Heikki Knuutila

Airbus A380 -uutisia

884 viestiä aiheessa

Eeeeihän... ;D Minä ainakin olen ymmärtänyt termin "Launch customer" niin, että se on nimenomaan se ensimmäinen asiakas, jonka tilauksesta koko koneen tuotanto lähtee käyntiin. Olenko nyt täysin harhautunut?

 

Itsekkin ymmärsin samoin... ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbus on esitellyt A380:n cabin mock-upia jossa on 11 penkkiä per rivi .. Luksusta.  ;)

 

Kuva täällä: http://www.flightglobal.com/news/articles/picture-airbus-to-offer-11-abreast-economy-seats-on-397207/

 

Luksuksesta en tiedä, mutta normaalia.

 

Olen ihmetellytkin miksi tää 11 penkkiä rivissä konsepti tuntuu junnaavan:

 

Faktojen valossa kun se ei ole sen huonompi kuin vaihtoehdot: B777 kabiini on 5,85m leveä ja siellä on 10 penkkiä monilla firmoilla. Vanha klassinen DC-10/MD-11 oli 5,70m metriä ja finnairilla oli peräkamarissa se kymmenen penkkiä rivissä. Meillä on maailmalla A330/340 sarjan koneita joihin on tungettu yhdeksän penkkiä riviin 5,2m leveään runkoon. B787 näyttää olevan tyypillisesti yhdeksällä penkillä rungon ollessa 5,55m leveä. On meillä jopa 8 penkkiä rivissä olevia B767 jotka on alle 5m kerhossa rungon leveydessä. Ja kaikki nämä mitat hartijakorkeudella.

 

Eli mitä tulee rungon leveyteen A380 tapauksessa (6,55m) en näe mitään ihmeellistä siinä, että koneessa on 11 penkkiä rivissä. Ero on kuitenkin leveydessä esim. B777 nähden 70 senttiä mikä on enemmän kuin normaali yksi turistiluokan penkki käsinojineen joten tämän tiedon valossa istuinleveys pitäisi olla aavistus enemmän 11 penkkisessä A380 kuin 10 penkkisessä B777 - saati sitten verrattuna entisiin Finnairin MD-11 koneisiin kymmenellä penkillä per rivi...

 

Money talks.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luksuksesta en tiedä, mutta normaalia.

 

Olen ihmetellytkin miksi tää 11 penkkiä rivissä konsepti tuntuu junnaavan:

 

Faktojen valossa kun se ei ole sen huonompi kuin vaihtoehdot: B777 kabiini on 5,85m leveä ja siellä on 10 penkkiä monilla firmoilla. Vanha klassinen DC-10/MD-11 oli 5,70m metriä ja finnairilla oli peräkamarissa se kymmenen penkkiä rivissä. Meillä on maailmalla A330/340 sarjan koneita joihin on tungettu yhdeksän penkkiä riviin 5,2m leveään runkoon. B787 näyttää olevan tyypillisesti yhdeksällä penkillä rungon ollessa 5,55m leveä. On meillä jopa 8 penkkiä rivissä olevia B767 jotka on alle 5m kerhossa rungon leveydessä. Ja kaikki nämä mitat hartijakorkeudella.

 

Eli mitä tulee rungon leveyteen A380 tapauksessa (6,55m) en näe mitään ihmeellistä siinä, että koneessa on 11 penkkiä rivissä. Ero on kuitenkin leveydessä esim. B777 nähden 70 senttiä mikä on enemmän kuin normaali yksi turistiluokan penkki käsinojineen joten tämän tiedon valossa istuinleveys pitäisi olla aavistus enemmän 11 penkkisessä A380 kuin 10 penkkisessä B777 - saati sitten verrattuna entisiin Finnairin MD-11 koneisiin kymmenellä penkillä per rivi...

 

Money talks.

 

Tuossa 11 penkkiä rivissä systeemissä ei ole ajateltu kustannuksia, eikä rahaa. Siihenhän mahtuu selvästi 13 penkkiä per rivi . ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa 11 penkkiä rivissä systeemissä ei ole ajateltu kustannuksia, eikä rahaa. Siihenhän mahtuu selvästi 13 penkkiä per rivi . ;D

Sitten pitäisi olla 3-käytäväinen kone   ;D

Eikös ilmailumääräykset sano että paikaltaan pitää päästä käytävälle enintään kaksi penkkiriviä ylittämällä eli keskellä voi olla korkeintaan 5 riviä ja reunoilla 3 eli yhteensä 11 riviä. 12 riviä vaatii 3-käytävää.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Intia hyväksyy jatkossa A380-koneiden lennot Intiaan, missä tällä hetkellä 4 kenttää on valmiina vastaanottamaan A380:t: Delhi, Mumbai, Bangalore ja Hyderabad.

 

http://news.airwise.com/story/view/1390824920.html

 

Singapore Airlines on ensimmäinen yhtiö, joka aloittaa lennot Intiaan A380-koneilla. Mumbain ja Delhin lennot alkavat toukokuun lopussa.

 

http://www.ch-aviation.com/portal/news/27121-singapore-airlines-to-deploy-a380-to-mumbai-new-delhi-from-may

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota 11-vierekkäin asetelmaa piti siis esitellä Hampurin ilmailunäyttelyssä, mutta ei ollutkaan valmis ...

 

http://atwonline.com/components/airbus-unable-display-a380-11-abreast-seat-mockup-hamburg

 

“Some of you may have been expecting to see an 11-abreast mock-up, but there were some aspects of that which were not available, so unfortunately it is not at the show. Everything has to come together at the show and, when certain things are not ready, we can’t display them. I am sorry we raised expectations,” an Airbus spokesman said.

 

He said A380 customers remain “very keen” on the new configuration concept, but added that there is no concrete timeframe for offering the denser layout.

 

“It is not being formally offered at this stage. We are refining various configurations, but 11-abreast will certainly fit in the A380 and our customers really want to see that,” the spokesman said.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Dannii "Kylien sisko" Minogue kiljuu ihastuksesta  :P esitellessään Etihadin A380:n ykkösluokan erikoisuutta, Residenssiä:

 

 

Lisää tietoa Etihadin residenssistä ja ykkösluokasta:

 

Located on the forward upper deck of the A380, the self-contained Residence holds two people and comprises a private living room, double bedroom, bathroom and shower. The product, which also includes a Savoy-trained personal butler, will cost $20,000 one-way between Abu Dhabi and London for single- or double-occupancy. Effectively a fourth class, only one Residence will be fitted on each A380, measuring 125 sq. ft.

 

“The Residence bedroom is at the front end of the aircraft, where you can’t fit a normal seat. What we have endeavored to achieve on the A380 is the same experience as you would get on a private jet or yacht. It will redefine the luxury travel experience. If you were taking a private jet, it would cost $100,000 to $160,000 and we believe our product is far superior,” Hogan said.

 

No upgrades to the Residence will be given, although frequent travelers will be allowed to trade in their miles for three or four times the normal first-class rate. “We are going to be very pure on price with the Residence. It is exclusive and we want people to aspire to it,” Hogan said.

 

Residenssin hintaan siis sisältyy myös henkilökohtainen hovimestari.

 

http://atwonline.com/components/etihad-unveils-airbus-a380boeing-787-luxury-residence-innovations

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiana on vastaanottanut tänään ensimmäisen A380-koneensa Toulousessa. Asiana on nyt yhdestoista A380-operaattori. Tilauksessa Asianalla on yhteensä kuusi koneyksilöä.

 

South Korea’s Asiana Airlines has taken delivery of its first Airbus A380, becoming the eleventh operator of the type in the world. The A380 was handed over to Park Sam Koo, Chairman of Kumho Asiana Group, by Fabrice Brégier, Airbus President and CEO, during a special ceremony today in Toulouse, France.

 

Asiana Airlines has ordered six A380s, powered by Rolls-Royce Trent 900 engines. The airline has specified a premium three class layout for its fleet, seating a total of 495 passengers, with 12 private suites in First Suite, 66 fully flat seats in Business Smartium and 417 seats in Travel Class. All seats are equipped with the latest on-demand in-flight entertainment systems.

 

Uutisessa on myös videoita ja valokuvia:

 

http://www.airbus.com/newsevents/news-events-single/detail/asiana-airlines-takes-delivery-of-its-first-airbus-a380/#

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Singapore Airlines on ensimmäinen yhtiö, joka aloittaa lennot Intiaan A380-koneilla. Mumbain ja Delhin lennot alkavat toukokuun lopussa.

 

http://www.ch-aviation.com/portal/news/27121-singapore-airlines-to-deploy-a380-to-mumbai-new-delhi-from-may

 

SIA:n A380 on saapunut ensimmäisellä Intian reittilennollaan Delhiin tänään. Uutisessa on kuvia, jotka eivät nyt ole mitään A.net-laatua, mutta kuitenkin...

 

http://economictimes.indiatimes.com/slideshows/nation-world/big-bird-airbus-a-380-marks-maiden-visit-to-india/slideshow/35842172.cms

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Emirates haluaa myös A380:een uudet moottorit, joilla konetyypin taloudellisuus paranisi arvioiden mukaan 10 % verran, vaikka operointi on nykyisinkin voitollista. Koska uusien moottoreiden tuotantomäärä jäänee vähäiseksi, ainoaksi parannettujen moottorien toimittajaksi jäänee Rolls-Royce. Emirates toivoo voivansa vaihtaa viimeisimmästä tilauksestaan 25 konetta tällaiseen uuteen A380neo-versioon. Emirates on toisaalta luopumassa suunnitelmasta asentaa koneisiin 11 penkkiä kuhunkin riviin turistiluokassa.

 

http://aviationweek.com/commercial-aviation/emirates-sees-rolls-royce-only-a380neo-engine-supplier

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Qantasin A380 kääntyi takaisin lähtökentälle vesivuodon takia. (Toisessa kerroksessa olevan?) Bisnesluokan juomavesijohdon vuodon takia vesi vuosi katosta turistiluokan matkustajien päälle ja käytäville. Kapteeni katsoi parhaaksi kääntyä takaisin Los Angelesiin.

 

A Qantas flight from Los Angeles to Melbourne was turned back about an hour into the 14-hour flight after water started gushing down the aisle into economy from a leaking pipe in business class.

 

A spokeswoman for the airline said the captain decided to return the A380 to Los Angeles due to passenger discomfort, rather than any fears about safety.

 

The water came from the plane's drinking water supply, she said.

 

It leaked into the economy cabin through the roof, from the business class cabin on the upper deck.

 

"It wasn't a safety issue, it was just passenger discomfort," the spokeswoman said.

 

http://www.smh.com.au/travel/travel-incidents/qantas-flight-from-los-angeles-turns-back-after-water-pipe-leaks-20140702-zstzf.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Qatar Airways siirtää kahden A380-koneen toimituksia pari kuukautta eteenpäin, siis kesäkuulle, jotta kolmen ensimmäisen A380-koneyksilön toimitukset saadaan sovitettua Dohan uuden kentän avaamiseen. Heinäkuussa Qatar Airways tuo Farnboroughin ilmailunäyttelyyn peräti 4 konetta, jotka ovat A380, A350, A320 sharkleteilla ja B787.

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/qatar-to-take-first-a380s-in-june-plans-farnborough-395919/

 

Qatar Airways on joutunut muuttamaan suunnitelmiaan, ilmeisesti A380-koneiden sisustukseen tehtävien muutosten takia. A380:n tulo näytteille Farnboroughiin ei toteudu, ja lennot reiteillä Dohasta Lontooseen ja Pariisiin aloitetaan vasta lokakuussa.

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/delays-prompt-qatar-to-cancel-farnborough-a380-plan-401168/

 

http://www.ch-aviation.com/portal/news/29397-qatar-airways-delays-a380-service-entry-until-october

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Qatar Airways on joutunut muuttamaan suunnitelmiaan, ilmeisesti A380-koneiden sisustukseen tehtävien muutosten takia. A380:n tulo näytteille Farnboroughiin ei toteudu, ja lennot reiteillä Dohasta Lontooseen ja Pariisiin aloitetaan vasta lokakuussa.

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/delays-prompt-qatar-to-cancel-farnborough-a380-plan-401168/

 

http://www.ch-aviation.com/portal/news/29397-qatar-airways-delays-a380-service-entry-until-october

 

Qatar Airwaysin "pettynyt" tj Al Baker moittii Airbusin matkustamon maalauksen, sisustusmateriaalien ja galleyiden lattiamateriaalin laatua huonoksi. Vaadittu lattian korjaus näköjään edellyttää laajaa galleyrakenteiden poisottoa, mihin menee aikaa. Al Baker väittää, että kaupat olisi peruttu, jos korjaus kestäisi 6 kuukautta.

 

al Baker told the Wall Street Journal that he was "disappointed" with the Europeans claiming their aircraft were "poor quality" before refusing to buy any more jets.

 

In an effort to defend itself and its product, Airbus said the Qataris had been "demanding" in its specifications.

 

During pre-delivery inspections, Qatar Airways teams reportedly found fault with the A380s paint texturing, the interior cabin decor foils, and the jet's non-textile floors, which are prevalent in the galley area.

 

The Journal said it is the large galley structures that have to be removed to lay new flooring that are the cause of the delays.

 

“If it was six months we would have walked away,” Mr Al Baker said concerning the length of the delays.

 

http://www.ch-aviation.com/portal/news/29583-qatar-airways-boss-lays-into-airbus-over-a380-delays

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Skymark Airlinesin 6x A380 tilaus on peruttu Airbussin toimesta..

 

Airbus has informed Japanese carrier Skymark Airlines that its order for six A380s has been terminated.

 

The airframer says it has taken the action "in accordance with its contractual rights".

 

Skymark had already disclosed that it was discussing with Airbus a possible cancellation of the 2011 order.

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/airbus-terminates-skymark-order-for-six-a380s-402110/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Skymark Airlinesin 6x A380 tilaus on peruttu Airbussin toimesta..

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/airbus-terminates-skymark-order-for-six-a380s-402110/

 

Skymarkin johtaja Nishikubo on vihainen ja syyttää Airbusia kohtuuttomista vaatimuksista, kuten siitä, että Skymarkin olisi pitänyt hakea itselleen isompi lentoyhtiö emoyhtiöksi, ja pitää Airbusin vaatimaa 700 miljoonan dollarin peruutuskorvausta "tyrmistyttävänä".

 

"Since April this year we have been discussing amending the A380 purchase agreement with Airbus, but it has been a very tough negotiation and we still cannot find any solution satisfying each other[sic]. This is because one of their several requirements for the amendment is that we have to go under the umbrella of a major airline," he said.

 

Nishikubo bombastically labelled Airbus' demand as "threatening" to his airline's managerial independence while simultaneously calling the manufacturer's cancellation compensation claims of USD700million "outrageous" and "beyond the realm of common sense".

 

http://www.ch-aviation.com/portal/news/29980-japans-skymark-blames-airbus-for-a380-cancellation

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saattaa olla, että Skymark joutuu taipumaan ja suostumaan jonkinlaiseen yhteistyöhön ja omistusjärjestelyyn ANA:n kanssa, joka ottaisi peruutetut kuusi A380:tä vastaan, täyttäisi ne turistiluokan penkeillä ja laittaisi ne Japanin kotimaan reiteille. Airbus on kuulemma hyväksynyt tällaisen järjestelyn. Katsotaan kuinka käy.

 

CAPA reports that ANA's proposal would see it taking over Skymark's order for six A380-800s and reconfiguring them into a high-density layout akin to that of its now-retired B747-400(D) fleet. The twindeck jets would then be deployed on domestic flights.

 

The deal has also received the blessing of Airbus Industrie (AIB, Toulouse Blagnac) which, in the wake of Skymark's decision to axe its A380 order, warned it would slap Skymark with nearly USD1billion in cancellation penalties. The European manufacturer had proposed Skymark partner another larger Japanese carrier capable of taking over the order

 

http://www.ch-aviation.com/portal/news/30832-japans-skymark-ana-all-nippon-in-partnership-talks

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Qatar Airways näyttäisi olevan vihdoinkin valmis ottamaan vastaan A380:t, joiden sisustusta on korjailtu paremmin asiakasta miellyttäväksi. Virallinen vahvistus asialle taitaa silti puuttua.

 

After a three-month dispute that had blocked delivery of the A380s, Qatar has agreed to take the new jet, people familiar with the matter said.

 

Airbus declined to comment.

 

Qatar Airways, which had refused to take delivery of the first three aircraft, citing concerns about the quality of the cabin interior, was not available for comment. In July, its chief executive said he would seek compensation for the delay.

 

http://news.airwise.com/story/view/1410491266.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Intian lopulta avattua lentokenttänsä A380-operaattoreille sinne on lentänyt tähän mennessä Singapore Airlines (sekä Delhiin että Mumbaihin) toukokuusta lähtien ja Emirates Mumbaihin heinäkuusta lähtien. Lufthansa halusi myös aloittaa A380-lennot Mumbaihin talvikauden alusta alkaen, mutta koska siellä on toistaiseksi vain yksi gate johon A380 mahtuu ja Emirates on jo ehtinyt lentää sinne saaden etulyöntiaseman, ja koska Emiratesin ja Lufthansan haluamat slottiajat menivät päällekkäin, niin Emirates veti pitemmän korren ja Lufthansa jäi nyt ilman slottia Mumbaihin toistaiseksi. LH on kuitenkin anonut slottia myös Delhiin.

 

Emirates has secured Mumbai airport's approval to continue Airbus A380 operations in the winter schedule. Emirates and Lufthansa were in a race to secure Mumbai airport's only parking bay, which can handle the Airbus A380 aircraft but Mumbai International Airport Ltd has given its nod for Emirates A380 flight in winter schedule beginning end October.

 

The issue arose because schedules of Lufthansa and Emirates flights at Mumbai clash and are separated by are separated by few minutes.

 

http://www.business-standard.com/article/companies/emirates-beats-lufthansa-for-airbus-a380-flights-to-mumbai-114091000957_1.html

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään