Tero Lähdesmäki

Suomennosapua kaivataan

11 viestiä aiheessa

Olen laatimassa tekstityksiä tähän videonpätkään:

 

 

Nyt tarvitsisin apuanne, koska en saa oikein selvää, mitä kyseessä oleva lentäjä sanoo kohdassa 10.56 - 11.07. Siinä kerrataan ennen lennonlähtöä kolmea asiaa, joista ko. pilotti haluaa muistutuksen; laskutelineiden ylösotosta, ja sitten kahdesta muusta mistä en saa selvää.

 

Joku kyseiseen terminologiaan paremmin vihkiytynyt saattaisi saada selvää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotain, että ....?  TO/GA is available and ....? autopilots is available. Jotain sanoo noita ennen, ei saa aivan tarkasti selvää.

 

Niinpäs onkin, kiitos.

 

Vielä kun saisi selvää mitä sanoo niiden jälkeen; jotain "performance limiting" tjsp.?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpäs onkin, kiitos.

 

Vielä kun saisi selvää mitä sanoo niiden jälkeen; jotain "performance limiting" tjsp.?

 

Three things to remind me of:

With a positive climb to get the gear up if appropriate, remind me that TO/GA is available, remind me autopilot is available. There is no performance limiting, I propose to follow the SID.

 

Korjatkoon toki joku työkseen noita lentävä mikäli kuulin jotain väärin. :)

 

/Samuli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1) With a positive climb we get a gear up, if appropriate

2) Remind me that TOGA is available, remind me autopilot is available...

3) If it’s not performance limiting, I propose to flying the SID

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja nyt kaikelle kansalle tiedoksi mitä tuo edellä ilmoitettu litania tarkoittaa, kiitos?

 

1)   With a positive climb we get a gear up, if appropriate

 

Eiköhän tämä ole aika selvä. Eli kun päästään ilmaan ja saadaan positiivinen pystynopeus otetaan telineet sisään jos mahdollista (elleivät ole tulessa tms.)

 

2)   Remind me that TOGA is available, remind me autopilot is available...

 

Muistuta minua että TOGA-tehot (100% moottoriteho) on saatavilla tarvittaeessa. Koneen norminousuthan tehdään hyvin usen reduced thrust rate -menetelmällä jolloin käytetään alle 100% -tehoja, mutta hätätilanteessa täydet TOGA-tehot otetaan käyttöön. Ja muistuta minua että autopilotti on saatavilla.

 

3)   If it’s not performance limiting, I propose to flying the SID

 

Jos koneen suorituskyky ei rajoita, esimerkiksi 1-moottoritilanteessa, niin ehdotan että seuraamme vakiolähtöreittiä (Standard Instrument Departure)

 

Ja lopuksi se sanoo vielä että tilanteen ollessa uncontrolled, esimerkiksi tulipalon ollessa päällä, tullaan visuaalissa laskuun kiitotielle 27R.

 

Varsinkin kohta 2 saattaa kuulostaa hassulta että miksi pitää muistuttaa tuollaisista asioista, mutta siinä on hätätilanteessa nopeasti kädet täynnä töitä joten perusasioiden ääneen sanominen hätätilanteessa on ihan aiheellista.

 

-tuomo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kohdassa 2, miksi käyttää jotain termiä TOGA (joka ei vieläkään aukene noviisille) sen sijaan että reilusti puhuisi vaan "full power"ista? Helpommin kai tuo koko termi on ymmärrettävissä ja muistettavissa kuin joku lyhenne?

 

2)  Remind me that full power is available...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varsinkin kohta 2 saattaa kuulostaa hassulta että miksi pitää muistuttaa tuollaisista asioista, mutta siinä on hätätilanteessa nopeasti kädet täynnä töitä joten perusasioiden ääneen sanominen hätätilanteessa on ihan aiheellista.

 

Kohdassa 2, miksi käyttää jotain termiä TOGA (joka ei vieläkään aukene noviisille) sen sijaan että reilusti puhuisi vaan "full power"ista? Helpommin kai tuo koko termi on ymmärrettävissä ja muistettavissa kuin joku lyhenne?

 

2)   Remind me that full power is available...

 

Voisiko tuo kohta 2 kuitenkin tarkoittaa, että pyydetään ilmoittamaan, kun TOGA-teho on valittu? Olisi jotenkin mielekkäämpi niin?

 

p.s.

TO/GA = "Take off/Go around" eli nousu/ylösveto teho (noviisin selitys :D)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko tuo kohta 2 kuitenkin tarkoittaa, että pyydetään ilmoittamaan, kun TOGA-teho on valittu? Olisi jotenkin mielekkäämpi niin?

 

Ei, vaan se tarkoittaa nimenomaan että TOGA voidaan valita tarvittaessa / haluttaessa. Moottorihäiriön sattuessa TOGA-tehoja ei tarvitse ottaa ulos sillä FLEX TEMP -takeoff tehot, eli reduced thrust -asetukseen lasketaan moottorihäiriö ns. sisään, eli kone pystyy kiipeämään minimi gradientilla myös yhdellä kannulla annetulla tehoasetuksella. Saattaa kuulostaa aika sekavalta varsinkin jos ei ihan ole perillä FLEX TEMP -periaatteest ???.

 

TOGA -termi nyt on vain ammattikieltä. Se on suurin teho jota moottorista voidaan ottaa ulos, tosin vain muistaakseni 5 minuutin ajan.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään