Johan Salin

Kumman hommaisitte ? (Mielipiteitä kaivataan)

30 viestiä aiheessa

Hei !

Mun hyvin palvellut EOS400D sanoi työsopimuksen irti vähän yli 22000 kuvatun ruudun jälkeen, siihen ilmestyi err99 eikä suostu millään toimimaan.

Aattelin kysyä täällä viisaammilta, minkä hommaisitte tilalle ?

CANON EOS 1100D

CANON EOS 550D

CANON EOS 500D

Lasiksi nykyisen Tamronin 70-300 tilalle tullee EF-S 55-250 mm f/4-5,6 tai EF 75-300 mm f/4-5.6 III

Kiitti etukäteen vastauksista

Saa vastata myös YV:nä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihan ensimmäisenä pyytäisin nelisatasen korjauksesta kustannusarviota esim. JAS tekniikasta. Seuraavaksi selvittäisin korvaako koti- tai jokin muu vakuutus osan siitä. Vasta sitten miettisin noita muita.

Ei 22000 ruutua kuvattu runko ole kuin sisäänajettu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jeps, kaikki noi on kelpo kameroita, osta se mistä pidät ja mihin rahat riittävät. Noista putkista ehdottomasti keskimmäinen, ihan vaan vakaajan vuoksi. Ja mieluummin säästä rungossa, mutta älä optiikassa..

EDIT: kotivakuutus tuskin auttaa mitään kun kyseessä ei kuulostaisi olevan, tai ainakaan ei kerrota olevan, vahinkotapahtuma, kuten putoaminen/kaatuminen/kastuminen/...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Myönnä pois, että on kamerakuume. Ilmeisen pieni vika vanhan hylkäämiselle:

Juu ei ole, valitettavasti, Soitin eilen jo sinne kamerahuoltoon ja korjaus on suhteettoman kallis :(, verrattuna mitä maksaa uusi

Itsekin olen kallistumassa tuohon 55-250 lasiin ja ehkä tuohon 1100D:hen :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä ottaisin akun pois, laittaisin takas ja jatkaisin kuvaamista.. vai joko kokeilit sitä?

Hei !

Objektiivi irroitettu rungosta, putsattu kontaktipinnat, akku irroitettu, muistikortti poistettu, kamera ollut ilman sähköä yli tunnin ei vaikutusta. JAS-Tekniikassa, veikkasivat joko Suljinta tai virtakortti tms.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselläni on 400D kamerana myös ja siihenkin on tullut samanlaisia "error 99"- virheilmoituksia. Olen huomannut, että se tulee siitä, jos linssi on huonosti kiinni. Tuo error 99 tulee ainoastaan 18-55mm (kit-linssi) linssin kanssa. Itse olen ottanut omalla 400D:llä n. 300000 kuvaa ja nyt vasta se alkaa näytää kuolemisen merkkejä. Jos aivan välttämättä haluat ostaa uuden rungon suosittelisin noista vaihtoehdoista 500 tai 550D:tä. Ehkä 550D voisi olla vähän parempi, mutta paha sanoa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen ottanut omalla 400D:llä n. 300000 kuvaa ja nyt vasta se alkaa näytää kuolemisen merkkejä.

Nyt on kyllä sellainen lukema 400D:lle, että en kyllä ihan hevillä usko. Mistä olet tuon luvun nykäissyt?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten niin et usko ?

No siten niin en usko, että 300000 kuvaa 400D:lle on käytännössä epäuskottava määrä. Ei niitä ole tehty kestämään tuollaisia määriä. Paremmatkin rungot on "speksattu" kolme kertaa pienemmälle määrälle laukaisuja, joskin kestävät kyllä normaalikäytöllä yleensä enemmän, kuin mitä "tehdas lupaa". Yleensä keskiarvoisesti nuo kuitenkin rupeaa poksahtelemaan 100000 laukauksen jälkeen ja esim. mun toisen rungon 260000 laukausta on kuulemma jo lähes ennätystasoa, mitä on Suomessa tullut vastaan huoltofirmoilla.

Tiedostojen = kuvien määrästä tietokoneella  :)

Just :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No siten niin en usko, että 300000 kuvaa 400D:lle on käytännössä epäuskottava määrä. Ei niitä ole tehty kestämään tuollaisia määriä. Paremmatkin rungot on "speksattu" kolme kertaa pienemmälle määrälle laukaisuja, joskin kestävät kyllä normaalikäytöllä yleensä enemmän, kuin mitä "tehdas lupaa". Yleensä keskiarvoisesti nuo kuitenkin rupeaa poksahtelemaan 100000 laukauksen jälkeen ja esim. mun toisen rungon 230000 laukausta on kuulemma jo lähes ennätystasoa, mitä on Suomessa tullut vastaan huoltofirmoilla.

Sorry, en huomannut, että vastasit jollekin muulle, mulla on siis vain 22 000 kuvaa otettu ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No mistäs sen näkee? Vaihtolaitteille ilmoitellaan jotain lukuja, esim. 1D:lle toisinaan yli 100000, mistäs ne on revitty? (Ei kuvanumero ainakaan taida kasvaa niin isoksi ja se on helppo kai nollatakin ???)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Korjaus on tod.näk. niin kallis, että samalla rahalla saa uuden paremman rungon. About kolme vuotta sitten 40D:stä meni vastaavasti peili- ja suljinkoneisto hajalle ja korjaus olisi maksanut jotain 500 euroa ilman takuuta. Noista vaitoehdoista ostaisin 550D.

KK

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No mistäs sen näkee? Vaihtolaitteille ilmoitellaan jotain lukuja, esim. 1D:lle toisinaan yli 100000, mistäs ne on revitty? (Ei kuvanumero ainakaan taida kasvaa niin isoksi ja se on helppo kai nollatakin ???)

Kuvanumerointi tosiaan vaihtuu heti kun vaihtaa vaikka muistikortin.

Kuvausmäärän näkee ainakin joissain kameroissa EOSinfolla http://astrojargon.net/EOSInfo.aspx?AspxAutoDetectCookieSupport=1

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuvanumerointi tosiaan vaihtuu heti kun vaihtaa vaikka muistikortin.

Ainakin 1D:ssä se on valittavissa, vaihtuuko numerointi vaihdettaessa kortti vai ei, myöskään esim. 350D:ssä ei vaihdu (ainakaan oletusasetuksella).

Kiitos linkistä! :) Tosin tuolla softalla näyttää saavan tiedot vain joistain EOS-malleista. Lisää sisäpiirin tietoa jollain? ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itsellä on tuon 400D:n kaverina nyt EF-S 55-250 mm f/4-5,6 IS putki ja olen ollut näihin muutamaan sataan otettuun ruutuun tyytyväinen. Hinta putkelle oli varsin kohtuullinen. Tosiaan tuo IS on ihan hyväksi jo noilla milleillä. Netissä valiteltiin heikkoa piirtoa täysillä milleillä mutta itsellä jälki on ollut ihan omiin tarpeisiin riittävää. Tamronin 70-300 vielä laukun pohjalla myös mukana, mutta taitaa kohta jäädä kotiin sekin.

Olikohan Aarnilla tullut nolla liikaa tuohon lukuun, kuulostaisi kolmekymmentätuhatta lähempänä todellisuutta olevaa kuin kolmesataatuhatta. Itsellä taitaa kohta 24000 tulla täyteen. Tosiaan 400D:llä ainakin on asetuksissa valittavissa jatkuuko numerointi vai ei ja kun olen alusta asti antanut jatkua on nyt kansion nimi kertoo että mennään 20 tuhannessa ja kuvan nimi sitten loput.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuten tuossa tulikin jo esille, niin tietyillä ohjelmilla saa ko. tiedon joistakin rungoista/kameroista. Canonin tapa on ollut valitettavasti se, että tuon monesti kameraa myydessä tärkeän tiedon saaminen on tehty mahdollisimman vaikeaksi. Eli ratkaisuksi on ollut lähinnä "vie se huoltoon, ne onkii sen tiedon maksua vastaan". Eiköhän ne sieltä ole Canoneiden tapauksessa kaivettu jälleenmyyjän toimesta. Nikoneissa ko. tiedon näkee EXIF:stä suoraan...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainakin 1D:ssä se on valittavissa, vaihtuuko numerointi vaihdettaessa kortti vai ei, myöskään esim. 350D:ssä ei vaihdu (ainakaan oletusasetuksella).

Itsellä taitaa kohta 24000 tulla täyteen. Tosiaan 400D:llä ainakin on asetuksissa valittavissa jatkuuko numerointi vai ei ja kun olen alusta asti antanut jatkua on nyt kansion nimi kertoo että mennään 20 tuhannessa ja kuvan nimi sitten loput.

Nikonin tapauksessa tuohon kansion numerointiin ei voi luottaa. Nikonilla kansio vaihtuu, kun kuvan järjestysluku saavuttaa 10000 (9999 siis). Mutta, johtuen muistikorttien/kameroiden käyttämästä FAT32-teidostojärjestelmästä, kansio vaihtuu myös, kun kansioon tulee tuhat kuvaa täyteen. Eli siis tullaan tilanteeseen, että se voi vaihtua varsin epämääräiselläkin luvulla. Esim tilanteessa, että olen tyhjentänyt kortin, kun kuvan järjestysluku näyttää vaikka 9730. Sitten jatkan kuvaamista, mutta siihen kansioonpa ei menekkään enää, kuin 270 kuvaa, ennen kuin kansio vaihtuu. Sitten kun niitä tällaisia vaihtoja ja "tonnin vaihtoja" tulee ristiin, ei montaa kertaa tartte välttämättä osua lukujen sopivasti kohdilleen, niin ollaan jo aika paljon pielessä ko. laskutavan mukaan...

Ja periaatteessa Canonillakin tuo kansionumerointi voi pettää, koska samalla tavalla ne käyttää FAT32:sta. Jos siis kuvaat vaikkapa raw+jpeg asetuksella, silloinhan se kansio vaihtuu jokatapauksessa aina viidensadan kuvan välein.

Kiitos linkistä! :) Tosin tuolla softalla näyttää saavan tiedot vain joistain EOS-malleista. Lisää sisäpiirin tietoa jollain? ;)

Taitaa olla niin, että Canonilla :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Paremmatkin rungot on "speksattu" kolme kertaa pienemmälle määrälle laukaisuja, joskin kestävät kyllä normaalikäytöllä yleensä enemmän, kuin mitä "tehdas lupaa". Yleensä keskiarvoisesti nuo kuitenkin rupeaa poksahtelemaan 100000 laukauksen jälkeen ja esim. mun toisen rungon 260000 laukausta on kuulemma jo lähes ennätystasoa, mitä on Suomessa tullut vastaan huoltofirmoilla.

Törmäsin joskus ehkä noin pari-kolme vuotta sitten myynnissä olleeseen D80:iin, en nyt muista oliko sitä käytetty animaation tekemiseen vai tuotantolinjalla konenäkösovelluksessa. Jompi kumpi kuitenkin taisi olla. Laite oli vielä takuunalainen, takana oli jotain 700k-800k laukausta, ja menossa oli muistaakseni kolmas suljin.

Laitteella taisi olla hintaa 180 eur, mikä oli todella olematon hinta D80:stä siihen aikaan. Harkitsin vakavasti, mutta järki voitti, ja toista bajonettimallistoa en alkanut keräämään.... Vielä... ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisihan se aika kummallista jos 400D (julkaistu 2006) olisi speksattu 30000kuvaan kun jo D70:n (julkaistu 2004) oli 50000kuvaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisihan se aika kummallista jos 400D (julkaistu 2006) olisi speksattu 30000kuvaan kun jo D70:n (julkaistu 2004) oli 50000kuvaan.

Sitä nyt ei liene kukaan sanonutkaan. Mutta todennäköisempää se 400D:n sulkimen hajoaminen 30000:ssa luultavasti olisi, kuin että se kestäisi 300000 laukausta  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sitä nyt ei liene kukaan sanonutkaan. Mutta todennäköisempää se 400D:n sulkimen hajoaminen 30000:ssa luultavasti olisi, kuin että se kestäisi 300000 laukausta   :P

Tarttiskohan tässä itsekin ruveta vaihtamaan runkoa.. vai myydä Canonit pois ja hankkia Hasseliin digiperä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli tästä viestiketjusta päätellen, kyseessä on suljinvika, onhan sillä kuvattu jo yli 22000 kuvaa, se on koneelle tallennettujen tiedostojen, eli kuvien määrä, ei siis mistään laskurista.

Kiitos tähänastisista vastauksista, saa laittaa lisää, koska uutta kameraa en ole vielä hommannut, nyt viikonvaihteessa olis asiaa vietävä eteenpäin, koska ensi viikoksi sitä tarvitaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään