Timo Hyvönen

Istuuko päällikkö aina vasemmalla?

69 viestiä aiheessa

Mä lensin ennen opekurssia aika monta tuntia väärältä (oikealta) puolelta. Tämä on varmaan aika paljon konetyypistä kiinni, mutta omalla kalustollani ainut hankaluus oli se, että aluksi jostain syystä vasen käsi toimi väärin päin kaasua käytettäessä. Piti rullata vastapäivään kaasua vähentääkseni, mutta jostain syystä tuo vasuri rupesikin veivaamaan myötäpäivään lisää kaasua. Tästä pääsin eroon parin tunnin harjoittelulla. Muutenhan vasemmalta lentäminen on oikein mukavaa hommaa, saa kerrankin ohjata ns. "paremmalla kädellä" jos on oikeakätinen.

Ah, esim. Eurostarissa käytetty "vernier-tyyppinen" kaasuvipstaaki ja klassinen esimerkki negatiivisesta siirtovaikutuksesta ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu

Tämä herätti minussakin hämmennystä, mutta ratkaisin ongelman lentämällä opettajan kanssa riittävän määrän oikealta istuimelta. Näin meidän kerhossa on aina toimittu myös purjelennon osalta (takaistuin). Mielestäni kyseinen vaatimus on aika kohtuuton, mutta ymmärrän toki opekurssin tiukan aikataulun. Se että opeoppilas rankataan kurssilta ko. perustein, menee kyllä yli ymmärryksen.

HS

 

Vitsi kun alkaa kuulostaa hienolta. Tulee mieleen otkesin B6/2009L, jossa kurssilla ei ollut aikataulusyistä aikaa lentää kaikkia lentoja onnettomuudessa sittemmin menehtyneelle opeharjoittelijalle. Varmaan tämän tutkimuksen takia opisto nyt "parantaa laatuaan" ja potkii pois sellaiset, joiden koulutus muuten viivästyisi.

 

 

Lennonopettajaharjoittelija täytti ultrakevytlennonopettajakurssin oppilaille asetetut pääsyvaatimukset.

Koulutusohjelman mukaan lennonopetuksen tavoitteena on hankkia

opettajaoppilaille käytännön lennonopetustaito ja hioa heidän omaa lentotaitoaan. Lennonopettajakoulutukseen

otettavien oppilaiden lentotaitoa ei nykyisessä toimintamallissa

tarkasteta ennen opettajakurssin aloittamista. Opettajakurssin ensimmäisellä lennolla

todetaan opettajaoppilaan lähtötaso, eikä kyseisen lennon perusteella ole karsittu oppilaita

pois ultrakevytlennonopettajakursseilta.

 

Tutkintalautakunnan näkemyksen mukaan koulutusohjelman tavoitteeseen pääseminen

reilun viikon mittaisen lentojakson aikana vaatii koulutuksen aloittavilta oppilailta hyvää

lentotaitoa sekä riittäviä ohjaaja- ja opettajaominaisuuksia. Oppilaiden lentotaito tulisi

tarkastaa jo ennen opettajakoulutuksen aloittamista. Nykyinen kurssiaika ei riitä oppilaiden

kouluttamiseen lennonopettajiksi, mikäli henkilökohtaisissa lentotaidoissa on puutteita.

 

Ottikohan tutkintalautakunta tuota kirjoittaessaan huomioon, että opekurssin lento-osa alkaakin ultrapuolella itseopiskeluna jo paljon ennen kurssin lähijaksoa...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ottikohan tutkintalautakunta tuota kirjoittaessaan huomioon, että opekurssin lento-osa alkaakin ultrapuolella itseopiskeluna jo paljon ennen kurssin lähijaksoa...?

Eiköhän siinä oteta huomioon, että opekurssilaisen opiskelu alkaa hetkestä kun hän ekaa kertaa alkaa tutustumaan lentämisen teorioihin ja alkaa ite opetteleen lentämistä, saa lupakirjan ja harjoittelee muutaman vuoden. Ja kun todetaan (kerhon) toimesta riittävän lentotaitoiseksi, niin lähetetään opekurssille.

En näe ongelmaksi jos harjoitteluun oletetaan sisältyvän taka- tai oikeapenkki.

 

-Juha

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No huh. Tämähän on oikeesti aika karmivaa. Ei meidän kurssille todellakaan kehotettu valmentautumaan opettelemalla oikealta lentelyä. Tämä siis joskus vuosituhannen alussa. Tais olla kerrassaan 2000. Kurssilla tuli lentämistä n. 17 h ja kaikki se tapahtui oikealta lentämällä. Kyllä siinä oli minusta aika kivasti aikaa oppia lentämään oikealta ihan käytännössä nollakokemuksella. Melkein sanoisin, että pelottavaa puuhaa. Minen ainakaan päästäisi yhtään henkilöä lentämään sitä Grobia oikealta ilman asianmukaista koulutusta tai opettajan (mieluiten ope-open) läsnäoloa. Ultrista en tiedä sanoa tuon taivaallista, muttei sekään nyt teoreettisesti sen kummempaa liene. Paitti niillä kuulemma kuuluu lentää esim. alkunousussa variometristä referenssiä katsoen...

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moik!

 

Ensimmäisiä pahveja lentäessäni en pääsyt kertaakaan istumaan eikä opettajana toiminut Luoman Ollikaan.

 

Blue skies!

 

Rodney

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moik!

 

Ensimmäisiä pahveja lentäessäni en pääsyt kertaakaan istumaan eikä opettajana toiminut Luoman Ollikaan.

 

Blue skies!

 

Rodney

 

Etkö? Mitä varten ne pienen tynnyrin näköiset jutut siellä sitten on? :S

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän siinä oteta huomioon, että opekurssilaisen opiskelu alkaa hetkestä

 

Kas kun ei henkilön syntymästä, kas kun silloin alkaa lentämisessä tarvittavien aistien treenaus. Ihan oikeesti, "normaalin", ilman sen suurempaa ohjausta/valvontaa ja koulutustavoitetta tapahtuvan lentokokemuksen kartuttaminen ei ole sama asia kuin lentokoulutus, eikä myöskään pääsääntöisesti korvaa sitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ultrista en tiedä sanoa tuon taivaallista, muttei sekään nyt teoreettisesti sen kummempaa liene. Paitti niillä kuulemma kuuluu lentää esim. alkunousussa variometristä referenssiä katsoen...

 

-A-

Ei pidä paikkaansa. Ultrissa variometri kiepsahtaa ääriasentoonsa rajoitintapiin alkunousussa, jolloin ko. mittari täysin hyödytön... ;D 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei pidä paikkaansa. Ultrissa variometri kiepsahtaa ääriasentoonsa rajoitintapiin alkunousussa, jolloin ko. mittari täysin hyödytön... ;D 

 

Eiköhän se siitä asetu, kun tarpeeks sauvasta vetää, vaikka ois kuin ultra  ::)

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No huh. Tämähän on oikeesti aika karmivaa. Ei meidän kurssille todellakaan kehotettu valmentautumaan opettelemalla oikealta lentelyä. Tämä siis joskus vuosituhannen alussa. Tais olla kerrassaan 2000. Kurssilla tuli lentämistä n. 17 h ja kaikki se tapahtui oikealta lentämällä. Kyllä siinä oli minusta aika kivasti aikaa oppia lentämään oikealta ihan käytännössä nollakokemuksella. Melkein sanoisin, että pelottavaa puuhaa. Minen ainakaan päästäisi yhtään henkilöä lentämään sitä Grobia oikealta ilman asianmukaista koulutusta tai opettajan (mieluiten ope-open) läsnäoloa. Ultrista en tiedä sanoa tuon taivaallista, muttei sekään nyt teoreettisesti sen kummempaa liene. Paitti niillä kuulemma kuuluu lentää esim. alkunousussa variometristä referenssiä katsoen...

 

-A-

Juu

En tiedä millä kokemuksella tämän kevään kurssi Grobilla lennettiin, mutta ainakin meidän käytetyt jarrulevyt menivät kaupaksi, olivat kuulemma kuluneet vain alapuolelta. 8)

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään joku laskeutui Malmille yssikseen Ikaruksella ja rullasi vastaan ja istui oikealla.

 

Minä olin menossa lentämään yksikseen 12h lennettyä Zephyriä. Lensin sitä vasemmalta.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu

En tiedä millä kokemuksella tämän kevään kurssi Grobilla lennettiin, mutta ainakin meidän käytetyt jarrulevyt menivät kaupaksi, olivat kuulemma kuluneet vain alapuolelta. 8)

HS

 

Ihan reiluilla vähimmäisvaatimusten ylityksellä, sanoisin tapahtumaa enemmänkin keskittymisen herpaantumiseksi kuin kokemuksen puutteeksi. Lentoja oikealta kun oli Grobilla tuossa vaiheessa lennetty jo kohtuullisesti ja kaikki menneet ihan hyvin ja menivät tuon jälkeenkin. Nimimerkillä henkilö joka istui vasemmalla, mutta ei lentänyt kyseisellä lennolla eikö ollut opettaja.

 

Se on kyllä huvittavaa mitenkä jutut tälläisestä elää, sai kuulla tarinoita täysin ulkopuolisilta vielä pari päivää tapahtuman jälkeen.

 

Mutta sellainen muutos opekurssiin oli tänävuonna, että ensimäinen lento jolla tarkistettiin hallitseeko koneen oikealta lentäen edes jotenkin, lennettiin jo ennen kurssin lento-osan alkua tarkastuslentäjälle.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti tämä keskustelu ei tee ruumiita kun porukat ilman osaamista intoutuvat asiaa kokeilemaan, aikoinaan pelkäsin tuon takaisinkaarto-keskustelun tekevän niitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti tämä keskustelu ei tee ruumiita kun porukat ilman osaamista intoutuvat asiaa kokeilemaan, aikoinaan pelkäsin tuon takaisinkaarto-keskustelun tekevän niitä.

Älä Erkki huolestu. Se ei ole sinun ongelmasi.

 

Äiti-Teresan paikka tosin ois auki, hänhän kuoli jo (tietääkseni kuitenkin lentämättä oikealta tai takaa).

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

aikoinaan pelkäsin tuon takaisinkaarto-keskustelun tekevän niitä.

 

Luulisi ilmailijoiden olevan sentään niin valistuneita ja fiksuja että osaavat ihan itse arvioida mitä menevät kokeilemaan ja mitä eivät. Se, että jostain asiasta keskustellaan ei pitäisi ketään tappaa, ennemminkin kuvittelisin siitä olevat hyötyä hengissä pysymiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei pidä paikkaansa. Ultrissa variometri kiepsahtaa ääriasentoonsa rajoitintapiin alkunousussa, jolloin ko. mittari täysin hyödytön... ;D 

 

Eräs tapa päästä Darwin Awards -ehdokkaaksi tuokin. ja milteinpä varmempi konsti kuin "väärältä jakkaralta" lentäminen.

 

Minua aina suunnattomasti hirvittää katsella ultrien "viisari tapissa" nousuja. Yleensä käännän äkkiä pääni että voin sitten tutkijoille totuuden mukaisesti sanoa että en nähnyt mitään, moottorin sammumisen kyllä kuulin.

 

P.S. kyllä temppuilla ja räimiäkin saa, pitää vain tietää mikä on oikeasti vaarallista.

 

M Arkku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Älä Erkki huolestu. Se ei ole sinun ongelmasi.

 

Äiti-Teresan paikka tosin ois auki, hänhän kuoli jo (tietääkseni kuitenkin lentämättä oikealta tai takaa).

 

t. Timo

 

Kuule, minä en ole niitä miehiä että äidiksi ryhtyisin  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

P.S. kyllä temppuilla ja räimiäkin saa, pitää vain tietää mikä on oikeasti vaarallista.

 

 

Vältsisti kyllä ei saa. Ja aika usein ei tiedä.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Minua aina suunnattomasti hirvittää katsella ultrien "viisari tapissa" nousuja. Yleensä käännän äkkiä pääni että voin sitten tutkijoille totuuden mukaisesti sanoa että en nähnyt mitään, moottorin sammumisen kyllä kuulin.

 

 

 

Kyllä tähän kiinnitettiin huomiota UPL-opekurssilla jo vuonna 2007. Eli "ultramaiset" viisari tapissa nousut lentoonlähdössä ovat pannassa. Käytetään ennemmänkin "moottorikone"maisia nousukulmia niin jos mottorihäiriö sattuu on tilanne paremmin hallittavissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään