Samuli Pänttäjä

Malmille 91/96UL lentobensiinin jakelu (OLI: AVGAS-jakelu käynnistyy useilla lentokentillä)

22 viestiä aiheessa

Huhtikuussa pitäisi alkaa saamaan Suomesta 91/96UL lyijytöntä ja etanolitonta lentobensiiniä TTT-Aviationin tuomana. Käsittääkseni Malmille on tulossa pouseri.  :thmbup:

http://www.hjelmco.com

 

 

Hieno homma :) Onko hinnasta minkälaista huhua tai arvioita kuulunut?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoittaako Visa-sirukortti luottokorttia, vai kelpaako Electron? Vai tartteeko kaikille mitä eriskummallisimmille lentokoneenhallintaorganisaatioille ryhtyä anomaan Visa-luottokortteja tankkausta varten? Muutenkin on oikeestansa aika tylsää, ettei jakeluautomaatteihin tapaa käydä ihan normi luotto/pankkikortti. On ollut joskus kohtuullisia hankaluuksia saada kirassia koneeseen, kun ei satu olemaan juuri oikean firman korttia takataskussa.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno homma :) Onko hinnasta minkälaista huhua tai arvioita kuulunut?

 

Varmaan tasoa 2.5€/L. Mitäs 100LL on nyt Malmilla? Paljonkos tuo lyijytön maksaa Ruottissa? Olle Sälgmark varmaan tietäisi, jos on kuulolla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan tasoa 2.5€/L. Mitäs 100LL on nyt Malmilla? Paljonkos tuo lyijytön maksaa Ruottissa? Olle Sälgmark varmaan tietäisi, jos on kuulolla?

 

Terve Samuli

 

91/96 UL hinta Västeråsissa on 19 kruunua litra,sisältäen ympäristöveron ja arvonlisäveroa täällä ei tunneta.  :thmbup:

 

Jos lentää nk firmalentoa niin voi hakea takaisin tämän ympäristöveron joka on n. 6.25 kruunua litra.

 

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan tasoa 2.5€/L. Mitäs 100LL on nyt Malmilla? Paljonkos tuo lyijytön maksaa Ruottissa? Olle Sälgmark varmaan tietäisi, jos on kuulolla?

 

Tolppahinta taitaa olla 2,73 euroa. Se 100LL:n eduksi on ainakin laskettava, että siinä ymmärtääkseni energiasisältö on korkeampi (moottorista enemmän tehoa / vähemmän kulutusta) kuin tällä 91/96UL:llä. Toinen etu on tietysti nimenomaan Malmilla se, että 100LL:llä on kova taipumus saapua autolla koneen luo, jolloin konetta ei tarvitse rullata 91/96UL:n luo, jolloin säästyy taas polttoainetta... :)

 

EASA on innostunut antamaan aiheen tiimoilta pari safety information bulletinia (SIBiä).

 

Hjelmco 91/96 UL and Hjelmco 91/98 UL:

http://ad.easa.europa.eu/blob/SIB_201031_9196UL_hjelmco.pdf/SIB_2010-31_1

 

Unleaded Aviation Gasoline (Avgas) UL 91:

http://ad.easa.europa.eu/blob/SIB_201101_UL91.pdf/SIB_2011-01_1

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve Samuli

 

91/96 UL hinta Västeråsissa on 19 kruunua litra,sisältäen ympäristöveron ja arvonlisäveroa täällä ei tunneta.  :thmbup:

 

No täytyy vierailla useammin Ruotsissa, kiitos infosta  ::)

 

Rotaxilla lentäville ainakin mainio juttu kunhan hinta pysyy kurissa. Mites Patria, onko niillä oma polttoaineen jakelu valmiina/tulossa Tecnameille?

 

Toinen etu on tietysti nimenomaan Malmilla se, että 100LL:llä on kova taipumus saapua autolla koneen luo, jolloin konetta ei tarvitse rullata 91/96UL:n luo, jolloin säästyy taas polttoainetta... :)

 

Niin, on se rankkaa tämä lentäminen ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, on se rankkaa tämä lentäminen ;D

 

Kyl se ainakin aika paljon nopeuttaa, kun polttoainetäydennys hoituu samalla kun koneen lastaus ja tarkastaminen... varsinkin talvella iso plussa :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiheeseen (löysästi) liittyvä :

 

Trional-Trading aloitti AVGAS 91/96 UL lyijyttömän lentobensiinin maahantuonnin

 

Avgas 91/96 UL polttoaineen maahantuonti aloitettiin Etelä- ja Länsi Suomen Lentokentillä toimivien Lentoyritysten ja Lento- ja Laskuvarjokerhojen tarpeisiin ja ensimmäisenä koneena Suomessa tankattiin Vaasassa Airveteraanien DC-3 kone, joka sekin voi käyttää tätä polttoainetta. Polttoainetta on tämän tankkauksen jälkeen käytössä Porin ja Vaasan lentokentillä, sekä Malmin oman jakelupisteemme valmistumisen jälkeen myös Malmilla, jota varten polttoaine on jo maassa.

 

ttt-aviationj

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinkahan monella kentällä on virheelliset tankkaustiedot?

 

Sain juuri Notamin aikaan Tampereelle että tankkaus mahdollista H24 myös Visa ym korteilla.Edellinen tieto kertoi että vain Suomalaisella Shell kortilla voi tankata H24

 

Visa mahdollisuus ollut ainakin vuoden...

 

Ilman kitinää ja ritiikkiä,kukaan ei taida ilmoitella Finavialle,sillä otetaan ilmoitus mielellään vastaan ja toimitaan heti. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mihinkäs hintaan tätä tällä hetkellä nyt sitten loppujen lopuksi myydään?

Syyskuussa toivat Kiteelle 4000 litran erän hintaan 2,66E.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä vaihtoehtohan tuo 91 on 100ll poltsikalle. Käyttää ken haluaa mutta koneet joilla olen lentänyt ovat hyvin pysyneet ilmassa juuri tuolla poltsikalla. Eikä se nyt niin iso vaiva sinne apron kakkoselle ole rullata:). Tottakai on mukavuustekijä kun tankkiauto ajaa koneen viereen mutta mielestäni tuossa on esimerkiksi lentokerhoille/kouluille pohdiskelun paikka ja miksei koneporukoillekin, jos tuolla saa lentotunnin kustannukset hieman alemmaksi jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korvaako kaskovakuutus (jossa ei ole maakäsittelyvakuutusta), mikäli potkuri osuu paikalleen unohdettuun vetoaisaan kun ollaan rullaamassa tankkaamaan? Kasko siis korvaisi kyllä, jos moottori olisi käynnistetty nimenomaan lennolle lähtemistä varten, mutta miten on jos konetta on tarkoitus vain siirtää kentällä paikasta toiseen...? Varsinkaan kerhotoiminnassa ei voi liikaa korostaa yksinkertaisuutta ja helppoutta, kun moni lentäjä lentää sellaisia lentomääriä, että aina parin vuoden välein on pohdiskelun paikka, selviääkö koululennolla vai pitääkö suorittaa tarkastuslento...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korvaako kaskovakuutus (jossa ei ole maakäsittelyvakuutusta), mikäli potkuri osuu paikalleen unohdettuun vetoaisaan kun ollaan rullaamassa tankkaamaan? Kasko siis korvaisi kyllä, jos moottori olisi käynnistetty nimenomaan lennolle lähtemistä varten, mutta miten on jos konetta on tarkoitus vain siirtää kentällä paikasta toiseen...? Varsinkaan kerhotoiminnassa ei voi liikaa korostaa yksinkertaisuutta ja helppoutta, kun moni lentäjä lentää sellaisia lentomääriä, että aina parin vuoden välein on pohdiskelun paikka, selviääkö koululennolla vai pitääkö suorittaa tarkastuslento...

 

En tiedä kun ei ole käynyt itselle tai tutuille mutta varmaan joku viisaampi osaa vastata tähän. Eikös tuo aisa pidä poistaa ennen käynnistystä, mielestäni kuuluu tavanomaiseen pre-flight checkkiin ;D

Tarkoitin nyt lähinnä että itse en ole kokenut vastenmieliseksi rullata tankkaamaan pouserille asematasolle 2.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitääkö tätä rautalangasta vääntää -- Kun olette sinne asemataso 2:lle rullailleet, niin mikä hintalappu siellä viimeksi mittarin kyljessä on ollut?  ;) Muutama hyvä referenssi tuossa jo tulikin, mutta tuo Malmin hinta kiinnostaa myös.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä kun ei ole käynyt itselle tai tutuille mutta varmaan joku viisaampi osaa vastata tähän. Eikös tuo aisa pidä poistaa ennen käynnistystä, mielestäni kuuluu tavanomaiseen pre-flight checkkiin ;D

Tarkoitin nyt lähinnä että itse en ole kokenut vastenmieliseksi rullata tankkaamaan pouserille asematasolle 2.

 

Onko koneen siirto asematasolla tai asematasolta toiselle toimenpide, jota varten suoritetaan PFC? Itse en suorita, olenko rikollinen?

 

Ja kyllä, aisa pitää poistaa ennen käynnistystä. Olen kuitenkin kuullut, että tässä maailmassa asiat eivät aina tapahdu niin kuin niiden olisi pitänyt tapahtua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko koneen siirto asematasolla tai asematasolta toiselle toimenpide, jota varten suoritetaan PFC? Itse en suorita, olenko rikollinen?

 

Ja kyllä, aisa pitää poistaa ennen käynnistystä. Olen kuitenkin kuullut, että tässä maailmassa asiat eivät aina tapahdu niin kuin niiden olisi pitänyt tapahtua.

 

Siitä PFC:stä kannattaa tehdä vähintään polttoaineen vesibensat, moottoriöljy ja ulkopuolinen silmämääräinen tarkastus vaikka aikoisi pelkästään käynnistää moottorin.

Rikolliseksi sinut todetaan ainakin silloin, jos joku on tuonut lapsen vaunuissa nukkumaan siihen potkurin eteen ja käynnistät moottorin.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään