Arto Virtanen

Uusi 95 E10 bensiini

489 viestiä aiheessa

Joku mainitsi, että etanolibensa palaa kuumempana.

 

E10 näkyis antavan 20-30 astetta alemmat pakolämmöt autokäytössä kuin "perinteinen" 95...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku mainitsi, että etanolibensa palaa kuumempana.

 

E10 näkyis antavan 20-30 astetta alemmat pakolämmöt autokäytössä kuin "perinteinen" 95...

 

Pakokaasunlämpötila on aina alhaisempi etanolitkulla kuin bensiinillä,etanoolitkun palojätteet sisältää vesihöyryä enemmän kuin bensiinin palojäte,lisäksi e-litkun palojäte sisältää vähemmän koldioxid kuin bensan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saisikohan tuosta eekympistä pontikkapannulla tislaamalla sen viinan ns. parempaan käyttöön? ;D

 

Muutaman päivän on huolestuttanut käyttöSaabin (900S -95) kohdalla yksi tankin sisäpuolella oleva pumpun letku, joka tuli pumpun kanssa vaihdettua. Kestää kyllä bensaa myös ulkopuolelta (kaikki bensaletkuna myytävät eivät kestä), mutta miten sitten lie tuon suuremman etanolipitoisuuden kanssa. Onneksi harrasteSaab (99 -84) ei nikottele yhtään, johan Saab jo vuodesta -75 on kokeillut etanolia, tolueenia, kerosiinia, jne. Varmaan se kävisi RE85-litkullakin (85% etanolia), mutta kun kulutus kasvaisi 30-40%. 8)

 

Pitäisiköhän tulevaisuuden varalle hankkia toiseksi harrastepeliksi vielä Brasiliasta kuplavolkkari, siellä kun niillä on etanolilla huristeltu jo kauan.  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

sitähän mä jo epäilin että nyt sieltä on sitte jo jotain hajalla, mutta ku jäljellä olevat kilometritki sopii siihen, mitä bensamittari sanoo... pitänee ottaa oikeesti toi käyttöön hetkeks että kirjaa ylös mittarilukeman aina ku tankkaa ja paljonko sinne sitä horisee sitä löpöä...

 

tää voi olla niitä juttuja, jotka jää elämään yhtenä elämän suurena mysteerinä.

 

Ei se mikään mysteeri ole.

Sun sokotalla on alkoholiongelma ja se haluaa nyt esittää että ei hän ole mikään juoppo ja sillä tavalla houkuttelee sinut ostamaan sille alkoholia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se mikään mysteeri ole.

Sun sokotalla on alkoholiongelma ja se haluaa nyt esittää että ei hän ole mikään juoppo ja sillä tavalla houkuttelee sinut ostamaan sille alkoholia.

 

Täähän oli kyllä tylsän päivän ehdoton piristys  :laugh:

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu,ja soppa "kutistuu" kylmässä,riittää pitemmälle.... :laugh:

 

Lentopensan lämpotila mitataan aina ennen tankkausta.....

 

http://www.oil-gas.fi/index.php?m=3&id=850

 

Lainaus:

 

Bensiini ja pakkanen?

Joskus kysytään, miten bensiini käyttäytyy pakkasella verrattuna lämpimään vuodenaikaan ja kuluttaako auto eri määrän bensiiniä kylmällä kuin lämpimällä. Huoltoasemalla bensiini on maanalaisessa säiliössä viileässä, vuodenajasta riippumatta aina keskimäärin noin 6 asteen lämpötilassa. Yksi litra 6-asteista bensiiniä vastaa 0,970 litraa -20 -asteista bensiiniä ja 1,011 litraa +15 asteista bensiiniä. Jos muita pakkasen aiheuttamia tekijöitä ei otettaisi huomioon, auto kuluttaa litroissa mitattuna kylmää polttoainetta vähemmän kuin lämmintä. Polttoaine kutistuu kylmetessään, jolloin sama energiamäärä on pienemmässä tilavuudessa. Toisin sanoen saman tehon/nopeuden ylläpitoon ei tarvitse painaa aivan yhtä paljon kaasua. Teoriassa eroa pienentää hieman se, että energiaa tarvitaan bensiinin lämmittämiseen palamisessa enemmän kylmälle kuin lämpimälle polttoaineelle. Tämän energian osuus on kokonaisuuden kannalta mitätön.

 

 

Siis miten pitkälle pääsee talvella täydellä tankilla (tankataa täyteen -25 asteista soppaa)ja miten pitkälle mennään tankillisella kesäkuumalla(tankattu täyteen 20 asteista soppaa)

 

Ero on huomattava.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis miten pitkälle pääsee talvella täydellä tankilla (tankataa täyteen -25 asteista soppaa)ja miten pitkälle mennään tankillisella kesäkuumalla(tankattu täyteen 20 asteista soppaa)

 

Ero on huomattava.

 

Niin on. Kesällä pääsee huomattavasti pidemmälle, sillä talvella puolet bensasta menee tyhjäkäyntiin ;);D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi olla ettei liity asiaan mitenkään ja ehkä muistini pettää. Kuitenkin tänään aamulla pistin ensimmäisen kerran viinabensaa tankin täyteen, eikä se ollut ihan tyhjäkään (n. 4/5 käytetty). Ajoin siitä n. 40 km ja kun piakkoin käynnistin uudelleen, tuli trippi-lukeman tilalle service-oil teksti. Muistelen vaan että olisi syksyllä öljyt vaihdettu, joten ei ole km-määrä ja kalenteriaika lähelläkään öljynvaihdon ajankohtaa. Pitääpä tarkistaa nuo muistikuvat ensin ja sitten mahdollisesti kysellä asiasta autohuollosta. Tuli vaan niin sopivaan saumaan heti 1. tankkauksen jälkeen. Ja siis autooni saa pistää viinalla terästettyä bensaa, on tarkistettu vielä merkkihuollosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

hep,

 

... pitänee ottaa oikeesti toi käyttöön hetkeks että kirjaa ylös mittarilukeman aina ku tankkaa ja paljonko sinne sitä horisee sitä löpöä...

 

tää voi olla niitä juttuja, jotka jää elämään yhtenä elämän suurena mysteerinä.

 

tuliko jotain sellaista selvyyttä, minkä haluat julkaista...

ellei, niin merkitään mysteeriksi :)

 

-timppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, sehän se ongelma on, ettei tiedätä, onko se polttoaine oikeasti pahasta vai ei. Se selviää vasta kuukausien, jopa vuosien päästä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Nyt tässä on myös sellainen asia, että voi olla hyvä myyntivaltti jos autoaan on myymässä ja sanoo käyttäneensä vain 98E5:sta.

 

Entäs parin vuoden kuluttua kun tarjolla on vain 95E20 ja 98E10 ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

hep,

 

tuliko jotain sellaista selvyyttä, minkä haluat julkaista...

ellei, niin merkitään mysteeriksi :)

 

-timppa

 

ei vielä, mutta asia on tarkkailun alaisena... ainakin vpowerilla ei päässyt lähellekään samoja kilometrimääriä, mutta mä kerron lisää parin tankillisen päästä... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ei vielä, mutta asia on tarkkailun alaisena... ainakin vpowerilla ei päässyt lähellekään samoja kilometrimääriä, mutta mä kerron lisää parin tankillisen päästä... ;)

Tässä Hannan testituloksia odotellessa pistetään oma yhden(=ensimmäisen) tankillisen kulutustulos esille. Mikään tieteellisen tarkka se ei ole, koska aina siinä joku 0.5-1L heitto voi olla täyteen tankatessa mutta ei sekään tee 2-3% suurempaa eroa noin 40-45 litran tankkausmäärillä. Nyt sain lukemiksi 5.9L/100km, samantapaista ajoa kuten yleensäkin. Joten ei tuohon edes se 2-3% lisäys epätarkkuudessa tekisi kuin kulutuslukeman 6.1L/100km. Kun pitkäaikainen kulutus(5v tällä autolla) on talvisin ollut pääosin 6.0-6.5 litran haarukassa, enpä voisi sanoa että kulutus on kasvanut mihinkään, jonka kotikonstein voisi mitata. Ehkä kun vuoden vähintään seuraa, voi jonkin trendin ehkä huomata, mutta luultavimmin se peittyy ajo-olosuhteiden ja ajotyylin pienen vaihtelun alle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt tässä on myös sellainen asia, että voi olla hyvä myyntivaltti jos autoaan on myymässä ja sanoo käyttäneensä vain 98E5:sta.

 

Voipi olla näin. Kuulin sellaista, että 2000-luvun länsiauto, johon uuden bensan on ilmoitettu sopivan, teki tenän 1. tankkauksen jälkeen. Ilmeisesti soppa oli jäätynyt. Tai jotain. Varmuuden vuoksi omalla ajellaan toistaiseksi ysikasilla, kunnes innokkaampien kokeilijoiden ennakkotapauksista alkaa tulla enemmän tietoa vähän pidemmältä ajalta.

 

PR

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voipi olla näin. Kuulin sellaista, että 2000-luvun länsiauto, johon uuden bensan on ilmoitettu sopivan, teki tenän 1. tankkauksen jälkeen. Ilmeisesti soppa oli jäätynyt. Tai jotain. Varmuuden vuoksi omalla ajellaan toistaiseksi ysikasilla, kunnes innokkaampien kokeilijoiden ennakkotapauksista alkaa tulla enemmän tietoa vähän pidemmältä ajalta.

 

Alkoholin lisääminen bensaan ei ainakaan saa sitä jäätymään herkemmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkoholin lisääminen bensaan ei ainakaan saa sitä jäätymään herkemmin.

 

Voihan siinä käydä niin että jo jäätynyt vesi sulaa ja sekoittuu alkoon ja kun prosentti vesialko-seoksella ei ole vielä riittävä niin pakkasen kiristyessä tuo töhnä jämähtää jääksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin Saksassa

 

12 polttoainejakeluasemaa 13:sta myi 95 E5:ttä myös 95 E10 laadun mittareista. Eroa oli vain hinnassa.

 

http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2011/02/adac_saksan_e10-bensiinimittareista_loytyikin_vanhaa_laatua_2349410.html

 

Mikä helv**** itkun aihe tostakin on saatu. Speksi sanoo, että korkeintaan 10 % ja vähintään 0 %. Eikö se silloin ole spesifikaation mukaista? ADAC ei ymmärrä asiasta näemmä itsekään yhtään mitään, eikä ymmärrä yleisradion uutisointikaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voihan siinä käydä niin että jo jäätynyt vesi sulaa ja sekoittuu alkoon ja kun prosentti vesialko-seoksella ei ole vielä riittävä niin pakkasen kiristyessä tuo töhnä jämähtää jääksi.

 

Näin käsitin käyneen, juu. Töhnä tukkinee röörit, pumput ym., vähän kuten dieselpuolella norminafta tekee kovemmalla pakkasella muutenkin.

 

PR

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä helv**** itkun aihe tostakin on saatu. Speksi sanoo, että korkeintaan 10 % ja vähintään 0 %. Eikö se silloin ole spesifikaation mukaista? ADAC ei ymmärrä asiasta näemmä itsekään yhtään mitään, eikä ymmärrä yleisradion uutisointikaan.

 

Onneksi sinä olet viisaampi tässä(kin) asiassa. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen tankillinen alkobensaa menossa ja eilen auto (-96 Golf) "ryki" pahasti tyhjäkäynnillä, kun kone oli kylmä. Muilla vastaavia havaintoja?

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen tankillinen alkobensaa menossa ja eilen auto (-96 Golf) "ryki" pahasti tyhjäkäynnillä, kun kone oli kylmä. Muilla vastaavia havaintoja?

 

Mika

 

Kaverilla 3.3 V6 Voyagerin polttoainepumppu sanoi sopimuksensa irti parin tankillisen jälkeen. Eli siihen jäi ja taksilla kotiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen tankillinen alkobensaa menossa ja eilen auto (-96 Golf) "ryki" pahasti tyhjäkäynnillä, kun kone oli kylmä. Muilla vastaavia havaintoja?

 

Mika

Kahden litran turposaapeissa on kuulemma ollut samaa ongelmaa. Käy noin 10 sekunttia todella huonosti. 98 käyttö korjannut tilanteen.

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään