Arto Virtanen

Uusi 95 E10 bensiini

489 viestiä aiheessa

Minkälaisia ajatuksia herättää 95 E5 poistuminen? Sopiiko autoosi 95 E10 vai pitääkö tankata vanhaa 98 E5?

 

95 E10 hinta ei ole vielä selvillä, se on kuitenkin selvää että öljyn maailmanmarkkinahinnan lisäksi hintaan vaikuttaa etanolin markkinahinta. Veron osuutta ei ilmeisesti ole vielä päätetty. Kuitenkin on arvioitu että 95-oktaaninen E10 hinta olisi jopa kalliimpaa kuin nykyinen 98-oktaaninen. Toisaalta on sanottu että hinta on lähellä nykyistä 95 E5 tasoa.

 

95 E10 osalta kulutus nousee jonkin verran, joten jos 95 E10 ja 98E hinta on samalla tasolla, niin pienemmän kulutuksen vuoksi 98-oktaaninen olisi järkevämpi vaihtoehto niin lompakolle kuin moottorillekin.

 

Luulin kyllä alunperin että uusi 95 E10 hinta tulee lähelle dieselin tasoa. Ja näin vain sen vuoksi että saadaan 98E käyttäjät vaihtamaan autonsa sellaiseen malliin joka olisi ympäristöystävällisempi kuin 98E. Mutta ilmeisesti kaikki "vihreä" maksaa enemmän, ainakin Suomessa. Nykyään 98E käyttäjiä on noin 7-8% mutta 95 -oktaanisen E5 poistuttua 98-oktaanisen käyttäjiä on yli 20%. Hintaeron pienuuden vuoksi käyttäjiä voi olla jopa enemmän.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkälaisia ajatuksia herättää 95E poistuminen? Sopiiko autoosi E10 vai pitääkö tankata 98E?

 

Jos kysymys olisi vain autoilusta, niin ainoa ajatus, jonka se herättäisi, on kulutuslukemien muutos verrattuna vanhoihin bensalaatuihin, ja se muutos tuskin on dramaattinen.

 

Enemmän ajatuksia herättää se seikka, että AVGAS 100LL:n saatavuus tulevaisuudessa on vähintäänkin kyseenalainen Nesteen lopettaessa sen jakelun ja Shellin ilmeisesti tehdessä essot lähitulevaisuudessa, jolloin lentomoottorit pitää saada käymään autobensalla. Puristuskestävyys ei liene ongelma, mutta se alkoholi ja sen vaikutus polttoainejärjestelmän muovi- ja kumiosiin sitä vastoin on, puhumattakaan siitä byrokratiasta, joka pitää käydä läpi, jotta ilmailuviranomaiselle saadaan tositettua uusien litkujen sopivuus olemassa olevaan kalustoon.

 

E10:tä luottavaisin mielin odotellen, t. Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päälimmäisenä ajatuksena on se että toivottavasti kannustaa ostamaan flexifuel-tyyppisiä autoja, kun perheen uusia kauppakasseja pohditaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun nykyinen 95-bensa on E5 eli siinä on 5% etanolia ja tilalle tulee E10 niin mikäs sen oktaaniluku on ja miksi 95-bensa katoaa??? Ennemmin kerrottiin että samaisessa 95-bensassa vain etanolin osuus kasvaa viidestä kymmeneen prosenttiin (E5 > E10)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otin tänään selvää: Avensikseen vm 2006 ei uutta bensaa saa tankata, vaan seuraa siirtyminen 98:iin. Mitä taas tulee bensan hintoihin, kun mitään konkreettista tietoa ei vielä ole: Kun hallitus ja verotus ovat osatekijänä, niin ainakaan valtion polttoaineverotulot eivät tuppaa pienenemään, vaan yleensä päinvastoin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun nykyinen 95-bensa on E5 eli siinä on 5% etanolia ja tilalle tulee E10 niin mikäs sen oktaaniluku on ja miksi 95-bensa katoaa??? Ennemmin kerrottiin että samaisessa 95-bensassa vain etanolin osuus kasvaa viidestä kymmeneen prosenttiin (E5 > E10)

 

 

Oktaaniluvun luulen nousevan tässä E10:ssä,ja kulutuksen nousevan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun nykyinen 95-bensa on E5 eli siinä on 5% etanolia ja tilalle tulee E10 niin mikäs sen oktaaniluku on ja miksi 95-bensa katoaa??? Ennemmin kerrottiin että samaisessa 95-bensassa vain etanolin osuus kasvaa viidestä kymmeneen prosenttiin (E5 > E10)

 

 

Siis eikö sen E10:n oktaaniluku ole edelleen 95%? Syy, miksi sitä ruvetaan myymään E10 nimellä lienee niin yksinkertainen, että halutaan minimoida väärien tankkauksien mahdollisuus. Että ei juipit mene tankkaamaan sitä 10% etanolista menovettä sellaiseen autoon, mihin se ei kelpaa. Tavan pulliaiselle kun se etanolin määrä ei kerro mitään. Se näkee siinä pistoolin kahvassa vain sen kirjainnumeroyhdistelmän 95E/98E/Di/Mpö. 95E5 ja 95E10 on molemmat 95:sta ja sitähän tähän autoon on aina tankattu...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis eikö sen E10:n oktaaniluku ole edelleen 95%? Syy, miksi sitä ruvetaan myymään E10 nimellä lienee niin yksinkertainen, että halutaan minimoida väärien tankkauksien mahdollisuus. Että ei juipit mene tankkaamaan sitä 10% etanolista menovettä sellaiseen autoon, mihin se ei kelpaa. Tavan pulliaiselle kun se etanolin määrä ei kerro mitään. Se näkee siinä pistoolin kahvassa vain sen kirjainnumeroyhdistelmän 95E/98E/Di/Mpö. 95E5 ja 95E10 on molemmat 95:sta ja sitähän tähän autoon on aina tankattu...

No niin oletinkin että samaa 95 oktaanista se olisi edelleenkin mutta etanolin osuus vain nousee

10 prosenttiin ja siksi ihmetyttikin kun uutisoidaan että 95 bensan myynti loppuu.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis eikö sen E10:n oktaaniluku ole edelleen 95%? Syy, miksi sitä ruvetaan myymään E10 nimellä lienee niin yksinkertainen, että halutaan minimoida väärien tankkauksien mahdollisuus. Että ei juipit mene tankkaamaan sitä 10% etanolista menovettä sellaiseen autoon, mihin se ei kelpaa. Tavan pulliaiselle kun se etanolin määrä ei kerro mitään. Se näkee siinä pistoolin kahvassa vain sen kirjainnumeroyhdistelmän 95E/98E/Di/Mpö. 95E5 ja 95E10 on molemmat 95:sta ja sitähän tähän autoon on aina tankattu...

 

E10:n oktaaniluku voi olla 95 tai 98 tai ehkä muutakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun nykyinen 95-bensa on E5 eli siinä on 5% etanolia ja tilalle tulee E10 niin mikäs sen oktaaniluku on ja miksi 95-bensa katoaa??? Ennemmin kerrottiin että samaisessa 95-bensassa vain etanolin osuus kasvaa viidestä kymmeneen prosenttiin (E5 > E10)

 

Kyllä se oktaaniluku on edelleen 95 myös tässä 95E10 bensiinissä. Eihän sitä nyt voisi 95-oktaanisena enää myydä jos se ei sitä olisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se oktaaniluku on edelleen 95 myös tässä 95E10 bensiinissä. Eihän sitä nyt voisi 95-oktaanisena enää myydä jos se ei sitä olisi.

 

Jos se merkitään 95E10 niin näin on tietenkin.Jos se merkitään 98E10 niin on muuta.

 

Merkintä E10 ei kerro oktaaniluvusta mithään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

E10:n oktaaniluku voi olla 95 tai 98 tai ehkä muutakin.

 

Kyllä minä olen siinä käsityksessä, että se oktaaniluku E10:ssä on juurikin se 95, eikä mitään muuta.

 

Merkintä E10 ei kerro oktaaniluvusta mithään.

 

Tässä tapauksessa se E10 onkin "mallimerkintä", millä tuotetta myydään. Vähän niinkuin Tojotalla on Sorollaa ja Persoa Varista...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä minä olen siinä käsityksessä, että se oktaaniluku E10:ssä on juurikin se 95, eikä mitään muuta.

 

Tässä tapauksessa se E10 onkin "mallimerkintä", millä tuotetta myydään. Vähän niinkuin Tojotalla on Sorollaa ja Persoa Varista...

 

Mikon kanssa ei kinata,odotellaan vaan.... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Merkintä E10 ei kerro oktaaniluvusta mithään.

 

Meni siis pilkun viilaamiseksi... 95E10 bensiinistähän tässä ketjussa on puhuttu...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipa hyvä linkki.

 

Näyttää olevan kansallisia eroja,ellei ole kysymys kirjoitus/käännös virheestä.

 

Ruotsinkielisestä saa käsityksen että 98 oktaanista saa ehkä myös 10% etanoolipitoisena.

 

Lainaus kysymys 4

 

Kravet på oktantal är alltid det primära. Märkningen E10 syftar på bensinens etanolhalt, som kan vara högst 10 volymprocent. Oktantalet är en annan egenskap hos bensinen och har inte någon fast koppling till etanolhalten. Det är sannolikt att E10-bensinen vanligtvis kommer att erbjudas som 95-oktanig och då betecknas den 95 E10. Denna bensin kan inte användas kontinuerligt i en motor vars oktankrav är över 95, exempelvis 98. Om 98 oktanig E10-bensin finns att tillgå (98 E10) kan den användas i frågeställarens bil.

 

Suomessa käytetään viina muualla siis.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kelpaa E10 ja 98E molempiin, sekä harraste- että käyttö-Saabiini. Täytyypi vain sitten seurata kulutuslukemia ja hintapolitiikkaa, jotta kumpaa siirtyy käyttämään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun hallitus ja verotus ovat osatekijänä, niin ainakaan valtion polttoaineverotulot eivät tuppaa pienenemään, vaan yleensä päinvastoin.

Elikä kun osa(20-25%) nykyisistä 95:en käyttäjistä pakotetaan käyttämään kalliimpaa 98:a, niin pitämällä samana uuden E10:n hinta kuin nyt 95, saadaan jo lisää tuloa silti. Tietysti voidaan epäekon 98:n hintaa nostaakin hiukan sen haitallisuuden varjolla ja eiköhän E10:kin kalliimpaa ole kuin 95 jollain syyllä. Lypsylehmä toimii :thmbup:. Mutta pitäähän se Arkadianmäen edustajien 6% lisäkorvaus jollain kustantaa keväällä >:(.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uudempaan saksalaiseen "laatutuotteeseen" uusi bensiini ei sovi (yllätys, yllätys !!), mutta kohta teini-ikäinen Opel kyllä pärisee uudellakin aineella. Eli fifty-fifty- fiilikset....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään