Jukka Juutilainen

Digistä Dioihin...

8 viestiä aiheessa

Heh...! Tässä on yrittänyt kuvata vimoset MiG-hävittäjät maailmalta vimosen viiden vuoden aikajaksolla. Matkoihin ja kuviin on palanut tuhansia euroja... Yleensä vielä noi museoissa kuvattavat MiG-koneet ovat jo parhaimmat päivänsä nähneet tänä päivänä.

Nyt olen löytänyt homman jujun! Ostelen wanhoja dioja maailmalta. Keskinen-Stenman-Niska opuksen tapaan olen joutunut "vaivaamaan" kuvaajia ja tulen jatkossa mainitsemaan kuvat merkinällä "JJ kokoelmat", kunhan olen vain ensin skannaut ne digi-aikaan.  ;D

1. Kubinkan MiG-29 Rissalassa alle 5 eurolla. No tosta "Kybästä" on kyllä omiakin negoja vuodelta 1989, kun kone tuotiin yleisön eteen näytille, mutta tässä diassa se on sentään lennoston platalla: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&_trksid=p4340.l2557&rt=nc&nma=true&item=200595074014&si=D7lVrAGcHP%252BtK%252FNSXQfkAEQCwWc%253D&viewitem=&sspagename=STRK%3AMEWNX%3AIT

Myynnissä on myös paljon Finskin wanhaa kalustoa hyvässä valossa kuvattuna. Eipä maksa enää vaivan reissata maailmalla koneita kuvaamassa, kun dia-kauppa on auki 24 tuntia vuorokaudessa ja parhaimmillan kuvat saa kotia alle kahden euron:

1. http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=170623078935&ssPageName=STRK:MEWNX:IT

2. http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=290547394128&ssPageName=STRK:MEWNX:IT (MG-134 Kauhava)

3. http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=170614784663&ssPageName=STRK:MEWNX:IT (Su 24)

Täysiä äksön-kuvia, joissa kuskeilla on kypärät päässään.  :thmbup:

[ attachment removed / expired ]

Neukkujen vetäytymisen Saksasta voi tavoittaa vielä diojen muodossa.  8)

Su-17-diat ja MiG-23/27-diat voivat nousta yli 20 euron...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

1. Kubinkan MiG-29 Rissalassa alle 5 eurolla. No tosta "Kybästä" on kyllä omiakin negoja vuodelta 1989, kun kone tuotiin yleisön eteen näytille, mutta tässä diassa se on sentään lennoston platalla: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&_trksid=p4340.l2557&rt=nc&nma=true&item=200595074014&si=D7lVrAGcHP%252BtK%252FNSXQfkAEQCwWc%253D&viewitem=&sspagename=STRK%3AMEWNX%3AIT

On mun ottama Kodachrome dia jonka olen vaihtanut aikanaan Englantiin kun dioja vielä vaihdettiin. Otin muistaakseni joka koneesta rullan Kodachromea ko. platalla.

Ja toi MG-134 näyttää kans tutulta.

Perttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mistä noista tietää, kun niissä ei ole välttämättä mitään merkintöjä...

Esimerkkinä MG-138 kuvat. Sama kone ja paikka. Kuvakulma on vain erilainen.

Toisessa kuvassa on foton ottajan nimmari ja toisessa kuvausaika. Molemmat kuvat on huudettu Saksan eBaystä eri aikaan ja eri vuosina.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

MG-134 ja HW-303 tulivat samalta myyjältä (captainrocket69).

Täsä HW-303

Diplomatic Service Jagge tuli pollypocket23:lta

Rissalan MiG-29 tuli taas eri mieheltä...

Eilen tarttui haaviin eka neukkujen Su-17 kuva. Vieläpä lennossa.  :thmbup:

Neukkujen Fittereistä ei saa enää lentokuvia. Kuva tässä. Tässä myynti-ilmoituksessa lukee, että copyt ovat kuvaajalla/myyjällä.

OH-LSF Heathrowilla kuva jäi haaviin tänään. Kone, jota ei saa enää itse kuvattua. Kuva tässä.

Hmmm... eikös uusimmassa Suomen Sotilas-lehdessä ollut polakki MiG-21:n kuva merkinällä "Perttu Karivalon kokoelmat". Muissa kuvissa luki "Foto: Perttu Karivalo"...  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Alkoi vain kyrsimään Cottbussissa viime kesänä, kun koneissa oli pressut kuomujen päällä.

Sama homma viisi vuotta aiemmin Vyskovissa...

Muutenkin konet alkavat olla 20 vuoden jälkeen huonossa hapessa maalipinnoiltaan.

Rojua ympärillä...

Maalipinta kulahtanut...

Ahtaasti parkkeerattuja yksilöitä.

Eipä näitäkään saa kuvattua enää "in action".

Unkarilaisia MiG-21-kuvia saa yleensä eurolla.

Ei ole pressuja, kuskit kypärineen koneissa jne.

Vähän on harmaa otos, mutta koulutus käynnissä ja molemmat konttorit miehitettynä. Kone on vielä hyvässä maalissa.

Välillä löytyy hyvässä valossa otettuja Supereitakin.  :thmbup:

Pienihän tuo kokoelma on vielä... ;D

No, eipä tässä ole tarkoitus noita dioja skannata kirjoihin tai lehtiin. Korkeintaan kotisivuille pienessä koossa.  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mistä noista tietää, kun niissä ei ole välttämättä mitään merkintöjä...

Esimerkkinä MG-138 kuvat. Sama kone ja paikka. Kuvakulma on vain erilainen.

Toisessa kuvassa on foton ottajan nimmari ja toisessa kuvausaika. Molemmat kuvat on huudettu Saksan eBaystä eri aikaan ja eri vuosina.

Noi -97 kuvatut on otettu Oulunsalon ampumaleirillä heti Oulun näytöksen 1997 jälkeen. Paikalla oli 50-60 ulkomaista ilmailutoimittajaa josta osa jäi näytöksen jälkeen kuvaamaan ampumaleiriä. Järjestelin kuviot silloin Ilmavoimien kanssa. Pahvikehykset on myös aika varma merkki siihen että on ulkomaan eläväisen kuvaama koska Suomesta meni KR64 Sveitsiin ja muovikehyksillä, kuten MG ja HW kuvat. Löytyy molemmista samanlainen omasta dialippaasta eli voi olla munkin kuvia. Se MiG-29 oli varmasti.

Jep - käytän itse samaa, eli jos on ulkomailta, divarista yms hankittu kuva jonka ottajasta ei ole tietoa niin kokoelmat on OK laittaa kuvan kreditiksi tai jos kuvaajan nimi on kehyksessä esim. Photo Perttu Karivalo via JJ collection. Jos taas kuva on kaveriltani vaihdettu laitan vain kaverin nimen creditiksi.

Perttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aalright! Kiitos tiedosta. Toi kuvauspaikka olikin minulle tuntematon. Se MiG-29 kuva ei ole vielä tullut, mutta pistetään dia jemmaan. "Kympistä" on tosiaan omiakin negoja vuoden 1989 näytöksestä. Siellä on tarjolla taas siisti MG-46 kuva hyvässä valossa. Kubinkalaisten vierailu ilmeisesti taas käynnissä. Varattu mulle.  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään