Timo Partanen

Luftwaffe Museum Gatow osa II

6 viestiä aiheessa

Ekan osan massiivisesta menestyksestä innostuneena laitan tässä kakkososan liikeelle. Tässä vähän tarinaa kohtiesta ja sitten kuvat perään

 

Jumo 213 AG-1 on moottori, jota käytettiin  FW 190 D-mallissa. 12-sylinterinen V-moottori, jota käytettiin FW 190D-mallissa

 

Bachum Ba 349 A Naffer on miehitetty raketti, joka suunniteltiin käytettäväksi liittoutuneiden pommittajia vastaan. Lentäjä tähäsi raktetit kohteeseen ja pelastautui laskuvarjolla, joten kyseessä ei siis ollut itsemurha-ase.  KOneen peräöosa myös tuli alas laskuvarjolla. Tällä järjestelmällä yrittiin helpottamaan piloottien koulutusta, koska ei olisi tarvittu nousun, tai laskun opetusta. Kone ei päässyt operatiiviseen toimintaan. Tämä on malli.

 

Arado Blitz on esitetty dioraamassa, joskin kone on ilmeisesti kopio, koska tietojeni m ukaan ainoa säilynyt yksilö sijaitsee IAD: n yhteydessä sijaitsevassa NASM:n Uddvar-Hazy museossa. Mielenkiintoiseksi tämän tekee se, että dioraamassa on esitetty koneen hangaarin sijaitsevan painanteessa ja sen olevan peitetty naamiointiverkolla. Tällä saatetaan viitata sodan loppuvaiheen materiaalipulaan, mutta tämä on siis olettamus. Huomaa myös vetolaite ja koneen rakettiboosterit.

 

DFS 230 A on maahanlaskukone, jota on käytetty esim Belgian valloituksen yhteydessä. Koneella olisi ilmesesti ollut käyttöä myös ns: operaatio merileijonassa (Seelöwe), eli suunnitellussa Englannin valloituksessa. Koneeseen mahtui ohjaajan lisäksi 9 sotilasta ja sen vetojuhtaja toimi He 111 tai Ju 52.

 

Tässä myös alkuperäinenV2-ohjuksen rakettimoottori.

 

Ilmasilta

 

Oheisessa kuvassa on esitetty malli Gatowin kentästä ilmasillan aikana. Koneet ovat AVRO York- ja C47 koneita, mutta näiden ohella mm. C54-koneilla oli merkittävä rooli.

 

Keskiyöllä kesäkuun 23, 1948 NL joukot katkaisivat sähkön toimituksen Länsi-Berliin ja aamulla 24.6. katkaistiin kaikki liikenneyhteydet niin lännestä  kuin idästäkin kaupunkiin, jolloin koko suurkaupunki oli siis eritetty muusta maailmasta. Tämän toimen tarkoituksena oli saada kaupunki polvilleen ja siten Berliinin ongelema ratkasitua NL:n sanelemalla tavalla. Länsiliittoutuneet käynnistivät massiivisen lentotoiminnan, jonka aikana kaikki kaupungin tavitsemat tarvikkeet toimitettiin lentokoneella lännestä kaupunkiin.

 

Töhön toimintaan käytetäväksi jäi 3 vain 20 mailia leveää ja maan pinnasta 10.000 jalkaan ulottuvaa lentokäytää, joista kaksi päättyi Brittisektoriin ja yksi USA:n miehityssektoriin. USA:lla oli alusa asettaa tehtävän käyttöön 100 C47:ää ja Briteillä lisäksi 150 Dakotaa ja Avro Yorkia, joiden apasiteetti oli yhteensä noin 700 t. Lopulta kapaiteetti saatiin nostettua 4700 päivttäisen tonnin tasolle. Konaisuutena tehtävän aikana lennettiin 277 685 lentoa ja thetävän noin vuoden keston aikana toimitettiin saarrettuun kaupunkiin 2,3 miljoonaa tonnia tavaraa. Saarto päättyi 12.5.1949, jolloin maakujetukset sallittiin jälleen.

 

Ilmasillan malli Gatowissa

[ attachment removed / expired ]

 

Arado Blitzin rakettiboosteri

[ attachment removed / expired ]

 

Bachen Ba 349 Natter

[ attachment removed / expired ]

 

DFS 230A

[ attachment removed / expired ]

 

Fieseel Storch Fi 156C

[ attachment removed / expired ]

 

Fokker D VII

[ attachment removed / expired ]

 

Fokker DrI

[ attachment removed / expired ]

 

Fokker E III

[ attachment removed / expired ]

 

Grunau Baby IIb

[ attachment removed / expired ]

 

Junkers G9

[ attachment removed / expired ]

 

Junkers Jumo 213 A-G1

[ attachment removed / expired ]

 

Me 108

[ attachment removed / expired ]

 

Me 109G2

[ attachment removed / expired ]

 

Schulgleiter Dornburg

[ attachment removed / expired ]

 

Siemens Schuckert

[ attachment removed / expired ]

 

V2 moottori

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ekan osan massiivisesta menestyksestä innostuneena laitan tässä kakkososan liikeelle.

 

Kakkososa voidaan katsoa menestyneeksi nyt jo  8)

 

Oliko museossa tarkempaa tietoa mistä tuo Bf-108 Taifun raato oli kaivettu?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jarmo,

 

tuossa lähettämässäsi linkissä on paljon tyhjentävämpi selostus Me 108-koneen historiasta, kuin konsanaan esitettiin museossa. Kiitokset siitä!!

 

Kiitokset myös Orvolle tämän viestiketjun upgreidaamsiesta!!

 

Tuo Junkers Jumo 213 A-G1 moottri on siis ensimmäisen FW190:ssä käytetyn V-moottorin kehitysversio. Alkuperäinen tähtimoottori oli siis korvattu nestejäähdytetyllä V12 moottrilla. En löytänyt tietoa siitä, millä tavoin tuo A-G1 versio erosi "normaalista" A-1 versiosta. Yleensähän tuo G viittaa sanaan Geschränkte, eli rajoitettu, millä malutaan sanoa, että moottorin suorituskykyä on alennettu jonkun seikan vuoksi. Ilmesiesesti tässä on kysymyksessä joku erikoismalli, josta jollain foorumin lukijalla on varmaan syvällisempää tietoa.

 

Tuon kentän historia sinänsä alkaa jo 30-luvulta, jolloin siellä toimi Luftwaffen upseerikoulutus. Kentän pääterminaalirakennuksen suunnittelija on Prof. Ernst Sagebiel, eli sama arkkitehti joka vastasi myös Tempelhofin terminaalin suunnittelusta.

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tuo Junkers Jumo 213 A-G1 moottri on siis ensimmäisen FW190:ssä käytetyn V-moottorin kehitysversio. Alkuperäinen tähtimoottori oli siis korvattu nestejäähdytetyllä V12 moottrilla. En löytänyt tietoa siitä, millä tavoin tuo A-G1 versio erosi "normaalista" A-1 versiosta.

 

Mitään kovin syvällistä en aiheesta löytynyt mutta olen antanut itselleni kertoa että -G1 olisi "Experimentalversion des A-1 mit einer speziellen Bodenladerstufe" Elikkäs ymmärtääkseni erilaisella/vaiheisella ahtimella varustettuna olisi hän. Jotain erilaista myös öljynjäähdyttimessä ym. Löysin kuvauksen:  "Jägerbetriebwerk, Axialkuhler 1100, Schmierstoffvorrat im Triebwerk, Luftschraube VS111". Paremmin saksan kieltä taitavat saavat toki vapaasti tarkentaa.

 

EDIT: no niin ja jos nyt vielä ajan kanssa oikein käännettyäni tarkennan itse itseäni niin kyseessä olisi 9-8213 E1 hävittäjämoottori 1100mm (? ) aksiaalisella jäähdyttäjällä ja jossa on moottoriin sijoitettu öljysäiliö. Potkurin tyyppi VS111

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla