Heikki Knuutila

Airbus A380 -uutisia

884 viestiä aiheessa

Etihadin A380 on päässyt tekemään ensimmäisen laskeutumisen Maleen, Malediiveille. Velana International-kentän uusi kiitotie on 3400 m pitkä ja 60 m leveä, mikä mahdollistaa ensimmäisen kerran A380-operaatiot Malediiveille. Lennon perämies on Malediiveilta kotoisin.

Lainaa

Etihad Airways has marked the opening of the new runway at Velana International Airport in the Maldives by operating one of its Airbus A380 aircraft to the island nation.

The new 3,400 metre-long and 60-metre-wide runway is the first in the Maldives capable of supporting an A380.

The special Etihad operation was piloted by first officer, Ali Ahuson, who is from the Maldives.

http://www.breakingtravelnews.com/news/article/etihad-airways-lands-a380-in-maldives-to-celebrate-new-male-runway/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Emirates on päättänyt ottaa vastaan seuraavat 20 A380:tään nykyisillä moottoreilla varustettuina. Vuonna 2025 Emiratesin Tim Clark odottaa valmistuvan seuraavan sukupolven moottorityypin, joka säästäisi polttoainekuluissa 15 % nykyisiin verrattuina, mikä olisi huomattava säästö A380:n kokoiselle koneelle.

Lainaa

Emirates (EK, Dubai Int'l) will take the recently ordered twenty A380-800s with the current generation Rolls-Royce Trent 900 engines, President Sir Tim Clark told AirlineRatings.com.

He added that he expected a new generation of engines to launch around 2025.

"I expect there will be propulsion with around 100,000 pounds of thrust. It could lower the fuel burn for A380s by some 15%. It will be a gamechanger for this size of aircraft," Clark said.

https://www.ch-aviation.com/portal/news/72407-emirates-to-take-a380s-with-current-engines

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air France puolittaa A380 laivastonsa kymmenestä koneesta viiteen. Yhtiöllä on viisi omaa ja viisi liisattua. Omat pidetään, sillä käytetyille A380 koneille ei oikein tahdo löytyä ostajia, mutta liisatut saavat lähteä. Jäljelle jäävien viiden koneen matkustamot uusitaan vuoden 2020 loppuun mennessä.

Uutinen ranskaksi. Valitettavasti englanninkielistä uutista ei yht'äkkiä löydy.

https://www.lesechos.fr/industrie-services/tourisme-transport/0600198467381-air-france-va-reduire-sa-flotte-dairbus-a380-2224287.php

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Pauli Hankonen kirjoitti:

Air France puolittaa A380 laivastonsa kymmenestä koneesta viiteen. Yhtiöllä on viisi omaa ja viisi liisattua. Omat pidetään, sillä käytetyille A380 koneille ei oikein tahdo löytyä ostajia, mutta liisatut saavat lähteä. Jäljelle jäävien viiden koneen matkustamot uusitaan vuoden 2020 loppuun mennessä.

Täällä asiasta englanniksi:

https://ifn.news/posts/air-france-to-retire-5-airbus-a380/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Qantas on päättänyt olla vastaanottamatta loppuja kahdeksaa vuonna 2006 tilaamistaan A380:istä. Käytössä olevien kahdentoista koneen matkustamoiden uusinta kuitenkin alkaa tämän vuoden puolessavälissä.

Lainaa

Qantas has formally cancelled the eight remaining Airbus A380s it has on order, but adds that it remains committed to the 12 already in its fleet over the long term. It adds that cabin refurbishment for its A380s will commence mid-year, “and will see us operate the aircraft well into the future.”

https://www.flightglobal.com/news/articles/qantas-formally-cancels-remaining-a380-orders-455581/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisiköhän perustaa FF:iin vedonlyöntirinki päivämäärästä milloin Airbus ilmoittaa että A380 tuotanto päättyy?

Rodney :cool:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Emirates suunnittelee muuttavansa osan A380 tilauksista A350 koneiksi.

https://ifn.news/posts/emirates-evaluates-converting-airbus-a380-orders-to-a350/

Lainaa

Emirates, the world’s largest Airbus A380 operator, is evaluating plans to convert some of its existing Airbus A380 orders to the A350 aircraft, according to a report from news agency Reuters.

In 2018, the Gulf carrier agreed to buy 20 more Airbus A380s, combined with an option for additional 16 superjumbos, bringing Emirates’ total A380 firm orders to 162. More than 50 orders are still outstanding.

The European plane manufacturer confirmed that it is in discussions with Emirates in relation to the airline’s A380 contract. However, details of Airbus’ commercial discussions with customers remain confidential, the company said.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbus A380 valmistus saattaa loppua:
 

Lainaa

 

Airbus Should Accept Reality And End The A380 Program

Aviation Week & Space Technology 

Just before the Boeing 747 celebrated the 50th anniversary of its first flight, Airbus put out a regulatory filing stating that it is in “commercial discussions” with Emirates regarding the A380 order it placed one year ago. The phrase could mean many things but boils down to: Emirates (or Airbus) may decide to scrap the deal. Ultimately, the termination of the program would probably be in the best interest of both the manufacturer and the airline.

 

Linkki uutiseen: http://aviationweek.com/commercial-aviation/airbus-should-accept-reality-and-end-a380-program

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Portti
Linkki uutiseen ja lyhyt kuvaus suomeksi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Emirates ja Airbus pääsivät sopimukseen 39 A380 koneen vähennykseen tilauskirjasta. Korvaaviksi tilauksiksi Emirates tilaa  40 kappaletta A339neo ja 30 kappaletta A359 koneita.

https://www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2019/02/airbus-and-emirates-reach-agreement-on-a380-fleet--sign-new-widebody-orders.html

Lainaa

Following a review of its operations, and in light of developments in aircraft and engine technologies, Emirates is reducing its A380 orderbook from 162 to 123 aircraft. Emirates will take delivery of 14 further A380s over the next two years. As a consequence and given the lack of order backlog with other airlines, Airbus will cease deliveries of the A380  in 2021.

Emirates has also decided to continue growing with Airbus’ newest generation, flexible widebody aircraft, ordering 40 A330-900 and 30 A350-900 aircraft.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2019-02-07 at 12.35, Jorma Kosonen kirjoitti:

Pitäisiköhän perustaa FF:iin vedonlyöntirinki päivämäärästä milloin Airbus ilmoittaa että A380 tuotanto päättyy?

Rodney :cool:

Menikö viikko? Oliko sinulla sisäpiirin tietoa, vai olikohan sellaiselle tarvetta edes.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä on koko valmistusmäärä, kun viimeinenkin kone rullaa ulos linjalta 2021? Entä mitä arvioitte tulevista käyttövuosi(kymmenistä)? Milloin suunnilleen viimeinenkin A380 laskeutuu viimeisen kerran? 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Halusiko Emirates laajentaa laivastoaan kahdella uudella konetyypillä (A330 ja A350)? Ilmeisesti tällä tilausmuutoksella saivat vähennettyä A380 tilaukset. Ja taitaa Boeingilla olla B777 tilauskirjat siksi täydet, että tärkeällekin asiakkaalle 70 koneen tilaus olisi mennyt melko pitkälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Juha Sippola kirjoitti:

Menikö viikko? Oliko sinulla sisäpiirin tietoa, vai olikohan sellaiselle tarvetta edes.

En usko kuuluvani mihinkään sisäpiiriin mutta olihan noita spekulointeja ilmassa monella taholla kun ilmailu-uutisia seuraa.

Rodney :cool:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Tarmo Kallio kirjoitti:

Mikä on koko valmistusmäärä, kun viimeinenkin kone rullaa ulos linjalta 2021?

Ensimmäiseen kysymykseen arvion antaa FlightGlobal:
 

Lainaa

commitments would take Airbus’s overall A380 deliveries to 251 aircraft

https://www.flightglobal.com/news/articles/total-a380-deliveries-likely-to-match-l-1011s-455765/

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös A380:n kohdalla käynyt vähän sama, mitä McDonnell Douglasilla kävi MD-11 kanssa eli molempien siivet olivat/ovat kompromisseja? MD-11 ongelma oli, että firmalla ei ollut varaa kehittää kokonaan uutta ja merkittävästi taloudellisempaa siipeä. A380:n siivestä jouduttiin tekemään taloudellisuuden kannalta kompromissi, että kone saatiin sopimaan käytössä oleville laajarunkokoneiden porteille ja rullausteille. Lisäksi aika ajoi ohi kolmi- ja nelimoottorikoneista, mikä on yhteistä taloudellisesti epäonnistuneille A340-, MD-11- ja A380-projekteille. Suurikokoiset ja taloudelliset 777-300ER ja 777X menevät kaupaksi kuin kuumille kiville.

Muokattu: , käyttäjä: Matti Kokkonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
27 minuuttia sitten, Jaakko Rantavuori kirjoitti:

Kuinka monta A380:ta olisi pitänyt myydä enemmän, että projekti olisi ollut kannattava?

"Instead of the around 1,500 orders for aircraft in the category that Airbus expected over 20 years, only a fraction materialized."

"A380 production peaked in 2012 and 2014 when Airbus delivered 30 aircraft respectively, way short of its earlier ramp-up target of 45 per year. 2013 was the best year in terms of post-launch orders with 42 new commitments. Airbus delivered 15 A380s in 2017 and only 12 in 2018. Before the program cancellation, production was planned to be reduced to six a year from 2020 onwards." http://aviationweek.com/commercial-aviation/airbus-terminating-a380-program-2021?NL=AW-05&Issue=AW-05_20190214_AW-05_397&sfvc4enews=42&cl=article_1&utm_rid=CPEN1000003059776&utm_campaign=18498&utm_medium=email&elq2=eddcc728069c474f958e727ed0f12e52

Eiköhän niitä olisi saanut myydä maailman tappiin tuolla kuuden koneen vuodessa valmistusvauhdilla (tappiollisella) eli tappiot olisivat vain kasvaneet.

Rod

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Qatar Airways alkaa luopua A380-koneistaan vuodesta 2024 alkaen, sitämukaa kun koneet ovat 10 vuotta vanhoja. Qatar Airways sai ensimmäisen yksilönsä vuonna 2014. Yhtiöllä on yhteensä 10 konetta.

Lainaa

Qatar Airways will start to phase out its fleet of Airbus A380 aircraft from 2024, its chief executive said on Wednesday.

“We will start phasing out A380 as soon as it is ten years old,” Akbar al-Baker told reporters at the ITB travel fair in Berlin, adding the airline took its first A380 in 2014.

https://uk.reuters.com/article/qatar-airways-a380/qatar-airways-to-phase-out-a380-from-2024-idUKS8N1LG01L

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

All Nippon Airways vastaanottaa ensimmäisen A380:nsä 20. maaliskuuta Toulousessa ja järjestää juhlatilaisuudet myös Tokiossa koneen saapumisen kunniaksi.  Kone otetaan käytöön 24. toukokuuta Havaijin reitille.

Lainaa

All Nippon Airways (ANA) will be taking delivery of its first Airbus A380 on March 20, 2019.

The airline will be hosting events in both Toulouse and Tokyo, where it will be revealing to the world its new cabin for the first time.

https://airwaysmag.com/airlines/ana-confirms-first-a380-delivery-date-march-20/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään