Arto Virtanen

Uusi 95 E10 bensiini

489 viestiä aiheessa

Kaiken tämän huru-ukkoänkyröinnin väliin olisi mielenkiintoista saada faktoihin perustuva välikatsaus siihen, onko jossain 100% varmuudella todettu E10:n aiheuttaneen moottorivaurioita?

EI moottorivaurioita, mutta tiivisteiden ja muoviosien "sulamisia" jotka on yhteydessä polttoaineen liikkumisessa, on tullut muutamalta V40 käyttäjältä tietoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EI moottorivaurioita, mutta tiivisteiden ja muoviosien "sulamisia" jotka on yhteydessä polttoaineen liikkumisessa, on tullut muutamalta V40 käyttäjältä tietoon.

 

HEeetkinen? Missä muka? Volvon bensapuolen osat ovat kestäneet etanolia 80-luvun alusta asti.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaiken tämän huru-ukkoänkyröinnin väliin olisi mielenkiintoista saada faktoihin perustuva välikatsaus siihen, onko jossain 100% varmuudella todettu E10:n aiheuttaneen moottorivaurioita?

 

Jos tälle linjalle lähdetään niin onko jossain todistettu 100% varmuudella että Oswald ei tappanut Kennedyä tai kuussa ei ole oikeasti käyty tai sikapiikki on 100% varmuudella turvallinen?  :laugh: Taitaa kaikissa olla liian monta muuttujaa ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HEeetkinen? Missä muka? Volvon bensapuolen osat ovat kestäneet etanolia 80-luvun alusta asti.

 

Väitätkö että se olisi paskapuhetta, että juuri nämä x40fin foorumin käyttäjät ovat keksineet ne asiat päästään. Ota sekin asia huomioon, että Volvot ei ole olleet aitoja sitten 940 jälkeen, muuallahan niitä on sittemmin tehty ja yhdistelty Mitsua ja Rellua ties mitä.

 

Miksi siis sitten juuri silloin niitä ongelmia on tullut kun sielä ovat siirtyneet 95e10 käyttäjäksi? Itse en lähde kokeilemaan sitä samaa, uskon puheella suoraan. Ei oikein innostaisi testata asiaa ja sitten vaihdella tiiviste osia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HEeetkinen? Missä muka? Volvon bensapuolen osat ovat kestäneet etanolia 80-luvun alusta asti.

 

 

Kylläpä se niin on että pidemmässä käytössä tulee aiheuttamaan ongelmia. Tiivisteiden haurastumisen lisäksi kondensioveden joutuminen moottoriin on pahimipia vikoja. Eiköhän tuossa viiden vuoden päästä ala jo ilmaantumaan joitain moottori- tai bensajärjestelmän vikoja. Vähintään kolme vuotta kannattaa kyllä seurata sivusta ja tankata varmuuden vuoksi 98E. Onhan tuo jo sen vuoksi kannattavaa, että 98E kuluu vähemmän. 2 litraisissa moottoreissa E10 kuluu vähintään noin 3-5% enemmän. Pelkästään jo kulutuksen lisäyksen vuoksi tankkaisin 98E laatua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan tuo jo sen vuoksi kannattavaa, että 98E kuluu vähemmän. 2 litraisissa moottoreissa E10 kuluu vähintään noin 3-5% enemmän. Pelkästään jo kulutuksen lisäyksen vuoksi tankkaisin 98E laatua.

Juu, itelläni on 2.0i V40 ja 98E käytän nykyisin ja välistä V-Poweria. Uhallaankaan en kehtais lähteä testaamaan tuota 95E10 pidemmällä tähtäimellä.

Kuun lopulla menee muutenkin tässä etujarru osasto uusiks ja vielä pitäs kesärenkaat ja vanteet tilata. :D 900€ oon varannu koko jaskaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väitätkö että se olisi paskapuhetta, että juuri nämä x40fin foorumin käyttäjät ovat keksineet ne asiat päästään. Ota sekin asia huomioon, että Volvot ei ole olleet aitoja sitten 940 jälkeen, muuallahan niitä on sittemmin tehty ja yhdistelty Mitsua ja Rellua ties mitä.

 

Miksi siis sitten juuri silloin niitä ongelmia on tullut kun sielä ovat siirtyneet 95e10 käyttäjäksi? Itse en lähde kokeilemaan sitä samaa, uskon puheella suoraan. Ei oikein innostaisi testata asiaa ja sitten vaihdella tiiviste osia.

 

Väitän.

 

Ainoa "ongelma" Volvoissa johon olen törmännyt, on joissain S40N/V50 malleissa syttyvä moottorin vikavalo suuremman lambdakorjauksen tarpeen vuoksi.  Tähän löytyy Volvolta jo softapäivitys jolla vian saa kuriin.

 

Nelikymppinen, vaikka onkin Mitsun pohjalevylle tehty, on kyllä ihan aito Volvo sekin. Tästä on painittu ainakin viimeiset 9 vuotta (sen verran olen itse ollut aktiivinen) tuolla toisella Volvofoorumilla, se on aika väljähtänyt argumentti. Ainoa tekniikan osa Renaultilta on joidenkin vaparikoneiden vaihteistot, ja toki iki-ihana D4194Tx diesel.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylläpä se niin on että pidemmässä käytössä tulee aiheuttamaan ongelmia. Tiivisteiden haurastumisen lisäksi kondensioveden joutuminen moottoriin on pahimipia vikoja. Eiköhän tuossa viiden vuoden päästä ala jo ilmaantumaan joitain moottori- tai bensajärjestelmän vikoja. Vähintään kolme vuotta kannattaa kyllä seurata sivusta ja tankata varmuuden vuoksi 98E. Onhan tuo jo sen vuoksi kannattavaa, että 98E kuluu vähemmän. 2 litraisissa moottoreissa E10 kuluu vähintään noin 3-5% enemmän. Pelkästään jo kulutuksen lisäyksen vuoksi tankkaisin 98E laatua.

 

Joo siis mun kommentti oli viittaus siihen, että yhtäkkiä muutamassa KUUKAUDESSA ilmenee kaikenmoisia syöpymiä jne, mikä ei tod. pidä paikkaansa.

 

Kulutuspuoli pitää myös paikkaansa, tosin niinhän se oli useimmiten "vanhan" 95E/98E tapauksissa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo siis mun kommentti oli viittaus siihen, että yhtäkkiä muutamassa KUUKAUDESSA ilmenee kaikenmoisia syöpymiä jne, mikä ei tod. pidä paikkaansa.

 

Muutamasta Volvon bensafarmarista kuulin työpaikalla, että talvella -30 asteen pakkasilla 98E laadulla lähti huomattavasti paremmin auto käyntiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väitän.

 

Ainoa "ongelma" Volvoissa johon olen törmännyt, on joissain S40N/V50 malleissa syttyvä moottorin vikavalo suuremman lambdakorjauksen tarpeen vuoksi.  Tähän löytyy Volvolta jo softapäivitys jolla vian saa kuriin.

 

Sittehän sie osaat viisaana mennä kumomaan moiset väitteet harhaanjohtamasta meitä muita Volvolaisia myös tuonne X40 forumille :)

Jos nyt tässä alkaisin käyttämään 95e10 säännölliseti ja jossain välissä jos alkaa tiivistys alue heikkenemään, niin lupaatko kuitata uudet osat tilalle.

Tiedä sitten ketä tässä uskoa, en nyt usko että väitteet ihan tuulesta temmattua olisi sinulta tai muultakaan no otappa selvää sit siitäkin. :S

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sittehän sie osaat viisaana mennä kumomaan moiset väitteet harhaanjohtamasta meitä muita Volvolaisia myös tuonne X40 forumille :)

Jos nyt tässä alkaisin käyttämään 95e10 säännölliseti ja jossain välissä jos alkaa tiivistys alue heikkenemään, niin lupaatko kuitata uudet osat tilalle.

Tiedä sitten ketä tässä uskoa, en nyt usko että väitteet ihan tuulesta temmattua olisi sinulta tai muultakaan no otappa selvää sit siitäkin. :S

 

Noi mahdolliset happanemat ovat tosiaan asioita, jotka ilmenee vuosien, ei kuukausien kuluessa.

 

E85-konversioissahan Volvoissa ei noihin bensaletkuihin jne tarvitse koskea ollenkaan koska Volvon speksaamat letkut ja muut käikäleet ovat sietäneet etanolia jo ties kuinka kauan (voin tarvittaessa kaivaa tuolta Volvon TIE-järjestelmästä tarkemmankin ajan mutta en millään viitsisi... :))

 

Volvolta on myös tullut sisäinen TSB (Technical Service Bulletin), jossa kerrotaan aika tarkasti mahdolliset etanolibensojen vaikutukset. Olen myös ite tehnyt jonkun verran testejä noin ohjainlaitteiden puolella siihen, mitä tykkäävät eri bensalaaduista.

 

Lisäks näemmä kun vaihdan mun Vidaan markkina-alueeksi Brasilian, joka on etanolitavaran luvattu maa, sinne tyrkytetään samoja bensaletkuja, suuttimien tiivisteitä jne kuin tänne härmäänkin. Tuolla on kuitenkin kymmenien vuosien kokemus näistä 95Exx sotkuista.

 

Näiden syiden, ja myös sen etten muista koska viimeksi olisin nähnyt Volvossa hapantuneen/sulaneen bensapuolen osan (pl. B4194T/B4204T bensanpaineensäätimet...), ja niitä kuitenkin tulee katseltua sen 10 tuntia päivässä, olen sitä mieltä että puheet E10 kuukaudessa sulattamista tiivisteistä ovat ihan kukkua.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sittehän sie osaat viisaana mennä kumomaan moiset väitteet harhaanjohtamasta meitä muita Volvolaisia myös tuonne X40 forumille :)

Jos nyt tässä alkaisin käyttämään 95e10 säännölliseti ja jossain välissä jos alkaa tiivistys alue heikkenemään, niin lupaatko kuitata uudet osat tilalle.

Tiedä sitten ketä tässä uskoa, en nyt usko että väitteet ihan tuulesta temmattua olisi sinulta tai muultakaan no otappa selvää sit siitäkin. :S

 

Kyllähän tämä tilanne harmittaa kuluttajaa kun ei tiedä mitä käyttää. Jos nyt ei lasketa tätä kulutuksen lisäystä niin on kuitenkin puhuttu tiivisteiden haurastumisesta ja kondensioveden ongelmista. Voihan olla ettei tiivisteet niin nopeasti haurastukaan. Kondensiovedestä ei pitäis tulla ongelmia jos tankkia ei aja lähes tyhjäksi. Aika näyttää pitkäaikaiset ongelmat. Jos E10 olisi tällä hetkellä 20 senttiä halvempaa kuin 98E niin saattaisin harkita E10 tankkaamista. Se ei olisi kuitenkaan oikea tapa, koska Suomessa on paljon autoja joihin ei E10 sovi. Vanhan autokannan Suomessa ei taida olla mitään ratkaisua asiaan kuin anta vain ajan kulua. En usko että E10 verotusta alettaisiin keventämään. Uhkaillaan kyllä että jos E10 ei tankata niin kuluttajat maksaa lisämaksua "sakkoina" bensan hinnassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisinpa väittää, että se E10-bensa olisi paljon pienempi paha kuin tuo idän "bensiini" ;) Ymmärtääkseni V-Power Venäjällä vastaa käytännössä 95E10:iä. Saako sieltä vielä parempia laatuja?

Kymmenkunta vuotta sitten vielä täällä itä-suomessa bensakauppiaat pelottelivat venäjänbensan vaarallisuudesta autoille. Eipä ole pahaa sanottavaa venäläisenkään bensan laadusta. Ajelin corollalla samoilla tulpilla 110 tkm ilman ongelmia ja vaihtamatta polttoaineen putsaria kertaakaan. Joten aika puhdasta ainetta. Venäjän Värtsilässä ei V-povereita ole myynnissä. Kaupan on oktaanit 76, 92,95 ja diesel.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noi mahdolliset happanemat ovat tosiaan asioita, jotka ilmenee vuosien, ei kuukausien kuluessa.

 

Kyllä, muutaman kuukauden happanemat ja tiivisteiden kulumiset eivät voi pitää paikkaansa. Nykyistä autoa on kuitenkin tarkoitus pitää vähintään 10 vuotta näillä näkymin, joten pitkäaikaisten mahdollisten vaurioiden minimoiminen kiinnostaa tällä hetkellä. Jos kuitenkin E10 syntyisi jotain vikaa niin kuinka hyvin sen voisi todistaa että se on ainaoastaan ja vain E10: stä johtuvaa? Joko se bemari teki oman tutkimuksen ja mikä siinä oli lopputulos?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

edelleenkään mä en kans pysty ymmärtämään että näin nopealla aikavälillä tapahtuisi jotain noin radikaaleja vikoja autoihin...

 

Mutta tuo on kai jo tutkittu, että pidemmässä juoksussa niitä vikoja voi ilmetä, mutta missä autossa ei olisi ajan kanssa mitään vikaa?

 

Toki, pitää myöntää että skodan hajoamisen jälkeen "uuteen" patonkiin on tullut tankattua ehkä 80% 98a ja 20% 95sta, käytän siis molempia, mutta enemmän 98a nykyään.  Minimoin oikeastaan riskit sillä, että JOS KUMMINKIN se uusi bensa rikkoo ja jos kerran tuo 98 on vielä taloudellisempaa pienemmällä kulutuksella niin sitä sitten. Lähes 40 000 km vuodessa ajoa niin pakko vähän miettiä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähes 40 000 km vuodessa ajoa niin pakko vähän miettiä...

 

Niinpä. Diesel olisi ainoa järkevä vaihtoehto noilla kilometreillä :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

joskus pitää mennä olosuhteiden pakosta siitä, missä aita on matalin ja sä oot nyt kyllä niin kaukana aidasta että voit huudella ku oot ihan toisella puolella Suomea...  :P

 

 

 

Vaikka oon mä tosta saksalaisesta dieselistä ihan samaa mieltä, mut pääasia että tossa on neljä pyörää alla, muutama ovi jotka toimii, tilaa sisällä ja se vie mut paikasta a paikkaan b. eddäduoda...

 

ja ei, koolla ei ole väliä. eikä värillä, sehän se tärkein ominaisuus yleensä autossa on...  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

sellanen ihminen, joka ei oo lähtenyt mukaan tähän hypetykseen ja jolla on ihan hyviä kokemuksia bensiinikäyttöisten autojen käytöstä nyt ja tulevaisuudessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuka uskaltaa tulevaisuudessa ostaa käytetyn bensiinillä käyvän auton?

 

Kun vouhotus laantuu, ihan yhtä moni, kuin tähänkin saakka.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisinpa väittää, että se E10-bensa olisi paljon pienempi paha kuin tuo idän "bensiini" ;) Ymmärtääkseni V-Power Venäjällä vastaa käytännössä 95E10:iä. Saako sieltä vielä parempia laatuja?

Minuakin kiinnostaa tuo venäjän bensa. (Just hakemuksessa idän viisumi.) Onko siihenkin Nesteen bensaan lisätty etanolia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja nyt sitten testaajille ja tietäjille taas kysymys.Onko suomen etanoli ja eetteri samaa kun esimerkiksi ameeriikassa ja saksassa, tiedän että etanoli on etanolia mutta se puhtaus sekä lisäaineet tai niiden puute?Esimerkkinä nyt ohimennen, jos ostan polttoöljyä, tiedän, ei mitenkään liity tähän ja kaadan sen pois siitä kannusta, jäljelle jää himppa ja sen oltua kuukauden siellä muovikannussa kannun kylkeen jää Nesteen polttoaineesta punaisenruskea kerrostuma, Shellin vastaavasta aineesta ei jää.Ja lisäesimerkkinä, venäjältä ostettu Vodka ei maistu samalle kun suomesta ostettu, molempia suomessa juonnu.Tiedän myös että Nesteeltä monikin yhtiö hakee polttoaineensa, sekaan laittelevat kuitenkin jokainen omia tököttejään joten kaikilla ei ole samaa bensaa vaikka samalta jalostamolta sitä hakevat.Vaikuttaako jokin lisäaine eri tavoin kun lisääntyneellä etanolimäärällä sitä huuhdellaan irti letkuista ja putkista sinne moteurin syötäväksi?

Tämmösiä tällä kertaa, niin vielä, kun suuret poliittiset päättäjät lähtevät jotain asiaa ajamaan, ei siinä pienen laboratorion auta kun myöntää että hyvää on ja sopii, eikö?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei oikein innostaisi testata asiaa ja sitten vaihdella tiiviste osia.

 

Yksi asia joka tulee mieleen on se, että ovatko nämä hapantuneet tiivisteet volvon omia ja alkuperäisiä vai tarvikeosia? Tarvikeosistahan on lähes mahdoton sanoa mitä materiaalia se on ja mitä se kestään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään