Jussi Seppänen

Valmistuvien lentäjien tulevaisuus v.2011-?

235 viestiä aiheessa

Josko sitä rohkaistuisi hakee LentoRuk:iin. Hienoja koneita ja varmempi työllisyys. Ja työ Puolustuvoimillakin vaikuttas kiinnostavalta. Vaikka palkka on pienempi kuin esim. Lufthansalla tai Finnairilla, niin on sekin aika hyvä ja riittää elämiseen mainiosti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Josko sitä rohkaistuisi hakee LentoRuk:iin. Hienoja koneita ja varmempi työllisyys. Ja työ Puolustuvoimillakin vaikuttas kiinnostavalta. Vaikka palkka on pienempi kuin esim. Lufthansalla tai Finnairilla, niin on sekin aika hyvä ja riittää elämiseen mainiosti.

 

Marika :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli idea ihan hyvä? Toteutukseen vinkit toki on tervetulleita! :)

Kunto pitää olla tiptop. Paperikarsinnasta kun vain läpi pääsee, niin sitten sisäänpääsy onkin enää itsestä kiinni. Viime vuonna hävittäjälentäjän alkupalkka oli reilut 4000€/kk. Liekö muuttunut tähän päivään mennessä mihinkään suuntaan? Kuopiossa ja Rovaniemellä on sen verran pienemmät elinkustannukset kuin esim. pk-seudulla, niin siihen nähden tuon alkupalkankin pitäisi riittää elämiseen paremmin kuin mainiosti.

 

Koulutusajan liksa onkin sitten asia erikseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa muistaa, etta harvassa paikassa opiskelusta maksetaan yhtikas mitaan ;)

Ja kannattaa muistaa, että harvassa paikassa (ainakin lentäjän hommiin) selviää opiskeluista maksuitta ::)

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kunto pitää olla tiptop. Paperikarsinnasta kun vain läpi pääsee, niin sitten sisäänpääsy onkin enää itsestä kiinni. Viime vuonna hävittäjälentäjän alkupalkka oli reilut 4000€/kk. Liekö muuttunut tähän päivään mennessä mihinkään suuntaan? Kuopiossa ja Rovaniemellä on sen verran pienemmät elinkustannukset kuin esim. pk-seudulla, niin siihen nähden tuon alkupalkankin pitäisi riittää elämiseen paremmin kuin mainiosti.

 

Koulutusajan liksa onkin sitten asia erikseen.

Juu, kunnon parantamiseen aion nyt panostaa urakalla n. vuoden ja kokeilla onneani. Sitten jos ei tärppää, niin uutta yritystä sinne. Motivaatio ainakin on hyvä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli idea ihan hyvä? Toteutukseen vinkit toki on tervetulleita! :)

Täältä löytyy melko tarkasti valintaprosessin kulku ja testit, jotka hakijoiden tulee läpäistä. Naisia LentoRUK:ssa on toki ollut aiemminkin. Tsemppiä hakuun!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koulutusajalta saa opiskelemalla enemmän "opintososiaalisia korvauksia" kuin liksaa McD:lla kolmivuorotyössä  :thmbup:

 

Rasvan hajukaan ei tartu tukkaan... 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämänpäiväisessä Hesarissa sivun juttu ulkomaille lähteneistä suomalaisista piloteista.

 

Juttu oli mielestäni sisällöltään erinomainen, tosin ulkomaille lähteneiden suomalaislentäjien määrä oli arvioitu aika vahvasti alakanttiin (30 kpl).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämänpäiväisessä Hesarissa sivun juttu ulkomaille lähteneistä suomalaisista piloteista.

 

Moi, saisiko joku skannattua tai copypastea HS:n verkkolehdestä tämän jutun?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi, saisiko joku skannattua tai copypastea HS:n verkkolehdestä tämän jutun?

 

Se ei vaan ole sallittua, ei foorumin eikä helsingin sanomien käyttöoikeuksien mukaan. Luettavissa digilehdestä, täytyy ostaa se sunnuntai hesari.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se ei vaan ole sallittua, ei foorumin eikä helsingin sanomien käyttöoikeuksien mukaan. Luettavissa digilehdestä, täytyy ostaa se sunnuntai hesari.

 

Aah, no niinpä tietysti. Täytyy lukaista sitä kautta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se ei vaan ole sallittua, ei foorumin eikä helsingin sanomien käyttöoikeuksien mukaan. Luettavissa digilehdestä, täytyy ostaa se sunnuntai hesari.

Mutta toki sisällöstä on sallittua tehdä tiivistelmä  :).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin viikonloppuna Oxfordissa OAA:n esittelyssä. Paikan päällä kerrottiin lentäjien tulevaisuuden ennusteista sekä kurssien sisällöistä. Heidän mukaan lentäjien tarve tulee lähivuosina kasvamaan erittäin nopeasti. Airbus:in sekä Boeing:in sivuilta voi käydä katsomassa koneiden tilaus sekä toimitusmääriä ja jonkun täytyy niitä koneita lentää. Eläköitymistä on normaalit 3% sekä medicalin menettäneitä n. 1% vuodessa.

 

Hakijoita kouluun vuodessa n. 2000 ja seuraava kurssi alkaa tammikuussa. Kursseja järjestetään n. 3 vuodessa. Hakijoista riippuen myös 4-5. Soveltuvuuskokeet samanmallisia kuin suomessa, mutta hieman laajemmat. Käyn tod. näk. suorittamassa soveltuvuuskokeet ensikuun puolella.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... Eläköitymistä on normaalit 3% sekä medicalin menettäneitä n. 1% vuodessa...

 

Sivuhuomio: kolmea eläköityvää liikennelentäjää kohti yksi menettää medikaalinsa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei! Mitäpä mieltä olette JAA ATPL:n hankkimisesta USA:ssa? Tuo ilmeisesti pyörii siellä useimmiten 35 000-50 000€ hintaluokassa? Tietääkö joku, saako sinnekin tukia kuten vaikkapa Suomessa Patrialla opiskellessa? Entäpä tiedättekö opetuksen tasosta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkö joku, saako sinnekin tukia kuten vaikkapa Suomessa Patrialla opiskellessa?

 

Modulaariseen opiskeluun ei saa, koska sitä ei lueta päätoimiseksi. Päätoimiseen opiskeluun löysin nopeasti Kelan sivuilta seuraavaa:

 

"Opiskelun tulee lisäksi olla päätoimista, johtaa ammattiin tai tutkintoon ja tapahtua julkisen hallinnon alaisessa oppilaitoksessa."

 

Eli Kelan arvioitavaksi menee..

 

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/291007101344HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikanaan kun KELAlta asioita selvittelin, sain langan päähän oikein lentopoikain asioihin vihkiytyneen virkailijan. Silloinen kanta oli, että tuki myönnettään jos tuloksena on JAR-kirja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikanaan kun KELAlta asioita selvittelin, sain langan päähän oikein lentopoikain asioihin vihkiytyneen virkailijan. Silloinen kanta oli, että tuki myönnettään jos tuloksena on JAR-kirja.

 

Juuri näin. Tiedän useammankin ihmisen joka on saanut tukia jos on käynyt ulkomailla. Sen sijaan jos kotimaassa käyt ositetun (modulaarisen) niin tukia ei tipu. Mistään. Vaikka olisit kokopäiväisesti opiskelemassa.

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voin vahvistaa Villen (Kokkonen) lausuman, tosin lähes viidentoista vuoden takaa. Siihen aikaan kotimaisia kouluttajia kismitti aika tavalla, että Suomessa lentäjäkoulutuksensa hankkivat eivät saaneet kyseisiä yhteiskunnan tukia ja ne saivat, jotka menivät suorittamaan samanlaista lentäjäkoulutusta ulkomaille. Epäkohtana pidettiin erityisesti sitä, että yhteiskunta tietoisesti suosii verorahoilla sellaisen tuotteen ostamista ulkomailta, mikä tuote pystytään tuottamaan Suomessakin.

 

Seppo 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan 15 vuotta ei taida olla, mutta muutama kumminkin. Kannattaa sinne kelaan olla yhteyksissä, niin yhdistänevät henkilölle joka tietää asiasta paremmin. Kokkosen kanssa samoihin aikoihin noita selviteltiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään