Petteri Räisänen

EasyJet rahastaa...

9 viestiä aiheessa

Olipa taannoin eräs lento. EasyJetillä. Oli aika paljon myöhässä, neljä ja puoli tuntia loppupeleissä. Ei oikein napannut, koska todellinen lähtöaika oli sitten Helsingistä kahdelta aamuyöllä. Päätinpä tehdä vaihtoehtoisia järjestelyjä ja jättää ton lennon väliin. Nämä sujuivat hyvin, mutta aiheuttivat tiettyä rahanmenetystä (lähinnä ennalta maksettu hotelli Manchesterin kentällä). Noh, ajattelin että matkavakuutus pelastaa. Tähänpä tarvitaan tietysti joku virallinen todistus, että lento on ollut myöhässä. Manchesterin kentän lipputiskin tytöllä ei sellaista ollut antaa - ei nyt sinällään yllätä koska oli handling agentin leivissä. Otinpa sitten viimeinkin yhteyttä EasyJetin customer serviceen sähköpostilla ja tiedustelin asiaa. Vastasivat yllättävän nopeasti, parin tunnin sisällä. Vastaus ei vain ollut ihan sitä mitä odotin: "Joo, kyllähän se kone oli särki joten oli 4 tuntia ja 28 minuuttia myöhässä. Kyllä, me voidaan lähettää sulle virallinen kirje jossa kerrotaan sama asia ja kaupan päälle tulee William & Katen nimikirjoitukset jotka vahvistavat asian. Tämä nyt vaan maksaa kymmenen (10) puntaa (GBP). Olkaa hyvä ja soittakaa tähän (maksulliseen) numeroon, jotta voitte "keskustella maksuvaihtoehdoista" ja hoitaa asian."

 

Tämä alkaa jo koetella vähän mun oikeustajua. Pitäisi maksaa jostain lappusesta jonka perusteella saisi ehkä vähän rahaa jostain muualta. Pitäkää tunkkinne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olet kuitenkin valmis maksamaan omavastuun joka lienee 50euron luokkaa?

 

Itse kyselisin vakuutusyhtiöltä kelpaako Easyjetin sähköposti tunnustus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olet kuitenkin valmis maksamaan omavastuun joka lienee 50euron luokkaa?

 

No en ole vielä päässyt niin pitkälle että tutkisin paljonko omavastuu on ja mitä voin oikeasti saada takaisin, päätin aloittaa tuon dokumentaation haalimisella kun aikaisemmissa tapauksissa (eri vakuutusyhtiön kanssa tosin) se on aina ollut se pakollinen. Ja ei, tulostetut sähköpostit tai vastaavat eivät ole kelvanneet.

 

Ironista kyllä, toi kymmenen puntaa on kutakuinkin saman verran mitä koko lennosta maksoin :).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanha viisaus pätee etenkin halpayhtiöiden kohdalla: Pay peanuts, get monkeys. Saat sitä mistä maksat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan yleisohjeena vakuutuskorvauksiin. Vakuutus korvaa myös kaikki ne kulut, jotka syntyvät tarvittavan dokumentaation "haalimisesta", kunhan vaan erikseen ymmärtää ne eritellä vahinkoilmoitukseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan yleisohjeena vakuutuskorvauksiin. Vakuutus korvaa myös kaikki ne kulut, jotka syntyvät tarvittavan dokumentaation "haalimisesta", kunhan vaan erikseen ymmärtää ne eritellä vahinkoilmoitukseen.

 

Ai myöskin siinä tapauksessa kun kyseessä ei ole korvattava vahinko .. Ensin kannattais tsekata oman yhtiön ehdot  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan yleisohjeena vakuutuskorvauksiin. Vakuutus korvaa myös kaikki ne kulut, jotka syntyvät tarvittavan dokumentaation "haalimisesta", kunhan vaan erikseen ymmärtää ne eritellä vahinkoilmoitukseen.

 

Tai sitten ei maksa. Eurooppalainen esim. ei maksanut OZC-CEB-MNL//CRK-KUL-HKT uudesta lipusta kuin CRK-KUL-HKT, maksimissaan alkuperäisen lipun hintaan asti. Kotimaan lentoja ei korvata suomalaiselle Filippiineillä...haloo????????). Hotelleja ei korvata. Takseja ei korvata. Puhelinkuluja ei korvata. Jne.

 

Kyseessä oli siis OZC-MNL-KUL-HKT, OZC-MNL peruttu, nuo MH+AK liput maksaneet n. 60eur yhteensä. Eli sen kyseisen 60e sain takaisin 5J OZC-CEB (20e), PR business CEB-MNL (100e), AK CRK-KUL-HKT (200e), MNL-Angeles taksi 40e, hotelli 80e.

 

Samanlainen vitsi tuli tuhkapilven aiheuttamista kuluista, mulla oli TK HEL-HKG-HEL ja PR HKG-MNL-HKG (120e). Tuon 120e sain takaisin vaikka uudet liput SIN-MNL, MNL-HKG maksoivat 250e.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai sitten ei maksa.

Sama kokemus: airBalticin lento Riika - Hampuri myöhästyi lumimyräkän takia Riiasta lähdössä yli 4 tuntia, joten missasin ennakkoon maksetun junayhteyden. Piti siis ostaa uusi lippu, johon ei tietystikään enää saanut ennakkovaraajan etua, joten 25 euron sijaan lippu maksoikin 60 euroa. Korvaus oli tuon 25 euroa, eikä korvattu myöskään esim. taksia, jota tarvittiin kentältä rautatieasemalle, jotta ylipäänsä ehti viimeiseen sen päivän junaan. Olin pyytänyt airBalticin edustajalta Riiassa kirjallisen todistuksen lennon myöhästymisestä. Korvauspäätöksessä luki, että "olemme poikkeuksellisesti korvanneet vahingon, vaikka lentoyhtiön todistuksesta puuttuu myöhästymisen syy".  Mutta: myöhästymiskorvauksissa kuitenkaan harvemmin on euromääräistä omavastuuta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mjoo. Tarkoitin nyt siis ihan vaan sitä, että jos vakuutusyhtiö vaatii jonkin tietyn maksullisen todistuksen osaksi korvaushakemukseen liitettäviä dokumentteja, korvaavat he kyseisen dokumentin hankintakulut, mikäli yleensä korvauspäätös on myönteinen. En yhtään sen laajemmin oheiskulujen korvattavuutta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään