Timo Hyvönen

Suomen uusin lentokone - OH-U635

31 viestiä aiheessa

Katsastajalla on oikeus hyväksyä tai jättää hyväksymättä tulkinnanvaraiset tunnukset. Nykyisellä ohjeen mukaan on mahdollista poiketa ICAOn antamista suosituksista (vapaampaan suuntaan), mutta tavoitteena on tunnusten helppo luettavuus. Kieltämättä joskus herättää ihmetystä, että maahantulleeseen koneeseen ei ole edes yritetty hommata määräysten mukaisia tunnuksia - vapaaseen tilaan on yritetty ulkonäköseikkojen takia liian pienikokoisia tunnuksia tai tausta/koristekuviointi vaikeuttaa niiden lukemista. Kun sitten tarkemmanpuoleinen katsastaja hylkää ne, ollaan myrtyneitä kun homma on meni pieleen.

 

Ohje  UL- ja harrasterakenteisten koneiden kansallistunnuksia varten. http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/Ilma-alukset/SILtunnnusohje2005.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itseasiassa AIR-määräys on tässä muodossaan täysin mahdoton toteuttaa. Minkäänlaista toleranssia ei ole mainittu vaan on annettu TARKKA arvo välimatkoille (1/4). Nykyisen mittaus- ja valmistustarkkuuden tuo ei voi toteutua.

 

Hassunkurisista asioista saadaan aikaan myrsky sormustimessa (ja vielä ylipainot mukaan). Voin tosin lohduttaa, että kuulin asiantuntijoilta kentällä, että ongelma on poistumassa. Nuo tehtaan siirtolennolle laittamat kirjaimet ovat vääränväriset ja uudet on jo aikanaan tilattu.

 

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katsastajalla on oikeus hyväksyä tai jättää hyväksymättä tulkinnanvaraiset tunnukset. Nykyisellä ohjeen mukaan on mahdollista poiketa ICAOn antamista suosituksista (vapaampaan suuntaan), mutta tavoitteena on tunnusten helppo luettavuus. Kieltämättä joskus herättää ihmetystä, että maahantulleeseen koneeseen ei ole edes yritetty hommata määräysten mukaisia tunnuksia - vapaaseen tilaan on yritetty ulkonäköseikkojen takia liian pienikokoisia tunnuksia tai tausta/koristekuviointi vaikeuttaa niiden lukemista. Kun sitten tarkemmanpuoleinen katsastaja hylkää ne, ollaan myrtyneitä kun homma on meni pieleen.

 

Ohje  UL- ja harrasterakenteisten koneiden kansallistunnuksia varten. http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/Ilma-alukset/SILtunnnusohje2005.pdf

 

Vois suomelle tehdä aloitteen että jonkinmoinen tatuointi olis myös saatava pakolliseksi että kukaan ei vahingossa väärennä tunnuksia koneeseensa. Samoin aloitteena voisi olla että tunnukset pitää olla myös siiven yläpuolella että mahdollinen valvontakone voisi tunnistaa koneen yläpuolelta. Lisäksi tunnusten alkuperäinen hyväksytty värisävy pitäisi rekisteröidä ilma-alustunnus-rekisteriin tarkistuksia varten. Ja jos ei onnistu niin ainakin liite II vehkeisiin tämä olisi ihan pakko saada. Niin ja lisäksi tunnusten tarkistus AIR Mxxxx mukaisesti 50 lentotunnin tai 4 kk välein, kumpi ensin täyttyykään. Tarkistajan vaatimuksena voisi olla tunnustarkastajan pätevyys, joka täytyisi tenttiä uudelleen 1-5 vuoden välein riippuen suoritetun kokeen pistemäärästä, täyttä pistemäärää ei kuitenkaan kukaan saa saada, koska täydellistä ihmistä ei voi olla. Tämä uusi järjestelmä voitaisiin tehdä suhteellisen edulliseksi lisäpalveluksi viranomaisen puolesta, koska ilma-alustunnus-rekisterin ylläpitomaksu voitaisiin antaan ensimmäiselle vuodelle puoleen hintaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on siniset numerot. Happy?

 

Muuten juu, mutta tuo O ja vähän muutki kirjaimet kaareutuu mutkalle rungon mukana, tuohon kai pitäs ruuvata joku levy kylkeen kiinni että ei olis vääristymää kun katsotaan takaviistosta, pakko korjata kun ei kertakaikkiaan näytä oppikirjan mukaiselta.

 

 

edit: ja onkos tuo väliviiva hieman lähempänä U:ta kuin H:ta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muuten juu, mutta tuo O ja vähän muutki kirjaimet kaareutuu mutkalle rungon mukana, tuohon kai pitäs ruuvata joku levy kylkeen kiinni että ei olis vääristymää kun katsotaan takaviistosta, pakko korjata kun ei kertakaikkiaan näytä oppikirjan mukaiselta.

 

Oppikirja sallii kaareutumista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään