaistuu 15 vuoden välein, mutta lentokentät, niiden infrastruktuuri ja lentoslotit eivät. A380 on lentoyhtiöille paras ratkaisu hyötyä liikenteen kasvusta ja rakentaa asiakassuhteita, sillä mikään muu lentokone ei pysty tarjoamaan samanlaista tilaa ja mukavuutta alhaisimpaan hintaan matkustajaa kohden”, sanoo Amedeon pääjohtaja Mark Lapidus.

 

“Amedeon räätälöidyt liisausratkaisut tuovat A380:n hyödyt entistä laajemman lentoyhtiöjoukon ulottuville”, toteaa Airbusin asiakastoimintojen johtaja John Leahy.

 

Amedeon johdolla on kokemusta A380-koneista, sillä Doric-konserni on kaluston arvolla mitattuna maailman kolmanneksi suurin laajarunkokoneiden liisaaja ja maailman suurin liisattujen A380-koneiden haltija.

 

A380 tuli liikenteeseen vuonna 2007. Tällä hetkellä lentoyhtiöillä on käytössään 120 A380-konetta. Kaikkiaan koneet ovat lentäneet yli 1,2 miljoonaa tuntia miltei 150 000 kaupallisella lennolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Neljä uutta A380-operaattoria saa ensimmäisen A380:nsä tämän vuoden aikana: ensin Qatar Airways maaliskuussa, sitten Asiana Airlines vuoden 2. neljänneksellä ja japanilainen Skymark Airlines sekä Etihad Airways vuoden lopulla.

 

http://www.airbus.com/presscentre/pressreleases/press-release-detail/detail/four-is-a-magic-number-a-record-number-of-operators-will-receive-their-first-a380s-in-2014/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omaan silmään liikaa harmaata, tekee raskaan näköisen, vähän kuin armeijan kuljetuskone. Itse tykkään tuosta Qatarin A350:n kevyemmästä maalauksesta, lienee vain promootiokäytössä?

 

http://www.aviationnews.eu/blog/wp-content/uploads/2014/02/Qatar-Airways-Airbus-A350XWB-Final-Assembly-Line.jpg

 

Näkyvissä myös Jukka Hemilän ottamassa kuvassa:

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,79029.200.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän offtopiccia.

 

Jännä sinänsä, että Airbus hypettää Qataria "Launch customerina" A350:lle, kun ensimmäinen konetta tilannut yhtiö on Finnair. Toki Qatar on ensimmäinen, joka ottaa tyypin käyttöön...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eeeeihän... ;D Minä ainakin olen ymmärtänyt termin "Launch customer" niin, että se on nimenomaan se ensimmäinen asiakas, jonka tilauksesta koko koneen tuotanto lähtee käyntiin. Olenko nyt täysin harhautunut?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eeeeihän... ;D Minä ainakin olen ymmärtänyt termin "Launch customer" niin, että se on nimenomaan se ensimmäinen asiakas, jonka tilauksesta koko koneen tuotanto lähtee käyntiin. Olenko nyt täysin harhautunut?

 

Wikipedia ei tässä anna ihan selvää vastausta  :), mutta tyypillisesti kehitysprojektin tuotantopäätös tehdään kun valmistaja on saanut kasaan jonkun vähimmäismäärän tilauksia (tai esisopimuksia - "Letter of Intent"), jolla se uskoo koko hankkeen tulevan kannattavaksi. Yhden tai kahden lentoyhtiön tilaus ei vielä riitä, ellei kyseessä ole todellinen jättiilaus.

 

Launch Customer on mielestäni ensimmäinen asiakas joka ottaa uuden konetyypin kaupalliseen käyttöön. Muistaakseni Finnair tässä yhteydessä nimenomaan ei halunnut launch customeriksi, vaikka se oli ensimmäinen tilaaja. Se kun tietää usein paljon lisätyötä "lastentautien" kitkemiseksi uudesta konetyypistä. Joku on muistaakseni sanonut, että keskimäärin uusi kone on tehtaalta tullessaan "kerralla hyvä" sarjanumerosta 17 alkaen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo nimenomaan noin se oli, että Finnair ei halunnut ensimmäisiä koneita tuosta, kun edellisten ensikertalaisten kanssa on ollut noita lastentauteja...

 

Mitä tuohon termiin tulee, myönnän tappioni nyt sitten ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair tässä yhteydessä nimenomaan ei halunnut launch customeriksi, vaikka se oli ensimmäinen tilaaja. Se kun tietää usein paljon lisätyötä "lastentautien" kitkemiseksi uudesta konetyypistä. Joku on muistaakseni sanonut, että keskimäärin uusi kone on tehtaalta tullessaan "kerralla hyvä" sarjanumerosta 17 alkaen.

 

Ilmeisesti Finnairkin kuullut saman, ensimmäisen heille tulevan A350-koneen runkonumero on MSN18 ,)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Qatar Airways siirtää kahden A380-koneen toimituksia pari kuukautta eteenpäin, siis kesäkuulle, jotta kolmen ensimmäisen A380-koneyksilön toimitukset saadaan sovitettua Dohan uuden kentän avaamiseen. Heinäkuussa Qatar Airways tuo Farnboroughin ilmailunäyttelyyn peräti 4 konetta, jotka ovat A380, A350, A320 sharkleteilla ja B787.

 

Qatar Airways has pushed back its Airbus A380 deliveries to the middle of this year to coincide with the opening of the new Doha airport. Meanwhile the airline is aiming to steal the limelight at this year’s Farnborough air show by displaying no less than four airliners including an A380, an A320, an A350, and a 787.

 

“We will receive our first three A380s in June, which were supposed to be delivered in April, May and June,” says Qatar Airways chief executive Akbar Al Baker. “This delay is due to the opening of Doha’s new Hamad International Airport.”

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/qatar-to-take-first-a380s-in-june-plans-farnborough-395919/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään