Heikki Knuutila

Airbus A380 -uutisia

884 viestiä aiheessa

Tässä on kivestä tehty A380. Münchenin Ilmailumuseossa, v. 2009. On vähän heijastuksia, kun piti ottaa ikkunan läpi.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etihad saa tänään ensimmäisen A380-koneensa.

 

Yläkerran ykkösluokassa on jopa oma "huoneisto", jossa on kahden hengen sänky, olohuone ja kylpyhuone/suihku. Palvelussa myös oma hovimestari .. Lippu vain $20 000 Abu Dhabi-Lontoo välille.

 

Abu Dhabi-based Etihad Airways is scheduled to take delivery of its first Airbus A380 Thursday during ceremonies in Hamburg. The aircraft is one of 10 A380s the airline has on order and will include an ultra-premium, two-person “Residence” class along with first-class “Apartments.”

 

Etihad revealed its A380 cabin configuration in May, modeling it on the hotel/corporate jet market.

 

Located on the forward upper deck of the A380, the self-contained Residence holds two people and comprises a private living room, double bedroom, bathroom and shower. The product, which also includes a Savoy-trained personal butler, will cost $20,000 one-way between Abu Dhabi and London for single- or double-occupancy. Effectively a fourth class, only one Residence will be fitted on each A380, measuring 125 sq. ft.

 

On the opposite side of the A380 forward fuselage, there is a shower and changing room for first-class Apartment guests. Each A380 will be configured with nine 39 sq. ft. Apartments (six will have interconnecting doors), arranged on either side of a central aisle to give more space back to the passenger. They are equipped with a separate arm chair and bed, a private mini bar and a sliding door.

 

http://atwonline.com/airframes/etihad-take-first-a380-delivery-thursday-first-787-saturday

 

Kuvia: http://atwonline.com/photo-galleries/atw-photo-gallery-etihad-unveils-a380787-residence-luxury-innovations

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etihadilla näyttää olevan meneillään dramaattinen A380-rollout-seremonia pimeässä, värivalot vilkkuu ja musiikki soi, jne....

 

http://www.etihad.com/livenews

 

EDIT: tämänpäiväinen tilaisuus oli siis "vain" roll-out-seremonia, jossa esiteltiin koneen maalauskaavio. Etihad vastaanottaa ensimmäisen A380:nsä varsinaisesti vasta joulukuussa.

 

Etihad has 10 of the type on order, to be delivered over the next three years.

 

It will receive the first A380 in mid-December and put it into operation on the London Heathrow route. Heathrow will become an all-A380 operation for Etihad in mid-2015.

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/etihad-shows-off-new-colours-on-a380-404157/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen Emiratesille toimitettu A380 on ehtinyt siihen vaiheeseen, jolloin suoritetaan isoin huolto eli ns. 3C-check, jossa kone puretaan kokonaan osiin ja osat huolletaan tai uusitaan ja asennetaan uudelleen paikoilleen. Videossa vikkelät ukkelit hoitavat koko homman alle kahdessa minuutissa  ;) Todellisuudessa siihen meni 55 päivää, 24/7-tahtiin.

 

 

http://www.emirates.com/fi/english/about/news/news_detail.aspx?article=1978227&offset=0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Emirates, jolla tulee olemaan vuoden loppuun mennessä laivastossa yhteensä kunnioitettavat 57 A380-koneyksilöä, aikoo poistaa osasta koneitaan ensimmäisen luokan. Tällaisiin koneyksilöihin tulee ilmeisesti vain bisnes- ja turistiluokat nykyisten kolmen luokan sijasta. Näitä koneita tullaan käyttämään sellaisilla reiteillä, joissa 1. luokan kysyntä ei ole suurta vaan kysyntä kohdistuu bisnesluokkaan ja turistiluokkaan. Intia eli Mumbai on mahdollinen sellainen reittikohde, jossa käytettäisiin 2 luokan sisustusratkaisua, mm. koska Emiraateissa on paljon intialaisia vierastyöntekijöitä, jotka voisivat täyttää turistiluokan penkit.

 

The airline will switch to a two-class business and economy configuration from late next year on some of its superjumbos, a spokesperson confirmed on Wednesday. Emirates can fly between 489 and 519 passengers in its current thee class configuration.

 

The two-class A380s will fly on select routes where the airline is more likely to fill economy and business class seats over its premium product.

 

“There are some routes that don’t require first class,” said Shaikh Majid Al Mualla, Divisional Senior Vice President, Commercial Operations — Centre at Emirates, in an interview.

 

http://gulfnews.com/business/aviation/emirates-airline-to-revamp-some-a380s-1.1424896

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Emirates haluaa myös A380:een uudet moottorit, joilla konetyypin taloudellisuus paranisi arvioiden mukaan 10 % verran, vaikka operointi on nykyisinkin voitollista. Koska uusien moottoreiden tuotantomäärä jäänee vähäiseksi, ainoaksi parannettujen moottorien toimittajaksi jäänee Rolls-Royce. Emirates toivoo voivansa vaihtaa viimeisimmästä tilauksestaan 25 konetta tällaiseen uuteen A380neo-versioon. Emirates on toisaalta luopumassa suunnitelmasta asentaa koneisiin 11 penkkiä kuhunkin riviin turistiluokassa.

 

http://aviationweek.com/commercial-aviation/emirates-sees-rolls-royce-only-a380neo-engine-supplier

 

Yhtena vaihtoehtona on myos koko A380-tuotannon lopettaminen vuonna 2018:

 

http://atwonline.com/manufacturers/airbus-re-engine-a380-or-discontinue-production-2018

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Saudimiljardööri osti maailman kalleimman lentokoneen

 

Maailman kallein lentokone on myyty 382 miljoonalla eurolla, kertoo Business Insider.

 

Koneen osti saudi-arabialainen Prince Alwaleed bin Talal, sijoittaja, joka kutsuu itseään Lähi-Idän Warren Buffetiksi."

 

Talouselämä

 

Business Insiderin alkuperäinen uutinen

 

 

Prinssi sitten perui tilauksensa, mahtoiko lama ja öljyn hinnan lasku vaikuttaa  ;)

 

https://www.ainonline.com/aviation-news/business-aviation/2015-02-05/airbus-cancels-only-vvip-a380-order

 

Kyseessä siis cn 002 F-WXXL, Varastoituna Toulousessa.

 

http://www.planespotters.net/Aviation_Photos/photo.show?id=257333

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Emirates kertoo neuvotelleensa vakavasti moottoreiltaan parannetun A380neo-konetyypin valmistuksen aloittamisesta Airbusin kanssa. Emirates on tähän mennessä tilannut yhteensä 140 A380-perusversiota, mutta saattaisi tilata A380neoja jopa 200 kappaletta. Niillä korvattaisiin aikaisempia A380-yksilöitä sekä jatkettaisiin toiminnan laajentamista. Uudet moottorit tulisivat Rolls-Royceltä ja perustuisivat Trent XWB-moottorityyppiin.

 

Emirates has had extensive discussions with Airbus about the production of an updated version of the A380 with more efficient engines, the airline's president Tim Clark said.

 

Emirates, which is the biggest buyer of the existing A380 with 140 orders, has said it would look at placing an order for up to 200 A380neos to replace its current fleet and drive further expansion.

 

"If we're lucky it will give us a 10-13 percent reduction in seat costs per mile," Clark told reporters at an event during the ITB travel fair in Berlin.

 

http://news.airwise.com/story/view/1425558308.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Emirates kertoo neuvotelleensa vakavasti moottoreiltaan parannetun A380neo-konetyypin valmistuksen aloittamisesta Airbusin kanssa. Emirates on tähän mennessä tilannut yhteensä 140 A380-perusversiota, mutta saattaisi tilata A380neoja jopa 200 kappaletta. Niillä korvattaisiin aikaisempia A380-yksilöitä sekä jatkettaisiin toiminnan laajentamista. Uudet moottorit tulisivat Rolls-Royceltä ja perustuisivat Trent XWB-moottorityyppiin.

 

http://news.airwise.com/story/view/1425558308.html

 

Airbus ei halua pitää kiirettä sitoutumisessa A380neo-mallin tuotantoon, vaan keskittyy A380:n kannattavuuden parantamiseen muilla keinoilla toistaiseksi, vaikka myynti ei juurikaan vedä. Yksi tapa on lisätä istuinpaikkoja pitäen silti huolta siitä, että mukavuus säilyy. Näin siitäkin huolimatta, että Emirates toivoo saavansa uusien moottorien aikaansaamalla polttoaineensäästöllä laskettua alaspäin sitä määrää istuinpaikkoja, mitkä on saatava kaupaksi niin että jokainen lento pyörii omillaan tai tuottaa voittoa yhtiölle.

 

Airbus will not abandon the A380 despite slow sales, its chief executive told Les Echos newspaper, and will take time to decide on an upgrade as Emirates has requested.

 

Emirates, the leading buyer of the existing A380 with 140 orders, has been pushing Airbus to update the plane with newer engines, a move that could lower the number of seats airlines need to sell to break even.

 

Airbus boss Fabrice Bregier appeared to rebuff the request in the interview with Les Echos published online on Sunday.

 

"We are already working on ways to make the A380 more attractive economically by adding seats while preserving the amazing comfort of the plane," he said.

 

http://news.airwise.com/story/view/1428891750.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saattaa olla, että Skymark joutuu taipumaan ja suostumaan jonkinlaiseen yhteistyöhön ja omistusjärjestelyyn ANA:n kanssa, joka ottaisi peruutetut kuusi A380:tä vastaan, täyttäisi ne turistiluokan penkeillä ja laittaisi ne Japanin kotimaan reiteille. Airbus on kuulemma hyväksynyt tällaisen järjestelyn. Katsotaan kuinka käy.

 

http://www.ch-aviation.com/portal/news/30832-japans-skymark-ana-all-nippon-in-partnership-talks

 

ANA on suostunut hankkimaan noin 20 % osuuden tällä välin konkurssiin mennestä Skymark Airlinesista, joskaan mistään A380-kaupoista ei ole enää puhetta Skymark meni konkurssiin A380-kauppojen peruunnuttua ja Airbusin vaadittua isot peruutuskorvaukset, 710 miljoonaa dollaria. Yli 50 % osuus on yksityisellä Integral-yhtiöllä, joka on rahoittanut Skymarkin toimintaa tammikuun jälkeen. ANA saa lisää slotteja, eikä tämän jälkeen Japanissa ole mainittavaa riippumatonta halpalentoyhtiötä, vaan markkinoita hallitsevat entistä vahvemmin ANA ja JAL.

 

ANA has agreed to acquire a stake of up to 19.9 percent in bankrupt budget carrier Skymark Airlines, gaining access to coveted landing slots and strengthening its lead over rival Japan Airlines.

 

Under the deal, Japanese private equity firm Integral, which has provided funds to keep Skymark in business since its bankruptcy in January, will hold just over 50 percent.

 

Skymark will receive a combined JPY¥18 billion (USD$150 million) equity investment from ANA, Integral and others, the companies said in a statement, adding that they will aim for Skymark shares to be relisted within five years.

 

http://news.airwise.com/story/view/1429487356.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Emiratesin EK222 Dallasista Dubaihin teki divertin Varsovaan (WAW) sairastapauksen vuoksi. Osui kiitoradalla valoon ja odottaa nyt uutta nokkapyörää.

 

http://www.flightradar24.com/data/flights/ek222/#64c6faf

 

Olisiko kannattanut tulla EFHK:lle?  ;)  Tuosta erkanemiskohdasta olisi ollut lyhyempi matka tänne ja jatkolento DXB:lle vain hieman pidempi.

EFHK:lla A380 voi käyttää vain kiitoteitä 04R/22L ja 15/33, joista kumpikaan ei ole tällä hetkellä käytössä laskeutumisiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFHK:lla A380 voi käyttää vain kiitoteitä 04R/22L ja 15/33, joista kumpikaan ei ole tällä hetkellä käytössä laskeutumisiin.

 

Eikö 04L/22R ja sen rullaustie(t) tosiaan ole riittävän kantavat A380:lle? Kun luulisi että rullausteillä tai kiitotiellä ei olisi ulottumien osalta ongelmaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivän A380-uutinen on lähinnä se, että ei tule kauppoja  ;) Ilmailusivustoilla on liikkunut huhu siitä, että United Airlines ostaisi Skymarkille alunperin menossa olleet kaksi A380:tä. Unitedin talousjohtaja sanoo kuitenkin useissa haastatteluissa, että A380 ei ainakaan tällä hetkellä sovi Unitedin strategiaan, jossa on tärkeämpää tarjota liikemiehille useampia lähtövaihtoehtoja kohteisiin kuin täyttää yksi päivittäinen A380 johonkin kiinteään aikaan. Epäilemättä kuitenkin Airbusin myyntimiehet ovat käyneet kylässä ja tarjonneet koneita varmasti edulliseen hintaan, mutta jos ei nyt sovi, niin ei sovi.

 

United Airlines chief financial officer John Rainey says the Airbus A380 “doesn’t really work” for the airline’s network, driving its preference for smaller widebodies like the Boeing 787.

 

“We’ve looked at that and we are looking at it right now [but] it just doesn’t really work for us,” he says on the European superjumbo in an exclusive interview with Flightglobal in Chicago today.

 

Rainey cites a higher trip cost for the A380 compared to smaller widebodies like the 787 despite comparable per seat costs as the main challenge to adding the type to United’s fleet.

 

Airbus is eager to land new customers for the A380, whose operators include many of the world’s blue chip airlines but none in the Americas.

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/a380-does-not-work-for-united-cfo-413079/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö 04L/22R ja sen rullaustie(t) tosiaan ole riittävän kantavat A380:lle? Kun luulisi että rullausteillä tai kiitotiellä ei olisi ulottumien osalta ongelmaa.

 

Ei ainakaan Finavian mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbus ja venäläinen Transaero, jolla on tilauksessa neljä A380:tä, ovat sopineet ensimmäisen koneyksilön toimitusajankohdan siirtämisestä eteenpäin. Kone piti toimittaa tämän vuoden loppuun mennessä. Mistään tilauksen peruutuksesta ei kuitenkaan puhuta. - Airbus kertoo, että tästä huolimatta A380-ohjelmassa todennäköisesti saavutetaan tänä vuonna kriittinen breakeven point, jonka jälkeen tuotanto on voitollista.

 

Airbus is delaying the delivery of Transaero's first A380, as the recession-hit Russian economy dents travel demand in the region.

 

"The contract is still in place," an Airbus spokeswoman said. "We are looking at rescheduling the delivery of the first plane, which was planned for this year."

 

http://news.airwise.com/story/airbus-to-delay-delivery-of-transaero-a380

 

Transaerosta lisää täällä: https://en.wikipedia.org/wiki/Transaero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Emirates vastaanottanut ensimmäisen 615 paikkaisen A380. 58 pisnes ja 557 economy istuinta.

 

"The aircraft, which flew to the UAE direct from Airbus in Hamburg Finkenwerder, is the Dubai carrier’s 68th A380 and is set to enter service to Copenhagen on December 1."

 

http://edition.cnn.com/2015/11/10/aviation/worlds-biggest-airliner-most-seats-ever-emirates-airbus-a380-super-jumbo/index.html

http://www.thenational.ae/business/aviation/emirates-takes-delivery-of-first-two-class-airbus-a380--video

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Emirates vastaanottanut ensimmäisen 615 paikkaisen A380. 58 pisnes ja 557 economy istuinta.

 

"The aircraft, which flew to the UAE direct from Airbus in Hamburg Finkenwerder, is the Dubai carrier’s 68th A380 and is set to enter service to Copenhagen on December 1."

 

http://edition.cnn.com/2015/11/10/aviation/worlds-biggest-airliner-most-seats-ever-emirates-airbus-a380-super-jumbo/index.html

http://www.thenational.ae/business/aviation/emirates-takes-delivery-of-first-two-class-airbus-a380--video

 

Päivittäinen liikennöinti Emiratesin 615-paikkaisella A380:llä Kööpenhaminan Kastrupista Dubaihin alkaa siis virallisesti tänään.

 

Det är ett helt fabriksnytt plan som sätts in på Kastrup. Airbus A380 har i standardutförande 544 platser, men det plan som ska flyga mellan Danmark och Förenade arabemiraten har utrustats med 615 stolar.

 

Det nya planet blir först att dra nytta av Kastrups breddade och förlängda start- och landningsbanor.

 

http://www.sydsvenskan.se/resor/varldens-storsta-plan-landar-pa-kastrup-i-dag/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivän A380-uutinen on lähinnä se, että ei tule kauppoja  ;) Ilmailusivustoilla on liikkunut huhu siitä, että United Airlines ostaisi Skymarkille alunperin menossa olleet kaksi A380:tä. Unitedin talousjohtaja sanoo kuitenkin useissa haastatteluissa, että A380 ei ainakaan tällä hetkellä sovi Unitedin strategiaan, jossa on tärkeämpää tarjota liikemiehille useampia lähtövaihtoehtoja kohteisiin kuin täyttää yksi päivittäinen A380 johonkin kiinteään aikaan. Epäilemättä kuitenkin Airbusin myyntimiehet ovat käyneet kylässä ja tarjonneet koneita varmasti edulliseen hintaan, mutta jos ei nyt sovi, niin ei sovi.

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/a380-does-not-work-for-united-cfo-413079/

 

MYYDÄÄN: erittäin, erittäin suuri matkustajakone. Hinta neuvoteltavissa  ;)

 

http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-10-05/what-s-a-used-a380-superjumbo-worth-airbus-is-set-to-find-out

 

Eli 2017 tulee tarjolle ensimmäinen käytetty A380 ja sen jälleenmyyntihintataso on vielä arvoitus.

 

Mitä lieneekään näiden hinta? Jääkö käytettyjen hinta esimerkiksi alle sen mitä Finnair A350 -koneista maksaa? Sopisiko johonkin strategiaan Finnairille pari - kolme kappaletta A380 -koneita? A350 koneitakin on kuitenkin tulossa jo 19 kappaletta. Mielestäni yhtä kaukaa haettua ajatella Finnairille A380 koneita, kuin taannoin oli 9kpl A350 tilaus ja siinä välimatkalla A340 hankkiminen.

 

Suurimmat esteet taitavat kuitenkin löytyä lentokentän ja syöttöliikenteen koosta, ei niinkään mahdollisen rahoituksen tai kysynnän puutteesta..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä lieneekään näiden hinta? Jääkö käytettyjen hinta esimerkiksi alle sen mitä Finnair A350 -koneista maksaa? Sopisiko johonkin strategiaan Finnairille pari - kolme kappaletta A380 -koneita? A350 koneitakin on kuitenkin tulossa jo 19 kappaletta. Mielestäni yhtä kaukaa haettua ajatella Finnairille A380 koneita, kuin taannoin oli 9kpl A350 tilaus ja siinä välimatkalla A340 hankkiminen.

 

Suurimmat esteet taitavat kuitenkin löytyä lentokentän ja syöttöliikenteen koosta, ei niinkään mahdollisen rahoituksen tai kysynnän puutteesta..

 

Ei kuulosta kovinkaan hyvältä strategialta pitää 2-3 koneen laivastoa per konetyyppi. Siinä on syynsä, miksi Finnair luopui esimerkiksi B757-kalustosta ja korvasi ne A321-kalustolla, vaikkei se välttämättä välittömien / suorien operointikustannusten valossa näyttänytkään äärimmäisen kannattavalta ratkaisulta.

 

Eiköhän se suurin este A380-tyypille ole juuri se, ettei niitä voitaisi hankkia paria kolmea enempää. Toinen asia on käytännön kääntöaika, ainakaan nykyisillä lentoaseman fasiliteeteilla ei taideta päästä siihen, että Aasiaan lennettäisiin edestakaisin vuorokaudessa, joka on kohtuullisen merkityksellinen kilpailuetu Finnairille suhteessa moneen muuhun yhtiöön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kuulosta kovinkaan hyvältä strategialta pitää 2-3 koneen laivastoa per konetyyppi. Siinä on syynsä, miksi Finnair luopui esimerkiksi B757-kalustosta ja korvasi ne A321-kalustolla, vaikkei se välttämättä välittömien / suorien operointikustannusten valossa näyttänytkään äärimmäisen kannattavalta ratkaisulta.

 

Eiköhän se suurin este A380-tyypille ole juuri se, ettei niitä voitaisi hankkia paria kolmea enempää. Toinen asia on käytännön kääntöaika, ainakaan nykyisillä lentoaseman fasiliteeteilla ei taideta päästä siihen, että Aasiaan lennettäisiin edestakaisin vuorokaudessa, joka on kohtuullisen merkityksellinen kilpailuetu Finnairille suhteessa moneen muuhun yhtiöön.

 

ANA:sta tulisi näiden suunitelmien toteutuessa pienin A380 operaattori kolmella tyypillä vuonna 2018..

 

http://airwaysnews.com/blog/2015/12/31/ana-to-fly-the-airbus-a380/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään