Timo Hyvönen

Istuuko päällikkö aina vasemmalla?

69 viestiä aiheessa

En nyt löydä sitä ilmailumääräystä/lakia/sääntöä jossa tuo sanottaisiin. Ainoa maininta näin puolen tunnin googlauksella oli tarkastuslentopöytäkirjasta:

 

"Hakijan on ohjattava lentokonetta sellaiselta paikalta, jolta ilma-aluksen päällikön tehtävät voi hoitaa."

 

Eli onko jossain määritelty, missä kukin istuu?

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nyt löydä sitä ilmailumääräystä/lakia/sääntöä jossa tuo sanottaisiin. Ainoa maininta näin puolen tunnin googlauksella oli tarkastuslentopöytäkirjasta:

 

"Hakijan on ohjattava lentokonetta sellaiselta paikalta, jolta ilma-aluksen päällikön tehtävät voi hoitaa."

 

Eli onko jossain määritelty, missä kukin istuu?

 

No höh, olethan itsekin varmasti käynyt lentokoulutuksen, jossa istuit vasemmalla, mutta koneen päällikkö vieressäsi oikealla.

 

Lisäksi koneiden lentokäsikirja puhuu usein pilotin istuimesta "The instrument panel is arranged primarily for use by the pilot in the left seat". Hallintalaitteet/mittarit/sulakkeet/kytkimet ovat usein parhaiten käsillä istuttaessa tietyllä paikalla.

 

t. Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko nyt kyse ultrahimmeleistä, pienistä lentokoneista, suurista lentokoneista, koptereista vai mistä? Lyhyt vastaus olisi, että ei istu, vaikka jätettäis koululennotkin huomioimatta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jossain lausuiltiin että "istuu ohjaajan paikalla" ja "istuu perämiehen paikalla".

 

Tietenkin kyse oli näistä kangaspuista tehdyistä paukkulankaultrista. Mietin vain, voisinko istua oikealla kun pitäisi tyypittää kavereita joilla ei ole matkustajankuljetusoikeutta (enkä ole itse lennonopettaja). Vaikka varsinaisia lentoja ei vaaditakaan perehdytyskoulutuksessa, olisi varmaan hyvä näyttää miten kone toimii käytännössäkin.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jossain lausuiltiin että "istuu ohjaajan paikalla" ja "istuu perämiehen paikalla".

 

Tietenkin kyse oli näistä kangaspuista tehdyistä paukkulankaultrista. Mietin vain, voisinko istua oikealla kun pitäisi tyypittää kavereita joilla ei ole matkustajankuljetusoikeutta (enkä ole itse lennonopettaja). Vaikka varsinaisia lentoja ei vaaditakaan perehdytyskoulutuksessa, olisi varmaan hyvä näyttää miten kone toimii käytännössäkin.

 

t. Timo

 

Heetkinen, mutta voitko yleensä tyypittää ilman läskilupaa olevaa kamua olematta FI? ???

 

(PS. Olen usein nähnyt vispilässä kuskin oikealla sitsillä ja vanhoissa tuplatasoissa takana ;) )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heetkinen, mutta voitko yleensä tyypittää ilman läskilupaa olevaa kamua olematta FI? ???

 

(PS. Olen usein nähnyt vispilässä kuskin oikealla sitsillä ja vanhoissa tuplatasoissa takana ;) )

 

Tota ns. tyypitystä kun on kahdenlaista PEL-M2-70 mukaan:

8 EROAVUUS- JA PEREHDYTTÄMISKOULUTUS

8.1 Eroavuuskoulutuksen UL- lentokoneelle, jossa on lennolla säädettävä potkuri,

sisään vedettävät laskutelineet, kannuspyörälaskuteline, pyöräkellukkeet, sukset tai

joka on varustettu muilla poikkeavilla laitteilla tai ominaisuuksilla, tulee sisältää riittävästi

harjoituksia, jotka sisältävät järjestelmien kaikki toimintamenetelmät normaaleissa

ja hätätilanteissa.

8.2 Eroavuuskoulutuksen voi antaa UL- lennonopettaja tai tyyppiin hyvin perehtynyt

henkilö. Eroavuuskoulutuksen antaneen henkilön on tehtävä nimikirjoituksellaan

varmennettu merkintä koulutuksesta koulutetun ohjaan lentopäiväkirjaan

8.3 Jokaiselle uudelle UL- lentokonetyypille on ohjaajan saatava perehdyttämiskoulutus.

Koulutuksessa on perehdyttävä lento-ohjekirjaan.

Edellä olevat vaatimukset eroavuuskoulutuksesta eivät koske vastaavan koulutuksen

saanutta moottorilentäjän lupakirjan ja moottoripurjelentäjän lupakirjan haltijaa.

 

Aivan kuten perehdyttämiskoulutuksessa lentokoneilla, voi ultrilla olla perehdyttäjä myös mukana lennolla, vaikka ei olekaan FI. Siitä saako perehdyttäjä olla oikealla puolella en osaa sanoa mitään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisätään tähän varmuuden vuoksi vielä (jos kysymys olisi kerhon koneesta) että lentokerhoilla voi olla sisäisiä sääntöja ("kerhon nimetyt henkilöt antavat perehdyttämis- ja eroavuuskoulutusta").

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietenkin kyse oli näistä kangaspuista tehdyistä paukkulankaultrista. Mietin vain, voisinko istua oikealla kun pitäisi tyypittää kavereita joilla ei ole matkustajankuljetusoikeutta (enkä ole itse lennonopettaja). Vaikka varsinaisia lentoja ei vaaditakaan perehdytyskoulutuksessa, olisi varmaan hyvä näyttää miten kone toimii käytännössäkin.

 

t. Timo

 

Jaa tästä oli kyse. Voisi olla kyllä herkullinen aihe laajemmallekin keskustelulle, nimittäin näiden "kerhotyyppien" antaminen muuten kuin opettajien toimesta, vaikka toki PEL M2-70 näiden koneiden tapauksessa toiminnan siunaakin. Omassa kerhossa ehdoteltiin pari vuotta takaperin toimintamallia, jossa tietyt "kokeneet ilmailijat" olisivat voineet lentää mainitun kaltaisia lentoja. Silloin todettiin, ettei ehdotus oikein ole hyvän ilmailutavan mukainen, vaikka varsinaista estettä peltikoneillekaan ei määräyksistä aiheutuisi. Lisäksi muisteltiin, että kerholla onkin jo lento-onnettomuudessa kuollut jäsen vastaavan toiminnan seurauksena. Ja saattaapa olla niinkin, että lennonopettajakurssiin saattaa sittenkin sisältyä jotain sellaista opetusta ja ohjeistusta, jota ei lentäjänä ja merkittävänä ilmailuguruna hankittu lentokokemus korvaa?

 

Tämä malli on tosin selkeämpi. Vielä hurjemmaksi tilanne menee, jos päällikkönä toimii se, joka ei osaa edes lentää sillä koneella ja vieressä istuu joku, jonka tekisi mieli puuttua asioihin, mutta jolla ei lähtökohtaisesti ole lupaa puuttua ilma-aluksen ohjaimiin. Toisaalta taas henkilöt, joilla matkustajankuljetusoikeuttakaan ei ole, ovat ilmailijoina ainakin ko. lajissa jokseenkin kokemattomia, joten siitä opettajasta voisi olla hyötyä...

 

 

Tähän caseen liittyen: koneen käsikirja voi määrittää jotain päällikön paikasta koneessa, onko tässä tapauksessa käsikirjassa jotain vaatimusta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan kuten perehdyttämiskoulutuksessa lentokoneilla, voi ultrilla olla perehdyttäjä myös mukana lennolla, vaikka ei olekaan FI. Siitä saako perehdyttäjä olla oikealla puolella en osaa sanoa mitään.

 

Olisikohan niin, että perehdyttäjä voi istua oikealla puolella, mutta hän ei silloin voi toimia päällikkönä ilman FI kelpuutusta. Perehdytettävällähän on oikeus ilma-alusluokan ohjaamiseen, jos häneltä kerran UPL löytyy ja hän voi silloin toimia myös päällikkönä.

 

Mikäli konetyyppi vaatisi jonkun lisäkelpuutuksen hankkimista (EFIS, VP, RG, SLPC), eikä perehdytettävällä siis olisi tarpeellisia kelpuutuksia lentää konetta, tyypit pitäisi lentää FI:n kanssa.

 

Periaatteessahan, jos kelpuutukset on kunnossa, mikään ei estä henkilöä ostamasta omaa konetta ja hyppäämästä täysin uuden konetyypin ohjaimiin yksin pelkän manuaalin lukemisen jälkeen. Kerhoilla voi olla kerhon omia sääntöjä perehdyttämisen suorittamisesta ja moisten sääntöjen laatiminen on toki koneen omistajan oikeus.

 

t. Juha

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli konetyyppi vaatisi jonkun lisäkelpuutuksen hankkimista (EFIS, VP, RG, SLPC), eikä perehdytettävällä siis olisi tarpeellisia kelpuutuksia lentää konetta, tyypit pitäisi lentää FI:n kanssa.

 

No siis tuo kohta 8.2 sanoo kyllä suoraa, että nimenomaan eroavuuskoulutuksen voi antaa "hyvin perehtynyt henkilö" (muu kuin fi). Koska "koulutettavalla" ei oikeudet riitä siihen koneeseen, niin päällikkönäkin on pakko olla se "hyvin perehtynyt henkilö". Enää herää siis kysymys, saako se "hyvin perehtynyt henkilö" istua kummalla tahansa jakkaralla. Todennäköisesti saa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No siis tuo kohta 8.2 sanoo kyllä suoraa, että nimenomaan eroavuuskoulutuksen voi antaa "hyvin perehtynyt henkilö" (muu kuin fi).

 

No, niinpäs sanookin. I'll get me coat.

 

t. Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei hyvä pointti, koneen käsikirjahan voisikin sanoa asiasta jotain! Sorry, aloittelen vasta...

 

Armin don't worry, kyseessä on ihan toinen kerho (jossa on tällä hetkellä yksi lupakirjalentäjä..:)

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vaiheessa tekee vähän mieli suosittaa opekurssin käymistä. Se paitsi kehittää lentämistä aika lailla, antaa myös kohtuullisen tiedollisen lisän ilmailijaparan varastoon. Vähän riskaapelilta kuulostaa kyllä ilman puuhailla noinkin haasteellisia tehtäviä ajatellen. Muutenhan paikalle voisi varmaan vaikka lennättää opettajan. Kerho-opet kun eivät ihan välttämättä edes ole suurten rahojen perässä juoksemassa.

 

"Kerhotyypeillä" sinällään ymmärrän lähinnä uudelta kerhon jäseneltä vaadittavaa kerhon omien sääntöjen mukaista lentoa, jolla tsekataan ko. pilotin olevan riittävä tiedoiltaan ja taidoiltaan lentämään kerhon koneita ja että hän on jo aiemmin jossain muualla lentänyt saman tyyppistä ilma-alusta. Tällainen homma onnistuu riittävän kokeneilta hahmoilta ilman lennonopettajan kelpuutustakin, joskin lämpimästi suosittelen sellaisen haltijan käyttämistä tehtäviin, jotka vähänkin liippaavat lentokoulutuksen suuntaan. Siitä tulee oikeasti parempi mieli kaikille muille paitsi sille raukalle, joka jää paitsi ilmaista tiimaa  ;)

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siitä tulee oikeasti parempi mieli kaikille muille paitsi sille raukalle, joka jää paitsi ilmaista tiimaa  ;)

 

-A-

 

Samaa mieltä Antin kanssa. Todennäköisesti lennon maksaja on se, joka jää ilman tiimaa. Vain opettajan mukana ollessa molemmat voi saada tiimat hyödykseen.

Lisäksi päällikkönä joutuu olemaan perehdyttäjä eli se kuljetusoikeuden haltija. Perehdyttäjä tuskin maksaa perehdytettvävän lennon.

 

marko

 

edit: kirjoitusvirhe

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jesh,

 

"saako PIC istua oikealla" -> suosittelen opekurssia. Tnx.

 

Tietenkin se on oikein tapa edetä yleisesti mutta mitään estettä tuolle oikealla istumiselle ei käsikirjastakaan löydy. En nyt ajatellut ryhtyä työkseni tyypittelemään vaan halusin varmistaa etten sorru laittomuuksiin. Koulutuksen saa hoitaa se lennonopettaja, jonka ajattelin tyypittää ekana.

 

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä kuuluu samaan keskustelu sarjaan saako purjekoneessa päällikkö istua takana (ei koulutus tilanne, siis normi kyytikeikka) . Asiasta oli hyvin voimakas käsitys joillain ihmisillä, mutta toistaiseksi ainut mitä olen asiasta kirjoitettuna löytänyt on että JOIDENKIN koneiden lentokäsikirjassa näin oli määrätty.

Mutta kertokaapa onko mulla joku määräys jäänyt huomioimatta!

 

-J

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todennäköisesti lennon maksaja on se, joka jää ilman tiimaa. Vain opettajan mukana ollessa molemmat voi saada tiimat hyödykseen.

 

Mielenkiintoista että lennon hyötyjä mitataan yleisesti tiimamäärillä. Tuolla tiimamäärällä kun ei tee yhtään mitään, sitä ei voi edes syödä. Olen ymmärtänyt että jos lennetään hupia niin silloin asiassa kerätään nautintoja eikä mitään tiimoja. Ne tiimathan ovat vaan eräänlainen käyttötuntimittari, joka on pakko pitää ajantasalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nyt siis palataan ihan peruskysymykseen ja unohdetaan kaikki tyypitys-, perehdytys- ja muut vastaavat opettamista sivuavat kommervenkit niin:

 

Onko määräysten mukaan sallittua päällikön istua ja ohjata konetta oikealta jakkaralta

- vaikka koneen mittaristo ja muu varustelu olisikin (peruspikkukonemaiseen tapaan) ladottu enemmänkin vasemmalla istuvaa silmälläpitäen

- JOS koneen käsikirjassa ei aiheesta ole mainintaa

- JA JOS kaikki tarpeelliset hallinta- ja lennonvalvontalaitteet kuitenkin ovat saavutettavissa myös oikealta penkiltä?

 

/Samuli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista että lennon hyötyjä mitataan yleisesti tiimamäärillä. Tuolla tiimamäärällä kun ei tee yhtään mitään, sitä ei voi edes syödä. Olen ymmärtänyt että jos lennetään hupia niin silloin asiassa kerätään nautintoja eikä mitään tiimoja. Ne tiimathan ovat vaan eräänlainen käyttötuntimittari, joka on pakko pitää ajantasalla.

 

Olkoon kyseessä minuutti-tiimat tai lentojen määrä, kyllähän se lupakirjan uudelleen kirjoittaminen voi olla siitä kiinni.

Tai sitten täytyy tarkastuslento lentää ennen kuin saa taas voimassa olevan lupakirjan käteen.

 

Samulin kysymykseen.... oikealta lentämistä kannattaa harjoitella ennen kuin ottaa vastuun lennosta. Joissakin ultrissa (mm. Ikarus) on sauva keskellä ja vasemmalla kädellä lentäminen voi olla huomattavasti vaikeampaa kuin oikealla. Päällikkö on kuitenkin vastuussa lennon turvallisesta suorittamisesta ja jos vasemmalla istuvalla ei ole matkustajankuljetusoikeutta....

 

marko

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nyt siis palataan ihan peruskysymykseen ja unohdetaan kaikki tyypitys-, perehdytys- ja muut vastaavat opettamista sivuavat kommervenkit niin:

 

Onko määräysten mukaan sallittua päällikön istua ja ohjata konetta oikealta jakkaralta

- vaikka koneen mittaristo ja muu varustelu olisikin (peruspikkukonemaiseen tapaan) ladottu enemmänkin vasemmalla istuvaa silmälläpitäen

- JOS koneen käsikirjassa ei aiheesta ole mainintaa

- JA JOS kaikki tarpeelliset hallinta- ja lennonvalvontalaitteet kuitenkin ovat saavutettavissa myös oikealta penkiltä?

 

/Samuli

 

En muista nähneeni tästä määräystä, mutta jos kaputti sattuu ja ilmenee että päällikkö on istunut "väärällä" paikalla, kiinnostaa tämä ainakin vakuutusyhtiöitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En muista nähneeni tästä määräystä, mutta jos kaputti sattuu ja ilmenee että päällikkö on istunut "väärällä" paikalla, kiinnostaa tämä ainakin vakuutusyhtiöitä.

Voisitko vähän tarkentaa, mikä siinä kiinnostaisi?

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei istu. Kouluttaessani uusia kippareita Jumboon, istun oikealla. Joskus istuskelen jopa yläkannen vessassa  ;D tai maikailen punkassa jos kyseessä on ns vahvistettu miehistö ja sekä minä että koulutettavani olemme lepovuorossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esitänpä tässä käsitykseni minäkin.

 

Olen tullut siihen johtopäätökseen että ilmailumääräykset eivät ota kantaa asiaan.

Mutta esimerkiksi G109a:n käsikirja edellyttää YKSIN lennettäessä käyttettäväksi vasenta jakkaraa.

Tulkitsen sen niin että jos minulla on vaikka vain lupakirjatonkin matkustaja, niin oikealta lentäminen on luvallista (vaikka siis ei olisi opettaja tahi tarkastuslentäjä).

Kysymys kuitenkin kuuluu että miksi ihmeessä pitäisi (poislukien tyypit,perehdytys, yms.) lentää väärältä (siis oikealta tahi taka-) jakkaralta.

Se nimittäin ei ole niin helppoa kuin luulisi. Olen kokeillut.

 

Tai ehkä juuri siksi sitä tulisi varoiksi treenata :P

 

Kaksipaikkaisen purren takajakkaralta yksinlentämisen tekee painopisteasema usein mahdottomaksi.

Mutta esim Renegade on rakennettu takapenkiltä ajettavaksi. Varmaankin joku haluasi ehdottomasti kokeilla lentää sillä etujakkaralta. :P

 

 

M Arkku.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaksipaikkaisen purren takajakkaralta yksinlentämisen tekee painopisteasema usein mahdottomaksi.

 

M Arkku.

Entäs kaksipaikkaisen purjekoneen päällikön paikka silloin, kun molemmat paikat on miehitetty? Onko päällikkö aina etuohjaamossa, pl. koulutus jossa FI istuu (ja on päällikkönä) takaohjaamossa?

 

Markus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entäs kaksipaikkaisen purjekoneen päällikön paikka silloin, kun molemmat paikat on miehitetty? Onko päälikkö aina etuohjaamossa, pl. koulutus jossa FI istuu (ja on päällikkönä) takaohjaamossa?

 

Markus

 

Kyllähän tätä monesti kuulee esitettävän, että purtsikkaa voisi kaksoismiehitystilanteessa päälliköidä takaa, jos käsikirja ei rajoita. Aika monen purtsikan kohdalla fakta on kuitenkin se, että kaikkia hallintalaitteita ei voi käyttää takaa, siis esimerkiksi sähköjen pääkytkintä tai monessa tapauksessa esimerkiksi radion säätimiä (vaikka ptt oiskin myös takana). Sanoivat määräykset mitä tahansa, niin hyvän ilmailutavan kannalta sillä on väliä, kuka siellä edessä istuu. Purjelento-oppilas tai toinen purjelentäjä selviää lähtökohtaisesti paremmin niistä toimenpiteistä, jotka ovat tehtävissä vain etuohjaamosta, kuin esimerkiksi täysin ilmailuun perehtymätön kaveri...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään