Harri Koskinen

Finnair-konsernin osavuosikatsaus 1.1.-31.3.2011

22 viestiä aiheessa

Liikevaihto kasvoi 10,8 %, liiketulos heikkeni polttoaineen hinnannousun ja Japanin-katastrofin vuoksi.

 

Toimitusjohtaja Mika Vehviläinen osavuosituloksesta:

 

Lentoliikennevolyymimme kasvoivat merkittävästi erityisesti Aasian ja Pohjois-Amerikan kaukolennoilla. Liikenteeseen on kuitenkin tullut jälleen jonkin verran ylikapasiteettia, kun kilpailijamme Finnairin tavoin valmistautuvat liikenteen ennustettuun kasvuun. Siksi kokonaiskäyttöasteemme oli jonkin verran aikaisempaa heikompi edellisvuoden ensimmäiseen neljännekseen verrattuna.

 

Öljyn hinnan tuntuva ja nopea nousu lisäsi voimakkaasti kulukuormaamme, vaikka muuten olemme onnistuneet kulujen hallinnassa melko hyvin. Vaikka hintatasomme onkin kehittynyt positiivisesti, emme ole nykyisessä ylikapasiteettitilanteessa pystyneet siirtämään polttoaineen hinnannousua sellaisenaan lentohintoihin.

 

Japanin maaliskuinen järkyttävä katastrofi vaikutti sekin kielteisesti tulokseemme, kun matkustus Japaniin väheni dramaattisesti. Finnair on kuitenkin jatkanut päivittäisiä lentojaan Japaniin, minkä uskomme pitkällä aikavälillä koituvan eduksemme.

 

https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=450542〈=fi

http://www.finnairgroup.com/linked/fi/konserni/OVK_Q111_FI.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi tällaisista alueista on Catering-yksikkömme, jossa tavoitteemme on aloittaa erilaisten vaihtoehtojen tarkastelu kyseisen liiketoiminnan kehittämiseksi.

 

Barona Catering :)

 

Oman syöttöliikennetuotannon kustannustehokkuuden parantamiseksi Airbus 32S-laivaston matkustamoversiot uusitaan.

Muutostyöt alkavat vuoden 2011 toisella vuosineljänneksellä. Uudistus alentaa yksikkökustannuksia ja tuo lisäkapasiteettia matkustusmukavuuden säilyessä entisellään.

 

Matkustusmukavuuden säilyessä ennallaan. Lyödäänkö pikku veto asiasta, nykyiset penkitkin ovat ihan siedettävyyden rajoilla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Barona Catering :)

 

Ei vaan SOL

 

Jakkaroita lisäämällä yksikkökustannukset pienenee mutta ei niiden lisääminen kassavirtaa tuo jos ei hintoihin kosketa ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ei vaan SOL

 

Vai Palmia.

 

Jakkaroita lisäämällä yksikkökustannukset pienenee mutta ei niiden lisääminen kassavirtaa tuo jos ei hintoihin kosketa ;)

 

Tuo se jos yhteen koneeseen voi myydä enemmän lippuja. Edellyttää tietenkin että jo nykyisetkin jakkarat ovat jo niin moneen kertaan myyty kun vaan voi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Barona Catering :)

 

Matkustusmukavuuden säilyessä ennallaan. Lyödäänkö pikku veto asiasta, nykyiset penkitkin ovat ihan siedettävyyden rajoilla...

Lienee leikkaavat keittiöitä pois kun lopettivat tarjottimien käyttämisen turistiluokassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vinnair Catering on ollut myynnissä jo -90-luvun lopulta saakka mutta kuka sen nyt ostaisi. Sama kun ostaisi jo viime vuonna kuolleen sian siinä kuuluisassa säkissä joka olisi ollut vuoden ulkona.  :( Noh. Rumasti oli sanottu totuus. :(

 

Niin se vaan homma etenee eikä mikään muutu, Kehviläinen kehittää, taitaa olla Nokian nykyistämisen (--> kaikki Ameriikkaan) asioita hoitavan Kanadialaisäijän saunakavereita ?  ::)

 

 

ISS vei jo osansa ja Espoo-Areenakin on myyty Baronioille joten Suomessa jyllää jatkossa jotain mitä ei pitäisi ? Mukavaako jos SAS on ISS ja FiNNair on SOL ?

 

Lienee kohta Finavia = Säkkiväline. .. .. ja kaikki Intialaisomistuksessa Kanadalinkin kautta.

 

Toverit hoi, näin meitä huijataan.  ???

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vinnair Catering on ollut myynnissä jo -90-luvun lopulta saakka mutta kuka sen nyt ostaisi. Sama kun ostaisi jo viime vuonna kuolleen sian siinä kuuluisassa säkissä joka olisi ollut vuoden ulkona. 

 

Ei tämä täysin toivottomalta kuulosta.

 

Catering-liiketoiminta on lentotoimintapalveluista kannattavinta.
(Finnairin Q1/11 -osari)

 

Toki riippuu paljon mukana seuraavista ostositoumuksista.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oman syöttöliikennetuotannon kustannustehokkuuden parantamiseksi Airbus 32S-laivaston matkustamoversiot uusitaan.

 

Näemmä sijoittajapresentaatiossa on kerrottu muutoksiksi: A319: 123 -> 128 ja A320: 159 -> 165

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin, alkaa se halpalentokonsepti olemaan sitten pikkuhiljaa kasassa. Ensin kurannetaan tarjoilu, sitten imago/väritys, nyt sitten vielä loput jalkatilatkin.

 

Ainiin, entäs ne hinnat?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nopsaan laskien penkkien väli lyhenee siis 2 tai 3 tuumalla  :-(

Eikös tiedotteessa lukenut ettei matkustusmukavuuteen kosketa? Ehdotin muutamaan viestiä ylempänä että varmaan poistavat toisen etukeittiöistä kun eivät enää tarvitse niin paljon keittiötilaa ja korvaavat sen penkeillä. Tuo kuuden paikan lisäys tukee väitettä kun niitä penkkejä ei noin vaan tiivistetä kun pitää ottaa siipienpäälliset uloskäynnit huomioon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äh, ja laskin jopa väärin tuon - niin että molempiin konemalleihin tulisi kaksi riviä lisää, vaan eihän 6 jakkarasta tule kuin yksi. Eli 1,5-2 tuumaa olis seat pitchin vähennys jos otettaisiin vain nykyisten jakkaroiden sijainnista. Jos poistellaan köökkejä ja/tai vessoja tai jos muuten vaan on luppotilaa esim. taimmaisen rivin takana tai etummaisen edessä, niin silloinhan tuo ei ole niin paha.  Puhumattakaan jos moderniin tyyliin tulee "ohuemmat" jakkarat, niin jalkatilaa ei välttämättä tarvitse vähentää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän niitä siipiexittien penkkijakoja tarvitse muuttaa. Siiven kohdalla vaikka 34 tuumaa ja muualla koneessa vaikka 32 tuumaa.

Tarkoitin lähinnä ettei voi tasaisesti tiivistää koneessa kun uloskäyntien paikkoja ei voi muuttaa ja penkkien pitäisi kutakuinkin olla oikeassa kohdassa oveen nähden ettei esim selkänoja estä sen avaamista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan mahdollista, että ottaisivat käyttöön tuon vielä noita nykyisiäkin ohuemman Recaron jakkaran minkä Lufthansa otti ensimmäisenä käyttöön tovi sitten? Sillä ei jalkatila hirveänä laskisi vaikka jakkaramäärät nousisikin kuten ilmoitettu.

 

Tosin A319:n osalta toi muutos ei ole kovin paha vaikka laittaisivat näitä nykyjakkaroita kun siellä on vielä ne vanhat Sicman(?) jakkarat eikä näitä Recaroja...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikissa jos on täysi bisnes ja keskipenkki jätetään täyttämättä.

 

Mainitsemastasi olomuodosta ei reittiliikenneyhtiön enää nykypäivänä tarvitse nauttia.

 

Näiden nykypenkkien, joiden myötä Finnairin busseihinkin tuli tilaa matkustaa, jopa 190 senttiselle, myötä ei kai enää sitä keskijakkaraa pysty kutistamaan kuten aikoinaan business-luokassa vai pystyykö? Se oli hieno mukavuuslisä Euroopanmatkoilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mainitsemastasi olomuodosta ei reittiliikenneyhtiön enää nykypäivänä tarvitse nauttia.

 

Näiden nykypenkkien, joiden myötä Finnairin busseihinkin tuli tilaa matkustaa, jopa 190 senttiselle, myötä ei kai enää sitä keskijakkaraa pysty kutistamaan kuten aikoinaan business-luokassa vai pystyykö? Se oli hieno mukavuuslisä Euroopanmatkoilla.

Ei sitä mihinkään kutistetakaan. Keskipenkkejä (B ja E) ei vaan myydä, vaan ne jätetään tyhjäksi busineksen puolella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei sitä mihinkään kutistetakaan. Keskipenkkejä (B ja E) ei vaan myydä, vaan ne jätetään tyhjäksi busineksen puolella.

 

Näin se sitten nykyään on, munat lytyssä istutaan polvet kiinni toisissaan kuivaa sämpylää järsien. Ihmekös tuo kun business ei vedä ja takapainoitteisella valtionyhtiöllä menee huonosti kun johtajisto ei edes ymmärrä mistä on kysymys. Kovasti silloin mainostettu "business-ilme" on sitten sekin saanut kyytiä tuolien myötä.   :laugh:

 

Toki tänäpänä eläkeläismatkoja verhon takapuolella tehdessä polveni arvostaa ohentunutta selkänojaa.

 

Vanhoissa penkeissä oli ominaisuus että ikkuna- sekä käytäväpaikan penkkejä levitettiin työntämällä keskijakkaran käsinojia lähemmäs toisiaan eikä siltikään ollut vieressä istujan kyynärpää kyljessä kun väliin jäi parikymmentä senttiä.  Silloinkin vaan reunapaikat myytiin, toki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään