Arto Virtanen

Uusi 95 E10 bensiini

489 viestiä aiheessa

Jos hintaeroa on uuden 95-oktaanisen (E10) ja nykyisen 98-oktaanisen välillä alle 5 senttiä litralta, tulen todennäköisesti käyttämään 98-oktaanista. Ihan vain sen vuoksi että suurempioktaaninen on parempi moottorille. Ajaapahan sitä tankillisella suurempioktaanista bensaa pidemmän matkankin.

 

Muistelen vielä että olisi ollut puhetta E10 haitoista moottorille. Haurastuttaa tiivisteitä ja muoviosia, varsinkin polttainejärjestelmän tiivisteitä samalla rikkoen ruiskutusjärjestelmän. Mutta kaikesta huolimatta eikös kuluttaja kuitenkin vastaa viimekädessä polttoaineen sopivuudesta. Näitä tiivisteiden haurastumisia ei tuskin vielä kahden viikon käytön jälkeen näe, mutta jos on autoa tarkoitus pitää enemmän kuin viisi vuotta niin sen jälkeen on helppo olla jälkiviisas, suuntaan tai toiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa että ilmailijat ottavat kantaa autojensa puolesta tulevista polttoainelaaduista,älkää peljätkö autot kyllä kulkevat ne vanhemmatkin. Olisi kuitenkin hyvä kuulla kommentteja mistä lentokoneisiin saadaan tulevaisuudessa polttoainetta,ettei tarvitse pelkästään autoilla.Hauskaa syksyä ja turvallisia lentoja kaikille. :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi kuitenkin hyvä kuulla kommentteja mistä lentokoneisiin saadaan tulevaisuudessa polttoainetta,ettei tarvitse pelkästään autoilla.Hauskaa syksyä ja turvallisia lentoja kaikille. :-[

 

Onhan teilläkin jo yksi dieseli!  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomasin tuossa että auton takuu ei kata -osiossa oli yhtenä kohtana mainittu biopolttoaineesta johtuvat viat jos seos on yli 5%. Ettäpä silleen... kuka tuota uutta nyt sitten uskaltaa käyttää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomasin tuossa että auton takuu ei kata -osiossa oli yhtenä kohtana mainittu biopolttoaineesta johtuvat viat jos seos on yli 5%. Ettäpä silleen... kuka tuota uutta nyt sitten uskaltaa käyttää?

 

Se, jonka auton takuuehdoissa ei ole tuollaisia mielivaltaisia pykäliä ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomasin tuossa että auton takuu ei kata -osiossa oli yhtenä kohtana mainittu biopolttoaineesta johtuvat viat jos seos on yli 5%. Ettäpä silleen... kuka tuota uutta nyt sitten uskaltaa käyttää?

 

Kandee hakee lupa maahantuojalta litkun käyttöön jos auto uusi.

 

Elänyt ymmärryksessä että tämä E10 eroaa vain etanolin määrällä aikaisemmasta menovedestä,näin ei taida ollakkaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kai se kuuluu Nesteelle hommata semmonen bensa joka sopii autoihin..

 

Näinhän sen pitäisi olla,onko herää kysymys. :P

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kai se kuuluu Nesteelle hommata semmonen bensa joka sopii autoihin..

 

Juu,Ruotsiissa myytiin/myydään E85 litkua jossa sulffapitoisuus niin suuri että esim Ford kehoitti ajamaan bensalla toistaiseksi,kunnes E85 muutetaan.Makso maltaita monelle remontit,Ford ei korvaa,bensayhtiöt,ken tietää.

 

Että näin kuuluu.

 

Saab ratkaisi homman näin.  :thmbup:

 

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/saab-korvaa-etanolipolttoaineen-aiheuttamia-vikoja-ruotsissa

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se, jonka auton takuuehdoissa ei ole tuollaisia mielivaltaisia pykäliä ;D

 

Tai sitten haitoista ei ole varmuutta. Tuskin on ehditty testaamaan vielä kuinka paljon haittaa moottorille aiheuttaa etanolipitoisuuden lisääminen, kun tuota litkua käytetään esim. yli kolme vuotta. Toki jotain voi jo arvailla siitä että erikseen takuuehtoihin on tuo jo laitettu. Varsinkin kun takuuaika on yleensä 2-3 vuotta. Joten jotain haittaa aiheuttaa siis jo parin vuoden käytön aikana? Ei helv....  :thmbdn: Tuskin sitä nyt noihin takuuasioihin ihan huvin vuoksi on kirjattu. Mutta hieno homma tuo Saabin juttu, mutta ilmeisesti vain Saab ja vain Ruotsissa?

 

Hyvä tässä asisassa on kuitenkin se, että löytyy se 98-oktaaninen vaihtoehto ensi vuonnakin.  Ainahan sitä suurempioktaanista voi tankata.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka omaan lullaan ilmeisesti käykin tämä uusi bensiini, siirryn kuitenkin 98 käyttäjäksi. Etanoli bensiinissä kohottaa koneen palolämpötiloja, ja mitä tehneekään katalysaattorille ja lambda-anturille. Moottorikin voi kärsiä liiallisesta etanolista jo ihan kuumuusvaurioita.

 

Vanha tyttö saa käydä ehkä kallimmalla mutta toimivammalla bensiinillä sen mitä käy.

 

Mitä taas tulee soveltuvuuteen lentomoottoreihin, siitä pitää ottaa selvää. Onhan jo nyt 100LL:n ja 95 ja 98 moottoribensiinin hintaero huomattava. Taitaa vaan tulla normi ST1 automaatti tai mistä sen tietää vaikka Malmin platalle tulisi Kanasen kopin sijaan täyden palvelun 24h huoltamo kahviloineen ja kauppoineen.  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos hintaeroa on uuden 95-oktaanisen (E10) ja nykyisen 98-oktaanisen välillä alle 5 senttiä litralta, tulen todennäköisesti käyttämään 98-oktaanista. Ihan vain sen vuoksi että suurempioktaaninen on parempi moottorille. Ajaapahan sitä tankillisella suurempioktaanista bensaa pidemmän matkankin.

 

Muistelen vielä että olisi ollut puhetta E10 haitoista moottorille. Haurastuttaa tiivisteitä ja muoviosia, varsinkin polttainejärjestelmän tiivisteitä samalla rikkoen ruiskutusjärjestelmän. Mutta kaikesta huolimatta eikös kuluttaja kuitenkin vastaa viimekädessä polttoaineen sopivuudesta. Näitä tiivisteiden haurastumisia ei tuskin vielä kahden viikon käytön jälkeen näe, mutta jos on autoa tarkoitus pitää enemmän kuin viisi vuotta niin sen jälkeen on helppo olla jälkiviisas, suuntaan tai toiseen.

 

Koko ajanhan tuota etanolia on tankattu autoihin vuosikaudet ollut pitoisuus 5% bensan seassa ja niin ovat käyneet ja kukkuneet ongelmitta!!  Otin itse selvää Saksasta kun on 96 Scorpio Coshworth 3.0 litranen ja 74 Granada 3.0 litranen. Kyllä ne kovasti väittää että kossuun voi tankata 10% etanolia sisältävää bensaa mutta granttuun se ei käy museoauto vaatii kunnon aineet! Tosin en luiota noihin vakuutteluihin ja aion tankata 98E5 bensaa jatkossa Scorppioonkin.

Näin vihreä liitto kyykyttää ja määrää millä autolla ajetaan suomessa tulevaisuudessa!

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Se ilmeisesti palaa samallalailla kuumempana

kuin etanolikin ja rasittaa konetta enemmän ja lisää kulutusta?

 

Onko jossakin ihan tutkimuksiin ja mittauksiin perustuvaa luotettavaa tietoa siitä, että runsaasti etanolia tai eetteriä sisältävä bensiini palaisi kuumempana? Olen katsos tähän saakka ollut siinä käsityksessä, että alkoholien palamislämpötilat ovat alhaisempia kuin bensiinin ja siten myös runsaalla alkoholipitoisuudella pitäisi olla palamislämpötiloja alentava vaikutus. Laihalla käyvä moottori tietysti käy kuumempana, mutta jos moottorissa on lambda-anturi ja säätöautomatiikkaa, pitäisi seoksen mennä automaattisesti rikkaammalle, jotta ilmakerroin saadaan pidettyä ykkösenä.

 

En toki väitä, että käsitykseni olisi oikea, mutta jotakin mitattua faktaa tahtoisin nähdä, joilla nämä oletukset voidaan joko vahvistaa tai kumota.

 

Lähinnä tuossa uudessa bensassa mietityttää juuri sen vaikutus muovi- ja kumitiivisteisiin. Lämpöongelmia en usko tulevan, jos vain seokset ovat kohdallaan.

 

t. Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähinnä tuossa uudessa bensassa mietityttää juuri sen vaikutus muovi- ja kumitiivisteisiin. Lämpöongelmia en usko tulevan, jos vain seokset ovat kohdallaan.

 

Juurikin näin. Kaikki tiivisteet (erilaisia kumi ja/tai muoviseoksia) polttoaineen jakolaitteistossa ei kestä etanolia. Osa autojen valmistajista on huomioinut tuon jo hieman aiemmin, kuten tuolta listalta www.e10bensiini.fi nähdään. Hieman perseestähän se on kun mediassa kouhkataan että, käykö vai eikö käy ja varsinaista juurisyytä asian taustalla ei kerrota.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osa autojen valmistajista on huomioinut tuon jo hieman aiemmin, kuten tuolta listalta www.e10bensiini.fi nähdään.

Vaikka auto on listalla niin silti takuu ei kata jos on käyttänyt yli 5% etanolia sisältävää bensaa  :-\ Jos jotain menee rikki niin mikä lista on juuri silloin se pätevin? Tuo nettisivulla oleva lista vai auton takuukirja? Onkohan kuitenkaan ihan kaikkia osia polttoainejärjestelmissä testattu mm. ne tiivisteet?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uudempaan saksalaiseen "laatutuotteeseen" uusi bensiini ei sovi (yllätys, yllätys !!), mutta kohta teini-ikäinen Opel kyllä pärisee uudellakin aineella. Eli fifty-fifty- fiilikset....

 

Tai sitten tuossa uudessa saksalaisessa on mahdollisten "takuu"-ongelmien välttämiseksi varmuuden vuoksi päätetty poissulkea biopolttoaineet ihan varmuuden vuoksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka auto on listalla niin silti takuu ei kata jos on käyttänyt yli 5% etanolia sisältävää bensaa  :-\ Jos jotain menee rikki niin mikä lista on juuri silloin se pätevin? Tuo nettisivulla oleva lista vai auton takuukirja? Onkohan kuitenkaan ihan kaikkia osia polttoainejärjestelmissä testattu mm. ne tiivisteet?

 

Tiedot on saatu Autotuojat ry:n jäsenyrityksiltä ja ne koskevat näiden yritysten Suomeen tuomia malleja. e10bensiini nettisivu
   http://www.autotuojat.fi/

 

 

Ihan äkkiä ajateltuna autojen maahantuojat (ja sitä kautta autojen valmistajat) ovat tuon listalla olevan tiedon takana. Ainahan asioilla voi tietysti spekuloida.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

   http://www.autotuojat.fi/

 

 

Ihan äkkiä ajateltuna autojen maahantuojat (ja sitä kautta autojen valmistajat) ovat tuon listalla olevan tiedon takana. Ainahan asioilla voi tietysti spekuloida.

 

 

Ihan ilman pekulointia.  :)

 

Mites on etanolin aiheuttaman korroosion kanssa? Ei tietenkään näe vaikutuksia heti mutta edestä löytyy.

 

Toinen juttu on webastot ja jos sellainen sattuu kärryssä olemaan niin kannattaa pähkäillä mitä tankkaa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos etanoli tuottaa ongelmia niin sen saa poistetuksi bensan seasta kotikonstein. Otetaan pojapropulliseen kanisteriin 10 litraa etanolibensaa ja kaadetaan joukkoon litra vettä.Ravistellaan huolellisesti ja annetaan seistä. Pohjaropusta lasketaan 2litraa 50% vodkaseosta pulloihin ja vedetään naamariin. 9 litraa jää bensaa vielä auton tankkiin... ja eikun baanalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos etanoli tuottaa ongelmia niin sen saa poistetuksi bensan seasta kotikonstein. Otetaan pojapropulliseen kanisteriin 10 litraa etanolibensaa ja kaadetaan joukkoon litra vettä.Ravistellaan huolellisesti ja annetaan seistä. Pohjaropusta lasketaan 2litraa 50% vodkaseosta pulloihin ja vedetään naamariin. 9 litraa jää bensaa vielä auton tankkiin... ja eikun baanalle.

 

Kannattaa pitää linkin tarina mielessä ennen kuin lähtee kokeilemaan. ;)

http://www.riemurasia.net/jylppy/media.php?id=64096&suurennos

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja nyt sitten perämoottorissa ei käytettä kun 98 ainakin maahantuojan valtuuttaman korjaamon kertomana, väitti toimivan sitten vajaan vuoden jos käyttää tätä votkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja nyt sitten perämoottorissa ei käytettä kun 98 ainakin maahantuojan valtuuttaman korjaamon kertomana, väitti toimivan sitten vajaan vuoden jos käyttää tätä votkaa.

 

Mikä valmistaja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harvinaisen huonosti tämäkin muutos on hoidettu. Vielä kesällä sanottiin, että vanha 95E jää ainakin isommille asemille myyntiin, nyt syksyllä sanotaan sen poistuvan kokonaan. E10:n sopivuus vanhempiin autoihin taas tuntuu olevan suurelta osin arvailujen varassa. Opelin osalta ilmoitettu, että "kaikkiin malleihin" (jotain yksittäistä poikkeusta lukuun ottamatta), mutta ei vahingossakaan, että mitä aikaväliä tämä koskee. Tuskin kuitenkaan kirjaimmellisesti kaikkia historian hämärissä valmistettuja Opeleita. No, pitänee käyttää varmuuden vuoksi ysikasia. Omilla ajomäärillä jokseenkin yhdentekevää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään