Jussi Seppänen

Valmistuvien lentäjien tulevaisuus v.2011-?

235 viestiä aiheessa

Terve,

 

Päätin kirjoittaa tulevaisuuden suunnitelmistani tänne, vaikkakin otsikosta riippumatta tuntuu, että täällä on enemmänkin väitelty lentäjien lompakoiden paksuudesta kuin niiden tulevaisuudesta  ;) Itse en tuohon (ainakaan vielä) osaa kommentoida sen enempää.

 

Allekirjoittaneella on nyt ikää karvan verran yli 21v ja suuntana on (f)ATPL-koulutus rakkaan länsinaapurimme mailla. Koulutuksen hinta on siinä 650 000 - 700 000SEK välillä, mikä on mielestäni varsin kilpailukykyinen hinta Patrian +100 000€ vastaavalle koulutukselle, (kuulemma nyt 2011 alkavien kurssien hinnat ovat +110 000€!  :o). Olen lukenut ja tutkinut lentäjän ammatista, niin positiivisista kuin negatiivisistakin puolista ja olen tietoinen riskeistä joita vastavalmistuneen pilotin uraan liittyy. Ehkä suurin asia mikä mietityttää on nimenomaan tuo ensityöpaikan hommaaminen, vaatiiko se tosiaan nykypäivänä sitä, että hankit omakustanteisena tyypit ja tunnit ennen hakupapereiden lähettämistä? Mitä nyt olen työpaikkoja selannut niin ei 200 TT - vastavalmistuneet pilotit ole sitä halutuinta porukkaa maailmalla. Toisaalta olen myös senkin päättänyt, että voin lähteä hakemaan sitä työpaikkaa myös muualtakin kuin pelkästään skandinaviasta. Mikäs sitä nuorena on mennä ympäri mualimaa kokemusta hankkiessa! vaikka kyllä mieli jossain vaiheessa kotiopäin varmasti tekee, meinaan ihan järjen säilyttämisen ja sosiaalisen elämän kannalta. Aika näyttää, aika näyttää..

 

Kuitenkin, toivotaan parasta lentoteollisuuden ja työpaikkojen elpymisestä, jotta saataisiin hommia myös tuoreille pilotinaluille! Valmistumisen pitäisi osua tuohon 2013 kesän kohdalle ja sitähän täälläkin on toitotettu, että nyt on se paras aika mennä kouluun. Tiedän, että jos maailmanmarkkinoiden synkän ilmeen takia jänistäisin tästä touhusta tulisin todennäköisesti katumaan sitä loppuelämäni. Aika saa sitten näyttää kannattiko sijoitus ja kiitos kunnon keskusteluista tällä foorumilla, niistä on saanut ammennettua aina enemään tai vähemmän lisäinfoa!

 

Jussi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Allekirjoittaneella on nyt ikää karvan verran yli 21v ja suuntana on (f)ATPL-koulutus rakkaan länsinaapurimme mailla. Koulutuksen hinta on siinä 650 000 - 700 000SEK välillä, mikä on mielestäni varsin kilpailukykyinen hinta Patrian +100 000€ vastaavalle koulutukselle, (kuulemma nyt 2011 alkavien kurssien hinnat ovat +110 000€! 

 

Oletko harkinnut Ilmailuopistolle hakemista? 12k€ on huomattavasti vähemmän, eikä koulutuksen tasostakaan voi juuri parantaa.

 

Pilottien työllistymistilanne on tällä hetkellä suorastaan pelottavan surkea ja lisää työttömiä tungetaan markkinoille sitä tahtia että heikompaa hirvittää.

 

En siis halua millään tuomita ajatusta tai lannistaa, mutta kannattaa miettiä sitäkin että tuossa iässä voi hyvin yrittää sisälle opistolle pariinkin kertaan, ennen kuin harkitsee ko. rahasumman laittamista. Ja tämä siis toki sillä oletuksella että tuo kustannetaan lainalla, jos löytyy ns. omasta takaa, niin sitten asia on toinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletko harkinnut Ilmailuopistolle hakemista? 12k€ on huomattavasti vähemmän, eikä koulutuksen tasostakaan voi juuri parantaa.

 

 

Melkein suosittelisin samaa strategiaa. Maailmanpoliittinen tilanne alalla on muuttunut sen verran rajusti viimeisen 10 vuoden aikana, että on kyseenalaista kannattaako enää lähteä isolla rahalla kouluttamaan itseään. Ei ole kysymys siitä etteikö olisi tarvetta lentäjille jonkun tilapäisen taantuman takia vaan muutokset menevät paljon syvemmälle.

 

Jos tarkastelee asiaa talousnäkökulmasta niin suunta palkoissa ja työehdoissa en selvä: alaspäin mennään. Jo töissä olevat ehkä säilyttävät asemansa mutta tulevaisuuden lentäjät uhrataan yhä useammin työsopimusneuvotteluissa. Ennen pitkää koulutuslainat on maksettava ja siihen tarvitaan rahaa, joten vaikka olisi kuinka palava into pitää myös taloudelliset tosiasiat ottaa huomioon.

 

Jos taas tarkastelee asiaa pelkän työllistymisen kannalta, niin sekään tilanne ei näytä mitenkään liian hyvältä, joskaan ei täysin toivottamaltakaan. Vaikka olisi valmis lähtemään ulkomaille niin on hyvä tiedostaa että ilman minkäänlaista kokemusta, pelkällä peruskoulutuspohjalla, ei ole helppoa löytää työnantajaa ulkomailla joka huolisi töihin. Kaikkialla koulutetaan lentäjiä ja työnantajat suosivat lähtökohtaisesti paikallista kieltä puhuvia, varsinkin Euroopassa, mikä saattaa tuntua hassulta ottaen huomioon miten standardisoitua lentäminen on kaikkialla. Ja jos Euroopan ulkopuolelle on menossa niin vastaan tulee työlupakysymykset. Ja työlupa vieraaseen maahan irtoaa yleensä vaan jos on tarpeeksi kokemusta tai sopiva tyyppikoulutus, jonka omaavia ei paikallisväestöstä löydy. Eli lentäjän ammatti on yllättävän rajoittava jos miettii minkälainen työllistymispotentiaali siinä pitäisi olla riippumatta kielistä ja kansallisuuksista..

 

Sitten koko kuvioon liittyy kaikki muut ajankohtaiset asiat, kuten MPL (Multicrew Pilot's Licence), vuokratyövoiman käyttö, omien tyyppikelpuutusten maksaminen jne, jotka ovat muuttaneet pelikenttää viimeisen kymmenen vuoden aikana paljon. Asiasta voisi kirjoittaa kirjan, mutta tiivistettynä: koulutuskustannusten ottaminen kokonaan omalle tilille on erittäin riskipitoista.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vastauksista, olen kyllä miettinyt SIO:n koulutusta ja aikomuksena onkin laittaa paperit myös sinne nyt syksynä. Lentämisen halu on kuitenkin niin kova, että onpahan minulla sitten opiskelupaikka, jos hakeminen kyseiseen kouluun jostain syystä tyssää. Tiedän, että kouluttautuminen omalla rahalla on varsin riskipitoista, mutta ei elämästä tule mitään jos jätetään aina riskit ottamatta ja mennään opiskelemaan sitten jotain mikä ei kiinnosta  :-\  Se on ainakin varmaa, että lentäjiä tarvitaan niin kauan kuin lentokoneita lentää, ja jos siihen työnhakuun menee 6kk sijasta kolme vuotta niin sitten olkoon niin. Itsehän olen alani valinnut ja riskit tiedostanut joten turha sitä sitten tulevaisuudessa on märehtiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
mutta ei elämästä tule mitään jos jätetään aina riskit ottamatta

 

Elämä ei aina suju niin kuin toivoisi, ei ole sujunut minunkaan elämäni. Siksi jonkinlainen varasuunnitelma on hyvä olla - suunnitelma, joka huomioi tosiasiat, jos riskit toteutuvat. Suosittelenkin lukemaan ahkerasti jo mainittua Pprunea. Sieltä on jäänyt minulle seuraava käsitys:

 

Hyvin harvoja valmistuneita onnistaa heti. Jos valmistumisen jälkeen ei nappaa, niin sen jälkeen työllistymismahdollisuudet heikkenevät.

 

Jos kala ei käy koukkuun, edessä on usein maailmankiertoa monenlaisine byrokraattisine kiemuroineen. Tämä maksaa, eikä kiertäjillä ole mahdollisuutta valita. Heidän on otettava vastaan mikä tahansa lentotyö (pienkoneilla) ties minkälaisissa olosuhteissa. Ja siihenkin on oltava tyytyväinen, koska kaikille ei tarjota edes sitä. Tällaisella työllä on vaikea maksella lainoja pois.

 

Kaikki eivät saa lentotyötä koskaan. Se vain on niin.

 

Unelmat toteutuvat varmemmin tosiasioiden kuin sokean luottamuksen varassa. Riskejä voi ottaa, mutta on myös varauduttava niiden toteutumiseen. Tällä hetkellä lentoala on tilanteessa, jossa kovasta työstä, yrittämisestä ja suurista lainoista huolimatta käsiin ei välttämättä jää kuin känsät. Bisnes on ajautumassa kohti maksukuskipolitiikkaa. Kun maksat, pääset pallille joksikin aikaa. Ja silloinkin pitää käydä hyvä tuuri.

 

Päätös on tietenkin jokaisen oma, eikä sitä pitäisi ulkopuolisten moralisoida, mutta tosiasioista sopii kai kuitenkin muistuttaa. Tunteen palossa tehdyt valinnat eivät aina kanna. Lienee myös eduksi, jos alalle hakeutuva tuntee todellista vetoa ilmailua eikä pelkästään komeaa nuttua ja palkkapussia kohtaan. Aito sisäinen motivaatio voimistaa juoksemaan unelmiensa perässä.

 

Ja hyvinkin voi käydä, mutta kaikille ei käy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vastauksista, olen kyllä miettinyt SIO:n koulutusta ja aikomuksena onkin laittaa paperit myös sinne nyt syksynä. Lentämisen halu on kuitenkin niin kova, että onpahan minulla sitten opiskelupaikka, jos hakeminen kyseiseen kouluun jostain syystä tyssää. Tiedän, että kouluttautuminen omalla rahalla on varsin riskipitoista, mutta ei elämästä tule mitään jos jätetään aina riskit ottamatta ja mennään opiskelemaan sitten jotain mikä ei kiinnosta  :-\  Se on ainakin varmaa, että lentäjiä tarvitaan niin kauan kuin lentokoneita lentää, ja jos siihen työnhakuun menee 6kk sijasta kolme vuotta niin sitten olkoon niin. Itsehän olen alani valinnut ja riskit tiedostanut joten turha sitä sitten tulevaisuudessa on märehtiä.

Jep jep, sitten vaivut masennukseen ja haet työkyvyttömyyseläkkeelle. Tällaista nuorisoo on jo aika paljon Suomessa ja ihan liikaa.  Mikä siinä mättää ettei muu ammatti kelpaa? Sellaisia ammatteja jossa tienaa vähintäin yhtä hyvin ellei paremminkin löytyy kyllä jos viitsii vähänkään hakea. Suomesta löytyy hyväpalkkaisia ammatteja muitakin ja vähemmän stressaavia. Ei kyllä mulle kuulu muiden ammatinvalinnat, mutta itsekään en ole valinnut omaa ammattiani aikanaan, se vaan tuli erinäisten sattumusten kautta. Nyt olen hyvällä eläkkeellä, enkä ole katunut yhtään. Enkä päivääkään ollut elämässäni työttömänä. Pyrkikää vellihousut siihen. ;) Suoritin kuitenkin GPL lupakirjan v.2002  joka on kuitenkin tänään vanha jo medikaalikin puolesta. Lupakirjan hankkiminen olikin mielenkiintoinen prosessi. Toki onnistui ihan OK, jatkumo olikin sitten pahempi, joka ei sitten enää onnistunut,= oma arvio?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä hetkellä en lähtisi maksamaan 100 000e koulutuksesta, joka antaa paperit kortistoon. Annoin jopa SIOlle pakit, vaikka koulutus olisi maksanut "vain" sen 13 000e. Lentäjäksi voit kouluttautua myös myöhemmin, silloin kun töitä on oikeasti tarjolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletko harkinnut ex TKK:n, nykyisen Aaltohimmeliyliopiston lentokoneinsinöörilinjan käymistä ja samalla yrittämistä ilmailuopistoon? Minäkin tiedän muutaman linjalaisen jotka ovat käyneet tai aloittavat Ilmailuopiston koulun. Lekoinssilinjasta saa koulutksen jolla pääsee työskentelemään lentokoneiden pariin melko varmasti, etenkin jos ulkomaille meneminen ei ole ongelma. Siten on pohja olemassa jos ei heti lentämään pääse.

 

Esimerkiksi lentokoneinsöörilinja (olen  myös kuullut sähköinssistä joka pääsi koelentämään) avaa myös mahdollisuuden päästä koelentoinsinööriksi, ne pääsevät lentämään tietokonetyön ohessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En kadu, että olen koulutuksen käynyt, usko omaan työllistymiseen on kova. MUTTA tänä päivänä en lähtisi kurssille, sillä lentäjiä koulutetaan käsittämättömän paljon liikaa. Olisi kiva tietää pelkästään suomalaisten työttömien lentäjien lukumäärä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin, hienoa että täälläkin on saatu keskustelua aikaan  ;) ja kiitos Antti tuosta pprune.org-sivustosta, ihan järkevää keskustelua sielläkin. Seppoa näytti ärsyttävän jo vähän liiankin paljon toisten mielenkiinnon kohteet, mutta se siitä :laugh:. Palkan takia ei tähän työhön tähdätä, rahaa saa tienattua enemmän ja helpommin muualtakin. Enimmäkseen hyviä viestejä on kuitenkin tullut.

 

Iso päätöshän tuo on lähteä opiskelemaan, mutta se on vielä isompaa jos päätökset opiskelun jättämisestä perustuisivat lauseisiin: "Älä lähde, et saa töitä kuitenkaan". Jos sen perusteella tekisin päätökseni ja jättäisin kaikki lentäjänopinnot, voin kertoa että minua tulisi ketuttamaan loppuelämäni. Antin postaus oli järkevä, eräänlaista uhkapeliähän kaikki opiskelu on. Olen tehnyt päätökseni ja voin kirjoitella tänne 2-3 vuoden päästä uudestaan ja katsotaan sitten mikä tilanne  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedän, että kouluttautuminen omalla rahalla on varsin riskipitoista, mutta ei elämästä tule mitään jos jätetään aina riskit ottamatta .... riskit tiedostanut joten turha sitä sitten tulevaisuudessa on märehtiä.

 

Tarkennetaan vähän mitä tarkoitin riskin ottamisella. Mä mietin sitä ihan raa'an riskianalyysin kannalta. Mikä on pahimman skenarion  toteutumisen todennäköisyys ja miten vakavat seuraukset sen toteutumisesta tulee. Tässä kohtaa riskin tekee isoksi se että pahimman skenarion (töitä ei löydy ennen kuin kelpuutukset ovat vanhentuneet ja rahapussi tyhjä) toteutuminen on kohtuullisen todennäköistä  ja seuraukset potentiaalisesti kohtalokkaat (henkilökohtainen konkurssi). Eli voi olla että katuu päätöstä olla lähtemättä koulutukseen mutta yhtä todennäköistä on että katuu päätöstä että tuli lähdettyä...

 

Painotan vielä että tässä en nyt ota kantaa itse ammattiin tai sen mielekkyyteen, vaan pelkästään tosiasioihin alan työvoimapolitiikan ympärillä....

 

Varmaan paras tapa pienentää kokonaisriskiä on yksinkertaisesti hommata itselleen ensin jonkun toisen ammatin, joka toimii varasuunnitelmana jos lentämisestä ei tule mitään. On aika paljon helpompaa opiskella ensin joku toinen ammatti kuin vasta siinä vaiheessa kun velkaa on €100000 ja on pakko tehdä töitä, oli se työ mitä tahansa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihme tosikkoja täällä. ;D Jussihan sanoi jo ensimmäisessä viestissä että: "Toisaalta olen myös senkin päättänyt, että voin lähteä hakemaan sitä työpaikkaa myös muualtakin kuin pelkästään skandinaviasta. Mikäs sitä nuorena on mennä ympäri mualimaa kokemusta hankkiessa!"

 

Internet on pullollaan tekstiä lentäjien kysynnästä tulevaisuudessa. Jokainen varmasti löytää haluamansa "ennustuksen" kunhan tarpeeksi etsii. Fakta lienee kuitenkin se, että lentomatkustus kasvaa etenkin kehittyvillä markkinoilla kuten Aasiassa, joten siellä varmasti lentäjien kysyntäkin kasvaa. Suomen tilannehan on täällä tullut hyvin jo esille, mutta osaisiko joku vielä valaista minkä ikäistä porukkaa esimerkiksi Finnairilla istuu ruutujen takana? Ovatko "suuret ikäluokat" jo eläkkeellä koneiden nokalta vai onko sieltä kymmenen vuoden sisällä lähdössä porukkaa eläkkeelle?

 

2010 vuodelta artikkeli pamahti ensimmäisenä googlesta:

http://www.flightglobal.com/articles/2010/09/21/347437/future-pilot-supply-for-the-airlines.html

...

Although Watt acknowledges that there is little demand for low-hour pilots among western European airlines, apart from the big low-cost carriers such as Ryanair and EasyJet, eastern Europe is hiring, and so is Asia. Any recent graduate from ab initio training can find a job somewhere in the world if he/she is willing to travel, he says.

 

The evidence of the looming global need is there for all to see. The current firm order backlog for the global airline industry stands at well over 7,500 aircraft, as listed by Flightglobal's Insight Fleetwatch from its ACAS database, and although a few monthly cancellations still feature, they are now dramatically outnumbered by new orders

 

Täällä jotkut jo ampuivat 100 000e:n opintolainat alas ja hurjaltahan ne lukuina kuullostavatkin (olen siis itse samaa ikäluokkaa kuin Jussi), mutta täytyy muistaa että Suomessa esimerkiksi yliopistoon pääsy ja jatkokouluttautuminen lukion jälkeen ylipäätäänsäkin ei ole turhan helppoa. Monet hakevat yliopistoon monta kertaa eivätkä pääse sisään, sitten he mahdollisesti hakevat ammattikorkeakouluun vain huomatakseen että se ei "nappaa", ja nopeasti onkin kulunutkin neljä vuotta ja fyrkkaa on 0 euroa taskussa, mahdollisesti on jo opintolainojakin eikä ole vielä mitään "papereita". Hyvällä lykyllä saattaa toki olla jotkin paperit taskussa, mutta tuntuu siltä, että on ala mikä tahansa niin vastavalmistunutta odottaa työttömyys.

 

Jos taas lähtee lentäjäksi kouluttautumaan, niin neljän vuoden päästä voi hyvässä lykyssä olla jo työllistetty omassa unelma ammatissaan ja mahdollisesti saa siitä vielä palkkaakin (joskin pientä).  ;D

 

Itse olen sikäli samassa tilanteessa kuin Jussi, että päätöksiä tulevaisuuden suhteen pitäisi pikku hiljaa tehdä ja ulkomaille siirtyminen vaikuttaa realistiselta vaihtoehdolta sen jälkeen kun on valtion järjestämä vuoden kestävä (leirikoulu) järjestetty ohjelma käyty läpi. 

 

Ei se opiskelijan elämä ole niin helppoa varsinkaan kun edessä on "elämänkokoisia" kysymyksiä. Valintoja on tehtävä ja itse näkisin itseni mielummin tulevaisuudessa (siedettävien) opintolainojen kanssa ja kiinnostavassa ammatissa, kuin vääärän valinnan tehneenä ja lähtöpisteessä. Toki SIO olisi Jussin kohdalla mahdollinen, mutta sinne sisäänpääsy ei ole ilmeisesti kovinkaan helppoa. Vaikeita kysymyksiä.

 

unelma. velka. työllisyys. työttömyys. kela. palkka. nuudelit. 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyviä kommentteja. Painotan B-suunnitelman tärkeyttä. En suosittelisi omarahoitteeseen koulutukseen lähtemistä kenellekkään ilman seuraavia edellytyksiä:

 

a) tutkinto tai vähintään opiskelupaikka mielekkäältä alalta

b) työttömyysriskin realisoituessa taloutesi kestää paluun a)-kohtaan ilman merkittävää velkaantumista

c) mielenterveys kestää koulutukseen sijoitetun ajan ja rahan "menettämisen"

 

Työllistymisestä voisi kirjoittaa pidempäänkin, mutta yksinkertaistettuna mahdollisuuden työpaikan saamiseen heikkenevät (kuten muillakin aloilla) päivä päivältä valmistumisen jälkeen. Jos muutaman vuoden jälkeen lentokokemusta ei ole lupakirjan ylläpitoa enempää, on työllistymispotentiaali minimaalinen.

 

Kysy itseltäsi vielä rehellisesti miksi alalle haluat. Aiemmin on jo mainittu, mihin ala on menossa palkkauksen ja työehtojen suhteen. Lisätietoa työehtoasioista löytyy esim. mainitulta Pprune sivustolta. Suosittelen tutustumaan eri yhtiöiden järjestelmiin. Aihe ei välttämättä nyt kiinnosta, mutta tulevaisuudessa varmasti.

 

Lasken itseni urapolun kannalta onnekkaaksi. Pidän enimmäkseen yhä työstäni. N. 10 vuoden ammatti-ilmailun jälkeen harkitsen vakavasti alan vaihtoa, kunhan keskeneräinen tutkinto valmistuu. Lähtisinkö 10 vuotta nuorempana vielä alalle? En edes maksettuun koulutukseen.

 

Onnea valintoihisi ja pidä mielessä ilmailustakin tuttu fraasi "always leave yourself an out".

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Faktat faktoina: tällä hetkellä kokemattomalle ei ole sen enempää töitä ulkomailla kuin suomessakaan. Myönnän erittäin mielelläni olevani väärässä jos joku toisin todistaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen tilannehan on täällä tullut hyvin jo esille, mutta osaisiko joku vielä valaista minkä ikäistä porukkaa esimerkiksi Finnairilla istuu ruutujen takana? Ovatko "suuret ikäluokat" jo eläkkeellä koneiden nokalta vai onko sieltä kymmenen vuoden sisällä lähdössä porukkaa eläkkeelle?/quote]

 

Suuret ikäluokat on jo menneet (mitä nyt tulee muutama takaisin Cargo MD11 lentämään), eikä ne kovin suuria lentäjäikäluokka koskaan olleet, Finnair kun oli heidän uraansa aloitellessan paljon pienempi kuin nykyään.

 

Laskin karkeasti, että tällä hetkellä on 50-luvulla syntyneitä 70, 60-luvulla syntyneitä 290, 70-luvulla syntyneitä 290 ja 80-luvulla syntyneitä 90.

 

Eläköitymismäärien ennustaminen on sikäli hankalaa, että tällä hetkellä voi jäädä eläkkeelle oman valinnan mukaan 55-63-vuotiaana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enkä päivääkään ollut elämässäni työttömänä. Pyrkikää vellihousut siihen. ;)

 

No onpa hienoa!

 

OT, mutta pakko kommentoida: Työmarkkinatilanne nykyisin on aikas erinäköinen kuin ennen, jolloin esim. korkeakoulutetuilla oli käytännössä täystyöllisyys, ja hyvään työpaikkaan riitti maalaisjärki ja siisti puku.

 

Jep, mutkia suoraksi kuten vellihousuiksi huuteleminenkin ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

 

lentäjäksi pääsee vain yhdellä tavalla - lentämällä. Jos polte taivaalle on kova, ei auta kuin tarttua härkää sarvista ja aloittaa lentokoulutus. Vaikka tulevaisuuden näkymät olisivat kuinka huonot tahansa varmaa on että tulevaisuuden lentäjät ovat ottaneet Jussinkin harkitseman riskin.

 

Mitä rahaan tulee, lentokoulu kestää kaksi vuotta ja maksaa noin 100000e. Yliopistokoulutus kestää 6 vuotta ja maksaa Suomessa 0e. Yksinkertaistaen tästä seuraa että kuuden vuoden jaksossa nollatulosta varten pitää tienata 25ke/vuosi. Eli ei kovin paljoa. No, ei se tietysti ole niin yksioikoista, sen verran kannattaa olla realisti että suorittaa muutaman jakolaskun mahdollisen lainan ja hiukan pessimistisen tulo-odotuksen kesken ja katsoa miltä se lentäjän homma sitten tuntuu. Ja niin kuin aina elämässä, joku plan-b on hyvä pitää rinnalla.

 

Ei muuta kuin hyviä koululentoja,

 

blue skies,

-- Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

100000eur 15v 3% = n. 775eur/kk

 

Mutta kuten sanottua, elämä on täynnä valintoja. Ihmismieli on siinä mielessä hullu että jos se ei jotain tee niin asia jää vaivaamaan.

 

Seppo: Helppohan se on huudella kun aikoinaan suurimmalla osalla nuorista oli vakityöpaikka valmiina ennen kouluun lähtöä.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse hain SIOn kurssille ja tietenkin testipäivinä tuli juteltua muiden hakijoiden kanssa. Porukalla tuntui olevan hyvin ruusuinen kuva lentämisestä, työllisyystilanteesta, sekä palkkauksesta. Näitä kommentteja kuului vähän liiankin paljon: "ainahan sitä voi mennä vaikka fincomille töihin jos ei pääse heti finskille", "jos suomesta ei saa töitä, niin voi mennä ulkomaille", "äkkiä ne lainat on maksettu lentäjän palkalla", "ei lentämisessä ole kyse rahasta vaan halusta olla lentäjä". Noita lausahduksia kuullessani ei voinut kuin pyöritellä päätä.

Itselleni lentäjän koulutus oli varasuunnitelma. Olisi ainakin ollut joku koulupaikka, jos oman alan töitä ei olisikaan löytynyt ajoissa. Pääsin kurssille, joka olisi alkanut nyt kesällä, mutta kieltäydyin kutsusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Porukalla tuntui olevan hyvin ruusuinen kuva lentämisestä, työllisyystilanteesta, sekä palkkauksesta.

 

Mulle ainakin sanottiin hyvin suoraan kapteenien raadin haastattelussa, että työtilanne on aivan surkea (silloin oli 2010 tammi-helmikuu). En usko, että kenellekään haastatteluissa olleelle olisi tullut tai olisi ollut erilainen näkemys.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaan tähän nyt muutama kommentti ja asioita mitkä kirkassilmäiset nuorukaiset innostuksissaan usein unohtavat  ;D

 

Ammattilentämisellä, vaikka onkin usein hauskaa ja teknisesti vaativaa on kuitenkin vain yksi tarkoitus: Tuoda rahaa elämiseen. Maksaa koulutuslaina, ostaa talo, ostaa auto, maksaa vaimon sormus, ostaa ruokaa. Lentäjän paikka on työpaikka. Työlle on asetettava samat kriteerit kuin muillekin työpaikoille: Riittääkö maksettu korvaus lainojen maksamiseen ja elämiseen?

 

Ulkomaille voi mennä, mutta töihin? Se on asia aivan erikseen. Töitä pitää hakea. Siinä tulee hiki. Itseään pitää häikäilemättömästi myydä. Esim Afrikassa löytyy satoja ns entry level paikkoja mutta saadaksesi paikan joudut tulemaan kiertämään kentää esim Nairobin Wilsonin kentälle. Jos sinulle tarjotaan paikkaa ensimäinen sekoilu on lupakirjan kääntäminen ja sitä mukaa sitten koulutus. Monissa paikoissa kiertävät työluvat sillä verukkeella että lentäjien base on jossain muussa maassa ja tuossa maassa sanovat samaa. Tätä harrastavat isommatikin yhtiöt pitkin maailmaa. Suomesta CV'n lähettäminen on onnenkauppaa. Joskus voi tärpätä pelkästään CV'llä mutta voihan lotossakin voittaa rahaa.

 

Tuntien ostaminen ja tyyppikelpuutusten ostaminen. Älkää hyvät ihmiset menkö tuohon lankaan. Tyyppikelpuutus esim A320 tai 737 eikä lainkaan kokemusta koneessa on ihan yhtä tyhjän kanssa. Muistakaa että kelpuutusta täytyy pitää voimassa ja LPC maksaa sellaiset 6000 egeä vuodessa, voi saada halvemmallakin mutta taas tulee hiki etsiessä. Jotkut koulut tarjoavat 500 tuntia tyypissä, kannattaa olla varovainen. Jos asia tuntuu liian hyvältä ollakseen totta se tod näk on. Mikäli firma haastattelee teidät ja tarjoaa sitten pysyvää työpaikkaa jos hanki tyyppikelpparin, on se asia erikseen. Kuitenkin samat taloudelliset seikat painavat tässä asiassa. Eli onko sinulla varaa maksaa lainat takaisin ja elää.

 

Siinä muutama kohta. Kertokaa jos haluatte lisää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse valmistuin lentäjäksi syksyllä 2008 ja työpaikat kokemattomalle lentäjälle olivat harvassa jo tuolloin. Onneksi työpaikka löytyi vuoden sisällä, tosin siihen piti maksaa tyypikoulutus itse. Muuta lainaa ei ollut ennestään, mutta jo tyypikurssin kokoisen lainan takaisinmaksu ei ole mitenkään mielekästä. Niin kauan kuin töitä riittää lainan takaisinmaksu onnistuu kyllä, mutta jos työpaikkaa ei olisi epävarmuus velan hoidosta olisi mielestäni karmiva tunne. Takaraivossa kumminkin kummittelee ajatus että mitä jos palkansaanti loppuu parin kuukauden päästä niin mitä siten? Vaihtoehtoja ja suunnitelmia "mitä jos" skenaarion toteutumiseen varalle kannatta harkita vakavasti.

 

Työhaku ilman kokemusta ulkomailla voi olla todella haastavaa. Mielestäni ulkomailla kokemuksen tärkeys korostuu. Samoihin työpaikoihin hakee tuhansia henkilöitä ja ilman suhteita tai muita ansiota (muu koulutus, kielitaito ym.) toivo onnistumisesta voi olla lottovoiton luokaa. Ja moni työpaikka joka ei vaadi kokemusta tarjoaa palkoja jotka eivät riittä kuin pakollisten menojen kattamiseen. Lainan lyhentäminen voi silloin unohtaa aluksi. Suosittelisin lämpimästi vaihtoehto B:n miettimistä ennen kuin ottaa isoa lainaa jota voi joutua maksamaan pois seuraavat pari kymmentä vuotta ainakin. Jos taskusta löytyy jo koulutus/työpaikka työnhaussa voi erottua eduksesi ja sillä aikaa kun töitä etsii saa paremman mahdollisuuden hoitamaan lainan takaisinmaksua. Näin toimin itsekin ja vaikka en ehtinyt saada muita opintoja valmiiksi ennen kuin menin lentokouluun niin niistä on ollut hyötyä. Samalla kursilla koulussa jossa kävin suurimmalla osalla oli joku muu koulutus valmiina ennen kuin hakivat lentokouluun. Keski-ikä kursilla taisi olla noin 27. Kurssikavereistani suurin osa on kuten minä päätynyt maksamaan tyyppikurssista tarjottua työpaikkaa varten. Pari kaveria ovat saaneet työpaikoja bondeilla (toinen kolmen vuoden odottellun jälkeen) ja muutama kaveri etsii töitä vieläkin. Janne Uusmaalta hyviä neuvoja sen suhteen että tyypikursseista ja linetrainingista ei kannata maksaa ellei varmaa työpaikkaa luvata sen päälle. Muuten voi putoa sellaiseen rahareikään että Euroopan keskuspankille pitäisi raahautua päästäkseen ulos.

 

Lentäminen työksi on omasta mielestä useinmiten hienoa, mutta sen takia ei kannatta ottaa suuria, epämääräisiä riskejä joilla voi olla pitkävaikutteisia seurauksia elämälle. Samalla rahalla saa vaikka loppuelämäksi viikottaisia lentoja lentokerholla ja takuulla saman verran iloa myös  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muakin rehellisesti  sanottuna pelottaa työtilanne, vaikka ala on kyllä just se mille haluan. Ei mikään kakkosvaihtoehto. Varsinkin Patrian koulutuksen hinta pelottaa - miten lainan takaisinmaksun laita. Siksi nyt olis vielä kova yritys SIO:lle ja Lento RUK:iin, joiden kautta paremmat mahdollisuudet työllistyä. Kuitenkin tuntuu, että jos nyt jänistän lähtemästä alalle (ja vlaitsen jonkun varmemman alan kuten lääkis) - tulen katumaan vanhempana. Että eikai tässä voi muuta kun toivoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään