Vesa-Petri Jussila

Talvisodan kanarianlinnut

11 viestiä aiheessa

Hei!

 

En tieda millaiseen ampiaispesaan nyt sohaisen , kun aloitan taman aiheen  :-[. Paljon on kirjoitettu ilmavoimissa olleissa talvisodan vapaaehtoisista. Muutamat heista osoittautuivat hyviksi, mutta suurinosa tuomitaan taysin kelvottomaksi joukoksi. Itselleni nousi mieleeni ajatus etta paljonko epaonnistumisessa oli kyse suomalaisten omasta osaamattomuudesta, kielitaidottomudeesta jne. Mutta johtuiko etta parhaiten suomalaisten kanssa toimivat tanskalaiset, jolloin kulttuuriero ja kommunikaatio kynnyskin on ollut matalin. Oletan etta yhteiseksi kieleksi on tuolloin loytynyt ruotsi.

 

Yleensa enimmaisena mainitaan "Musta Kotka" Hubert Julian ja todetaan etta kyseessa oli taysi huijari. Kuitenkin miehella on ollut paikkansa ilmailun historiassa.

 

http://www.airspacemag.com/history-of-flight/The-Black-Eagle-of-Harlem.html?c=y&page=1

 

Tuon artikkelin tosiasioita en ole voinut tarkistaa, mutta julkaisu on kuitenkin Smithsonianin tekema, joka on ollut kohtuullisen luotettava.

 

Monessa suomalisessa artikkelissa mainitaan automaattisesti etta suurinosa vapaaehtoisista oli huonoa materiaali, mutta olisiko aika jo tutkia miksi tallaiseen johtopaatokseen paadyttiin?

 

t. Vesa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin tanskalaiset sekä unkarilaiset osoittautuivat kelpo veljiksi. Harmi että Vilmos Békássyn kohtaloon ei ole vieläkään löydetty vahvistusta, mutta ompahan tuo meri melko pitkä liemi Fiatin löytämiseksi....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eino Ritaranta kirjoitti Suomen Ilmailuhistorialliseen Lehteen 1/1996 artikkelin "Vapaaehtoisia vaivaksi asti". Sen Eikka teki K.W.Janarmon Ilmailu-lehdessä 8/1964 olleen artikkelin "Varminta on olla liikaa luottamatta vieraan apuun", ja Janarmolta myöhemmin saamansa aineiston perusteella. Ritaranta on täydentänyt aineistoa Matti Salosen Sota-arkistosta löytämillä asiapapereilla ja henkilökorteilla.

 

Asia on taitanut olla niin, että suurin osa tänne tulleista vapaaehtoisista ei ollut tarpeeksi kehityskykyistä lentäjäainesta, vaan seikkailijoita ym. "sekalaista seurakuntaa". Koulutukseen uhrattiin turhaa työtä, rahaa ja vaivaa. Kieliongelmat olivat lisäksi riesana, kuten Jussila mainitsee.

 

On hauska lukea luetteloa artikkelin lopussa. Siellä on mainintoja lentäjistä ja mekaanikoista ja heidän palveluksestaan. Joukossa oli toki paljon hyviä miehiä, mutta laitan tähän muutama maininnan huonosta aineksesta. Lentäjien ja mekaanikkojen nimet voi kukin lukea kyseisestä artikkelista, en ala tänne kopioimaan niitä. Seuraavien maiden kansalaisia on luettelossa: Australia, Belgia, Englanti, Espanja, Hollanti, Irlanti, Italia, Kanada, Norja, Portugali, Puola, Ranska, Ruotsi, Sveitsi, Tanska, Unkari ja USA.

 

Tässä termejä huonosta aineksesta:

 

"Innostunut, mutta avuton", "keskinkertainen ohjaaja", "hotellinomistaja", "pesulanomistaja, keskinkertaista parempi", "liian lihava", "sopimaton palvelukseen", "silmänpalvelija", "selittelijä", "kelvoton", "liian vanha", "älykäs, röyhkeä", "humpuukimestari, pelkäsi lentää vaikka osasi", "kerskailija", "heikko ohjaaja", "hävisi 2-3 päivän kuluttua", "saamaton, epäluotettava", "heikohko, raitis, nahjus", "laiska, välinpitämätön", "huono, laiska ja juoppo",

"vapautettu armeijasta", "mahdoton luonne", "hosuva ja hermostunut", "lörppö", "maailmanmies", "huononlainen ohjaaja, arka", "hyvä mutta laiska", "huolimaton", "kerskuri", "kovin hosuva", "sopimaton mekaanikoksi", "arvosteleva, hermostunut", "epävarma ohjaaja, epäkiitollinen luonne", "kyseenalainen taidoiltaan, suuruudenhullu", "epävarma, ailahteleva", "ohjaajantaito kyseenalainen, koreilunhaluinen", "heikohko ohjaaja, intelligentti", "laiska prenikankerääjä".

 

Siinäpä sitä on varsin hupaisaa listaa näistä sopimattomista kanarialinnuista. Ehkäpä tuo kertoo jotakin. Muistettava kuitenkin on, että vapaaehtoisten joukossa oli myös paljon ammattimiehiä ja arvostettuja lentäjiä ja mekaanikkoja. Nekin löytyvät tuosta Eikan artikkelin listasta, ja arvostelut ja maininnat näiden miesten perässä ovat sitten aivan toisenlaisia.

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukan mainitsema artikkeli on tämännäköisessä lehdessä:

http://www.kolumbus.fi/sil/1996/1996.html

"Musta Kotka" oli kirjoittajan mukaan lähinnä onnensoturi, "Palveli"  ilmavoimissa vasta Talvisodan jälkeen, (16-30.4.1940). Oli kerran saanut Moranen lennettäväkseen, eksynyt kirkkaalla sääll'ä ja osunut vain sattumalta takaisin kentälle. Poistui maasta vasta 10.6. ja jätti jälkeensä mittavat hotelli ja räätälinlaskut valtion maksettavaksi mutta naisilta otettuja vippejä ei maksanut kukaan.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen lukenut tuon SIL:n artikkelin ja useasti tuntuu etta tassa asiassa viitataan tuohon Janarmon artikkeliin. En epaile yhtaan Ritarannan kykyja. Itse olen vain nojatuoli histrioitsija. Mutta oma pohdintani onkin etta voiko tahan aiheeseen olla muitakin nakokulmia. Koska jos tuolla on ollut yli 40 vuotiaita lentajia, tuo tuntuu melko korkealta ialta taistelulentajalle. Toki St.Exupery lensi myos yli 40 vuotiaana, mutta siina kavikin huonosti.

 

t. Vesa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eräs arvostettu kanarialintu oli ruotsalainen lentäjä Kurt Björkwall, joka lensi Talvisodassa Blenheim-kalustolla. Hänestä mm. sotakirjeenvaihtaja Pärttyli Virkki kirjoitti erään sotalennon perusteella tapahtumarikkaan artikkelin ruotsalaiseen Vingar-ilmailulehteen. Artikkelin nimi "Ni flyger som en ängel".

 

Björkwallista hieman tietoa tässä.

 

http://surfcity.kund.dalnet.se/swedish_aviators/sweden_bjorkvall.htm

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asianharrastajille tiedoksi:

 

Po. kysymystä on käsitelty myös artikkelissani: "Ilmavoimien saama kansainvälinen apu talvisodassa", Sotahistoriallinen aikakauskirja nro 28 (2009), sivut 72-122.

Kirja löytyy suuremmista kirjastoista, sekä mahdollisesti vielä Tiedekirja-nimisestä kirjakaupasta tai Sotamuseosta Helsingissä, tai julkaisijalta (Suomen Sotahistoriallinen seura, ks. http://www.sshs.fi/etusivu/)

Hauskaa vappua!

cfg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko joku ystävällisesti tarkistaa yllämainitusta SIL:n artikkelista mitä hän mahdollisesti teki Ilmavoimissa talvisodan aikana?

http://agricola.utu.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=9&t=3858

http://www.fold3.com/image/#48254725

Capt. Don Willis of Crawford County, Indiana in a Spitfire at a USAAF Fighter Station in England. Don Willis is now in his fourth Air Force, having been through the Finnish, Norwegian and British services. April 1943.

 

400.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko joku ystävällisesti tarkistaa yllämainitusta SIL:n artikkelista mitä hän mahdollisesti teki Ilmavoimissa talvisodan aikana?

http://agricola.utu.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=9&t=3858

 

Don (Donald) Willisistä on seuraava maininta

 

"Six volunteer foreign pilots were given training at ISK between February and March 1940. In elementary training were Danish Cpl (Res.) Petter Pettersen and American Cpl.(Res.) Donald Willis. Their training was stopped after the Winter War and they never finished pilot training in Finland. In extension training were Norwegian pilot instructor Lt. Olav Ullestad, Danish Cornets Harald Blom and Frits Drescher and Swedish 2Lt.(Res.) Håkan Sundberg."

 

Tämä löytyi linkistä http://www.oocities.org/finnmilpge/fmp_faf_training39_40.html

 

Jussi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään