Guest Finski

Helsinki-Vantaa suurkenttä?

22 viestiä aiheessa

Pari kertaa olen törmännyt ihmisiin, jotka kivenkovaan väittävät Helsinki-Vantaan olevan kansainvälisesti suuri.

Keskustelusta olen luopunut sitten suosiolla :P

Mitäs mieltä te olette? Minun mielestä kenttä on kiva, mutta onnettoman pieni verrattuna, vaikka Schipoliin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pari kertaa olen törmännyt ihmisiin, jotka kivenkovaan väittävät Helsinki-Vantaan olevan kansainvälisesti suuri.

No se riippuu tietysti henkilöstä ja miten hän määrittelee sanan suuri. Koska maailman kymmenistätuhansista lentokentistä vain muutama kymmenen on Helsinki-Vantaata suurempia niin tokihan se silloin on suuri kenttä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvä esimerkki mielestäni on, että Vantaalla on 1-2km matkalaukku hihnaa, kun Schipolissa sitä on 54km.

No tuohan voisi tietenkin olla vain näyte suomalaisten insinörttien "taloudellisesta" suunnittelusta ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jossain muistelen nähneeni tilaston, jossa oli EFHK:n vuosittainen matkustajamäärä 13miljoonaa, Arlanda 15miljoonaa ja Köpis oli jo jossain kauempana.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sanoisin että EFHK on siinä rajamailla. Ei siellä ole matkustajamäärät mitenkään hirveän tähtieteelliset(10 miljoonaa taitaa oll aika tarkalleen vuosittain), mutta liikenne on aika merkityksellistä kuitenkin koska se on aika hyvä "gateway" idän ja lännen välissä.

Mutta spotterin kannalta EFHK on kansainvälisesti suoraan sanottuna ihan perseestä, ei niinkään konekantansa takia vaan siksi että a) nousee jos jonkinlaista roskaa eteen kokoajan b) tarvii ihan hulluja millimääriä kunnon kuviin c) Securitas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei minusta Helsinki-Vantaa mikään pieni kentää ole, mutta ei ehkä suurkenttäkään, jos suurkenttinä pidetään Heathrown kaltaisia kenttiä.

Kuitenkin kenttä on kasvanut koko ajan ja kasvu näyttäisi jatkuvan. Kunhan vielä saadaan se terminaali sinne 22L ja 22R väliin niin kyllä se sitten alkaa olla jo aika iso.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jossain muistelen nähneeni tilaston, jossa oli EFHK:n vuosittainen matkustajamäärä 13miljoonaa, Arlanda 15miljoonaa ja Köpis oli jo jossain kauempana.

"Viimeisin" tilasto lehdestä lainattuna näyttää tältä:

Kööpenhamina Kastrup: 18,1 milj.

Tukholma Arlanda: 16,5 milj.

Oslo.. : 13,4 milj.

Helsinki-Vantaan tulosta ei listalla näy, joka loppuu 9,8 milj. matkustajaan. Tosin voi olla, että EFHK ei kuulu kyseiseen liittoon joka listan kasasi tai sitten ei matkustajamäärä mennyt yli 10 miljoonan, kuten toissa- tai viime vuonna meni.

EFHK:ta en itse pidän keskikokoisena...liikenteeltään ihan ok. Toki olisi kivempi jos isoja koneita tulisi vähän enemmän ja säännöllisesti, mutta tiedä sitten menisikö se into kuvata..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pidän sitä suomalaisiin kenttiin verrattuna suurena. Mutta maailman suurimpiin kenttiin aika pienenä. Se riippuu niin paljon eri asioista millä luokitellaan suuri.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi,

Lentomatkustajat vuonna 2002:

Suomi = 13 074 554

Tanska = 21 709 000

Ruotsi = 28 063 000

Norja = 13 441 885

Sisältää sekä reittilennot että lomalennot (kansainväliset + kotimaa). Nämä tiedot ovat kyseisten maiden ilmailulaitosten tietoa eli oikeaa sellaista. Ei sisällä läpilentoja. Ruotsissa määrä on vielä suurempi, koska ei tuo luku ei sisällä vain kuin LFV:n operoimat kentät.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Helsinki-Vantaalla oli 2002 matkustajia seuraavasti:

Kotimaanmatkustajat 2 747 862

Ulkomaanmatkustajat, reittiliikenne 6 047 582

Lomaliikenne 810 673

Vaihtomatkustajat 364 749

Yhteensä 9 069 887

Elikkä kansainvälisesti pieni kenttä. Joka muuta väittää niin ottaisi asioista selvää!nih! :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Helsinki-Vantaalla oli 2002 matkustajia seuraavasti:

Kotimaanmatkustajat 2 747 862

Ulkomaanmatkustajat, reittiliikenne 6 047 582

Lomaliikenne 810 673

Vaihtomatkustajat 364 749

Yhteensä 9 069 887

Elikkä kansainvälisesti pieni kenttä. Joka muuta väittää niin ottaisi asioista selvää!nih! :)

Mutta ainakin isoin kenttä missä itse olen käynyt. Ja reilusti monipuolisimman tarjonnan omaava.

Kentät jossa itse olen käynyt

Malaga Int.

Rimini Airp.

Rhodes Int.

Irakleon Airp.

Ja nämä ovat olleet varsin "kuppasia" verrattuna helsinki-vantaaseen...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Malaga Int.

Malaga on matkustajamäärällisesti Helsinki-Vantaata suurempi.

EDIT: Ja malagassa on tasantarkaan monipuolisempi "tarjonta" kuin EFHK:lla. Hesahan on lähinnä Finnairia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Malaga on matkustajamäärällisesti Helsinki-Vantaata suurempi.

EDIT: Ja malagassa on tasantarkaan monipuolisempi "tarjonta" kuin EFHK:lla. Hesahan on lähinnä Finnairia.

Siiis lähinnä meinasin noita palveluja ja liikkeitä kentällä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tuota kotimaan asteikolla voisi pitää suurkenttänä, mutta ei nyt sentään kansainvälisellä. Tätäkin voi olla vaikea hahmottaa, jos ei itse ole käynyt suuremmilla kentillä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No ei kyllä sinne päinkään. Ihan mukava kenttä se kyllä on, mutta kansainvälisesti niiiin pieni. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä äänestin suurkentän puolesta, sillä ei matkustajamäärä ole kaikki kaikessa. EFHK:han on useasti äänestetty yhdeksi maailman viihtyisimmistä lentokentistä. Näin abstraktisti ajateltuna se on siis suuri kenttä.

Ainakin mun mielestä EFHK on viihtyisämpi kenttä, kuin esim. Heathrow. (Joka on lähes ainoa vertailukohteeni, niin harvoin olen lentokoneella minnekään päässyt matkustamaan. Lyhyt bussikyyti (siis linja-autolla ;D) sopii paremmin mun kukkarolle...)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä äänestin suurkentän puolesta, sillä ei matkustajamäärä ole kaikki kaikessa. EFHK:han on useasti äänestetty yhdeksi maailman viihtyisimmistä lentokentistä. Näin abstraktisti ajateltuna se on siis suuri kenttä.

Omasta mielestäni matkustaja-/rahtimäärä on kaikki kaikessa, kun mitataan kentän kokoa. Toki siis fyysinen kokokin ratkaisee, mutta yleensä noiden määrien ollessa isoja fyysinen kokokin on iso. Eli, vaikka EFHK onkin äänestetty yhdeksi viihtyisimmistä ei se minun silmissäni tee siitä yhtään sen isompaa, kuin mitä se on. Vaikkakin sitten abstraktisti ajattelisin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

HEL ei mielestäni ole mikään suurkenttä, mutta siitä huolimatta sinne on saatu suunniteltua - veikkaisin että jopa tahallisesti - niin monta matkustajaa haittaavaa "bugia" että pakostakin tulee "suurkentän" fiilis mieleen, jos siellä konetta joutuu vaihtamaan.

Näistähän kirjoittelin jo aikaisemminkin:

http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?board=17;action=display;threadid=12939

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään