Jussi Seppänen

Valmistuvien lentäjien tulevaisuus v.2011-?

235 viestiä aiheessa

No hienoa että on töissöolo mahtavaa. Ei kai me valitettu että työssä on kurjaa? Olet ollut viisi vuotta töissä ja varmaankin vuoden tai kaksi sillä kullatulla kipparin jakkaralla. Sitten kun on nuo Jannen 15 vuotta tai minun 23 vuotta takana niin voipi olla erilainen mielipide. En minä sitä väitä etteikö työ olisi ihan mukavaa, mutta ei se näiden vuosien jälkeen mitään hirveätä hurmosta aiheuta lähteä töihin joskus lauantai-iltapäivänä kun naapurissa aletaan grillaamaan kunnon lihaa...

Firman vaihtokaan ei taida tuoda olennaista muutosta, jos Suomessa pysyttelee. Työnantaja on kuitenkin vielä tuo Finnair.

 

Minulla on ollut ilo olla töissä samassa yhtiössä sekä lentää aiemmin henkilöiden kanssa, jotka ovat jääneet eläkkeelle 65 vuoden iässä. Hienoja lentäjiä, joilla on ihailtava asenne ilmailuun ja nauttivat työstään sydämensä kyllyydestä niin että se näkyi ja paistoi kauas. Samanlainen ilo kumpusi lentämisestä vielä 30+ vuoden uran jälkeen kuin ihan ensimmäisillä lennoilla, myös aamulla neljältä tai vaikka naapurit olisivat grillanneet lihaa. Joukossa muun muassa eräs "kuuluttajalegenda" joka oli aiemmin työnantajasi leivissä ja toinen nauttii nykyään eläkepäivistä lentokapteenin arvonimen saaneena... Eräs puolestaan jatkaa edelleen SFI:nä eläkepäivilläänkin, puhtaasta rakkaudesta ilmailuun. Ei se pitkä ura välttämättä tarkoita että ei voisi nauttia siitä mitä tekee. Joillekin lentäminen on kuitenkin ihan työtä, se on myös täysin ymmärrettävää, eikä siinä mitään väärää ole. Ihmiset siirtyvät alalle erilaisilla lähtökohdilla, toiset päätyvät sinne sattumalta, toisille se on elinikäinen unelma. Nämä lähtökohdat vaikuttavat varmasti siihen kuinka lentämiseen ajan myötä suhtautuu.

 

Ymmärrän kyllä hyvin pointtisi Juhani ja olet aivan oikeassa, toki huonojakin puolia löytyy tästäkin työstä... tässä työssä se voi olla perhe-elämän sovittaminen työhön. Loppukädessä kyse on kuitenkin vuorotyöstä, johon liittyy vuorotyön lainalaisuudet. Niistä joko pitää tai sitten ei. Minun olisi henkilökohtaisesti mahdoton ajatella työskenteleväni kahdeksasta neljään työssä, kun on 13 vuotta tehnyt vuorotyötä. Ei se silti ruusuista ole muillakaan aloilla... toimistotyöläisenä saattaisit joutua kaivamaan läppärin esiin lauantai-iltana ylitöinä, kun projektin deadline painaa päälle... tai lähteä illalla matkustajana lennolle toiselle puolelle maapalloa, jotta olet paikan päällä maanantaiaamuna neuvotteluissa. Kaikki tämä ilman erillisiä ylityökorvauksia tai palkkioita menetetystä vapaa-ajasta... Lentotyössä sentään siitäkin maksetaan aika kohtuullinen korvaus ja lepoajatkin on määritelty viranomaismääräyksissä. ;) Lentämisessä on myös se hyvä puoli, että niitä töitä ei tarvitse tuoda kotiin...

 

Ja onhan siinä lauantai-illassa puolensa töissäkin... INTOR:lla ei tule hidastuksia ja muutenkin tulee oikaisuja enemmän. Lihaa ehtii grillata myöhemminkin.  ;)

 

Mukavia lentoja!   :thmbup:

 

- Lasse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentämisessä itsessään ei ole mitään vikaa. Lähdin alalle veren vetämänä. Isä lentäjä, Äiti purseri, veli helikopterilentäjä. Toinen sisko lentoemäntä. Koko lapsuuteni ravasin vanhempien mukana pitkin maailmaa ja tutustuin alaan. Olenkin jossain aikaisemmin tainnut kertoa tästä ja urastani.

 

Se mikä alalla mättää on firmojen typeryydet, kirjanpitäjien johtamat yhtiöt ja HR osastot jotka palkkaavat lentäjiä lentäjien sijaan. Sopimusrikot tai ei lainkaan sopimusta, palkkojen rästiin jääminen. Huonoimpia asioita, ja kaiketi vaarallisimpia ovat yhtiöt joilla ei ole viranomaisvalvontaa tai maat jossa valvonnan saa tekemään mitä yhtiö haluaa sopivalla rahanipulla tai kollegat jotka ovat sopivalla rahalla "voidelleet" lupakirjat voimaan. Tätä listaa voi varmaan vielä jatkaa.

 

Mutta riemusta sen verran että kun on tehnyt kuusi 12 tunnin päivää putkeen 0330 herätyksellä m.ulkun Ukrainalaisen förstin kanssa on se riemu ja työnilo kaukana. Samoin pitkät poissaolot perheen luota ovat omiaan tekemään lentäjän elämästä hankalaa. Jos on onni saada työpaikka kodin vierestä niin asia on toinen.Oikea firma, oikeat olosuhteet, oikeat ihmiset ja oikeanlainen työsopimus niin lentäjän työ on loistava tapa ansaita palkka.

 

Keskustellessani Isäni kanssa näistä asioista ei hänellä ole juuri tietoa siitä miten asiat todella maailmassa tällä alalla hoidetaan. 33 vuotta Finnairilla, aluksi Aerolla ja eläkkeelle ilmailun kulta-aikaan antoi parhaan mahdollisen työpaikan. Nuo Lassen mainitsemat henkilöt eivät taatusti ole käyneet samaa rumbaa läpi kuten minä. Lasselle vielä nyt lisäksi että lentäminen, ilmailu ja lentäminen ammatikseen ovat eri asioita eikä niitä pidä sotkea keskenään. Se että pitää lentämisestä ei tarkoita sitä että pitäisi hyväksyä kaikki se p.aska mitä yhtiöt syytävät alas tai kulkea laput silmillä varsinkin kun tuo mainitsemasi 5 vuotta on niin lyhyt aika etenkin jos kokemus on yhdestä tai kahdesta kotimaisesta yhtiöstä.

 

Tällä forumilla on tuskin ketään joka aloitti lentämisen Markan kuvat silmissä (Niin ne oli tosiaan silloin markkoja vuonna -80 luvulla) ja tekee tätä työtä vain ja ainoastaan rahan takia. On niitä helpompia tapoja kuin lentää. Mainitsin tuossa Lontoolaisen putkimiehen. Heillä tosiaan on Englannissa parempi palkka kuin aloittelevilla lentäjillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei sanokaas millainen tie ja vaatimukset olisi lentämään rajavartiolaitokselle? Osaisko joku kertoa. Kuulemma syrjemmässä pitäis asua ainakin? Tuo kuulostaa positiiviselta jutulta itseasiassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se mikä alalla mättää on firmojen typeryydet, kirjanpitäjien johtamat yhtiöt ja HR osastot jotka palkkaavat lentäjiä lentäjien sijaan. Sopimusrikot tai ei lainkaan sopimusta, palkkojen rästiin jääminen. Huonoimpia asioita, ja kaiketi vaarallisimpia ovat yhtiöt joilla ei ole viranomaisvalvontaa tai maat jossa valvonnan saa tekemään mitä yhtiö haluaa sopivalla rahanipulla tai kollegat jotka ovat sopivalla rahalla "voidelleet" lupakirjat voimaan. Tätä listaa voi varmaan vielä jatkaa.

 

Tästä emme voisi enempää olla yhtä mieltä. Varsinkin kun kapteenina olet loppukädessä vastuussa kaikesta... ei mukava tilanne, varsinkin jos organisaatiot ja viranomainen ovat tavalla tai toisella pesseet kätensä eivätkä kanna vastuutaan.

 

Mutta riemusta sen verran että kun on tehnyt kuusi 12 tunnin päivää putkeen 0330 herätyksellä m.ulkun Ukrainalaisen förstin kanssa on se riemu ja työnilo kaukana. Samoin pitkät poissaolot perheen luota ovat omiaan tekemään lentäjän elämästä hankalaa. Jos on onni saada työpaikka kodin vierestä niin asia on toinen.Oikea firma, oikeat olosuhteet, oikeat ihmiset ja oikeanlainen työsopimus niin lentäjän työ on loistava tapa ansaita palkka.

 

No ei se ole järin mukavaa vaikka lastata kolmelta yöllä sitä B747F:ää, -27C asteen pakkasessa ja viimassa hakkaamalla lapiolla jäätyneitä lukkoja auki... tehden sitä samaa 13h päivää. Tai jynssätä p*skaa pöntöistä lentokonesiivojana kolmelta yöllä tehden samaista yövuoroa, kuudetta päivää putkeen... Niin kliseistä kuin onkin, ne on ammatinvalintakysymyksiä. Kaikki riippuu vertailukohdasta ja jos on mihin verrata niin osaa arvostaa sitä mitä on saavuttanut, eikö niin? Nuo ihan omakohtaisena esimerkkinä omalta työuralta... noihin verrattuna, auringonnousua kelpaa kyllä katsella pilvien yläpuolella neljältä aamuyöllä ainakin omasta mielestäni. Siistillä toimistotyöllä saattaa välttää nuo ongelmat kaikista edellä mainituista esimerkeistä, mutta eipä se toisaalta tuo niitä hienoja hetkiä joita lentäminen taas parhaimmillaan tarjoaa. Mutta muuten olen kyllä ihan samaa mieltä, mainitsemasi olosuhteet pitää olla kunnossa jotta viihtyy...

 

Nuo Lassen mainitsemat henkilöt eivät taatusti ole käyneet samaa rumbaa läpi kuten minä. Lasselle vielä nyt lisäksi että lentäminen, ilmailu ja lentäminen ammatikseen ovat eri asioita eikä niitä pidä sotkea keskenään. Se että pitää lentämisestä ei tarkoita sitä että pitäisi hyväksyä kaikki se p.aska mitä yhtiöt syytävät alas tai kulkea laput silmillä varsinkin kun tuo mainitsemasi 5 vuotta on niin lyhyt aika etenkin jos kokemus on yhdestä tai kahdesta kotimaisesta yhtiöstä.

 

Jokaiselle suomalaiselle on varmasti itsestään selvää, että jos lähtee Afrikkaan, hiekkalaatikkomaille tai Aasiaan töihin, niin siellä on yksinkertaisesti työntekijänä omillaan. Siellä on turha odottaa oikeudenmukaista kohtelua, työntekijän edes alkeellisimpia oikeuksia tai nojata mihinkään muihinkaan arvoihin joita länsimaisessa yhteiskunnassa pidetään itsestäänselvyytenä. Kaikella kunnioituksella, ei tämän ymmärtämiseen tarvita 10000+ lentotuntia tai xx- vuotta lentokokemusta. Olen sen verran paljon liikkunut eri puolilla maailmaa vapaaehtoisen lentoturvallisuustyön parissa eri komiteoissa ja kokouksissa edustamassa eri instansseja, että mainitsemasi ongelmat ovat kyllä jossain määrin tuttuja vaikka omakohtaista kokemusta ei olekaan. Näihin lentoyhtiöihin ainoa motivaattori länsimaalaiselle onkin palkkataso ja mahdolliset muut edut kuten tyypit johonkin konetyyppiin. Ongelmat eivät silti varmasti tule yllätyksenä, jos lähtee hommiin kyseisiin maihin. Siinä mielessä olet hyvin oikeassa, että kannattaa tarkasti miettiä mihin lähtee. Onko se sen arvoista lähteä vaikka Kiinaan kippariksi ja sitten jos jotain sattuu, istut 20v linnassa vaikka olet täysin syytön tapahtuneeseen... harva kontrahommissa vastaavissa maissa oleva ymmärtääkään, minkälaiset riskit omaan oikeusturvaan liittyykään noissa maissa. Aika monet kokemattomat ovat liikkeellä liian sinisilmäisinä. Pelkästä raportin teosta saatetaan antaa kenkää ja karkottaa koko perhe maasta. Tiedän erään jolle näin on käynyt...että sellaista lentoturvallisuuskulttuuria.

 

Kuten sanottua, toit tosi hyviä pointteja esille siitä, että ihan mihin tahansa ei pidä suostua. Toki joskus valinnanvaraa voi olla heikosti tai ei lainkaan, jolloin jokainen joutuu miettimään ratkaisunsa omista lähtökohdistaan. Kohtuuttomia soppareita liikkuu alalla paljon ja niissä erityisesti hyväksikäytetään nuoria kokemattomia lentäjiä. Tiedät varmasti näitä miinanpaikkoja enemmän kun olet maailmalla kontrahommissa ilmeisesti liikkunut. Vastaavia ongelmia löytyy toki Euroopastakin... mutta koska kyseessä on ketju, jota lukevat nuoret lentäjäksi haaveilevat/opiskelevat, niin aika kohtuuttoman synkän kuvan saattoi esimerkkisi antaa alan tilanteesta. Sen takia halusin hiukan tuoda erilaista näkökulmaa tilanteeseen. Ihan niin huono tilanne ei kuitenkaan ole, Euroopassa on tukuittain hyviä yhtiöitä, jotka rekrytoivat kokemattomiakin lentäjiä. Niissä lentäminen on vielä ihan oikeasti kivaa ja jopa muutkin olosuhteet kunnossa.  :thmbup:

 

Kaikkea hyvää Janne, siellä minne siivet ikinä viekään!  ;)

 

- Lasse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seuraavaksi Lontoo simu ja pari muuta kurssia päälle. Sitten Saudi-Arabiaan pariksi viikoksi ja takaisn Luxembourgiin tuttuun ja turvalliseen ympäristöön.

 

Onneksi nykyisessä ja vanhassa firmassa pääsee yleensä ilman suurempia draamoja. Käyn töissä ja sitten harrastelen ilmailua vapaalla  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei se ole järin mukavaa vaikka lastata kolmelta yöllä sitä B747F:ää, -27C asteen pakkasessa ja viimassa hakkaamalla lapiolla jäätyneitä lukkoja auki... tehden sitä samaa 13h päivää. Tai jynssätä p*skaa pöntöistä lentokonesiivojana kolmelta yöllä tehden samaista yövuoroa, kuudetta päivää putkeen...

 

Niin kliseistä kuin onkin, ne on ammatinvalintakysymyksiä.

 

Keskustelu on tässä jonkun verran elänyt, hyvä niin, mutta alkuperäinen näkökulma taisi olla se, että kannattaako tänä päivänä pulittaa omasta (pankin) rahapussista +100000 € siitä, että pääsee moista työtä tekemään... Eli sitä varmaan Jannekin halusi tässä tuoda esille, mitä on odotettavissa jos päättää laittaa ne €€€€€€:t pöytään. Eli kysymys on nimenomaan ammatinvalinnasta eikä niinkään lentohommien mielekkyydestä verrattuna muihin ammatteihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaako on monisyinen kysymys?!

 

Jos mietitään matemaattisesti asiaa, niin 100 000 euroa LAINAA = n. 1000 e/kk lyhennys n. 10 vuotta. (120kk)

 

Jos et edes pääse töihin, niin ei varmaan kannata. Jos pääset töihin n. 3000 euron kk-liksalla niin aika vähän jää käteen seuraavat monta vuotta.

 

JOS rahaa on takataskussa ylimääräiset 100 000 euroa, eikä parempia suunnitelmia ole niin kannattaa varmasti!!

 

JOS miettii 100 000 eurolla paremmin kannattavaa (puhtaasti taloudellinen näkökulma) työtä, niin varmasti löytyy.. Käy vaikka vapaa valintainen ekonomi koulutus USA/UK:n "maineikkaissa" yliopistoissa ja aloitat lähemmäs 10 kiloeuron palkalla työt ulkomailla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaako on monisyinen kysymys?!

 

Jos mietitään matemaattisesti asiaa, niin 100 000 euroa LAINAA = n. 1000 e/kk lyhennys n. 10 vuotta. (120kk)

 

Jos et edes pääse töihin, niin ei varmaan kannata. Jos pääset töihin n. 3000 euron kk-liksalla niin aika vähän jää käteen seuraavat monta vuotta.

 

JOS rahaa on takataskussa ylimääräiset 100 000 euroa, eikä parempia suunnitelmia ole niin kannattaa varmasti!!

 

JOS miettii 100 000 eurolla paremmin kannattavaa (puhtaasti taloudellinen näkökulma) työtä, niin varmasti löytyy.. Käy vaikka vapaa valintainen ekonomi koulutus USA/UK:n "maineikkaissa" yliopistoissa ja aloitat lähemmäs 10 kiloeuron palkalla työt ulkomailla.

 

Ajattelit aika pienellä korolla lainata? :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaako on monisyinen kysymys?

 

Eiköhän tuohon vaikuta paljon perusluonne. Jotkut kestävät valvomista, epäsäännöllisyyttä, juurettomuutta ja niskassa kutiavan velkataakan paremmin kuin toiset. Joillekin läsnäolevana isänä tai äitinä tai miehenä tai vaimona oleminen saattaa merkitä niin paljon, että työ sovitetaan arjen ehtoihin.

 

Joka tapauksessa kannattaa tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, jos se realismin rajoissa viisasta on. Esimerkiksi nuo mainitut syklit toteutuvat suuremmissakin mitoissa kuin muutaman vuoden välein. Jos olen mitään viisaampien kirjoituksista ymmärtänyt, niin talousjärjestelmämme perusta natisee sen verran, että lieneekö tässä enää kysymys syklistä vai jostain suuremmasta? Jotkut talousoppineet väittävät, että keskiluokka kutistuu tai jopa kuolee. Jos näin tapahtuu, sen vaikutus ilmailuun jää nähtäväksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menee vähän OT.

 

Ajatukseni korosta oli tosiaan aika matala. Ilman asiallisia vakuuksia ei 100 tonnin lainaa saa = kulutusluoton korko ei sovi tuollaiseen summaan. Mutta 1000 euroa on tosiaan pieni kklyhennys tuon kokoluokan lainassa. Maksan itse pari kertaa tuon kokoista lainaa, niin jotain konkretiaa ajatuksessa oli kuitenkin.

 

Ja kuten sanoin, "kannattaako" joku asia on eritttäin monisyinen asia! Esitin kuitenkin taloudelliseen "hyötyyn" pohjautuvan ajatuksen, vastapainoksi aiemmin "tunteeseen" esille tuotuihin näkökulmiin.

 

Tosiaan, jokainen tekee niikuin haluaa!! Mutta taloudellisesti ajatellen, tuon kokoiselle sijoitukselle opintoihin saa monesta muusta ammatista paremman taloudellisen tuoton. Ei sen enempää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä, kannattaako?

 

Vastaus riippuu ihan siitä, mitä asioita kysyjä elämältään haluaa... Mikäli haluaa mahdollisimman paljon rahaa elämänsä aikana, niin ei varmasti kannata, kuten Terokin totesi edellä. Siinä tapauksessa ei kannata myöskään mikään korkeakoulututkinto, ainakaan Suomessa. Jos haluaa varman työpaikan ja säännölliset työajat, ei edelleenkään kannata. Mikäli haluaa maksimoida vapaa-aikansa kotona ja ennustettavan työrytmin, niin ei edelleenkään kannata.

 

Saattaa toisaalta kannattaa mikäli:

 

- Tiedostaa että kyseessä on vuorotyö

- On valmis tinkimään sosiaalisesta elämästä (poissaoloja kotoa, vapaat osuu hankaliin ajankohtiin)

- Tiedostaa että kyseessä on epävarma ja erittäin suhdanneherkkä ala

- Tiedostaa taloudellisen riskin mikäli töitä ei investoinnista huolimatta saakaan

- Tiedostaa että ura voi koska tahansa loppua kuin seinään (medikaali)

- Tiedostaa että muilla aloilla on paremmat mahdollisuudet taloudelliseen menestykseen

 

Kannattaa varmasti:

 

- On hyväksynyt edellä mainitut riskit, saanut töitä ja vieläpä kaikesta huolimatta pitää siitä sekä sen vaikutuksesta elämään laajemminkin.

 

Tuossa muutamia kohtia ihan hatusta vedettynä, listoja voisi varmaan jatkaa loputtomiin. Loppu kädessä kyse on vain ja ainoastaan siitä, mitä asioita haluaa elämältä ja mihin järjestykseen ne priorisoi. Työssäkäyvän ihmisen vuorokaudesta kuluu keskimäärin kolmasosa nukkumiseen, toinen vapaa-aikaan ja kolmas työntekoon. Koska tätä jaottelua jatkuu ihmisen elämässä noin 40+ vuotta, niin ainakin minusta tuo työnteon osuus on sen verran suuri, että olen valmis panostamaan siihen vaikka nuo muut kaksi hiukan kärsisikin. Juuri tästä on osittain lentämisessäkin kyse... kuitenkin kokonaisuus on huomattavasti parempi kuiin tekisi työtä josta ei nauti, vaikka siitä saisikin enemmän palkkaa.

 

- Lasse

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lasselta hyviä pointteja. Aina ei kannata ajatella negatiivisimman mukaan. Realismi on eri asia. Jos tiedostaa riskit, on valmis elämään niiden mukaan ja mahdollisuudet haluamalleen tielle on, miksei. Jos nyt vaikka vastavalmistunut 25v pilotti joutuisi kolme-neljäkin vuotta odottamaan lentohommia, on ikää vasta alle 30 kun hommat alkaa.

Ihmiset toki näkee asiat eri tavalla ja jokainen voi puhua vain omasta puolestaan. Itseäni ei henk. kohtaisesti putkimiehen hommat kiinnosta pätkääkään vaikka palkka olisi kuinka hyvä. Mutta jotkut tosiaan tekee työtä pelkästään rahan takia, myös monet lentäjät. Kuitenkin niillä, jotka ovat valmiita satsaamaan siihen taloudellisesti enemmän, on taustalla varmasti jotain muuta.

 

Varmaa on ainoastaan se, että mitään ei ainakaan saavuta jos ei yritä. Loppupeleissä homma on aika paljon asenteesta kiinni.  :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

monen monituista vuotta sitten puhelin UAL 777 förstin kanssa. Aivan uusi kone, ensimmäisiä luovutettuja ja ensimmäisiä kuukausia linjalla. Sanoin että taitaa olla aivan mahtavaa lentää noin hienoa konetta. Kaveri sanoi että se on hänelle ihan sama mitä lentää se on elämän laatu joka ratkaisee ei se mitä lentää. Ajattelin että mikä urpo. Ei mitään päässä. Lentää maailman uusinta matkustajakonetta eikä tajua miten hienosti asiat on vaan haikailee vapaiden ja veneiden perään.

 

Siperia opettaa sano: Mielipiteet muuttuvat ja tuon förstin jutut ovat alkaneet pikkuhiljaa kuulostamaan järkeenkäyviltä.

 

Ainakin nykyisen tieteen perusteella ihminen elää vain kerran. Nuoruuden vauhkoamisen ja työtä vuorotta tyyppisten jopa vuoden kotoa poissaolojen jälkeen aloin vuonna 2006 kaverin neuvon mukaan ajattelemaan myös muuta kuin työtä. Nykyään seuraava periaate on kunniassa: I work to live and not live to work.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alla oleva lainattu eräältä toiselta palstalta.. lyhykäisyydessään ehkä yksi parhaista lukemistani aiheeseen liittyvistä kirjoituksista.  :)

 

OK, first off ask yourself why you want to be a pilot.

 

The lifestyle ? - read the flybe thread or Easy threads in T&E and also the EASA FTL revision thread in R&N. The lifestyle you may imagine, wafting through a terminal, all buff in white shirt sleeves with stripes on your shoulders and ray ban aviators on your face, with a suntan gained from a layover with a raft of sexy flight attendants in some exotic far off land is an illusion. You're more likely to be pitching up at 5am pale and exhausted, in a beat up Fiat that you can barely afford the petrol for, to fly to the exotic location of Malaga or Prague with a plane load of chavs out for a p*ss up.

 

The chicks ? Partners these days don't wont to know a perpetually skint pilot who's perpetually anxious about his job 12 months down the line/medical/LPC, who will likely have to drop everything and relocate to some BFE part of the world at short notice to stay in work.

 

The job security? its gone. you're more likely to be a contractor with zero security who's services will get pulled out of peak times and as your experience increases along with your expected salary demands you'll be more expensive than a hog tied integrated/MPL candidate who'll have to fly for t0ss all because he cant take his licence elsewhere and there's a shed-load of guys behind him in the same position.

 

The money? see above points. go read the threads in T&E.

 

The travel ? holed up in an airport hotel for 21 hours, so exhausted that the closest you come to foreign interaction is CNN on the TV in your room before you crash out. a taxi into town is probably going to cost you your petrol money for that breaker Fiat, and besides, you've got four hours of time to play with or you'll be eating into your legal rest and you don't really want to eat out as you don't want to end up with the squits as you have got sectors to fly after your rest.

 

In respect of catching the flying bug, there is a world of difference between putzing about in a 172 out of your local airfield and flying for a living. Any wannabe needs to be realistic and treat the decision with the hard facts, not boundless optimism. optimism has no place in aviation both at the business level or the operational level.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailu on muuttunut paljon raadollisemmaksi mitä se oli vielä pari vuosikymmentä sitten. Lentäjien statusta ollaan viemässä alaspäin monesta eri suunnasta. Monissa yhtiöissä toimitaan vain contractortyövoiman kanssa ja lentäjäpoikaa "kustaan silmään" työehdoissa sen kun ehditään. Perinteiset lentäjien etuja puolustavat ammattiyhdistystahot ovat valitettavasti heränneet todellisuuteen aivan liian myöhään. Suurin epäkohta on se, ettei heillä ei ole "työkaluja" contractorien etujen valvomiseen, aina ei edes intressiä. Tämän takia contractorit ovat niin pettyneitä ammattiyhdistystoimintaan, ettei heitä moinen valitettavasti edes kiinnosta. Näin vaikka asian pitäisi olla juuri päinvastoin. Seuraus tästä kaikesta on se, että "kirjanpitäjien" johtamat lentoyhtiöt palkkaavat työvoimaa sieltä mistä halvimmalla saavat, välittämättä terveestä turvallisuuskulttuurista. Näissä yhtiöissä lentoturvallisuus luodaan kyttäysmentaliteetilla, ei luottamukseen perustuvana. Viranomaisen suuntaan paperit tietenkin ovat aina kunnossa, vaikka todellisuus olisi millainen tahansa. Suomalaisella mentaliteetilla ei juurikaan ole mahdollisuuksia pärjätä tässä ympäristössä, ehkä siksi Finnairkin on ratkaisunsa valinnut skä rahti- että syöttöliikenteeseen. Kunhan vain eivät unohtaisi sitä, että englantilaiseen mentaliteettiin ei ole koskaan kuulunut vähemmistöjen kunnioitus. Janne (Uusmaa) ja monet muut ovat tässä ketjussa ansiokkaasti julkituoneet tämänpäivän realiteetteja. Tämä onkin tärkeää juuri siksi, etteivät nuoret lentäjät pety siihen, ettei aika entinen enää palaa. Tämän totuuden kanssa yksinkertaisesti vain pitää elää ja toimittava parhaalla mahdollisemmalla tavalla näistä lähtökohdista.   

 

Ettei menisi liian vakavaksi, todettakoon että lentopoika etsii elämän iloiset asiat varsin pienistä lähteistä. Esimerkiksi vain lentäjä vo tietää, kuinka paljon tähtiä taivaalla on. Viime yönä keskellä sysimustaa Atlantia himmennin ohjaamon valaistuksen minimiin, peitin loputkin kartalla ja ihailin taivasta. Siellä on paljon enemmän tähtiä kuin mitä maan pinnalta voi havaita, tähtisumukin on selkeästi havaittavissa. Myös päiväsaikaan 50.00 jalan korkeuteen yltävät CB-pivet ovat niin majesteettinen näky, ettei niitä voi olla ihailematta. Ammattiylpeyttä voi tuntea myös siitä, että on pärjännyt päiväkausia hurrikaani "Irenen" kansssa ilman että matkustusmukavuus on merkittävästi huonontunut turbulenssin takia. Eikä se Pinacoladakaan niin huonolta maistu kauniiden lentoemäntien seurassa. Tällä kaikella haluan sanoa, että ei se lentäjän työ niitä hullumpia ole kunhan pitää jalat tiukasti maan pinnalla.

 

Seppo 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alla oleva lainattu eräältä toiselta palstalta.. lyhykäisyydessään ehkä yksi parhaista lukemistani aiheeseen liittyvistä kirjoituksista.  :)

 

Ihan kiva, siis vitsiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valitettavasti monelle täyttä totta tänä päivänä. Varmaan kaikki toivomme että se olisi vitsi...

 

Näin on. Lukemattomien kaverieni kohdalla ja osin pätenyt myös allekirjoittaneeseen jossain vaiheessa uran aikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan kiva, siis vitsiksi.

 

Olisikin vitsi mutta kun ei ole ja pitää monen kohdalla paikkansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikin vitsi mutta kun ei ole ja pitää monen kohdalla paikkansa.

 

Huumorintajua peliin vaan. Tottahan ne on, vain homman negatiiviset puolet, tosiakin, mutta mitä järkeä pelkästään niitä on tuijottaa ammatinvalintapäätöksiä suorittaessaan?

 

Tuota samaa pprune-sontaa olen minäkin lukenut kyllästymiseen asti. Jos uskoisin siihen sokeasti, olisin varmaan jo vedellyt ranteet auki tylsällä juustohöylällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossakin "vitsissä" puhutaan kaikesta muusta paitsi lentämisestä.  :o

 

Kyllä kait sitä nyt pitää haluta lentääkin, jos meinaa ammatikseen alkaa. Ei voi olla niin, että kaikki tuommonen muu hubbabubba on tärkeää (missä yöpyy, pitääkö jonottaa kentällä, mimmoset kuteet on niskassa, onko hyvännäkösiä kissoja jalkojenjuuressa palvomassa vai ei jne) ja unohtuu kokonaan se, että hommaan liittyy jonnin verran myös tuota ilmailuakin. Jos lentämisestä tykkää, eikö nuo ikävät puolet vähän niinkuin mene siinä sivussa? Niinkuin kaikissa muissakin ammateissa.

 

Musta kyllä kanssa nuo pprunen jutut maistuu jo puulle. Voi kyynel jos ei tienaa heti 5:ttä kiloa kuussa ja joutuu heräämään aikasin ja olemaan töissä vähän millon sattuu. Maailmassa on paljon paskaduuneja, mutta ammattilentäminen ei kuulu niihin. Jos pitää tollasia (mielestäni) sivuseikkoja ylipäänsä tärkeänä, ei varmasti ole oikea ihminen alalle.

 

Itse uskon niin, että kaikki me, jotka haluttais lentää lentokoneita vaikkapa ammatiksi, niin se viehätys liittyy ilmailuun ja jossain määrin myös siihen hienoon tekniikkaan, joka nykysin kuuluu ammatti-ilmailuun kiinteästi. Jos nyt joku hakee asiasta jotain muita kicksejä niin onnea vaan  :laugh:, itseäni ei ainakaan ole koskaan liikuttanut millään tavalla nuo "haitat", joista paljon kohkataan. Katson, että ammattilentäjät ilmailevat paljon, ja saavat siitä aivan hyvän korvauksenkin. Jos työ liittyy lentokoneisiin ja lentämiseen, niin se ei voi olla väärin eikä ikävää  ;D.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossakin "vitsissä" puhutaan kaikesta muusta paitsi lentämisestä.  :o

 

Kyllä kait sitä nyt pitää haluta lentääkin, jos meinaa ammatikseen alkaa. Ei voi olla niin, että kaikki tuommonen muu hubbabubba on tärkeää (missä yöpyy, pitääkö jonottaa kentällä, mimmoset kuteet on niskassa, onko hyvännäkösiä kissoja jalkojenjuuressa palvomassa vai ei jne) ja unohtuu kokonaan se, että hommaan liittyy jonnin verran myös tuota ilmailuakin. Jos lentämisestä tykkää, eikö nuo ikävät puolet vähän niinkuin mene siinä sivussa? Niinkuin kaikissa muissakin ammateissa.

 

Musta kyllä kanssa nuo pprunen jutut maistuu jo puulle. Voi kyynel jos ei tienaa heti 5:ttä kiloa kuussa ja joutuu heräämään aikasin ja olemaan töissä vähän millon sattuu. Maailmassa on paljon paskaduuneja, mutta ammattilentäminen ei kuulu niihin. Jos pitää tollasia (mielestäni) sivuseikkoja ylipäänsä tärkeänä, ei varmasti ole oikea ihminen alalle.

 

Itse uskon niin, että kaikki me, jotka haluttais lentää lentokoneita vaikkapa ammatiksi, niin se viehätys liittyy ilmailuun ja jossain määrin myös siihen hienoon tekniikkaan, joka nykysin kuuluu ammatti-ilmailuun kiinteästi. Jos nyt joku hakee asiasta jotain muita kicksejä niin onnea vaan  :laugh:, itseäni ei ainakaan ole koskaan liikuttanut millään tavalla nuo "haitat", joista paljon kohkataan. Katson, että ammattilentäjät ilmailevat paljon, ja saavat siitä aivan hyvän korvauksenkin. Jos työ liittyy lentokoneisiin ja lentämiseen, niin se ei voi olla väärin eikä ikävää  ;D.

 

Tero

Minä en ainakaan päästäisi suustani tällaista jos en tietäisi mistä puhun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä en ainakaan päästäisi suustani tällaista jos en tietäisi mistä puhun.

 

Pahoittelut. En katso olleeni asiaton. Tuo sun kommentti on vähän sen suuntainen kuin olisi Jumalanpilkasta kyse.

 

Lukion jälkeen reilu 5v yliopistokoulutusta ja sen päälle kohta 10v kiireistä työelämää takana itellä on toki vähän, mutta lentäjän työn demonisointi on minusta, anteeksi nyt vaan, pikkasen överiä. En ainakaan omasta tuttavapiiristä löydä sitä lentopojan karaktääriä, joka marisee työn ankeutta. Yksi vaihtoi konttorin maisemakonttoriin 41v iässä, ja on omien sanojensa mukaan onnellisempi kuin koskaan ennen. Takana hällä 15v konttorirotan hommia, ja eka lentotyöpaikka Afrikassa. Siellä ollut nyt jonkin vuoden, jo.

 

Kait se on näkökulmakysymys. En tiedä. Jatkakaa...

 

Tero

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossakin "vitsissä" puhutaan kaikesta muusta paitsi lentämisestä.  :o

 

Kyllä kait sitä nyt pitää haluta lentääkin, jos meinaa ammatikseen alkaa. Ei voi olla niin, että kaikki tuommonen muu hubbabubba on tärkeää (missä yöpyy, pitääkö jonottaa kentällä, mimmoset kuteet on niskassa, onko hyvännäkösiä kissoja jalkojenjuuressa palvomassa vai ei jne) ja unohtuu kokonaan se, että hommaan liittyy jonnin verran myös tuota ilmailuakin. Jos lentämisestä tykkää, eikö nuo ikävät puolet vähän niinkuin mene siinä sivussa? Niinkuin kaikissa muissakin ammateissa.

 

Musta kyllä kanssa nuo pprunen jutut maistuu jo puulle. Voi kyynel jos ei tienaa heti 5:ttä kiloa kuussa ja joutuu heräämään aikasin ja olemaan töissä vähän millon sattuu. Maailmassa on paljon paskaduuneja, mutta ammattilentäminen ei kuulu niihin. Jos pitää tollasia (mielestäni) sivuseikkoja ylipäänsä tärkeänä, ei varmasti ole oikea ihminen alalle.

 

Itse uskon niin, että kaikki me, jotka haluttais lentää lentokoneita vaikkapa ammatiksi, niin se viehätys liittyy ilmailuun ja jossain määrin myös siihen hienoon tekniikkaan, joka nykysin kuuluu ammatti-ilmailuun kiinteästi. Jos nyt joku hakee asiasta jotain muita kicksejä niin onnea vaan  :laugh:, itseäni ei ainakaan ole koskaan liikuttanut millään tavalla nuo "haitat", joista paljon kohkataan. Katson, että ammattilentäjät ilmailevat paljon, ja saavat siitä aivan hyvän korvauksenkin. Jos työ liittyy lentokoneisiin ja lentämiseen, niin se ei voi olla väärin eikä ikävää  ;D.

 

Tero

 

Jaa nyt olen taas eri mieltä hieman. Suosittelen kokeilemaan alaa hieman omakohtaisesti.

 

Se missä yönsä tai minkä tasoisessa hotellissa aikaa vietetään on SUURI merkitys jos viettää noin 8kk vuodesta kyseisissä laitoksissa. Vuonna 2004 minulle tuli 365 hotelliyötä eli koko vuosi. Se että kentällä jonotetaan JOKA PÄIVÄ on jälleen suuri merkitys. Jos vietät yhden tai kaksi yötä hotelleissa ja matkustat kerran ryyppymatkalla lienee ihan selvä että on aivan yks sun hailee millaiseen kirppusäkkiin pääsi laitat ja kuinka pitkään jonotat kentällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään