Timo Hyvönen

Suomen uusin lentokone - OH-U635

31 viestiä aiheessa

Uusi Zephyr saapui tänään Skavstan kautta Tsekeistä. Sisällä oli mm. New Car Smell mutta paljon muutakin:

 

 

OH-U635

[ attachment removed / expired ]

 

Sähkölaipat

[ attachment removed / expired ]

 

Ohjaamo on aika tutunlainen

[ attachment removed / expired ]

 

Varjon laukaisukahva on siirtynyt kojetauluun

[ attachment removed / expired ]

 

Konepeitto on kokonaan valkoinen

[ attachment removed / expired ]

 

OHU635

[ attachment removed / expired ]

 

Kabiinin saranointi on hieman muutunut

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone pitää punnita, katsastaa, rekisteröidä tai jotain ennen kuin tavallinen kansa pääsee puikkoihin. Aika hieno tämäkin, hyvin varusteltu ja reilusti alle 300 kg. Uudet valot olivat vähintäänkin vaikuttavat LED-jutut, hirvittävän kirkkaat ja kevyet.

 

Magee peli!

 

t. TImo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä uudessa on hattuhylly jota on helpompi käyttää kuin originaaleja penkin takana olevia. Tosin PIC:n penkin takana on edelleen tilaa, pelastusvarjo vie toisen puolen. Vanhemmissa malleissa molempien penkkien takana on isot tilat, voi ottaa tyynyn mukaan.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone pitää punnita, katsastaa, rekisteröidä tai jotain ennen kuin tavallinen kansa pääsee puikkoihin.

 

Meneeköhän noin maalattu/teipattu rekisteritunnus (iso väli U:n ja 6:n välissä) katsastuksesta läpi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meneeköhän noin maalattu/teipattu rekisteritunnus (iso väli U:n ja 6:n välissä) katsastuksesta läpi?

 

Karmeaa suomalaista napinaa ja nipottamista, se tekstihän on tosi hyvin luettavissa niin miksikä se ei menisi läpi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tijä tunnareista mutta tuo takarunko on lento-ominaisuuksienkin kannalta viehättävä. Purjekonemainen putki ei ota sivutuulta oikeastaan lainkaan. Kävin tänään samanlaisella Torbackassa ja yllättäen melkein suorasta sivutuulesta huolimatta lasku ja nousu olivat helppoja.

 

Uuden koneen sarjanumero oli jotain 311 tms. eli onhan näitä jo pitkin maailmaa jonkin verran.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Karmeaa suomalaista napinaa ja nipottamista, se tekstihän on tosi hyvin luettavissa niin miksikä se ei menisi läpi.

 

On hyvin luettavissa, mutta:

 

3.1.2 Runkoon tai pystysuoriin sivuvakauttimiin tulevat tunnukset:

Kirjainten ja numeroiden (I:tä ja 1:tä lukuunottamatta) ja yhdysviivojen pituuden tulee olla 2/3 kirjainten tai numeroiden korkeudesta. Merkit on tehtävä

ehyin viivoin, joitten leveys on 1/6 sanotusta korkeudesta. Kirjainten ja numeroiden välin tulee olla 1/4 niiden korkeudesta. Sama koskee yhdysviivan ja

kirjainten tai numeroiden väliä.

 

Löytyy ilmailumääräyskokoelmista kohdasta AIR: Ilma-alukset ja ilmailuvälineet ja sieltä määräys AIR M1-2 (pdf).

 

Nyt tuo U:n ja 6:n väli on varmaankin enemmän kuin 1/4 niiden korkeudesta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On hyvin luettavissa, mutta:

 

Löytyy ilmailumääräyskokoelmista kohdasta AIR: Ilma-alukset ja ilmailuvälineet ja sieltä määräys AIR M1-2 (pdf).

 

Nyt tuo U:n ja 6:n väli on varmaankin enemmän kuin 1/4 niiden korkeudesta.

 

Ja muiden väli on vähemmän kyuin 1/4 korkeudesta. Tämä on just sitä nipottamista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tunnus taitaa olla tsekkien määräyksien mukainen. Eikö se olisi tavaroiden vapaan liikkuvuuden este, jos ei menisi Suomessa läpi.

 

24.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja muiden väli on vähemmän kyuin 1/4 korkeudesta. Tämä on just sitä nipottamista.

 

Nipottamista tai ei, mutta määräys on määräys.. Valvova/päättävä viranomainen tehköön omat päätöksensä.

 

 

Edit: Jaa, kuulemma EASA:n määräykset on hieman erilaiset noiden tunnusten suhteen..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Nipottamista tai ei, mutta määräys on määräys.. Valvova/päättävä viranomainen tehköön omat päätöksensä.

 

Silmäilin huvikseni kuvapuolen ketjuja. Silmämääräisesti määräyksen vastaisia tunnuksia on paljon. Monesti kirjaimet on aseteltu liian tiheästi.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohhoo.

Hieno kone ja uudet härvelit on aina tervetulleita harrasteemme pariin.

Kyllähän määräys on aina määräys mutta minun mielestä tunnuksiin on aina sovellettu myös ilmailujärkeä.

Tunnuksen tarkoitus on näkyä selvästi ja sen tuo tekee. Määräyksen matemaattiset säänöt ovat juuri sen varmistamiseksi.

Se, onko se tyhmän näköinen on mielipidekysymys. Minun mielestä tuollainenkin tunnus sopii silmään.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän määräys on aina määräys mutta minun mielestä tunnuksiin on aina sovellettu myös ilmailujärkeä.

 

Onko ylipainoilla lentäminen myös ilmailujärkeä, jos määrätyissä painorajoissa ei voida pysyä? Eli paljonko määräyksistä saa mielestäsi poiketa tunnusten kohdalla ja paljonko vaikka ylipainon kohdalla? Näissä määräyksissä kun on tapana ollut tulkita niitä tiukimman mukaan.

 

En minä kovin hyvällä katsoisi sitä katsastajaakaan, joka selkeän virheen päästää lävitse katsastuksessa. Mutta henkilökohtaisesti olisin Mikon linjoilla eli ainakaan omaan silmäänikään ko. teksti ei istu eli senkin takia jo korjaisin sitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko ylipainoilla lentäminen myös ilmailujärkeä, jos määrätyissä painorajoissa ei voida pysyä? Eli paljonko määräyksistä saa mielestäsi poiketa tunnusten kohdalla ja paljonko vaikka ylipainon kohdalla? Näissä määräyksissä kun on tapana ollut tulkita niitä tiukimman mukaan.

 

En minä kovin hyvällä katsoisi sitä katsastajaakaan, joka selkeän virheen päästää lävitse katsastuksessa. Mutta henkilökohtaisesti olisin Mikon linjoilla eli ainakaan omaan silmäänikään ko. teksti ei istu eli senkin takia jo korjaisin sitä.

 

Ihanko ajattelit tosissaan alkaa väittelemään ylipainoista kun ilmaisin mielipiteeni siihen, miten tunnuksiin on suhtauduttu?

Sorry vaan, en tähän leikkiin lähde tällä kertaa. Pidä tunkkis.

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohi aiheen tämä kyllä napsuu, sortsit siitä Timolle :-[

 

Karmeaa suomalaista napinaa ja nipottamista, se tekstihän on tosi hyvin luettavissa niin miksikä se ei menisi läpi.

 

:thmbup: Voi kun maalaisjärkeen luottamalla pärjäisikin. Mutta kun ei.

 

Tämä ei kelvannut:

[ attachment removed / expired ]

 

Tällainen kyllä kelpaa:

[ attachment removed / expired ]

 

Fonttikoko oli sekä siivissä että rungossa 1cm:n sisällä (isompi ja pienempi) mutta fontin varjostuksia ei saanut olla..

 

No eipä siinä, tunnukset vaihdettiin. Homma ei sinällään ollut suuri kun siivet oli muutenkin irti mutta olisihan senkin ajan vain voinut käyttää johonkin muuhunkin..

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä ei kelvannut:

Fonttikoko oli sekä siivissä että rungossa 1cm:n sisällä (isompi ja pienempi) mutta fontin varjostuksia ei saanut olla..

 

Ihan niin kuin tuota ei olis voinu lukea, sanotaa että parhaankaan katsastajan silmät ei erota tuota varjostusta enää 100m päästä.

Tekispä mieli vähän purkautua, mutta ku tätä foorumia ei ole suojattu alaikäisiltä.  >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohhoo.

Hieno kone ja uudet härvelit on aina tervetulleita harrasteemme pariin.

Kyllähän määräys on aina määräys mutta minun mielestä tunnuksiin on aina sovellettu myös ilmailujärkeä.

Tunnuksen tarkoitus on näkyä selvästi ja sen tuo tekee. Määräyksen matemaattiset säänöt ovat juuri sen varmistamiseksi.

Se, onko se tyhmän näköinen on mielipidekysymys. Minun mielestä tuollainenkin tunnus sopii silmään.

 

Jos on tarkoitus soveltaa, niin silloin nämä neljäsosat pitäisi olla ohjeellisena materiaalina tai amc:na, ei määräystekstinä. Nykyinen määräys on mitä on ja sitä pitäisi suunnilleen noudattaa, onko määräys sitten hyvä, on asia erikseen. Mun oma henkilökohtainen mielipide on, että taas on viranomainen tehnyt yksinkertaisesta asiasta hankalan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään