Arto Virtanen

Uusi 95 E10 bensiini

489 viestiä aiheessa

Puhutaan että 98:a käyttäessä kulutus pienenee. Onko täällä mitään kokemuksia paljonko ?

 

Ajattelin kokeilla seuraaksi tankata muutaman kierroksen 98:a ja katsella minkälaisia numeroita tietokone sitten näyttää kun sellainenkin kojelaudassa nyt on eikä tarvii enään osaa päässä laskea..

 

Sekin on todettu että paremmin lähtee kylmänä käyntiin mutta onko sillä väliä starttaako 1 vai 3 sekuntia ? Nykyauto näköjään kun sammuttaa itsensä jo liikennevaloissakin niin kai starttia vaihdetaan kuitenkin parin vuoden välein ?  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän kohun keskellä tulee mieleen kun aikoinaan tuli lyijytön bensa myyntiin. Voi sitä kohua, joka sitten pikkuhiljaa laantui...

 

Käsittääkseni Yhdysvalloissa on ollut E10 bensiiniä jo 20-30 vuotta myynnissä? Jos se todella aiheuttaisi niin valtavasti ongelmia autojen moottoreissa, kun nyt iltapäivälehdissä maalaillaan, niin voisi olettaa että sekin olisi tullut ilmi jo aikoja sitten? Vai onko nyt niin että jokaista käyntihäiriötä ym. laitetaan suinpäin E10:n piikkiin? Erään merkin maahantuojalla työskentelevä kaveri kertoi että toistaiseksi on vasta yksi tapaus, ja siinäkin bensapumpun sähkövikaa asiakas vyörytti E10:n ja maahantuojan piikkiin.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puhutaan että 98:a käyttäessä kulutus pienenee. Onko täällä mitään kokemuksia paljonko ?

 

Ainakin omassa autossani käy näin 1.6 FSI moottorissa (Octavia). Olenkin tankannut ysikasia juurikin siksi että se antaa kyseisessä moottorissa muutaman kilowatin lisätehoa ja kulutus pienenee jonkun desin satasella. Kuitenkin, tankilla hintaero on tullut jotakuinkin takaisin kulutuksess,a plus ne muutamat hevosvoimat (mitä en ole käytännössä havainnut  ;))

 

Uuden E10:n kohdalla en ole vertailua vielä tehnyt ja hintaerokin on kasvanut. Mutta "ennen" oli ainakin tässä juuri näin, kuten Tarmo kysyi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin omassa autossani käy näin 1.6 FSI moottorissa (Octavia). Olenkin tankannut ysikasia juurikin siksi että se antaa kyseisessä moottorissa muutaman kilowatin lisätehoa ja kulutus pienenee jonkun desin satasella. Kuitenkin, tankilla hintaero on tullut jotakuinkin takaisin kulutuksess,a plus ne muutamat hevosvoimat (mitä en ole käytännössä havainnut  ;))

Uuden E10:n kohdalla en ole vertailua vielä tehnyt ja hintaerokin on kasvanut. Mutta "ennen" oli ainakin tässä juuri näin, kuten Tarmo kysyi.

 

Kiitos Henri vastauksestasi, tarkoitin kyllä nykyhetkeä kun ei ole valittavana kuin 95e10 ja 98e5.

 

Ennenmuinoin mopokin kulki 99:llä reilusti kovempaa kuin 92:lla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"KL: Kohu-uutisten raju seuraus - kansa hylkäsi E10-bensan

Julkaistu: 09.03.2011 07:46  Kommentteja ()

Kauppalehden mukaan autoilijat ovat tehneet  rajun U-käännöksen bensavalinnoissaan.

 

Kauppalehden printtiversion mukaan E10-bensan kysyntä on romahtanut Suomessa.

 

Tuoreimpien kohu-uutisten myötä 98-laadun myynti on noussut paikoin jopa 60 prosenttiin.

 

Huoltamot kertovat E10:n myynnin romahduksen syyksi riskit, jotka voivat liittyä etanolinpolttoon eri ikäluokan automerkeissä.

 

Teboil-ketjun toimitusjohtaja Ilpo Kuusimaa sanoo lehdelle, että ysikasin myynti on lyönyt kaikki ennusteet ja

yläkanttiin.

 

Ysikasin osuus kohoaa yli 40 prosenttiin Teboilin koko bensakaupasta.

 

– Teboil mitoitti 98-oktaanisen myynnin alle 30 prosenttiin. Uhkaksi tulee jo se, että ysikasilta loppuvat säiliötilat. Jatkuva täyttöralli tulee kalliiksi, Kuusimaa kertoo lehdelle

 

Samalta näyttää tilanne Neste Oilillakin.

 

Yhtiön vähittäismyynnistä vastaava johtaja Sakari Toivola sanoo, että ysikasin osuus ponnahti helmikuussa noin 40 prosentin tasolle yhtiön bensakaupasta. Tammikuussa ysikasin osuus oli vielä 30 prosenttia."

 

 

IS

 

Joo enpä näköjään ole yksin näkemyksineni.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja lisää löylyä:

 

"Ilta-Sanomien lukijat ovat äänestäneet vuodenvaihteessa myynnistä poistuneen vanhan E95-bensiinin palauttamisesta mittareihin. Tulokset ovat murskaavia.

 

Uuden, aiempaa enemmän etanolia sisältävän E10-bensiinin lanseeraus on epäonnistunut Suomessa pahasti. Tällä hetkellä IS:n kyselyssä äänensä antaneista noin 50000 lukijasta peräti 97 prosenttia kannattaa vanhan perusbensan palauttamista.

 

Nettikeskustelujen perusteella autoilijat ovat kokeneet joutuneensa E10-bensiinin käytön ongelmien koekaniineiksi. Kansalaiset pelkäävät runsaammin etanolia sisältävän bensiinin rikkovan heidän autojensa moottorit tai ainakin aiheuttavan lisäkuluja uusien huoltojen muodossa.

 

Monen autoilijan huolena on myös kulutuksen kasvaminen enemmän kuin viranomaiset ovat antaneet ymmärtää. Ilta-Sanomat on seurannut tilanteen kehittymistä tiiviisti verkkosivuillaan aivan helmikuun alusta alkaen.

 

Saksan Auto Bild -lehti uutisoi helmikuussa, että E10-bensiinin käyttö lisäsi testiautossa kulutusta jopa yli 5 prosenttia. Yleistyksenä tämä tarkoittaisi sitä, että 98- ja 95-oktaanisten bensiinilaatujen hinnanero olisi myös Suomessa selvä - tutumman, korkeampioktaanisen hyväksi.

 

Ongelmaa ei pienennä, että 98-oktaaninen käy varmasti ongelmitta kaikkiin bensiiniautoihin. Myös kiinteillä polttoainesäiliöillä varustettuihin moottoriveneisiin on suositeltu nimenomaan 98-oktaanista.

 

IS kertoi verkkosivuillaan jo 4. helmikuuta, että E10-bensiinin käyttö saattaa aiheuttaa autoilijoille lisäkustannuksia. Pidemmän ajan kuluessa polttoainesäiliöön muodostuu mahdollisesti etanolista ja vedestä koostuva neste, joka saattaa muodostaa hyvin voimakkaita orgaanisia happoja. Ne voivat syövyttää polttoainesäiliön tai polttonestejärjestelmän metallisia osia.

 

Myös järjestelmien kumi- ja muoviosat saattavat olla vaarassa. E10-bensiinin käytöstä aiheutuvista mahdollisista haitoista Suomen oloissa ei ole tehty pitkäaikaisia tutkimuksia.

 

Taloussanomien haastatteleman Öljyalan keskusliitto ÖKL:n toimitusjohtajan Helena Vänskän mukaan E10-tiedotus on kuitenkin onnistunut Suomessa hyvin.

 

- Asiakkailta ei ole tullut yhtään konkreettista kuluttajavalitusta. Normaalikuluttaja ei pysty arkiajelussaan erottamaan, mikä polttoaineen muutoksen merkitys kulutuksessa, Vänskä summaa."

 

Jukka

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanotaanpa kerrankin suoraan että ellei sitten ole kysymys jostain Tukiaisjutuista, tuollaiset "iltasanomien lukijagallupit" voi työntää vaikka matkamiehen persiiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanotaanpa kerrankin suoraan että ellei sitten ole kysymys jostain Tukiaisjutuista, tuollaiset "iltasanomien lukijagallupit" voi työntää vaikka matkamiehen persiiseen.

 

Entäs rofessorin mietelmät,samaan paikkaanko kuuluu... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanoihan pitkä Pekkarinen ettei mitään ongelmia ole ilmennyt, onhan tuo jo ollut viikkotolkulla myynnissä.

 

Ongelmia on ollut kyllä ihan lyhyessä käytössäkin, muutaman tankillisen jälkeen. Se on kuitenkin selvä, että pitkässä käytössä tulee aiheuttamaan ongelmia ja ylimääräisiä huoltoja ja vikoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

edelleenkin haluan kysyä, ihan ilman kynsiä ja hampaita, miten voidaan todistaa juuri tämän uuden bensan aiheuttaneen kaikki nämä autoviat, mitkä on nyt ilmestyneet?

 

Nimittin hyvistä vastauksista vois olla mulle ihan konkreettista hyötyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

edelleenkin haluan kysyä, ihan ilman kynsiä ja hampaita, miten voidaan todistaa juuri tämän uuden bensan aiheuttaneen kaikki nämä autoviat, mitkä on nyt ilmestyneet?

 

Nimittin hyvistä vastauksista vois olla mulle ihan konkreettista hyötyä.

 

Eihän sitä voidakaan ja kuten edellä todettua, niin kaikki mahdolliset viat pistetään uuden bensan syyksi. Tästähän jossain haastateltiin jotain autokorjaajaa, joka totesi saman. Sitten on näitä erinäisiä lievempiä oireita ja vahvasti epäilen, että sokkotestissä ne jäisivät valtaosin huomaamatta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanoihan pitkä Pekkarinen ettei mitään ongelmia ole ilmennyt, onhan tuo jo ollut viikkotolkulla myynnissä.

 

Maurihan on koulutukseltaa autotekniikan professori ja on tutkinut tämän E 10 bensan vaikutuksia autojen moottoreihin jo vuosikymmeniä? ;)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitappas Jukka noihin lehtilainauksiisi linkki mukaan siihen uutiseen. Tai siis itseasiassa tee niin, että postaat vain pätkän sitä uutista ja annat jengin lukea linkin takaa lopun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/tm-testasi-95-e10-kasvattaa-kulutusta-niukasti

 

Mitä tämä sitten merkitsee tavallisen autonkäyttäjän kannalta? Tällä hetkellä tyypillinen ero kyseisten bensiinilaatujen litrahinnassa on viisi senttiä eli hieman yli kolme prosenttia. Siten polttoainekustannukset ovat tällä hetkellä käytännössä samat, valitsipa kumman polttoaineen hyvänsä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tällä hetkellä tyypillinen ero kyseisten bensiinilaatujen litrahinnassa on viisi senttiä eli hieman yli kolme prosenttia. Siten polttoainekustannukset ovat tällä hetkellä käytännössä samat, valitsipa kumman polttoaineen hyvänsä.

 

Kuluttajan kannattaa käyttää 95 E10 -polttoainetta, mikäli se täyttää auton oktaanisuosituksen, autonvalmistaja hyväksyy E10-polttoaineen käytön, moottori toimii normaalisti, eikä kulutus kasva merkittävästi.

 

Herran pelko on ollut taas mukana  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TM on taas tehnyt ekovihreää näkemystään puoltavan testin:

 

"Molemmilla polttoaineilla seossuhde pidettiin samana, ja sytytysennakko säädettiin nakutusrajalle, eli korkeampioktaanisen 98 E5:n hyöty tässä suhteessa ulosmitattiin. Koska mittauksissa käytetty ahdettu moottori pystyy hyödyntämään korkeamman oktaaniluvun paremmin, polttoaineiden kulutusero on suurempi kuin vapaastihengittävässä moottorissa.

 

Kulutus mitattiin suhteutettuna moottoritehoon, joka kasvaa hieman korkeampioktaanista polttoainetta käytettäessä. Näin tulos on verrattavissa normaaliin ajoon. Tietyn nopeuden ylläpitoon pitää käyttää tietty määrä tehoa."

 

Eli kun vähennetään testistä pois 98:n tuomat hyödyt, päästään sangen lähelle samoja kulutusarvoja 95E10:n kanssa. Ei kuitenkaan aivan. Kolmisen prosenttiakin alkaa olla tankillisen verran normikuluttajan vuotuisissa polttoaineissa. Testissä ei lainkaan käsitelty muita väitettyjä haittoja, eli suoranaisia mekaanisia vikoja, joita ekobensan on väitetty aiheuttavan. Sivuutettiin siinä siis mahdolliset vauriot ja niiden tuomat haitat & kulut.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TM on taas tehnyt ekovihreää näkemystään puoltavan testin:

 

"Molemmilla polttoaineilla seossuhde pidettiin samana, ja sytytysennakko säädettiin nakutusrajalle, eli korkeampioktaanisen 98 E5:n hyöty tässä suhteessa ulosmitattiin. Koska mittauksissa käytetty ahdettu moottori pystyy hyödyntämään korkeamman oktaaniluvun paremmin, polttoaineiden kulutusero on suurempi kuin vapaastihengittävässä moottorissa.

 

Kulutus mitattiin suhteutettuna moottoritehoon, joka kasvaa hieman korkeampioktaanista polttoainetta käytettäessä. Näin tulos on verrattavissa normaaliin ajoon. Tietyn nopeuden ylläpitoon pitää käyttää tietty määrä tehoa."

 

Eli kun vähennetään testistä pois 98:n tuomat hyödyt, päästään sangen lähelle samoja kulutusarvoja 95E10:n kanssa. Ei kuitenkaan aivan. Kolmisen prosenttiakin alkaa olla tankillisen verran normikuluttajan vuotuisissa polttoaineissa. Testissä ei lainkaan käsitelty muita väitettyjä haittoja, eli suoranaisia mekaanisia vikoja, joita ekobensan on väitetty aiheuttavan. Sivuutettiin siinä siis mahdolliset vauriot ja niiden tuomat haitat & kulut.

 

-A-

 

Tuossa on mittauksessa on ongelmana se, että mittaus on tehty laboratorio-olosuhteissa. Suomen oloissa mm. pakkanen aiheuttaa omat ongelmat. Lisäksi on autokohtaisia eroja kulutuksen suhteen. Laboratoriotutkimukset ei oikein päde tässä tilanteessa kun autoilla ei ajeta labrassa vaan ihan oikeasti ulkona :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TM on talutusnuorassa testit antavat juuri sellaiset tulokset kun Pekkarinen ja muut pamput haluavat.  Varmaan säikähtivät Sakasasta kuuluneita soraääniä ja kansalaisuustottelemattomuutta ja päättivät että koska Suomipoika-ja tyttö luottaa legendaariseen Tekniikan Maailma lehteen sokeasti, niin yehdäänpä testi jolla 95E10 litkun käyttö saadaan jälleen nousuun,

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TM on talutusnuorassa testit antavat juuri sellaiset tulokset kun Pekkarinen ja muut pamput haluavat.  Varmaan säikähtivät Sakasasta kuuluneita soraääniä ja kansalaisuustottelemattomuutta ja päättivät että koska Suomipoika-ja tyttö luottaa legendaariseen Tekniikan Maailma lehteen sokeasti, niin yehdäänpä testi jolla 95E10 litkun käyttö saadaan jälleen nousuun,

Jukka

 

Eipä ole mitään uutta, että TM on jossakin asiassa vähintäänkin arveluttavan puolueellinen, esim Nokian renkaat tuppaavat pärjäämään aina pelottavan hyvin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ole mitään uutta, että TM on jossakin asiassa vähintäänkin arveluttavan puolueellinen, esim Nokian renkaat tuppaavat pärjäämään aina pelottavan hyvin...

 

Nokian renkaiden menestyksen selittänee ehkä se että renkaat tehdään täkäläisiin olosuhteisiin. Mutta eipä nuo Nokian puhelimetkaan enään nykyää aina aivan huipulla ole TM:n testeissäkään.

Toisaalta saksalaisessa lehdistössä tuntuu olevan silmiinpistävän usein ne tietyt merkit kärjessä vertailutesteissä. Ja tämä on toki huomattavissa rengastesteissäkin. Eli ei ne ulkolaiset autolehdet ole luultavasti sen enempää "raamatun" asemassa kuin kotimaisetkaan. Päinvastoin, voisi olettaa että näissä maissa missä autoja oikeasti valmistetaan paljon, on intressejä vaikuttaa sikäläiseen lehditöönkin. Jos aletaan etsimään mörköjä ja maksettuja testejä...

 

Ja mitä tulee 95 E10:n suhteen, vosiko vaan olla niin että kiukuttaa jos suuri totuus ei myötääkkään varauksetta iltapäivälehdistä imettyä maailmankuvaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Ilta-Sanomien lukijat ovat äänestäneet vuodenvaihteessa myynnistä poistuneen vanhan E95-bensiinin palauttamisesta mittareihin."

 

IS on näemmä terävänä taas. E95 tarkoittaisi kaiken järjen mukaan seosta, jossa on pirtua 95 %, vrt. muualla maailmassa myytävä E85. Se vanha bensa oli 95E:tä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nokian renkaiden menestyksen selittänee ehkä se että renkaat tehdään täkäläisiin olosuhteisiin. Mutta eipä nuo Nokian puhelimetkaan enään nykyää aina aivan huipulla ole TM:n testeissäkään.

Toisaalta saksalaisessa lehdistössä tuntuu olevan silmiinpistävän usein ne tietyt merkit kärjessä vertailutesteissä. Ja tämä on toki huomattavissa rengastesteissäkin. Eli ei ne ulkolaiset autolehdet ole luultavasti sen enempää "raamatun" asemassa kuin kotimaisetkaan. Päinvastoin, voisi olettaa että näissä maissa missä autoja oikeasti valmistetaan paljon, on intressejä vaikuttaa sikäläiseen lehditöönkin. Jos aletaan etsimään mörköjä ja maksettuja testejä...

 

Nokian renkaiden 2010 vuosikertomuksessa kerrotaan mm.

 

Nokian henkilöautonrenkaiden liikevaihdosta vuonna 2010 noin 45 % tuli Suomesta, Ruotsista ja Norjasta.

 

sekä

Keskittymisen strategia

 

 

1. Pohjoiset olot

 

Nokian Renkaat keskittyy ainoana rengasvalmistajana maailmassa pohjoisten olojen asiakastarpeisiin ja tuotteisiin. Tuotteita markkinoidaan alueilla, joissa on lunta, metsää ja vuodenaikojen vaihtelusta johtuvat vaativat ajo-olosuhteet.

 

 

2. Kapeat tuotesegmentit

 

Keskittyminen pohjoisten olojen asiakastarpeisiin on luonut Nokian Renkaille erikoisosaamista, jota se voi lisäarvona hyödyntää kapeissa tuotesegmenteissä. Ydintuotteita ovat henkilöautojen talvirenkaat ja metsäkoneiden renkaat. Tavoitteena on paras asiakastyytyväisyys ydintuotteissa maailmanlaajuisesti. Muita kärkituotteita ovat esimerkiksi Light Truck- ja SUV-renkaat, kuorma-autojen talvirenkaat sekä satama- ja kaivoskoneiden renkaat.i

 

Ei minusta TM:n testeissä menestyminen ole mitenkään poikkeuksellista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään