Tatu Lindeman

New Yorkin uudet taxit

42 viestiä aiheessa

mutta olen vaihtanut taksia noin kahden vuoden välein.

Jos sä ajat yksin sen 7h päivässä, niin miksi auto vaihtuu kahden vuoden välein?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi Jukka

Mä en juurikaan ole käyttänyt takseja Hesa-Vantaata tai Kämppiä lukuunottamatta. Vantaalla taksikanta on aika hyvä. Paljon parempi kuin monessa maassa. Juu ei Suomessa pääse yrittäjä rikastumaan. Mietittiin firman perustamista mutta ei kannattanut täällä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin ja mitä olen asiakkailta noista ulkomaan taksoista kuullut juttuja, niin ei ne taida Euroopassa ihan kamalasti poiketa Suomen hinnoista.

Itseasiassa tässä vähän Taxiprices.comista haettua osviittaa:

Maa - Lähtömaksu/Kilometritaksa

Suomi: 5,10€/1,39€

Berliini: 3€/1,58€ (ensimmäisten seitsemän kilometrin jälkeen 1,20€)

Vienna: 2,50€/1,20€

Amsterdam: 7,50€/2,20€ (lähtömaksu sisältää kaksi ensimmäistä ajokilometriä)

Brysseli: 2,40€/1,20-2,40€

Jos esimerkiksi ajetaan 20km kyyti, niin noista esimerkeistä Amsterdamissa tulisi jopa 10€ kalliimmaksi kuin Suomessa. Muut olivat muutaman euron Suomen hintoja halvempia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko takseissa olemassa lisäksi aikataksa, jos vaikka juututaan ruuhkaan? Taksa tuntuu pyörivän, vaikka ei paljoa edetä.

On käsittääksen odotusmaksu raksuttaa kun edetään alle 15 km/h  :thmbdn:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuollahan se on kerrottu aika sujuvasti  ;):

http://www.taksilahti.com/hinnat.php

Matkan kestoon ja hintaan vaikuttavat mahdolliset ruuhkat ja liikennevalot. Taksamittari laskee

odotustaksaa esim. auton ollessa pysähdyksissä liikennevaloissa.

Tässähän on Jukka Liikenneministeriön vahvistamat henkilökuljetuksen enimmäistaksat. Miksei kukaan taksin omistaja halua säädättää mittariinsa enimmäistaksaa pienempää taksaa? Onkohan näin tehty koskaan Suomessa? Ovatko omistajat ahneita? kyvyttömiä kilpailemaan hinnoilla? vai onko kysymyksessä valtiovallan tukema kilpailun rajoittamistoimenpide? (kansalaisten kusettaminen)  ;) No joo ymmärrän kyllä, että näillä mennään niin kauan kunnes alan säännöstely puretaan ja siirrytään normaaliin markkinatalouteen myös henkilökuljetuksissa.  ::) Ja kyllähän Nissan näyttää sopivan muotonsa puolesta hyvin myös USA:n taksiautoksi, näkymä arkipäivän katukuvaan tulee aluksi olemaan dramaattinen, mutta kaikkeen tottuu...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sä pääset vieläkin Topi mulle töihin... tuu kattoo hommat kuskin penkiltä.  Katotaan, että pääsetkö kuskilistalle neljänneksi. :thmbup:

Mä voin tulla ajamaan pimeetätaksia, jos sulla vaan on sellainen -lisenssi oikean ruoriin kun puuttuu vieläkin. :) On tässäkin tietysti riskinsä, voi mennä rikoksentekovehkeet valtiolle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siirry Jukka ihmeessä Helsinkiin renkinä ajelemaan, kaverini ajelee siellä, pelkästään päivävuoroja 56v eli ei jaksa yövuoroja.Tekee tuollaisia 10 tuntisia päiviä ja reilut tuplat sinun ansioihin verrattuna, keskimäärin 3 vapaata viikossa.Sanoi että kysyntää asiallisista kuskeista on.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun aloitin 2001 isäntänä, niin alla oli asuntolainaa ja 15-vuotta wanha MB. Nyt jos lopettaisin, niin alle jäisi velaton "sisäänajettu" Octavia ja kämppähän onkin ollut jo velaton vimoset viisi vuotta. Ei tarttis maksella uusista taksilaitteista myöskään vuokria. Plussan puolella oltaisiin. Voisi vaikka viettää sapattivuoden, kun pakolliset maksut olisivat vain vesi-, sähkö- ja jätemaksut. Octavian käyttömaksu tietenkin ja löpöt. Se olisi siinä. Kävisi välillä heittämässä keikkaa renkinä, jos jaksais... 8)

Taitaa olla liian hyvät katteet kun asuntolainat sulaa alle ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On käsittääksen odotusmaksu raksuttaa kun edetään alle 15 km/h  :thmbdn:

Itse asiassa liikkuessa alle 12km/h mittari raksuttaa odotustaksaa eli 39,50€/h.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos vastauksista!  :thmbup:

Itse asiassa liikkuessa alle 12km/h mittari raksuttaa odotustaksaa eli 39,50€/h.

Ja tämä varmistikin sen suuruuden... 66snt/min  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kävi muuten pieni kämmi tuolla edellisellä sivulla.. Suomessahan päivälähtömaksu on 5,30€ eikä 5,10€ kuten väitin. Taidan ajella vieläkin viimevuoden heinäkuuta edeltävässä ajassa  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse asiassa tuo raja-arvo taitaa olla 28,41 km/h, koska km-taksa on 1,39 €/km ja ventta 39,50 €/h.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse asiassa tuo raja-arvo taitaa olla 28,41 km/h, koska km-taksa on 1,39 €/km ja ventta 39,50 €/h.

Suoritin tuon henkilöauton ammattiajoluvan, ns. taksiliitteen 2008 ja muistaakseni tuolloin kurssilla mainitsivat rajan olleen 12km/h.

Muistan kerran kun otin asiakkaan kyytiin Länsisatamasta ja Marian sairaalan kohdalla oli mittari noussut jo 35€, loppusumma Sturenkadulle taisi olla yli 50€..  :P

EDIT: Jännä ettei edes taksiliikenteen kuluttajahinnoissa mainita tuosta muuta, kuin

Edellä 1 momentissa mainitun lisäksi odotusmaksua saadaan periä:

1) ajomatkamaksun sijasta, jos ajo liikenteen ruuhkautumisen tai muun vastaavan syyn takia on niin hidasta, että odotusmaksu tulee ajomatkamaksua korkeammaksi;

Lähde: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2010/20100615

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

EDIT: Jännä ettei edes taksiliikenteen kuluttajahinnoissa mainita tuosta muuta, kuin

Lähde: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2010/20100615

Mitä siitä pitäis mainita? Eikö tuo kerro aika hyvin, että jos auto liikkuu tarpeeksi hiljaa, vaihdetaan venttataksalle. Ja tuo nopeushan muuten riippuu käytettävästä taksaluokasta, nelostaksalla mittari heittää ventalle jo 20,36 km/h:n alittuessa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä siitä pitäis mainita? Eikö tuo kerro aika hyvin, että jos auto liikkuu tarpeeksi hiljaa, vaihdetaan venttataksalle...

Millä määrittelet tarpeeksi hiljaa, kun asiakkaat tätä aina kyselevät?

..Ja tuo nopeushan muuten riippuu käytettävästä taksaluokasta, nelostaksalla mittari heittää ventalle jo 20,36 km/h:n alittuessa.

Ahaa, en olekkaan kuullut tällaisesta. Jotenkin aina olettanut, että se on aina 12km/h. Onko varmaa tietoa? Tietty taksatkin on nousseet ainakin kolme kertaa tässä välissä, että jos laskukaavasi (ventta / km-taksa = nopeus) on oikea niin voihan meikäläisellä olla vanhaa tietoa.  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Millä määrittelet tarpeeksi hiljaa, kun asiakkaat tätä aina kyselevät?

Ahaa, en olekkaan kuullut tällaisesta. Jotenkin aina olettanut, että se on aina 12km/h. Onko varmaa tietoa? Tietty taksatkin on nousseet ainakin kolme kertaa tässä välissä, että jos laskukaavasi (ventta / km-taksa = nopeus) on oikea niin voihan meikäläisellä olla vanhaa tietoa.  :)

Usein asiakkaat kyselivät, että mittaako mittari aikaa vai matkaa, johon sanoin, että molempia, mutta laskuttaa vain yhtä kerrallaan ja aina sitä kalliimpaa. Samalla olen kertonut tuon nopeuden raja-arvon olevan vajaa 30 km/h ja odotuksen hinnan reilu 60 senttiä minuutilta.

Semelin vanhassa TM600-mittarissa tuli aina venttataksan symboli ruutuun, kun kone heitti ventalle. Se tapahtui 20-30 km/h:n välissä, pienellä viiveellä. Tässä on varmasti mittarikohtaisia juttuja, ja jotain varmuusvaroja, että toi 28,41 km/h ei ole mikään absoluuttinen raja, vaan laskennallinen raja-arvo. Eri malliset mittarit käyttäytyvät varmasti eri tavoin, joku heittää ventalle heti kun raja-arvo alittuu, joku toinen vaikka vasta kun raja-arvo on ollut alitettuna yhtäjaksoisesti yli 10 sekuntia tms.

Ja mitä tulee tuohon vanhaan 12 km/h tietoon, niin sitä ei voi laittaa taksamuutosten piikkiin, sillä sekä matka- että odotustaksat ovat nousseet, varmaan melko samassa suhteessa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään