Jukka Nisula

Fokker D.VII lensi Ruotsissa

17 viestiä aiheessa

Toivottavasti saadaan kone Suomen taivaalle uudestaan "pienen" tauon jälkeen. ;) Ilmavoimillahan oli näitä 3 kappaletta:

 

Suomen ilmavoimien Fokker D.VII-lentokoneet

Valmistenumero 1. rekisteri   2. rekisteri           Poisto

8515/18                 1C.351         1C.356           Sakkasi lentoonlähdön jälkeen 11.1.1920

8532/18                 1C.350         1C.355           Pakkolasku jäi vajaaksi 6.2.1920

8545/18                 1C.352         1C.357, 1D.357  Syöksyi maahan sumussa Porvoon lähellä 30.1.1924

 

http://fi.wikipedia.org/wiki/Fokker_D.VII

 

http://farm3.static.flickr.com/2613/3885523635_cb161150c2.jpg

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tämän herran aikaisemmissakin työnäytteissä ole alkuperäiset moottorit, työmenetelmät ja materiaalit eli koneet ovat kuin sarjojensa viimeisimpiä yksilöitä. Hänhän on rakentanut ainakin kolme konetta tämän lisäksi, joiden sarjavalmistus on ollut seis jo 90 vuotta  ;D

 

http://www.aerodrome.se/

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno homma! Mikael on kyllä ainutlaatuinen pilotti!  :thmbup:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Mies on ylittänyt Englannin kanaalin vuosina 1999 ja 2009 Thulin A-koneellaan.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Vaimolla on sama harrastus. Gunilla loikkaamaassa Tummelisan ohjaamoon.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Mikael, Gunilla ja Tummelisa Flying Legends 2007 -tapahtumassa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Gunilla puikoissa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Mikaelin Fokker Dr. I lensi loistavan shown Sävessä vuonna 2009.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Fokker on maalattu luutnantti Johann Janzenin (Jasta 6) väreihin.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Fokkerin jälkeen ilmassa käytiin myös Thulin A:lla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ranskasta löytyy myös 185-heppasella BMW IIIa-moottorilla varustettu Fokker D VII(F).

 

[ attachment removed / expired ]

 

Memorial Flightin "Dee Seiska" näyttää lentävän vihdoin ja viimein yleisön silmien edessä 28 päivän kuluttua La Ferte-Alaisissa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

BMW:llä varustettu (185 hp) Fokker jätti Mercedeksen myllyllä (Mercedes IIIaü) varustetun Fokkerin kuin nallin kalliolle. BMW:llä noustiin 5000 metriin 17-20 minsassa ja Mercedes (185-195 hp) kiskoi Fokkerin ylös samoihin korkeuksiin noin 38 minsassa. "Lämä tiskissä" mentiin 2000 metristä ylöspäin. BMW-Fokkerin nousukyky oli loistava. Hermann Göring ja Lothar von Richthofen vaativat useissa raporteissaan BMW:n mootoreita myös loppuihin Fokkereihinsa, koska puolet rykmentistä ("Mersut") eivät pysyneet perässä, kun piti lähteä rähinöimään... "Military power"-asetusta ei saanut käyttää alle 2000 metrissä (suositus), vaikka eräskin kuski tappeli kahden SPAD:n kanssa yli puoli tuntia "lämä tiskissä" matalalla. BMW kehräsi kuin kissa tappelun jälkeenkin. (Osprey Aircraft of the Aces 53 - Fokker D VII Aces of World War 1 Part 1 s.23-25).

 

Toivottavasti ei tuo Fokkeriaan Volvolla...  ::)

 

[ attachment removed / expired ]

 

BMW IIIa versus Mercedes D.III/D.IIIa/D.IIIaü

 

"Many sources erroneously state that the D.VII was equipped with the 160 hp Mercedes D.III engine. The Germans themselves used the generic D.III designation to describe later versions of that engine. In fact, the earliest production D.VIIs were equipped with 170-180 hp Mercedes D.IIIa. Production quickly switched to the intended standard engine, the higher-compression 134 kW (180 hp) Mercedes D.IIIaü. It appears that some early production D.VIIs delivered with the Mercedes D.IIIa were later re-engined with the D.IIIaü.

 

By the summer of 1918, a number of D.VIIs received the "overcompressed" 138 kW (185 hp) BMW IIIa, the first product of the BMW firm. The BMW IIIa followed the SOHC, straight-six configuration of the Mercedes D.III, but incorporated several improvements. Increased displacement, higher compression, and an alititude-adjusting carburetor produced a marked increase in speed and climb rate at high altitude. Because the BMW IIIa was overcompressed, using full throttle at altitudes below 2,000 m (6,700 ft) risked premature detonation in the cylinders and damage to the engine. At low altitudes, full throttle could produce up to 179 kW (240 hp) for a short time. Fokker-built aircraft with the new BMW engine were designated D.VII(F), the suffix "F" standing for Max Friz, the engine's designer. Some Albatros-built aircraft may also have received a separate designation.

 

BMW-engined aircraft entered service with Jasta 11 in late June 1918. Pilots clamored for the D.VII(F), of which about 750 were built. However, production of the BMW IIIa was very limited and the D.VII continued to be produced with the 134 kW (180 hp) Mercedes D.IIIaü until the end of the war."

 

Lähde: http://en.wikipedia.org/wiki/Fokker_D.VII

 

Mikaelin Fokker D VII on näköjään Vzfw Wilhelm Störin (Jasta 68) 9/1918 väreissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Toivottavasti ei tuo Fokkeriaan Volvolla...  ::)

 

Niin, en tiedä, mikä peltihepo hänellä lienee, mutta kyllä se kone Jämille autolla tullee  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, en tiedä, mikä peltihepo hänellä lienee, mutta kyllä se kone Jämille autolla tullee  ;)

 

Joo, autolla tulee, ei lentäen.. katsotaan miten Mikael Jämillä viihtyy, ja jatkoa sen mukaan..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hurja huhumylly pyörii englantilaisilla sivuilla, jotta Fokker D.VII ja Mikael tulisivat viikon kuluttua Flying Legendsiin!  :thmbup:

 

Varmaa on, että Fokker lentää, mutta kumpi? Selviää ennen Duxia jossain muussa näytöksessä Keski-Euroopassa jonne Mikael on nyt matkalla.. ;) Fokkerin kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään