Heikki Knuutila

Airbus A380 -uutisia

884 viestiä aiheessa

Uusi hienolla, paksulla ranskalaisella aksentilla tehty video Airbusilta millä havainnollistetaan miten nuo lisäpaikat koneeseen on saatu.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Singapore Airlines aikoo uusia neljäntoista A380-koneensa sisustuksen vaihtamalla kaikkien luokkien istuimet uusiin ja uusimalla viihdejärjestelmän, kertoo paikallinen media. Ykkösluokan sviittien määrä luultavasti laskee 12:sta kuuteen. Uusi sisustus tulee myös niihin viiteen uuteen A380-yksilöön, jotka SIA vastaanottaa toukokuuhun 2018 mennessä.  Viisi leasingyksilöä palautetaan leasingyhtiöille, joten SIA:n laivaston koko tulee pysymään entisessä 19:ssä A380:ssä.

https://www.flightglobal.com/news/articles/sia-to-refurbish-cabins-of-14-a380s-439812/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uutissivusto CH-Aviationin mukaan portugalilainen koneita miehistöineen vuokraava HiFly on ottamassa käyttöönsä kaksi A380:tä, jotka siis ilmeisestikin ovat Singapore Airlinesilta leasingsopimuksen päättyessä vapautuvia koneita. Tarkempaa tietoa julkaistaan lokakuussa, kunhan luvat ja sopimukset ovat kunnossa.

Lainaus maksulliselta sivulta:

Lainaa

Hi Fly (5K, Lisbon) is planning to take delivery of two A380-800s over the course of the next couple of months, official airline sources have confirmed to ch-aviation. The Portuguese ACMI/charter specialist's president and chief executive Paulo Mirpuri said in an e-mailed statement that the first of two A380-800s would be put into commercial operation during the first quarter of 2018. A formal announcement concerning the requisite aircraft's identities, as well as their end-customer operator, will only be made in October once all the relevant contracts and permits are in place, he added.

https://www.ch-aviation.com/portal/news/58948-portuguese-acmi-specialist-hi-fly-to-add-a380s

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbusin Kiinan johtaja Eric Chen uskoo, että Kiinan kasvavilla markkinoilla voi löytyä 5-7 vuoden sisällä tilaa yhteensä jopa sadalle A380:lle. Tällä hetkellä ainoa kiinalainen yhtiö, jolla on A380-koneita laivastossaan, on China Southern (5 kpl).

Lainaa

Airbus remains optimistic about selling A380s in China over the next five to seven years on the back of growing passenger demand.

Speaking at a Beijing media briefing, Airbus China president Eric Chen says the number of A380s could grow to between 60 and 100 during that period.

https://www.flightglobal.com/news/articles/airbus-sees-market-for-60-100-a380s-in-china-441287/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Emirates operoi lokakuun alusta alkaen kahdesti päivässä Airbus A380-konetyypillä Dubaista Moskovaan. Tieto löytyi heidän asiakaslehden uutiset-osiosta.

EFHK on kahdesti (18.1.2013 ja 30.6.2017) toiminut Moskovan kentälle menossa olleelle A380:selle varakenttänä huonon sään vuoksi. 

20170928_133329.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Lari Nylund

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko Air Francella muita kuin GP7200-moottoroituja A380:siä?

Jos ei, joutuu Pratt&Whitney ilmeisesti kirjoittamaan vähän markkinointimateriaaliaan uusiksi tämän tapauksen jälkeen. "The first GP7200-powered A380 was delivered to Air France in 2009. Since entering service, the GP7200 has achieved a 99.9% departure reliability rating without experiencing a single in-flight shutdown."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikkemma näistä mitään tiedä.. tässä joutessani päissäni pähkäilin että siitä on tuuletin (fan) poistunut. Kiinnityksen rippeet näkyvissä akselinpäässä ja ensimmäisen ahtimen ilmanohjain näkyvillä. Vähän tainnut surahtaa ilmanohjain kartioonkin kun sekin on paennut grönlannin jäätikölle.
Siinä noita kuvia joita yritin ymmärtää. P&W GP7200 räjäytyskuvaa ihmettelin matkustajan kuvaamaa vasten.

http://www.telegraph.co.uk/content/dam/news/2017/09/30/DK_LwbJUIAAruXz_trans_NvBQzQNjv4BqNfmsnDuvZlzw21_nV8PeBs4png1dFqg-8gshe499fEA.jpg?imwidth=1400

https://www.ainonline.com/sites/default/files/uploads/2015/11/624-gp7000.jpg

Siinä taitaa alkaa grönlannin jäätiköllä kadonneen tuulettimen metsästys. Pitää saada näytettä metalurgien mikroskooppeihin jotta onko se titaani väsähtänyt kesken elinkaaren. Kohta luurataan kaikki P&W kannut läpi 380 koneissa. Voipi jopa olla maadoitus töpselitkin kiinni kentän PE-kiskossa hetken aikaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tälläinen kuva löytyi P&W sivuilta. Siinä näkyy myös fanin akseli ja liitoskohta.

B-1-3_gp7000_cutaway_high.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jori Lamberg
kuva ei näkynyt

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9/30/2017 at 22.29, Tuomas Pietinen kirjoitti:

Air Francen A380-koneessa moottorihäiriö...

YouTubesta löytyi lennonjohdon ja AF066 SUPERin keskustelut.

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Garuda Indonesian laitettua 2 päivää sitten viimeisen 747-400:nsa eläkkeelle, A380-yksilöitä on nyt ensimmäisen kerran enemmän liikenteessä kuin 747-matkustajakoneita ja "kuningattaren kruunu" vaihtanut omistajaa, kertoo Flightglobal.

Lainaa

When Garuda Indonesia retired its final Boeing 747-400 on 9 October, it confirmed an inevitable milestone for the original queen of the skies as the 747 passenger in-service fleet declined below that of the Airbus A380.

https://www.flightglobal.com/news/articles/analysis-boeing-747-loses-its-crown-to-a380-442074/

https://www.flightglobal.com/news/articles/picture-garuda-indonesia-retires-last-boeing-747-40-441955/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9/30/2017 at 22.29, Tuomas Pietinen kirjoitti:

Air France suunnittelee lentävänsä vaurioituneen A380:n takaisin Ranskaan kolmea toimivaa moottoria käyttäen. Vioittunut moottori poistetaan ensiksi paikaltaan ja tilalle asennetaan massatasapainon ja aerodynamiikan vuoksi uusi moottori, jota ei voida kuitenkaan kytkeä toimivaksi moottorin kiinnityspylonin ja siiven kärsimien vaurioiden takia. Vioittunut moottori kuljetetaan Cardiffiin, Walesiin, missä moottorivalmistaja tulee tutkimaan sitä. A380 pystyy nousemaan ilmaan kolmella moottorilla, mutta tarvittavine miehistön koulutuksineen siirtolento on kaikkiaan melkoinen logistinen operaatio.

Lainaa

Air France plans to ferry a damaged A380 back to France from Goose Bay, Newfoundland and Labrador on three engines but before it can do that it has to install a new engine that won't be running.

Lainaa

The wrecked engine will be removed and sent to Wales for inspection by the manufacturer Engine Alliance. For balance and aerodynamic stability a new engine will be installed but because of the other damage it can’t be hooked up and made operable. While there is plenty of power from the remaining engines for takeoff (Goose Bay has 11,000 feet available) the flight planning and crew training requirements for the ferry flight are extensive.

https://www.avweb.com/avwebflash/news/Complex-Three-Engine-Ferry-For-A380-229780-1.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sadas A380-kone Emirates -lentoyhtiölle on toimitettu. Konetta koristaa Yhdistyneiden arabiemiirikuntien perustajan, šeikki Zayid ibn Sultan Al Nahyanin kuva. Seremoniallinen tilaisuus on nähtävissä mm. Youtubessa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Emirates "toivoo voivansa" tilata lisää A380-koneita Dubain ilmailunäyttelyn yhteydessä, joka avataan 12. marraskuuta.

Lainaa

Emirates [EMIRA.UL] hopes to order more Airbus A380 super jumbos at the Dubai airshow this month, the airline's chairman said on Friday.

"I hope we will be able to do it," Sheikh Ahmed bin Saeed Al-Maktoum said at a ceremony to receive the airline's 100th A380, saying that negotiating teams were working on it.

Emirates is the world's biggest customer of the A380, having ordered 142 of the planes and Sheikh Ahmed said he wanted to see the plane continuing.

https://finance.yahoo.com/news/emirates-aims-place-a380-order-105022103.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sehän on ollut jo hetken aikaa tiedossa, ettei jää makaamaan Tarbesiin pitkäksi aikaa. Kaksi konetta pitäisi mennä Hi-Flylle. Asiasta löytyy useita lähteitä googlaamalla.

http://www.aviation24.be/airlines/hifly/portuguese-acmi-specialist-hi-fly-add-a380-aircraft-fleet/

 

Versio tulee luultavasti kaksi luokkaa ja 560 piakka, selviää tästä saksankielisestä artikkelista.

http://www.aerotelegraph.com/portugiesische-fluglinie-uebernimmt-zwei-a380

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos jotain on oppinut ilmailusta niin on se että vasta kun lentää niin on varmaa.

Miten kauan tuota Air Belgiumiakin on koitettu saada lentoon Finnairin vanhoilla lahnoilla,

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huhu kertoo, että irlantilainen leasingyhtiö Amedeo, jolla on laivastossaan 8 A380:tä sekä tilauksessa 20 lisää, "joutuu" perustamaan oman uuden A380-lentoyhtiön löytääkseen käyttöä koneilleen, koska muitakaan halukkaita ei ole näköpiirissä.

Lainaa

An Irish aircraft leasing company is creating its own airline because it can’t find anyone to borrow its A380 superjumbos.

Dublin-based Amedeo counts eight A380s among its fleet, and has a further 20 on order from Airbus, but such is the lack of interest in the world’s largest passenger plane that it has been unable to renew its leases, or find new customers, despite months of negotiations.

Lainaa

So it has come up with a novel solution: launching its own A380-only airline. According to Mark Lapidus, Amedeo’s chief executive, the new airline’s business model will see it offer seats to existing carriers, or to potential non-traditional arrivals such as Airbnb. Passengers would buy their ticket through another company, while Amedeo would operate the flight, using its own cabin crew but tailoring the service to suit the client.

https://www.yahoo.com/lifestyle/plane-leasing-company-forced-start-115925834.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10/15/2017 at 14.26, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Air France suunnittelee lentävänsä vaurioituneen A380:n takaisin Ranskaan kolmea toimivaa moottoria käyttäen. Vioittunut moottori poistetaan ensiksi paikaltaan ja tilalle asennetaan massatasapainon ja aerodynamiikan vuoksi uusi moottori, jota ei voida kuitenkaan kytkeä toimivaksi moottorin kiinnityspylonin ja siiven kärsimien vaurioiden takia. Vioittunut moottori kuljetetaan Cardiffiin, Walesiin, missä moottorivalmistaja tulee tutkimaan sitä. A380 pystyy nousemaan ilmaan kolmella moottorilla, mutta tarvittavine miehistön koulutuksineen siirtolento on kaikkiaan melkoinen logistinen operaatio.

https://www.avweb.com/avwebflash/news/Complex-Three-Engine-Ferry-For-A380-229780-1.html

Tämäkin on juurikin kohta Pariisissa. AFR371V.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbusin Leahy on kertonut haastattelussa, että jos neuvotteluissa Emiratesin kanssa uusien koneiden tilaamisest ei päästä sopimukseen, niin Airbus joutunee lopettamaan koko A380 tuotannon. Airbus tarvitsee tuotannon jatkamiseksi kuuden koneen per vuosi tuotantovauhdin.

https://www.cnbc.com/2018/01/15/airbus-admits-it-will-have-to-stop-making-its-a380-if-theres-no-new-deal-with-emirates.html

Airbus has admitted that unless it can find more buyers for its A380 superjumbo, the program may have to end.

The European planemaker has said it will build 12 A380s in 2018 and a further eight in 2019. Airbus said the minimum annual number it is prepared to build each year is six.

"We are still talking to Emirates and quite honestly they are probably the only one in the marketplace who can take a minimum of six A380s a year for a period of eight to 10 years," he said.

"If we can't work out a deal with Emirates I think there is no choice but to shut down the program," Leahy added.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Khaleed Times antoi A380-tilanteelle palstatilaa. 16.1.2018, Dubai.

20180116_234242.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Lari Nylund

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Emirates ja Airbus ovat solmineet aiesopimuksen A380-konetilauksesta, yhteensä 36 kappaletta, joista 20 on kiinteitä tilauksia ja 16 optioita.
 

Lainaa

Emirates orders 36 A380s worth US$ 16 billion

Dubai, UAE, 18 January 2018 – Emirates, the world’s largest international airline, today announced a US$ 16 billion (AED 58.7 billion) deal for 36 additional Airbus A380 aircraft, with 20 firm orders and 16 options. Emirates’ A380 fleet operates both GE and Rolls-Royce engines, and the airline is evaluating engine options for its latest A380 order.

The additional Airbus A380s will be delivered to Emirates from 2020 onwards.  Together with the airline’s 101-strong A380 fleet and its current order backlog for 41 aircraft, this new order brings Emirates’ commitment to the A380 programme to 178 aircraft, worth over US$ 60 billion.

---

Sheikh Ahmed said: “We’ve made no secret of the fact that the A380 has been a success for Emirates. Our customers love it, and we’ve been able to deploy it on different missions across our network, giving us flexibility in terms of range and passenger mix.

He added: “Some of the new A380s we’ve just ordered will be used as fleet replacements. This order will provide stability to the A380 production line. We will continue to work closely with Airbus to further enhance the aircraft and onboard product, so as to offer our passengers the best possible experience. The beauty of this aircraft is that the technology and real estate on board gives us plenty of room to do something different with the interiors.”

"I would like to thank Emirates, Sheikh Ahmed, Tim Clark and Adel Al-Redha for their continued support of the A380,” said John Leahy, Chief Operating Officer Customers, Airbus Commercial Aircraft. “This aircraft has contributed enormously to Emirates' growth and success since 2008 and we are delighted that it will continue to do so. This new order underscores Airbus’ commitment to produce the A380 at least for another ten years. I’m personally convinced more orders will follow Emirates’ example and that this great aircraft will be built well into the 2030s.”

Emirates’ partnership with Airbus spans decades. Emirates is by far the largest Airbus A380 operator on the planet with 101 A380s in service today.

Emirates Media Centre

Muokattu: , käyttäjä: Antti Salste
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään