Jussi Seppänen

Valmistuvien lentäjien tulevaisuus v.2011-?

235 viestiä aiheessa

Kun taas tuli puheeksi, niin nostanpa tähän ketjuun aiemmin kirjoittamani tekstin tästä "suurten ikäluokkien eläköitymisestä" Finnairin osalta. Tällä välillä meitä 50-lukulaisia on jäänyt eläkkeelle puolisen tusinaa, itseni mukaan lukien ja MD11 on siirtynyt toiseen yhtiöön. Parikymmentä uutta on palkattu määräaikaiseen työsuhteeseen.

 

 

Suuret ikäluokat on jo menneet (mitä nyt tulee muutama takaisin Cargo MD11 lentämään), eikä ne kovin suuria lentäjäikäluokka koskaan olleet, Finnair kun oli heidän uraansa aloitellessan paljon pienempi kuin nykyään.

 

Laskin karkeasti, että tällä hetkellä on 50-luvulla syntyneitä 70, 60-luvulla syntyneitä 290, 70-luvulla syntyneitä 290 ja 80-luvulla syntyneitä 90.

 

Eläköitymismäärien ennustaminen on sikäli hankalaa, että tällä hetkellä voi jäädä eläkkeelle oman valinnan mukaan 55-63-vuotiaana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

en älyä miksi pitää takertua yheen ainoaan komeenttiin vaikka tuolla on monia muitakin seikkoja. kerro mieluummin mitä tapahtui omalta osaltasi kun olet noin pettynyt kyseiseen ammattiin.

 

Onpa tulevalla lentäjällä hyvä asenne  :laugh:. Minä ole koskaan pettynyt lentäjän ammattiin. Olen aina tykännyt enemmän käsillä tekemisestä ja teknisistä härveleistä kuin istumisesta tuntikausia töllöjä tuijottelemassa. Siksi kouluttauduinkin lentokoneasentajaksi. Ja nyt kun katson Finnairin tilannetta olen onnellinen, että vaihdoin aikanaan lentokoneiden asentamisen erilaisten koneiden asentamiseen.

 

En takerru yhteen seikkaan. Minua on vain jo pidemmän aikaa kiinnostanut mistä tulee tämä "ennennäkemätön eläköityminen" kun siitä on paljon puhuttu niin kauan kun minä muistan. Nyt vain tuli hyvä hetki nostaa kissa pöydälle.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpa tulevalla lentäjällä hyvä asenne  :laugh:. Minä ole koskaan pettynyt lentäjän ammattiin. Olen aina tykännyt enemmän käsillä tekemisestä ja teknisistä härveleistä kuin istumisesta tuntikausia töllöjä tuijottelemassa. Siksi kouluttauduinkin lentokoneasentajaksi. Ja nyt kun katson Finnairin tilannetta olen onnellinen, että vaihdoin aikanaan lentokoneiden asentamisen erilaisten koneiden asentamiseen.

 

En takerru yhteen seikkaan. Minua on vain jo pidemmän aikaa kiinnostanut mistä tulee tämä "ennennäkemätön eläköityminen" kun siitä on paljon puhuttu niin kauan kun minä muistan. Nyt vain tuli hyvä hetki nostaa kissa pöydälle.

Juha

 

Hyvä Juha, että olet päätynyt siihen mitä tykkäät tehdä. On käynyt itsellänikin mielessä asentajan tutkinto, mutta silti enemmän kiinnostaa lentäminen. Nostit kissan pöydälle eläköitymisestä, mutta nostit myöskin kissan pöydälle Finnairista. Ihmettelen edelleen että suurin osa keskustelusta pyörii pelkästään sen ympärillä. Olisi todella kiva kuulla niitä lentäjiä jotka ovat työllistyneet ulkomaille, mutta sitä tulee tuskin tapahtumaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Uskon, että jos tahtoa on riittänyt edetä koulun valintakokeisiin asti sekä läpäistä ne, niin pitäisi olla myös tahtoa lähteä maailmalle kartuttamaan lentokokemusta eikä vain istua paikallaan odottamassa, että sinulle tuodaan työpaikka tarjoittimella nenän eteen.

 

Juu, niinhän se on, että jos ei yritä, ei varmasti mitään saakaan, mutta huomautan kuitenkin, että ei työttömiä lentäjiä voi noin vain leimata kuuta taivaalta odottaviksi nirppanokiksi. Maailmalle lähtijöitä riittäisi, jos siellä ura avautuisi. Ja eri maista katsoen maailma on eri suunnissa.

 

Sinulla voi käydä onni, saat työpaikan ja syrjäytät jonkun lukemattomista muista hakijoista, mutta yhtälailla sinulla voi käydä huono onni ja joku syrjäyttää sinut. Sen jälkeen tämä onnekas saattaa jollain foorumilla julistaa, että kyllä töitä on, kun on valmis tekemään paskempaakin hommaa. Huono-onnisempi taas kertoo, että työllistymistilanne on täysin toivoton.

 

Voit ajautua kumpaan tahansa tilanteeseen, vaikka olisit kuinka yritteliäs ja aktiivinen. Tulevaisuudessa tilanne voi tietenkin muuttua - sekin suuntaan jos toiseenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä Juha, että olet päätynyt siihen mitä tykkäät tehdä. On käynyt itsellänikin mielessä asentajan tutkinto, mutta silti enemmän kiinnostaa lentäminen. Nostit kissan pöydälle eläköitymisestä, mutta nostit myöskin kissan pöydälle Finnairista. Ihmettelen edelleen että suurin osa keskustelusta pyörii pelkästään sen ympärillä. Olisi todella kiva kuulla niitä lentäjiä jotka ovat työllistyneet ulkomaille, mutta sitä tulee tuskin tapahtumaan.

 

Lentokoneasentajana työllistyminen näyttää todella huonolta, nyt ja tulevaisuudessa. 5+1 koulua suoltaa asentajia jokavuosi ja samaan aikaan työntekijöitä vähennetään tekniikoista.

ps. Uusmaa on työllistynyt ulkomaille.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En takerru yhteen seikkaan. Minua on vain jo pidemmän aikaa kiinnostanut mistä tulee tämä "ennennäkemätön eläköityminen" kun siitä on paljon puhuttu niin kauan kun minä muistan.

 

Olisko tullut samalta tehtaalta kuin ennennäkemätön työvoimapula.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentokoneasentajana työllistyminen näyttää todella huonolta, nyt ja tulevaisuudessa. 5+1 koulua suoltaa asentajia jokavuosi ja samaan aikaan työntekijöitä vähennetään tekniikoista.

 

Ja pari vuotta sitten iso F:kin piti isoa melua mekaanikkopulasta  ::)

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentokoneasentajana työllistyminen näyttää todella huonolta, nyt ja tulevaisuudessa. 5+1 koulua suoltaa asentajia jokavuosi ja samaan aikaan työntekijöitä vähennetään tekniikoista.

ps. Uusmaa on työllistynyt ulkomaille.

 

 

Uusmaa on itse työllistänyt itsensä ulkomaille :thmbup:

On noita lentokavereitani työllistynyt oma-aloitteisesti ( ulkomaille) ja sitten saaneet pestin Suomeen.

Frey maksoi omasta pussistaan Caravellen tyyppikoulutuksen, Ahti hakeutui Estooniaan ( lentämään ja manuaaleja tekemään) :thmbup:

Esimerkkejä löytyy, mm. Virtasen Jore on maksanut koulutuksensa ihan itse. Askel kerrallaan hän on edennyt työnantajia kiehtovaan tilanteeseen ja arvostetun ammattilaisen asemaan.

Muistuupa mieleen "ählämin" ura. Mekaanikkona ja lentäjänä hänkin ahersi itse uransa Jet Flitessä.

Unohtamatta suurta taiteilijaa armotonta Falcon lentäjää, Vesalaisen Retsiä, häntä soitetaan apuun kun tarvitaan peltimittarisen Falconin kuskia ,vaikka  Afrikasta jonnekin. Siis yhtäkaikki, on oltava aina valmis

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tunnen kaksi kovaa luuta tilauslento-markkinolta, Kurhelan Taisto ja Tuorilan Kalle (vainaa)

He lähtivät aina keikalle , selittelemättä :thmbup:

Tuolla lailla ammattireiska työllistää itsensä

 

Taisin unohtaa Kolehmaisen Sepon, joka oli viime puhelun aikaan Venetsueelassa ja on nyt Suomessa parin viikon lomalla, hän lentää kipparina mistä vain ja ihan minne vain :thmbup:

 

Ei kannata jäädä kotiin odottamaan, että joku tulisi hakemaan sieltä töihin.

 

Kultalusikkapojut ovat asia erikseen. :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tjänare!

 

Hienoa, että löytyy optimismia. Tässä hieman realismia: n. vuosi sitten erään ison Keski-Eurooppalaisen firman tytäryhtiö käynnisti rekrytoinnin. Hakemuksia tuli n. 5000, suurin osa kokemattomilta. Tällä hetkellä Suomessa on ilmeisesti n. 200+ työtöntä kokematonta... Ruotsissa SAS on käynnistänyt rekrytoinnin ensimmäistä kertaa 10 vuoteen. Lähinnä palkataan takaisin vuosien varrella pois potkittuja. B1 irtisanoo. Air Baltic irtisanoo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iso päätöshän tuo on lähteä opiskelemaan, mutta se on vielä isompaa jos päätökset opiskelun jättämisestä perustuisivat lauseisiin: "Älä lähde, et saa töitä kuitenkaan". Jos sen perusteella tekisin päätökseni ja jättäisin kaikki lentäjänopinnot, voin kertoa että minua tulisi ketuttamaan loppuelämäni.

 

Liikenneilmailu on äärimmäisen suhdanneherkkä ala, laskusuhdanteet iskevät alaan etupainotteisesti; matkakuluista tingitään ensimmäisenä, kun halutaan valmistautua kohtaamaan huonommat ajat, ja se näkyy suoraan lentoyhtiöiden myynnin heikkenemisenä. Ennusteet povaavat alan kasvun jatkuvan, mutta suhdannevaihteluiden amplitudi näyttää vain kasvavan, ja heilahtelujen suuruus ja tempo ovat epäsäännölliset, eli jos haluaa tähdätä valmistumisensa optimaaliseen hetkeen, pitää olla hallussa sellainen kristallipallo, jota ei ole vielä keksittykään.

 

Töitä on siis luvassa joskus, mutta tämän hetken trendi ei hääviltä näytä tuoreen lentäjän näkökulmasta. Ruusuiset työmarkkinat katoavat alalla hetkessä nokan edestä, mutta lentäjien ylitarjonta muuttuu myös nopeasti lentäjäpulaksi, historia ei tarkalleen ottaen toista itseään, mutta riimittelee kyllä. Itse olin aitiopaikalla näkemässä molemmat käänteet, kun valmistuin lentäjäksi 90-luvun alun lamassa, lentäjäpulasta mentiin miltei totaaliseen rekrytoimattomuuteen hetkessä, ja sitä kesti vuosikausia, jonka jälkeen ei mennyt kauankaan, kun oli taas lentäjäpula. Nyt lienee Suomessa koulutettuja lentäjiä odottelemassa lentoyhtiöihin pääsyä enemmän kuin koskaan aiemmin, ja suhdannetilanne näyttää aika synkältä, mutta jonain päivänä on taas toisin.

 

Kannustaisin hankkimaan myös vaihtoehtoisen ammatin, eli ei kaikkea lentämisen varaan. Huonoa suhdannetilannetta voi hyödyntää koulun penkillä kouluttautumalla johonkin muuhun ammattiin, ainakin, ellei niskassa ole hirveää opintovelkaa lentokoulusta. Suomessa on ilmainen koulutus, jota kannattaa hyödyntää. Lentäjän homma loppuu kuin seinään esimerkiksi, kun lääketieteellinen kelpuutustodistus menetetään. Ja toisaalta, jos tulee sellainen fiilis kuin joistakin tämän viestiketjun viesteistä välittyy, että huomaakin olevansa ihan vääränlaisissa hommissa, ei tarvitse jäädä kohtaloaan valittamaan, vaan voi siirtyä muihin hommiin. Lentäjän hommissa on hyvät ja huonot puolensa kuten kaikissa muissakin hommissa, ja helpon rahan haihattelut voi unohtaa oitis.

 

En usko rekrytointien perustuvan lähivuosina niinkään isojen joukkojen eläköitymiseen kuin jossain vaiheessa tulevaan suhdannekäänteeseen. Kasvua on odotettavissa, kun yleinen talouden noususuhdanne alkaa taas, mutta kukaan ei tiedä, koska se alkaa. Kaukoidässä ja jossain muuallakin mailmalla hommia löytyy aiemminkin, mutta maailmalle palkattavilta piloteilta odotetaan useimmiten kokemusta ja tyyppikoulutusta, joita on hyvin vaikea saada tyhjästä.

 

En ole itse ainakaan vielä kyllästynyt näkemään auringonlaskuja ja -nousuja, syksyjä, talvia, keväitä, kesiä, maita, vuoria, meriä taivaallisesta maisemakonttorista. Työkaverit ovat olleet aivan suurenmoisia, fiksuja, positiivisesti ajattelevia, motivoituneita, ammattitaitoisia. Jokainen töihinlähtö on ollut tähän saakka vapaaehtoinen valinta. Töitä joutuu palkkansa eteen tekemään, mutta samalla pääsee ilmaiseksi lentämään koneilla, joilla ei muuten pääsisi lentämään, yhteistyössä ihmisten kanssa, joiden kanssa töitä on ilo tehdä. Vastapainoksi saa olla joskus työn puolesta sikamaisen väsynyt, kaikki virkamiestyöaikamaailman jutut on haastavaa saada järjesteltyä, sosiaaliset suhteet kärsivät, alati voimistuvat tehokkuusvaatimukset vaikeuttavat koko ajan enemmän ja enemmän elämänhallintaa, kun vapaat ja lomat ovat silloin, kun työnantajalle sopii, eivätkä useinkaan oikein ota osuakseen yhteen omien tarpeiden kanssa. Ammatin parhaan glamourin vuodet ovat moneltakin kannalta kaukana takana, eivätkä takaisin tule. Monta kertaa on tullut pysähdyttyä miettimään ihan vakavissaan alan vaihtoa, mutta sitten sitä kuitenkin aina muistaa, ettei saisikaan enää lentää ilmaisiksi, jos lähtisi joihinkin muihin hommiin.

 

Eli jos kysyjän fiilis kerran on sellainen, että palo päästä taivaalle on niin suuri, että loppuiän harmittaisi, ellei kokeilisi siipiään, niin kaipa sitä sitten kannattaa kokeilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta tuo Pesun sanoma. :thmbup:

On otettava huomioon , kuuden kuukauden välein oleva lääkärintarkastus, jonka jälkeen saa jatkaa töitä, tai ei saa.

Siinä on oma jännitysmomenttinsa muuten mukavan ammattiuran varrelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kultalusikkapojat?

 

Minulle on aikoinaan selitetty seuraavaa; Lentäjät, jotka ovat hakeneet useastikin Finnairille, mutta eivät ole koskaan läpäisseet pääsykokeita, mutta kuitenkin lentävät Finnairilla jopa kapteeneina....

 

Faktaa? En tiedä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka paljon Suomessa syntyy vuosittain ilmailutyöpaikkoja vastavalmistuneille, sekä vapailla markkinoilla oleville kokeneille lentäjille? Onko kenelläkään jonkinlaisia lukemia tiedossa, vaikkapa viime vuosikymmenen ajalta tähän päivään asti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljon on maalattu synkkiä pilviä lentäjien tulevasta työtilanteesta. Tasapainon vuoksi sanottakoon ettei sitä taattua leipää ole kyllä nykyään enää muuallakaan alalla Suomessa. Aina on joku joka on valmis tekemään sinun työsi pidemmillä työtunneilla ja pienemmällä palkalla. Laadulla ja työn tehokkuudella voi pärjätä, mutta mihin asti? Yksi suomalainen vastaa kymmentä rys...kiinalaista, ei taida riittää johonkin se tyssää...

 

Ehkä jos alkaisi verotarkastajaksi, niin sitten olisi varma työpaikka loppuelämäksi. Mutta kuka sellaiseen työhön haluaa elämänsä kuluttaa?

 

Eli pelkästään työllistymisnäkymien synkkyyden vuoksi ei kannatta unohtaa lentäjän uraa, koska ei ne näkymät ole juuri valoisampia muuallakaan ;D

 

Koulutuksen hintaa epävarmaan työllistymiseen nähden kannattaa toki silti pohtia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän aamun Hesarissa oli juttua, että lentäjäpulan pitäisi iskeä jossain vaiheessa. Tosin suurin tarve lentäjille on Aasiassa ja Tyynellämerellä päin, mutta pääasia että jossain on. Ennusteet lentäjien tarpeesta oli esitetty vuoteen 2030 saakka.

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän aamun Hesarissa oli juttua, että lentäjäpulan pitäisi iskeä jossain vaiheessa. Tosin suurin tarve lentäjille on Aasiassa ja Tyynellämerellä päin, mutta pääasia että jossain on. Ennusteet lentäjien tarpeesta oli esitetty vuoteen 2030 saakka.

 

Ville

 

http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Lentokonevalmistajat+Kysynt%C3%A4+kasvaa+ja+lent%C3%A4jist%C3%A4+tulee+pulaa/1135269454192

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aasiassa on jo nyt pula lentäjistä, kokeneista lentäjistä. Paikalliset yhtiöt palkkaavat pääsääntöisesti oman maan kansalaisia ja vain pulan käydessä ylivoimaiseksi otetaan perämiehiä muualta. Useassa aasian maassa on voimassa lainsäädäntö missä vain kapteenien palkkaaminen on sallittu, tästä syystä on olemassa ns cruise capt titteli eli käytännössä kapteenin kokemuksen omaava palkataan förstiksi mutta lainsäädännön kieltäessä tämän on nimike toinen. Kokemusvaatimukset ovat lähes samat kuin kapteeneille.

 

Minulle tippuu joka päivä Emailin välityksellä työtarjouksia pitkin maailmaa. Aasia ja Arabimaat tuntuvat olevan edustettuna. Lähinnä etsitään laajarunkoisiin kippareita, vaatimuksena sellaiset 7000 tuntia + 3000 PIC laajarunkoisissa. B777, A330, B747, B744 eniten haussa. Seuraavana tuntuu olevan A320 jossa töitä on tarjolla kippareille siinä määrin että alkaa olla ostajan eli lentäjän markkinat. Vaatimukset ovat alkaen 5000 tuntia 1500 jettiä ja 1000 tyypissä päällikkönä.

 

Pienellä laskutoimituksella laskettuna Aasian lentäjätarve vuoteen 2030 olisi siis ennusteen mukaan noin 6700 lentäjää vuodessa, näistä suurin osa paikallisia. Huomattavaa on myös että tällä hetkellä esim yhdysvalloissa on noin 10-15 tuhatta työtöntä lentäjää. Euroopassa noin 8000, maailmanlaajuisesti työttömiä lentäjiä on noin 30000. Näistä on kokeneita lentäjiä noin 40% ammatissa pidempään olleita.  Jos oletetaan että tarve tosiaan pysyy samana ja esim puolet työttömistä muuttaisivat Aasiaan töihin, menisi 3 vuotta ennenkuin tämä reservi olisi käytetty ja samaan aikaan koulutetaan lisää lentäjiä kortistoon. Osa näistä nykyisistä työttömistä taatusti vaihtaa alaa tai jää eläkkeelle, mutta luvut, sekä minun että valmistajien, kannattaa ottaa vastaan varauksella.

 

Tuossa Jakarta Globen artikkelissa on mainittu esim Qantas ja Cathay. Jälkimmäinen on aina palkannut ns 2nd officers myös Hong Kongin ulkopuolelta. Heillä on myös Cadet pilot program johon toistaiseksi ei ole otettu SAR ulkopuolisia hakijoita. Qantas taasen ei palkkaa ulkomaalaisia tai ei Australian oleskeluvuvan omaavia lainkaan. Myös Australian lentäjien kokemus ennen siirtymistä isoihin yhtiöihin kerätään pienemmissä koneissa pitkin maata. Qantasille toiseksi perämieheksi siirtyvällä saattaakin olla tuhansia tunteja päällikkönä esim Saabeissa ja muuta kokemusta valtavasti.

 

Miten lainsäädäntö muuttuu maailmalla ja kuinka talous vaikuttaa kasvuun jää nähtäväksi. Paraskin ennustte on vai ennuste ja arvio siitä mitä tulevaisuudessa tulee tapahtumaan. Sellaista kristallipalloa ei liene vielä keksityn joka varmasti kertoisi tulevan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Janne Uusmaa

Aasiassa on jo nyt pula lentäjistä, kokeneista lentäjistä. Paikalliset yhtiöt palkkaavat pääsääntöisesti oman maan kansalaisia ja vain pulan käydessä ylivoimaiseksi otetaan perämiehiä muualta. Useassa aasian maassa on voimassa lainsäädäntö missä vain kapteenien palkkaaminen on sallittu, tästä syystä on olemassa ns cruise capt titteli eli käytännössä kapteenin kokemuksen omaava palkataan förstiksi mutta lainsäädännön kieltäessä tämän on nimike toinen. Kokemusvaatimukset ovat lähes samat kuin kapteeneille.

Ymmärrän pointin mutta nuoret tulevat lentäjä kollit tai kissat jotka miettivät että laittavatkoesim. 100t € kiinni koulutukseen voivat mielestäni realisoida mahdollisuuden työllistyä Jannen todellisuuteen pohjautuvan viestin jälkeen.

 

Minulle tippuu joka päivä Emailin välityksellä työtarjouksia pitkin maailmaa. Aasia ja Arabimaat tuntuvat olevan edustettuna. Lähinnä etsitään laajarunkoisiin kippareita, vaatimuksena sellaiset 7000 tuntia + 3000 PIC laajarunkoisissa. B777, A330, B747, B744 eniten haussa. Seuraavana tuntuu olevan A320 jossa töitä on tarjolla kippareille siinä määrin että alkaa olla ostajan eli lentäjän markkinat. Vaatimukset ovat alkaen 5000 tuntia 1500 jettiä ja 1000 tyypissä päällikkönä.

 

 

Pienellä laskutoimituksella laskettuna Aasian lentäjätarve vuoteen 2030 olisi siis ennusteen mukaan noin 6700 lentäjää vuodessa, näistä suurin osa paikallisia. Huomattavaa on myös että tällä hetkellä esim yhdysvalloissa on noin 10-15 tuhatta työtöntä lentäjää. Euroopassa noin 8000, maailmanlaajuisesti työttömiä lentäjiä on noin 30000. Näistä on kokeneita lentäjiä noin 40% ammatissa pidempään olleita.  Jos oletetaan että tarve tosiaan pysyy samana ja esim puolet työttömistä muuttaisivat Aasiaan töihin, menisi 3 vuotta ennenkuin tämä reservi olisi käytetty ja samaan aikaan koulutetaan lisää lentäjiä kortistoon. Osa näistä nykyisistä työttömistä taatusti vaihtaa alaa tai jää eläkkeelle, mutta luvut, sekä minun että valmistajien, kannattaa ottaa vastaan varauksella.

 

Tuossa Jakarta Globen artikkelissa on mainittu esim Qantas ja Cathay. Jälkimmäinen on aina palkannut ns 2nd officers myös Hong Kongin ulkopuolelta. Heillä on myös Cadet pilot program johon toistaiseksi ei ole otettu SAR ulkopuolisia hakijoita. Qantas taasen ei palkkaa ulkomaalaisia tai ei Australian oleskeluvuvan omaavia lainkaan. Myös Australian lentäjien kokemus ennen siirtymistä isoihin yhtiöihin kerätään pienemmissä koneissa pitkin maata. Qantasille toiseksi perämieheksi siirtyvällä saattaakin olla tuhansia tunteja päällikkönä esim Saabeissa ja muuta kokemusta valtavasti.

 

Miten lainsäädäntö muuttuu maailmalla ja kuinka talous vaikuttaa kasvuun jää nähtäväksi. Paraskin ennustte on vai ennuste ja arvio siitä mitä tulevaisuudessa tulee tapahtumaan. Sellaista kristallipalloa ei liene vielä keksityn joka varmasti kertoisi tulevan.

 

 

Karua tekstiä. Nuoret tulevat lentäjä kollit tai kissat, jotka miettivät että laittavatko esim. 100t € kiinni koulutukseen voivat mielestäni realisoida mahdollisuuden työllistyä Jannen todellisuuteen pohjautuvan viestin jälkeen. Tuntivaatimukset ovat järkyttävät jos mietitään globalisti juuri liikennelentäjän koulutuksen päättäneitä, ei vain Suomen pilotteja. Eikös vastavalmistuneella CPL kuskilla ole takana ne kaikki 200-300h, lähtökohtaisesti ei jettitiimaa, ei tyyppejä jetiin, joten aika heikolta näyttävät tulevien lentäjien tulevaisuus kun vielä muiden maiden lainsäädäntö haraa vastaan.

 

Itsellä tulee vain mieleen, että miten vastavalmistunut lentäjä voi päästä töihin mihinkään jos hän ns. luottaa vain siihen, että " olen käynyt koulutuksen hyväksyttävästi / kiitettävästi ja nyt on haetaan töitä joita varmaakin saan aika pian" Hakea varmasti saa mutta voiko noilla esim. 300h päästä ylipäätään töihin???

 

Voisimme toki keskustella myös siitä, että mitä tunteja/kelppareita/tyyppejä / asioita pitäisi normaalihakijalla olla jotta hän voisi todellisuudessa olla vahvoilla haku prosesseissa? Viisammat kertokaa jotta tulevilla nuorilla olisi kuva siitä, että perus CPL/fATPL ei riitä juuri mihinkään, valitettavasti. 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Viisammat kertokaa jotta tulevilla nuorilla olisi kuva siitä, että perus CPL/fATPL ei riitä juuri mihinkään, valitettavasti.   

Vaikka minä homo olisinkin, ei sitä minulle itselleni tarvitse kertoa  ;D Harvassa ovat ne yhtiöt maailmalla, jotka raakileita kelpuuttavat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin pitkästä aikaa foorumilla ja löysin tämän mielenkiintoisen threadin. Paljon on asiasta jo puhuttu, mutta ajattelin laittaa oman lusikan soppaan.

 

Olin samanlaisen tilanteen edessä kolmisen vuotta sitten, kun hain syksyllä 2008 Finncommin ab-initio kurssille. Maailman pörssit olivat romahtaneet muutama viikko ennen ensimmäisiä valintakokeita ja kaikkialla puhuttiin lamasta. Silloin puhuttiin kuitenkin yleisesti, että nyt on hyvä aika kouluttautua alalle, kun sitten valmistuu uuden nousukauden kynnykselle. Nyt kolme vuotta myöhemmin tilanne on edelleen samanlainen - ja jopa vakavampi. Kertoo vain siitä, että tulevaisuuden talouskehityksestä on mahdotonta sanoa paljon mitään tällä hetkellä.

 

Tunnistan hyvin ne tuntemukset, joita ketjun aloittanut ja moni samassa tilanteessa oleva varmasti käy läpi. Kun on tehnyt päätöksen hakeutumisesta omaan unelma-ammattiin, se asia on mielessä joka ikinen päivä. Toisinaan tuli vietettyä unettomia öitä asiaa pohtiessa. Tiedän, että jo vuoden odottelu ennen koulutukseen hakeutumista tuntuu pitkältä ajalta - puhumattakaan vaikka viidestä vuodesta. Elämältä tuntuu putoavan pohja pois, kun tietää mitä haluaisi tehdä, mutta jatkuva epävarmuus painaa mieltä. Motivoituminen toisen tutkinnon opiskeluun on vaikeaa, kun haluaisi vain opiskella lentämistä. Koulutuksen aloittaminen nähdään helposti ratkaisevana askeleena kohti sitä lentäjän ammattia, ja se huoli työllistymisestä on helppo siirtää johonkin epämääräiseen tulevaisuuteen.

 

Kuitenkin lienee aika todennäköistä, että nyt lentokoulutuksensa aloittava joutuu odottamaan sitä työpaikkaa useampia vuosia. Tämän vuoksi ihmettelen, että miksi kukaan lähtisi opiskelemaan alaa omalla rahalla valmistuakseen vain työttämäksi. Varsinkin jos ikää on siinä 20v., on hyvin aikaa odottaa vaikka viitisen vuotta ennen hakeutumista koulutukseen. Muutaman vuoden päästä käsitys lentäjien työtilanteesta vaikka kymmenen vuoden aikajänteellä on todennäköisesti nykyistä parempi. Aina voi uskoa amerikkalaistyylisiin sloaganeihin "unelmien saavuttamisesta jos niitä riittävästi haluaa", mutta se ei muuta todellista maailmaa miksikään.

 

Itselleni tie lentäjäksi tyssäsi lopulta hakuprosessiin, joten en koskaan joutunut tekemään todellista päätöstä alalle kouluttautumisesta. Monesti olen sen jälkeen miettinyt, että missä olisin nyt jos haussa olisi lykästänyt. Voi olla, että Finncommin kurssin kautta työnäkymät olisivat olleet paremmat. Haluan kuitenkin korostaa, että elämästä voi löytää myös muita unelmia, vaikka tie lentäjäksi nousisi syystä tai toisesta pystyyn. Niitä vaihtoehtoja ei aina siinä hakuprosessin aikana vaan pysty näkemään. Ja sillä säästyneellä sadalla tonnilla voi ostaa sitten vaikka purjeveneen ja lähteä vuodeksi Karibialle potemaan masennusta...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään