Mika Koso

Uusi näytönohjain: Nvidia vs. ATI

16 viestiä aiheessa

Moi,

Olen tässä ajatellut ostaa lähiaikoina uuden näytönohjaimen. Kokemusta on vain Nvidia:n korteista (tällä hetkellä Asus TI-4200 V8420 S 550 Mhz). Hintaluokka voisi olla välillä n. € 100-200 +/- € 20. Hieman katseltuani olen napannut mahdollisiksi vaihtoehdoiksi Nvidian puolelta esim. Gainward FX 5700 Ultra ja ATI:n puolelta R9600 Pro / XT.

Haluaisin kuulla mielipiteitä ja kokemuksia vain ja ainoastaan Flight Simulatorin kannalta katsottuna. Onko myös järkevää odottaa joulun myyntiä silmällä pitäen vain kenties vasta ensi vuoden alkupuolelle (uudet näytönohjaimet)? Minulla ei siis ole kiire asian kanssa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No itsellä on tuommoinen kone (näkyy signaturessa) ja kyllähän sillä simu pyörii ongelmitta... FISD:n EFHK:ssa framet alimmillaan 16fps PAI koneineen (framet lukittu 20fps:ään.)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kysäse tuota Lipposen Makon Connect3D 9700 Pro:ta, nopeampi se on kuin kumpikaan noista sinun ostoslistalta löytyviä. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Atista ei ole kokemusta, mutta FX 5700 Ultralla pyörii ihan mukavasti, joskin ero kalliimpiin piireihin on toki aivan selvä. Juuri tällä hetkellä en panostaisi näyttökorttiin paljon, jos muun koneen päivitys on ajankohtaista parin vuoden sisällä. AGP-väylä ollaan lopettamassa, joten kortti ei luultavasti käy seuraavaan emolevyyn.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi,

Jaa-a...oma koneeni on AMD Barton 2500+ XP (1.833 Mhz, 333hz FBS), Asus A7V8X-X, 512 MB (333 mhz) eli joudun joka tapauksessa ostamaan uuden emon, jos haluan esim. 64 prossun. Uskoisin, että tällä prosulla, muistin lisäämisellä ja paremman näyttökortin hankkimisella pärjätään seuraavat kaksi vuotta.

Katselin tuolta ATI:n sivuilta R9700 Pro:n, R9600 Pro:n ja R9600 XT:n eroja...jotkut asiat olivat paremmin R9700:ssa ja päinvastoin, mutta joku expertti voisi selvittää miten asian todellinen laita on. Tuo R9700 on jo lakkautettu malli, ja haluaisin mieluummin täysin uuden kortin ilman mitään parin vuoden rasituksia. Onhan tuo Lipposen Maken hintapyyntö varsin mielenkiintoinen, mutta kommentteja kiitos.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Katselin tuolta ATI:n sivuilta R9700 Pro:n, R9600 Pro:n ja R9600 XT:n eroja...jotkut asiat olivat paremmin R9700:ssa ja päinvastoin, mutta joku expertti voisi selvittää miten asian todellinen laita on. Tuo R9700 on jo lakkautettu malli, ja haluaisin mieluummin täysin uuden kortin ilman mitään parin vuoden rasituksia. Onhan tuo Lipposen Maken hintapyyntö varsin mielenkiintoinen, mutta kommentteja kiitos.

9700/9700PRO:ssa on 256bit muisti väylä ja 9600 sarjalaisissa 128bit. Sen takia nopeampi on tuo 9700/9700Pro ;) Eli kannattaa enemmän tutkiskella esim tuosta linkistä http://www.ati.com/products/radeon9600/radeon9600pro/compare.html ja tuosta http://www.ati.com/products/radeon9700/index.html , sanompa vaan että häviät pahasti jos ostat 9600.

EDIT: Jos todella haluat ostaa uudempaa tekniikkaa, suosittelen joko X sarjalaisia Atin kortteja tai 9800 sarjalaista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käyppä vilkaisemassa tällaista vertailua.

http://graphics.tomshardware.com/graphic/20030930/radeon_9800-30.html

Siitä selviää juuri FS:llä testatut eri korttien nopeudet ja vähän muutakin. Päättele itse mikä on sinulle paras hinta / nopeus yhdistelmä. Itse osti Club 3D Radeon 9800 RPO 128:n jonka hinta laatusuhde on mielestäni hyvä. Hinta taitaa pyöriä nykyään hieman yli 200 EUR. Tehoa löytyy oleellisesti enemmän kuin Radeon 9700 sarjasta

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse osti Club 3D Radeon 9800 RPO 128:n jonka hinta laatusuhde on mielestäni hyvä. Hinta taitaa pyöriä nykyään hieman yli 200 EUR. Tehoa löytyy oleellisesti enemmän kuin Radeon 9700 sarjasta

Jyy, kyl pitää paikkaansa :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi,

Jahas! Kiitos linkistä! :) Olen päätynyt hankkimaan uuden kortin.

Jääkös se salaisuudeksi, vai kerrotko minkä meinasit hankkia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi,

Ei viitsi jäädä kitumaan, joten ostetaan Sapphire Radeon 9800 Pro Atlantis tai vastaava yhtä hyvä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos pystyt purista 219€ Radeon 9800pro näytäs olla silla hinnalla tänän. Voin sano omasto kokemuksesta että teho ja kuvan latuu on uskomatoman hyvä :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi,

Tuli mieleen, että jos ostan mainitun Sapphire R9800 Pro:n, niin tarvitsen myös todennäköisesti uuden virtalähteen. En ole avannut konetta, mutta olen melko varma, että nykyinen virtalähteeni on vain 300 W. Ymmärtääkseni, jos koneen prossu on AMD Athlon 2500+ Barton ja muistia 512 MB, niin näin se todellakin on. Riittääkö 350 W vai pitääkö ostaa 400 W? Menee monimutkaiseksi...kohta varmaan pitää ostaa myös uusi prossu ja emolevy! Nykyinen emo on A-socket mallia oleva Asus A7V8X-X.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi,

Tuli mieleen, että jos ostan mainitun Sapphire R9800 Pro:n, niin tarvitsen myös todennäköisesti uuden virtalähteen. En ole avannut konetta, mutta olen melko varma, että nykyinen virtalähteeni on vain 300 W. Ymmärtääkseni, jos koneen prossu on AMD Athlon 2500+ Barton ja muistia 512 MB, niin näin se todellakin on. Riittääkö 350 W vai pitääkö ostaa 400 W? Menee monimutkaiseksi...kohta varmaan pitää ostaa myös uusi prossu ja emolevy! Nykyinen emo on A-socket mallia oleva Asus A7V8X-X.

Riittää hyvin tuo 300W. Meikällä toimi R9800 Pro joskus vuonna kivi ja miekka 250w virtalähteellä vaikka oli kokoonpanossakin niitä virtasyöppöjä muutkin osat, mutta hyvin riitti ja 300W riittää ongelmitta. En tiiä sit miten on eri valmistajien virtalähteidien kanssa, mutta Q-tecit on ollu luotettavia. Itelläni on 450W virtalähde ja varsin hiljainen. Ostin tulevaisuuden kokoonpanoa ajatellen kerralla kunnollisen ja riittävän.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi,

Itselläni on koneessa 350W PSU ja kiinni

mATX-emo, P4 2,8 -prossu, 2xkovalevy, usb-cd-rw, 2x512 muistia, R9800pro eikä mitään ongelmia virran kanssa. Huomaa muuten (jos et jo tiedä), että R9800 tarvitsee virtaa molexista, joten niitä on syytä olla vapaina 1 kpl.

Itselläni siis MSi Radeon 9800 pro Be Quietin passiivijäähyllä, joka kustansi tuossa kesällä 209eur.

Jos piuhoja riittää niin kokeile vielä tuolla nykyisellä powerilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aika lailla palikoita pitää olla koneessa että 300 W powerin saa hyytymään. Olettaen että siitä 300 W powerista lähtee edes lähelle tuo 300 W, näinhän ei aina ole halpapowerien osalta asianlaita.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään