Tapio Hiekkalinna

lentokoneen jäännökset löydetty järvestä 68 vuoden jälkeen.

16 viestiä aiheessa

Täällä ilmestyvässä sanomalehdessä GP oli 20110513 uutinen järvestä löydetystä lentokoneesta. Löytöpaikka on järvi Lasjö nimeltään Västerfärnabon pohjoispuolella Västmanlandissa. Kone olisi todistajien mukaan ollut saksalainen koska siinä oli risti

siivissä. Koneen kerrotaan olleen saksalainen ,mutta mitä saksalainen kone teki neutraalin ruotsin ilmatilassa lähellä Tukholmaa?

Nyt jääkin mietittäväksi olisiko kone sittenkin ollut siirtolennolla  Vesteroosista Suomeen. Löytäjä on varma että kyseessä on lentokone, ekolodissa on eroitettavissa siiven osa ja metalliromua vierellä. Historiaa tuntevat ja tietävät voisivat arkistoista ottaa selvää jos kesällä 1943 katosi jollakin siirtolennolla kone ja jos on mahdollista tapahtuiko tämä  lähellä Salaa.

Löytö on ilmoitettu poliisille ja Valtoin haverikomissiolle, samoinkuin saksan lähetystölle. Miksi? Onkohan suomen viranomaisille

asiasta ilmoitettu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Linkki lehden sivulle http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.625026-flygvrak-hittat-i-sjo-efter-68-ar

 

ja itse teksti:

 

"Ett tyskt militärplan från andra världskriget kan ha hittats i Lasjön utanför Sala. Om fyndet visar sig vara ett flygplan kan det ha legat i sjön sedan 1943 då några personer såg planet störta i sjön.

-Några släktingar till mig såg planet krascha i Lasjön sommaren 1943. Många har sökt planet sedan dess utan framgång, säger Håkan Björklund från Oskarshamn till TT.

När han den 29 april ekolodade Lasjön hittade han resterna av ett stort föremål som kan vara det saknade flygplanet.

Sommaren 1943 såg flera personer ett flygplan störta i Lasjön norr om Västerfärnebo. Bland dem var en åttaårig flicka som berättade att planet hade ett kors på vingarna. Den lokala befolkningen och militären sökte planet i sjön utan att ha hittat det. Under åren som gått har många privatpersoner försökt lokalisera planet utan framgång. För ett år sedan åkte Håkan Björklund till Lasjön för att hjälpa en vän att försöka hitta planet.

-Jag gav mig tusan på att vi skulle hitta planet men det gjorde vi inte den gången. I slutet på april gjorde jag ett nytt försök och svepte av sjön på fyra timmar med en ny utrustning jag skaffat, säger Håkan Björklund. -Bilderna jag tagit antydde att det låg ett flygplan på botten. Jag genomsökte området på nytt och såg del av en vinge och en skrothög bredvid, ungefär 10 x 10 meter stort.

Han utesluter att fyndet kan vara något annat än det kraschade flygplanet.

Enligt Håkan Björklund ska dykare undersöka vrakplatsen om en dryg vecka men polisen visade först på torsdagen sig intresserad av fyndet.

Tyska ambassaden och Statens haverikommission har informerats."

 

Jussi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen kerrotaan olleen saksalainen ,mutta mitä saksalainen kone teki neutraalin ruotsin ilmatilassa lähellä Tukholmaa?

Nyt jääkin mietittäväksi olisiko kone sittenkin ollut siirtolennolla  Vesteroosista Suomeen.

 

Kyllä todennäköisemmin on ollut saksalainen kuin suomalainen. Baltia, Puola, Tanska jne. olivat saksalaisten toiminta-aluetta, kyseessä on varmaan eksynyt tai pulaan joutunut pommikone tms. Tai mahdollisesti Suomeen siirtolennolla ollut saksalainen kone. Ja käviväthän saksalaisetkin todennäköisesti hakemassa kuulalaakerinsa lentokoneella Ruotsista... Noin myöhään kuin vuonna 1943 ei taidettu enää siirtää koneita Ruotsista Suomeen?

Juha

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saksalaisilla oli sovittu lentokäytävä Oslosta Tukholman kautta Suomeen. Ruotsalaiset hermostuivat kerran kun saksalainen sotilaskone poikkesi reitiltä ja lensi Boforsin tehtaiden yli. Tapauksen vuoksi reitiltä poikkeaminen kiellettiin ehdottomasti ja tieto siitä saatettiin Suomenkin sotilaskentille.

Pena

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sovitun reitin ulkopuolella koneita ammuttiin. Tyforsin salaisen ruutitehtaan (Salan lähellä. Edit Ludvikasta noin 70 kilometriä länteen) ilmatorjunta ampui saksalaisen koneen alas, aikalaismuistelun mukaan, Sonja Hellsing muistelee näin ohjelmassa "Hemliga svenska rum". Saksalaisia alasammuttuja, tai pakotettuja koneita vuosittain: 1940 yhdeksän, 1941 yksi, 1942 ei yhtään, 1943 yksi, 1944 kolme ja 1945 ei yhtään. Nämä siis varmoina tapauksina. Pakkolaskuja ja onnettomuuksia lentokoneilla oli huomattavasti enemmän. Esimerkiksi vuonna 1944, 119 amerikkalaista, 20 englantilaista ja 19 saksalaista konetta teki (pakko) laskun Ruotsiin. Lentokäytävä lopetettiin kesällä 1943 ja tämän jälkeen saksalaiset sotilaskoneet eivät saaneet lentää Ruotsin ilmatilassa.

 

Ohessa vielä Lentorykmentti 4:n sotapäiväkirjan sivu lentokaytävästä.

[ attachment removed ]

 

Pena

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän off-topic, mutta millähän tuo on vastaanotettu? Tuli ensin mieleen Hell, mutta silloinhan jälki

olisi kai jotain tälläistä:

 

Feldhell.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän tuo ole ihan tavallisella nauhalle printtaavalla kaukokirjoittimella vastaanotettu, noita vermeitä löytyy esim. Mikkelistä Lokki-viestimuseosta:

pic12.jpg

pic24.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsissa SFF:n foorumilla käydään myös aiheesta keskustelua, tottakai. Siellä kerrotaan silminnäkijöiden havaintojen perusteella koneen olleen saksalainen "pieni tumma kone", luultavasti Fieseler Storch. Varma selvyys konetyypistä saadaan myöhemmin, jos osia nostetaan.

 

http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=3347

 

Fieseler Storch Suomen Ilmailumuseossa:

 

http://www.ilmailumuseo.fi/index.php?page=Fieseler-FI-156K-1-Storch

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saksalaisilla lentoreittejä oli kolme: Fornebu (Oslo)- Bromma (Tukholma)- Pori. Saksa-Bromma (Tukholma)-Pori ja Hamar-Skellefteå-Rovaniemi. lentoja oli yli kolmetuhatta. Koneiden olisi pitänyt olla aseistamattomia kuriirikoneita-ei ihan onnistunut. Sopimus lennoista valtioiden välillä tehtiin 9.7.1941.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja jos et tiedä, mitä Tatu tarkoitti:

 

Paavo Nurmi-patsas Wasa -laivassa

Similille (sitsimiesliitto) kuuluu kuolematon kunnia siitä, että pari vuosisataa merenpohjassa Tukholman edustalla maanneen Wasa -laivan nostoon tuli hieman yllättävää lisäväriä. On jutun aluksi kerrottava, että Otaniemen Urheiluhallin rahoittamiseksi myytiin aikoinaan pronssisia Paavo Nurmi pienoispatsaita. TKY hoiti tätäkin hyväntekeväisyyskauppaa ja patsaita oli varastossamme satamäärin. Yhden tällaisen ottivat Similistit matkalaukkuunsa ja matkustivat muina miehinä pienenä ryhmänä Tukholmaan. Jostakin haalivat he palvelukseensa sammakkosukeltajan, joka nostoa edeltäneenä yönä näppärästi sukelsi Paavo-patsaan muiden rojujen joukkoon hylyn kannelle. Kun kunnianarvoisa Wasa sitten arvokkaasti nousi pintaan kansan heja -huutojen saattelemana, niin olipa pienoinen yllätys kun Paavokin nosti päänsä vedenpinnan yläpuolelle.

 

http://www.polyteekkari.fi/ossinlassyt/index2.pl?lassy=62

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paavo Nurmesta hylkyyn jota ei löytynyt sukelluksista huolimatta,ei mitään muuta kuin mutaa,aihe ja järven pohja. ???

 

Lähde tuntematon,palaan asiaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneiden pakkolaskut ja alasampumiset Ruotsiin on kerrottu monessakin kirjassa. Voi silti olla tuntemattomia tapauksia, mitä ei ole jostain syystä kirjattu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään