Timo Partanen

Luftwaffe Museum Berlin Gatow

3 viestiä aiheessa

Katsoin entisistä viestiketoketjuista, mutta Gatowin Luftwaffen museosta ei löytynyt mitään varsinaista raporttia. Museosta löytyi kyllä runsaasti erilaisia viittauksia, mutta yritän tässä antaa museosta kokonaiskuvan, jos vaikka joku olisi menossa paikalle kesällä. Nämä kuvat on otettu Gatowissa sunnuntaina 3.4. Museoon on muuten vapaa pääsy, mikä saattaa kiinnostaa. Koneet on valtaosaltaan ulkotiloissa, mutta hallissa on myös mielenkiintoista kalustoa esillä.

 

Gatowin museo, eli Luftwaffen museo sijaitsee entisessä Länsi-Berliinissä entisellä lentokentällä, tai siis oikeammin entisessä RAF:n Gatowin  lentotukikohdassa entisen Länsi-Berliinin lounaiskulmassa siten, että kentän naapurina oli aiemmin muuri, ja sen muurin takana Itä-Saksan  panssarijoukot valmiina kentän valtaukseen käskyn saatuaan. Muurin, kuin myös koko valtion murtumisen jälkeen arkistoista on löytynyt tietoja siitä, että muurin, tai oikeammin tässä tapauksessa verkkoaidan takana olleiden joukkojen aikomuksena oli nimenomaan vallata kenttä ja tehdä siten sen käyttö mahdottomaksi länsivalloille.

 

Museo sisältää koneita ensimmäisestä ja toisesta maailmansodasta, sekä sodan jälkeisistä Länsi- ja myös Itä Saksan ilmavoimista. Kaikki nämä aikakaudet ovat verrattain hyvin edustettuina museossa, joten ajattelin jakaa jutun useammaksi osatarinaksi. Keskityn tässä jutussa aikakauteen Berliinin ilmasillan jälkeen, ja paneudun sitten myöhemmin noihin aiempiin vaiheisiin. Kenttä näytteli Berliinin ilmasillan aikana oleellista roolia, ja tämä kentän vaihe oli valokuvien ja pienoismallien avulla esitetty melko yksityiskohtaisesti. Käyn läpi kentän historiaa ja historiallisia koneita seuraavassa jaksossa.

 

Museoon on siis koottu sekä itä, että länsikoneita, millä tavallaan tehdään väkivaltaa aikakaudelle. Museo esittää siis vierekkäin viholliskoneita, Joita ei onneksi koskaan kuitenkaan käytetty todellisessa konfliktissa toisiaan vastaan.

 

Erä mielenkiintoisimmista museon koneista oli F-104 Starfighter varustettuna rakettiboosterilla. Koneen suunnittelun lähtökohta oli., että jos lentokentän kiitorata on pommitettu käyttökelvottomaan kuntoon, pitää hävittäjät kuitenkin saada ilmaan. Siksi ne voitiin varustaa raketilla, jolla kone saataisiin kiihdytettyä lentotilaan ilman kiitorataa, se siis toimi eräänlaisena katapulttina. Koneet oli jopa varustettu ydinaseilla. Ajatus oli ilmeisesti sijoitella hävittäjiä maan eri puolille ei-lentokenttäolosuhteisiin ja ottaa ne sitten tarvittaessa käyttöön. Tämä järjestely osoittautui kuitenkin niin kalliiksi, että siitä luovuttiin.

 

Oheiset kuvat on järjestetty periaatteessa kronologiseen järjestykseen, mutta tosi entusiasteille tiedoksi, että en ole pyrkinyt, saati päässyt täydelliseen kronologiaan sen ajoituksellisen vaikeuden vuoksi. Ajoitus voidaan nimittäin tehdä niin monella eri tavoilla, ja sitä paitsi varsinkin itäkaluston osalta lähdekritiikille on aina aihetta. Tämä väljähkö ajoitus on siten tarkoitettu lähinnä viitteelliseksi viitekehykseksi.

 

Museossa on F84 koneesta kaksi versiota. Konehan suunniteltiin 40-luvun loppupuolella nimellä Thunderjet ja siinä oli alun perin suora siipi. Koska koneelle aiheutui useita onnettomuuksia, niin se uudelleen suunniteltu nuolimuotoisella siivellä. Tälle versiolle annettiin nimi Thunderstreak ja sen niin ikään nuolimuotoisella siivellä varustetulle valokuvatiedusteluversiolle annettiin nimi Thunderflash. Valokuvatiedusteluversiossa moottorin ilmaottoaukot oli sijoitettu siiven tyveen, jolloin koneen nokkaan jäi tilaa kameroille. Luonnollisesti tämä edellytti taas siiven ainakin osittaista uudelleen suunnittelua. Todettakoon vielä, että Republic RF84 Thunderflash:stä oli olemassa myös versio RF84K, joka oli suunniteltu toimimaan siten, että se oli ripustettu modifioidun B36 pommittajan, eli GRB-36 FICON:in alle ja toimittaisi ydinlatauksen viholliskohteeseen. Museon kone on siis tavallinen tiedusteluversio, eli RF84 F.

 

Oheisissa kuvissa siis:a Lockheed T33, Republic F84 Thunderchief, ja RF84 Thunderflash, Mig 15 ja Mig 17, Mig 23, F86 Sabre, Fiat F91, Haker Hunter, Hawker Sea Hawk, F104 Starfighter, F4 Phantom, Il 28, Mig 21F, ja Mig 21Bis, Suhoi 22, EE Ligtning, Dassault Mirage III, Dassault Super Mystere, EE Canberra.

 

Lisää jatkossa…

 

Museon osoite on tässä: http://www.luftwaffenmuseum.com/

 

Timo

 

Republic F84

[ attachment removed / expired ]

 

Republic RF84

[ attachment removed / expired ]

 

F86 Sabre

[ attachment removed / expired ]

 

Mig 15 Tshekki

[ attachment removed / expired ]

 

Mig17

[ attachment removed / expired ]

 

EE Canberra

[ attachment removed / expired ]

 

Il28

[ attachment removed / expired ]

 

Hawker Hunter

[ attachment removed / expired ]

 

Hawker Sea Hawk

[ attachment removed / expired ]

 

Mig 21F

[ attachment removed / expired ]

 

Mig 21Bis

[ attachment removed / expired ]

 

T33

[ attachment removed / expired ]

 

Dassault Mirage III

[ attachment removed / expired ]

 

Dassault Super Mystere

[ attachment removed / expired ]

 

Su22

[ attachment removed / expired ]

 

Fiat F91 edessä 1, ja takana 2 paikkaisena

[ attachment removed / expired ]

 

Mig 23

[ attachment removed / expired ]

 

EE Lightning

[ attachment removed / expired ]

 

F104 Strafighter traineri

[ attachment removed / expired ]

 

F104 Zell

[ attachment removed / expired ]

 

F104 Zell Launch, kuvaa en ole itse ottanut...

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä, mutta sen kokeneita on vielä vähemmän kuin tukialukselta katapulttilähdön kokeneita.

 

Raine, sinähän olet käynyt tuolla Gatowissa, muistelen...

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla