Jussi Seppänen

Valmistuvien lentäjien tulevaisuus v.2011-?

235 viestiä aiheessa

Haha no tässä ketjussa sitä ei kyllä Kukaan ole glorifioinut.

 

Tero

Kerroppas nyt tyhmälle mitä toi on suomeksi,(glorifioinut). Kato kun kaikki tyhmät kuin minä ei tajua kaikkia sivistyssanoja.  :-[

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä sillä viittasinkin Patrian mainoksiin, enkä tämän ketjun kirjoitteluun...  ;)

 

Oonkohan minä ees moisia reklaameja nähnytkään... :D. Onko ne niitä, jossa on kaunis 20v nainen (oppilas) ja lihaksikas 30v mies (opettaja) vihreissä haalareissa nojaamassa koneeseen ja käymässä läpi jotain hämärää paperinivaskaa reibanit nenällä ja naisen tukka hulmuaa tuulessa :D. Jotain tommosia oli joskus... heh

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka moni ammattireiska muuten on käytännössä omaehtoisesti päätynyt vaihtamaan lentäjän ammatin johonkin työolosuhteiltaan miellyttävämpään? Tuntevatko Forumin ammattilaiset kuinka monta tapausta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

B747 Kippari- Sommelier

B747 Kippari-  Guru-oppilas Goassa

B744 Kippari- Safari yrityksen johtaja, opas, yleismies

B744 FO- Hissitarkastaja

B747 FE- Pikajunan kuljettaja Saksassa

B747 FE- Voimalan suihkuturbiinin valvoja

B747 FE- Hotellin omistaja, yleismies

B737 Kippari- Ammattimerenkulkija

B737 Kippari- Asianajaja

B737 FO- Suurtilallinen Afrikassa

DHC8 Kippari- Putkimies

BAE146 FO- Lääkäri

B727 Kippari- Baarin omistaja/baarimikko, näitä on useampia

 

Yhdellä FE'llä ei ole CPL lupakirjaa muilla on ja olisivat voineet jatkaa lentämistä förstinä.

 

 

Onhan näitä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valmistuvien lentäjien tulevaisuus Suomessa on aika pimeä. Positiivisena asiana se että kyllä maailmalta töitä löytyy työtä haluavalle.

 

Tässä on mielestäni paras vastaus ketjun otsikossa esitetylle kysymykselle. Asenne että on valmis lentämään mitä tahansa missä tahansa auttanee työn saannissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysynpä tässä(kin) ketjussa, millaiset ovat puskalentäjille asetettavat kokemusvaatimukset. Luulisi, että varsinaisten ilmailuhenkisten keskuudessa noihin hommiin olisi tunkua - ainakin enemmän kuin sen automatisoidun tuubin nokalle.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaatimukset noihin isompiin puskaväkkäröihin eivät ole sieltä alhaisimmasta päästä. Perämieheksi pari tuhatta tuntia puskalentoa yksimoottorisilla ja parisen sataa tuntia multia on tullut eteen joskus. Tosin jos sama yritys pyörittää sekä yksimoottorisia että isompia on siirtyminen helpompaa.

 

Tuntivaatimuksia, eikä pelkästään puskapilotin hommiin, säätelee kysynnän ja tarjonnan laki. Mitä enemmän pilotteja tarjolla sitä kovemmat vaatimukset. Yhdysvalloissa ja Kanadassa on edelleen tuhansia työttömiä lentäjiä joten myös noihin puskapilotin hommiin on kysyntää muualtakin kuin vain alueella asuvien keskuudesta.

 

Vesikonepuuhiin taas yleensä vaaditaan vesikonekokemusta ja sitten isompiin sellaisiin kuten Twin Otteriin kellukkeilla mm puskalento-, turbiini-, multi-, mittari-, vesikone- ja matkustajaliikennekokemusta. Viimeksi näin että  Ken Borek etti perämiehiä 500PIC ja 250 PIC, mutta kaverini joka tiesi yhtiössä työskentelevän sanoi että palkatuilla oli noin 1500TT ja 200 Multia että noin 1300 PIC.

 

Lentäminen vaativissa olosuhteissa opettaa paljon, ja jotkut tekevät uransa näillä alueilla ja tyypeillä. Taas riippuu mitä uraltaan haluaa ja missä voi, saa tai on lupa elää. Henkilökohtaisesti tuo puskalentäminen on jotain mistä aina pidin ja pidän edelleen. Lähinnä puskalentämistä nykyään tulee noi Afganistanin keikat samoin kuin Afrikan lomakohteet. Aikaisemmin lensin pitkin Afrikkaa sekä päällystämättömiltä että päällystetyiltä kentiltä puskalentoa 727 vekottimilla. Ei ihan samanlaista kuin Alaskassa C206 lentäminen mutta kivaa kuitenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Työmarkkinat ovat herättäneet paljon puhetta tulevaisuuden tiimoilta. Haluaisin muistuttaa, että niin pitkään kuin itsellä on halu päästä lentäjän hommiin niin töitä löytyy kyllä. Eri asia on se, että mistä niitä löytyy. Jos olet ajatellut pysyä Suomessa niin saat odottaa työpaikkaa todennäköisesti muutaman vuoden.

 

Monien haaveena oleva Finnair on aloittanut jälleen säästötoimet, jossa se tavoittelee vuosittaisia 140 miljoonan euron kustannussäästöjä vuoteen 2014 mennessä. Samana vuonna tulee Finnairille ensimmäiset A350XWB-mallin koneet, joita yhteensä tilattiin 15 kpl. Jos lasketaan että yhden koneen ylläpitoon tarvitaan noin 25 lentäjää niin se tekee helpolla matikalla 375. Kuinka paljon niistä on vanhoja sitten niin sitä ei tiedä, mutta se on varmaa että Finnairilta lähtee jatkuvasti lentäjiä eläkkeelle ja uusia lentäjiä ei riviin oteta. Sama käyrä on ollut ennenkin. On ollut lamaa ja ketään ei palkattu, mutta yhtäkkiä tarvitaankin 150 uutta lentäjää. Uskoisin että näillä näkymin sama tilanne tulee olemaan vuonna 2014 ja uusia tarvitaan reilusti enemmän.

 

Tämä koskee muitakin suuria lentoyhtiöitä maailmalla. Seuraavan 5-10 vuoden aikana tapahtuu ennennäkemättömän paljon eläköitymistä, ja tilanne uusien lentäjien kannalta on nykyään paljon parempi kuin aikaisemmin. Ja tilanne tulee parantumaan entisestään sillä lentomatkailu on jatkuvassa kasvussa eikä tehokkaampaa matkustustapaa vielä ole.

 

Itsehän olen näillä näkymin aloittamassa Patrialla 01/2012, eikä lainan suuruus pelota niin paljon kuin monia muita. Uskon, että jos tahtoa on riittänyt edetä koulun valintakokeisiin asti sekä läpäistä ne, niin pitäisi olla myös tahtoa lähteä maailmalle kartuttamaan lentokokemusta eikä vain istua paikallaan odottamassa, että sinulle tuodaan työpaikka tarjoittimella nenän eteen. Samalla ruostutat vastaopitut taidot sekä joudut uusimaan lupia yms. kun odotat mahdollisuutta päästä lentämään kotimaassa. Lentokokemuksen kartuttua, voit hakea yhä paremmilla mahdollisuuksilla eri lentoyhtiöihin. Suomestakin löytyy ainakin 4 suurta lentoyhtiötä, jotka varmasti arvostavat lentotunteja.

 

Oma pointti on, että jos halua on tarpeeksi niin töitä löytyy varmasti!

 

 

Lähteitä:

www.pilotcareercenter.com - mm. tälläkin hetkellä löytyy rutkasti avoimia työpaikkoja, myös frozen ATPL.

www.finnairgroup.com

www.wikipedia.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä koskee muitakin suuria lentoyhtiöitä maailmalla. Seuraavan 5-10 vuoden aikana tapahtuu ennennäkemättömän paljon eläköitymistä, ja tilanne uusien lentäjien kannalta on nykyään paljon parempi kuin aikaisemmin. Ja tilanne tulee parantumaan entisestään sillä lentomatkailu on jatkuvassa kasvussa eikä tehokkaampaa matkustustapaa vielä ole.

 

Kuulostaa kovin tutulta... Nimittäin samaa mantraa tuli itsekin toisteltua noin seitsemän vuotta sitten aloittaessani koulutuksen. Tuosta "ennennäkemättömästä eläköitymisestäkin" kovasti kuulin juttuja, samoin kuin avautuvista työpaikoista. Silloin ne lämmittivät, vähän kuin pakkasella housuun kustessa. Sitä elää, oppii - ja pettyy. Mutta, onnea matkaan - mielenkiintoinen ala kuitenkin :).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulostaa kovin tutulta... Nimittäin samaa mantraa tuli itsekin toisteltua noin seitsemän vuotta sitten aloittaessani koulutuksen. Tuosta "ennennäkemättömästä eläköitymisestäkin" kovasti kuulin juttuja, samoin kuin avautuvista työpaikoista. Silloin ne lämmittivät, vähän kuin pakkasella housuun kustessa. Sitä elää, oppii - ja pettyy. Mutta, onnea matkaan - mielenkiintoinen ala kuitenkin :).

 

Ja miten kävi? Etkö saanut töitä? Vai haitko edes?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

^^Niin pitkä tarina, että vaati kunnolla aikaa. Palaan asiaan ehkä paremmalla ajalla. Suosittelisin kuitenkin harkitsemaan todella vakavasti tuota Patria/120 000€ -vaihtoehtoa. Ja en, itse en kouluttautunut siellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta "ennennäkemättömästä eläköitymisestäkin" kovasti kuulin juttuja,

 

Tästä on tosiaan jauhettu monessa eri paikassa moneen eri aikaan. Mistä tämä "ennennäkemätön eläköityminen" tulisi? Suurista ikäluokista (eli toisen maailmansodan loppumisen jälkeen 1940-luvun lopussa syntyneet)  lentäjän ammattiin päätyneet ovat jo käytännössä eläkkeellä jos lentäjän eläkäikä pyörii viimeistään siinä 60 vuoden tietämillä. Jos arvioidaan, että lentäjän ammattiin tullaan n. 25 vuotiaana, olisi lähivuosina eläkkeelle jäävät kuusikymppiset aloittaneet uransa joskus 30-40 vuotta sitten. Kasvoiko lentoliikenne silloin niin hurjasti, että uusia lentäjiä palkattiin ennennäkemättömän paljon?

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tässä viiden seuraavan vuoden aikana lähtee aika kasa eläkkeelle. Mutta nyt kannattaa huomioida se että maailmalla kiikkuu kauhea määrä työttömiä kokemattomia (Alta 1000 tuntia) lentäjiä. Ylitarjontaa on etenkin vasta valmistuneista ja tämä jatkuu varmaan ainakin seuraavat vuodet ja jopa pidempään riippuen siitä mihin suuntaan talous menee. Kokeneille sensijaan töitä on paljonkin, mutta ilman tyyppikelpuutusta ja +500 -1000 tuntia tyypissä on aika turha edes haaveilla monista paikoista kokeneenkaan pilotin. Töitä on mutta paikan saamiseen vaaditaan aika tavalla myös onnea ja se että on oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

 

Toistan nyt tässä tätä mieleistäni mantraa. Valitkaa koulu huolella, 100 tonnia on kauhea nippu rahaa kun halvemmallakin pääsee.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä on tosiaan jauhettu monessa eri paikassa moneen eri aikaan. Mistä tämä "ennennäkemätön eläköityminen" tulisi? Suurista ikäluokista (eli toisen maailmansodan loppumisen jälkeen 1940-luvun lopussa syntyneet)  lentäjän ammattiin päätyneet ovat jo käytännössä eläkkeellä jos lentäjän eläkäikä pyörii viimeistään siinä 60 vuoden tietämillä. Jos arvioidaan, että lentäjän ammattiin tullaan n. 25 vuotiaana, olisi lähivuosina eläkkeelle jäävät kuusikymppiset aloittaneet uransa joskus 30-40 vuotta sitten. Kasvoiko lentoliikenne silloin niin hurjasti, että uusia lentäjiä palkattiin ennennäkemättömän paljon?

 

Juha

 

Tuo pakollinen eläkeikä on 65. Monet lentoyhtiöt ovat liittojen kanssa sopineet aikaisemman eläkeiän jonka jälkeen osa eläkeläisistä lentää muualla. Lentoliikenne kasvoi aika tavalla mutta tuo eläkkeelle pakosta jäävien määrä ei ole niin suuri että se jättäisi kauhean täytettävän kuopan. Yhdessä viimevuosien alhaisen koulutettavien määrän kanssa jotain siirtymistä toivoisi olevan mutta jo olemassa olevien yhtiöiden lyödessä lentäjiä kadulle, monet paikat täytetään lateraalisesti kokeneilla kavereilla valmistuneiden edelleen etsiessä sitä ensimmäistä paikkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voiko noista kahdesta viestistäsi vetää sen johtopäätöksen, että mielestäsi lentäjiksi aikovien vakiomotivointimantra "ennennäkemättömän eläköitymisen" aiheuttamasta pilottipulasta on kupla?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voiko noista kahdesta viestistäsi vetää sen johtopäätöksen, että mielestäsi lentäjiksi aikovien vakiomotivointimantra "ennennäkemättömän eläköitymisen" aiheuttamasta pilottipulasta on kupla?

Juha

 

en älyä miksi pitää takertua yheen ainoaan komeenttiin vaikka tuolla on monia muitakin seikkoja. kerro mieluummin mitä tapahtui omalta osaltasi kun olet noin pettynyt kyseiseen ammattiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voiko noista kahdesta viestistäsi vetää sen johtopäätöksen, että mielestäsi lentäjiksi aikovien vakiomotivointimantra "ennennäkemättömän eläköitymisen" aiheuttamasta pilottipulasta on kupla?

Juha

 

Sivukommenttina, että eikö tuota ennennäkemätöntä eläköitymistä ole vuositolkulla jauhettu alalla kuin alalla ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei sanokaas millainen tie ja vaatimukset olisi lentämään rajavartiolaitokselle? Osaisko joku kertoa. Kuulemma syrjemmässä pitäis asua ainakin? Tuo kuulostaa positiiviselta jutulta itseasiassa.

 

Rajalle pääsee no-cost periaatteella hakeutumalla ensin ilmavoimien LentoRUK:lle ja sieltä hakeutumalla kadettikurssin kautta luuttnanttina RVL:ään. Työpaikat: EFHF(kuinka pitkään), EFTU, EFRO

 

Satunnaisesti ottavat suoraan, silloin lupakirjat ja kelpuutukset pitää olla omasta takaa ja itse maksettuna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa muistaa että Blue1 dumppaa max. 85 ammattireiskaa markkinoille ja myös AirBalticin tulevat tuhansien tuntien ex-pilotit tappelee samoista duuneista.

 

Veikkaan että sitä mukaan kun finskin pilotit vähenee siirtyy koneet ja reitit yhteistyökumppaneiden hoidettavaksi, kauko- ja strategisesti tärkeät kohteet pois lukien.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voiko noista kahdesta viestistäsi vetää sen johtopäätöksen, että mielestäsi lentäjiksi aikovien vakiomotivointimantra "ennennäkemättömän eläköitymisen" aiheuttamasta pilottipulasta on kupla?

Juha

 

Yhdellä sanalla vastatakseni: On

 

Parilla lisäsanalla: Tuo suurten ikäluokkien eläkkeelle lähtö on ollut käynnissä viimeiset pari vuotta ja jatkunee myös seuraavat pari kolme vuotta (Jos oletetaan 1945-1950 syntyneet ovat tähän ryhmään kuuluvia). Suhteellisesti näinä vuosina syntyvyys oli suurempi kuin myöhempinä vuosina joten voidaan myös olettaa että näinä vuosina syntyneiden lentäjien määrä on suurempi kuin muulloin syntyneiden.

 

Toistaiseksi tämä suurten ikäluokkien eläkkeelle lähto ei ole tosiaan aiheuttanut hirvittävää pulaa eikä esim minun kollegoistani ole yli 60v kuin aniharva, ei missään nimessä niin iso joukko että siitä aiheutuisi suuria eläkkeelle lähtöjä seuraavan parin vuoden kuluessa. Meiltä lähti parisenkymmentä eläkkeelle tuossa pari kolme vuotta sitten mutta sittemmin on ollut aika tasaista. On myös huomattava että suurin osa kippareista alkaa olemaan nelikymppisiä joten suurta eläköitymistä ei ole odotettavissa. Tämä vaikuttaa myös förstien palkkaukseen suoraan kun sisäinen siirtyminen kippariksi on aika hiljaista. Väki siirtyy mutta edelleen lateraalisesti työnantajalta toiselle esim Emiratesille ja Qatarille on lähdetty DE kipparin paikalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa muistaa että Blue1 dumppaa max. 85 ammattireiskaa markkinoille...

 

Ja ottanee ainakin puolet contractoreina takaisin?

 

Disclaimer: Ylläoleva on puhdas olettamus joka perustuu vain kirjoittajan omaan päättelyketjuun

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koulutan tänään uutta förstiä. Kaveri on 55v kokonaislentoaika 11500 tuntia ja kymmenkunta tyyppikelpuutusta. Sitä on hankala kilpailla tuollaisen kokemuksen kanssa. Ainoa valtti mikä uudella kaverilla on taskussaan on raha. Kokenut kaveri maksaa enemään ja kokemattoman saa huomattavasti halvemmalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään