Peter Zakrevski

Tu-154 vaaratilanteessa Venäjällä

27 viestiä aiheessa

Eilinen ongelma Tupolevilla Chkalovskin sotilaskennällä lähellä Moskovaa. Kone tuli onnistuneesti laskuun

 

Huhhuh! :o ei tainnut olla ihan pieni ongelma. Onko tullut tietoa mikä mahtoi olla vialla?

 

t. Juha

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tullut tietoa mikä mahtoi olla vialla?

 

Oliko päässy "lentävä rullaava hollantilainen" kyytiin? ;)

 

Ei vaiska, kyllä kylmäsi katsella tuota vispausta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huhujen mukaan ohjaussiivikeet eivät toimineet ollenkaan, ohjaus ainoastaan sivuperäsimellä.

 

Ken Neuvostoliittolaiskoneen saa ilmaan tuo sen usein myös huonommassa lentoasussa hallitusti alas, sanottiin ennenvanhaan. Siltä tuokin näytti.

 

Lentäjille täydet pisteet.  :thmbup:  Kukaan ei liene tietävän minne nyky flybycompuuter ohjaimisto olisi koneen nakannut.

 

Pisti silmään se mihin olen törmännyt aikonaan -90 luvulla muillakin pienemmillä ex. Neuvostoliittolais-, jo silloin Venäläiskentillä, että on kymmeniä ja satoja koneenraatoja pitkin plattaa ja nurmialueita. Onko niitä yhä vaan joka puolella? Näyttää tuollakin kentällä jokunen kone lepäävän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millai se sanginjoen lentäjäkapitaano konettaan ohjasti? Siinä vasta miesten mies kö ?  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo on siis sotilaskenttä, johon noi vanhat koneet oli varastoitu. Kyseisen kappaleen lentoyritys oli koelento eka kertaa v. 2005 jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuosikausia käyttämättä ollutta TU-154 konetta testattiin,  lentoonlahdän jälkeen hävisi ohjaus . Ihmeen kaupalla, kone tuotin laskuun pelkästään sivuperäsimellä ja moottoritehoilla.

 

Kyllä näytti siltä, että tuosta tulee taas uusi Putolev, mutta ei sentään. Taitava pilotti täytyy olla kehissä.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huhujen mukaan ohjaussiivikeet eivät toimineet ollenkaan, ohjaus ainoastaan sivuperäsimellä.

 

Kyllä tuossa kuvassa näyttää joku siiveke olevan käytössä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ettei olisi jaw damper epäkunnossa. Nuolisiipisessä koneessa saattaa aiheuttaa tuon kaltaisia elämyksiä.

 

Epätietoinen Espoosta kysyy, että voiko yaw damperia käyttää muutenkin (käsiohjauksessa) kuin autopilotin kanssa?

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Epätietoinen Espoosta kysyy, että voiko yaw damperia käyttää muutenkin (käsiohjauksessa) kuin autopilotin kanssa?

 

Mika

 

kyllä, ja useimmissa missä sellainen on niin käytetäänkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kyllä, ja useimmissa missä sellainen on niin käytetäänkin.

 

Kiitos tiedosta, hieman vähemmän epätietoinen Espoosta kysyy tällä kertaa, että fly-by-wire -koneen yaw damperin (hyvin karkea) toimintaperiaate on helposti ymmärrettävissä, mutta miten toimii tuollaisen mekaanisella/tehostetulla mekaanisella ohjausjärjestelmällä ja uskoakseni ilman tietokoneita toimivan koneen yaw damper?

 

Terveisin,

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Epätietoinen Espoosta kysyy, että voiko yaw damperia käyttää muutenkin (käsiohjauksessa) kuin autopilotin kanssa?

 

Mika

 

Esimerkiksi jossain Learjetin versiossa toisen (niitä on kaksi rinnakkaista järjestelmää) yaw damperin toimimattomuus on ehdoton este lentoonlähdön tekemiseen. Ja ne ongelmat tulevat esiin juuri käsiohjauksessa, muistelen, että jokin onnettomuuskin on tapahtunut kun yaw damperit on kytketty harjoitusmielessä pois loppulähestymisen aikana.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos tiedosta, hieman vähemmän epätietoinen Espoosta kysyy tällä kertaa, että fly-by-wire -koneen yaw damperin (hyvin karkea) toimintaperiaate on helposti ymmärrettävissä, mutta miten toimii tuollaisen mekaanisella/tehostetulla mekaanisella ohjausjärjestelmällä ja uskoakseni ilman tietokoneita toimivan koneen yaw damper?

 

Terveisin,

 

Mika

 

Käsittääkseni se on autopilotin osatoiminto ja käyttää siten autopilotin laskentatoimintoa (mekaanista-analogista-digitaalista autopilotista riippuen), mutta minä olen vain lentäjäpoika, joten heitän tämän pallon mieluusti tekniikan tietäjille, esim. Kempaksen Jarmolle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään