Orvo Välilä

YSSY - KDFW reitti avattu ( "Wunala Dreaming" kuvia lisätty )

27 viestiä aiheessa

Jaahans net on taas päässeet työt haittaamaan harrastuksia... mutta onneksi sen verran ehti tuossa maanantai iltapäivästä livahtaa että kerkesi KDFW kentänlaidalle toivottamaan tervetulleeksi Boeing 747-400ER VH-OEE suoraan Sydneystä, ensimmäistä kertaa.

 

Olosuhteet ei olleet tällä kertaa kuvauksen kannalta kovinkaan suopeita sillä maanantaina seutukunnalla vallitsi vielä niukahko mutta riittävä 9 kts luoteistuuli, mikä tarkoitti että kentän pohjoispäässä  sijaitseva Founders Plaza oli jokseenkin poissa pelistä kuvien ottamista ajatellen.

 

Onneksi ahkeran scoutin avulla ( kiitoksia Mr. MoJo ) kiitoteiden 36 L/R eteläpäästä löytyi edes jonkinlainen kumpare mistä käsin 2500 Dodge Ramchargerin lavan takalaidalta käsin sai kameran ylettymään nippa nappa aidan ylitse. Valon suunta ja iltapäivän lämpöväreet nyt sitten oli mitä oli mutta eipä auta valittaa kun ne ei siitä juuri miksikään muutu..... ???

 

Mutta sieltä hän siis pitkällisen odottelun jälkeen liihotti..... 317 pax kyydissään. Täyteen myyty lento. 

 

 

[ attachment removed ]

 

 

 

 

....siellä mitään pohjaniittejä ole? Tähän vielä että KDFW lennonjohto päätti vielä tehdä temput terävät ja otti QAF7:n alas 36R:lle vaikka kaikki muu laskeutuva liikenne koko päivänä tulikin 36L:lle itäpuolella kenttää. Elikäs strategiesta sijoittumisesta huolimatta laskeutuminen tapahtui jokseenkin suoraan yli. No eipä tarvinnut paloautojen odotella pitkään uutta vierasta?

 

 

[ attachment removed ]

 

 

Lentoreitti oli ymmärtääkseni suunnilleen isoympyrä reitti, ja kuivalle maalle tultiin Loreton ja Hermosillon kautta Teksasin puoelle El Pasosta, josta sitten Abilenen ja FUZ majakan kautta KDFW:lle

 

 

[ attachment removed ]

 

 

Terra Firmaa lähestyttäessä alkoikin sitten vanhat tutut kiusat, lämpöväreet  >:(

 

 

[ attachment removed ]

 

 

.... jotka huolehtivat siitä että esimerkiksi suihkutuskuvista ei toudellakaan tullut tuolta etäisyydeltä mitään

 

 

[ attachment removed ]

 

 

Ja kun kerran pelipaikolla oltiin ja selvisi että päivän Lontoolainen Speedbird 139 Heavy olis myöskin 747-400, odoteltiin sekin vielä paikalle ennen lähtöä ( no joo pieni kahvitauko välissä, kone oli toista tuntia myöhässä )

 

 

[ attachment removed ]

 

Victor Xray eli G-CIVX

 

[ attachment removed ]

 

Siellä se on nyt kengurupyrstö muitten seassa. Lähtö takaisin ( tosin Brisbanen kautta ) tänä iltana paikallista aikaa kello 22:00.

 

[ attachment removed ]

 

 

Tällasta tällä kertaa. Kenguruita preerialla.

 

 

EDIT: pianovihreitä korjailtu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

QANTAS!

 

Vaikka ei mitään hyviä kuvia, niin silti hyviä  ::)

Lämpöväreilyt= >:(

 

Joo eipä noilla järin hirveästi kehtais henkseleitä paukutella mutta niillä korteilla pelataan mitä on jaettu.....  :-\

 

Mukavaa jos kelpasi silti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukavastihan tuolla reitillä on matkaa.. Taitaa koko lentokin kestää yli 15h?

 

Virallinen "stick time" tuolle lennolle oli 15h 25min mutta tulivat myötätuuleen vähän etuajassa eli virallinen saapumisaika olis ollut 13:51 ja todellisuudessa rengassavut lähti 13:36. Tai siis olisivat olleet vielä aiemminkin kuulemma mutta piti himmailla että tervetuliaismuodollisuudet ( ja Ravolta ) ehtivät paikalle....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hello from Australia.  I read your forum on a daily basis, but have never posted a message before.  I have a big interest in Finnish Aviation as much as Australian Aviation.

 

My wife is Finnish and was born in Tueva, Finland and her family moved to Australia over 30 years ago.  We visited Finland during December 2008 and January 2009 to give our daughters the experience of a White Christmas.  Finland is a great country and we traveled most of west part Finland as far north as Rovaniemi.

 

We flew Nagoya to Helsinki on OH-LQA, then four weeks later flew OH-LQB.  We are saving and plan to visit Finland in the next two years, this time to experience a summer in Finland. 

 

It was nice to see this post of Qantas in your fourm.  The link below shows how long this flight is from Sydney to Dallas.

 

http://www.ausbt.com.au/qantas-leaves-baggage-behind-in-dallas-deliberately?utm_source=internal&utm_medium=flipper&utm_campaign=home-flipper

 

Sorry this message is in English, but I do not speak Finnish.  My wife still speaks good Finnish.

 

I hope I am able to post more messages to your forum even though it will all be in English.

 

Regards,

 

Dave.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hello from Australia. ...

 

I hope I am able to post more messages to your forum even though it will all be in English.

 

Regards,

 

Dave.

 

We surely appreciate your support and you are absolutely welcome to experience beatiful summer of Finland!

 

:thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

My wife is Finnish and was born in Tueva, Finland and her family moved to Australia over 30 years ago. 

You mean Teuva(probably), 50km south of Vaasa, near Kaskinen and so also west coast. Welcome to forum :thmbup:.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

You mean Teuva(probably), 50km south of Vaasa, near Kaskinen and so also west coast. Welcome to forum :thmbup:.

 

Ha ha.  Yes it is Teuva where my wife was born.  We did not get to Vaasa as my wife has no relatives or family there but we did spend time in Teuva, Kauhajoki, Seinajoki where most of my wife's family are and of course spent time in Helsinki.

 

I like tracking AY5 out of EFHK to JFK on http://radar-2.piopawlu.net/ which usually flies over this south west part of Finland.

 

Thanks for the welcome to the forum.  You Finns are very friendly people which is what I found when I visited your beautiful country.

 

My mother-in-law is flying back to Finland in June for three months to spend time with her family.  She is booked on the new AY82 SIN-HEL flight and then three months later the AY81 HEL-SIN flight.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

We surely appreciate your support and you are absolutely welcome to experience beatiful summer of Finland!

 

:thmbup:

 

Kiitos.  I am looking forward to visiting beautiful Finland in summer time and will love spending time at Helsinki-Vantaa for spotting.

 

I keep in contact with Pasi Ruuth via email and enjoy his Acars feed - http://efhk-acars.ath.cx:1080/

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Welcome to forum! Only one question ::) : What was the plane you flew to Hong Kong and what was your origin? Sydney, Melbourne?

 

Sorry my bad english :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hello from Australia.  I read your forum on a daily basis, but have never posted a message before. 

It was nice to see this post of Qantas in your fourm.  The link below shows how long this flight is from Sydney to Dallas.

 

http://www.ausbt.com.au/qantas-leaves-baggage-behind-in-dallas-deliberately?utm_source=internal&utm_medium=flipper&utm_campaign=home-flipper

 

Sorry this message is in English, but I do not speak Finnish.  My wife still speaks good Finnish.

 

I hope I am able to post more messages to your forum even though it will all be in English.

 

Regards,

 

Dave.

 

G'day Dave and welcome

 

This route sure got my attention for a couple of reasons:  I live in Dallas area, plus have a good friend of mine working for Qantas flight operations, so I was pretty well informed about this inaugural flight well ahead. The weather conditions at KDFW were far from favourable for photography, but at least we managed a couple of snaps from the south end of 36R. I'll try to make it up once they have VH-OEJ "Wunala Dreaming" special livery -ER scheduled on that route. To my understanding she is under some heavy maintenance right now.

 

The endurance of the route is really incredible, in the inaugural flight VH-OEE took off with 180 tonnes of fuel.... and that's for the easy leg eastbound.

 

Enjoy your stay in Finland and let me know if you ever decide to have a visit in Dallas area.

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Welcome to forum! Only one question ::) : What was the plane you flew to Hong Kong and what was your origin? Sydney, Melbourne?

 

Sorry my bad english :(

 

Hi Miko,

 

It is ok for you to write in Finnish as I use Google Chrome for this forum which translates Finnish into English so I am able to understand what is being written.

 

Our family (me, my wife and two daughters) flew over to Finland in early December 2008.  We live in Townsville, and went to Finland this way;

 

Qantas Dash-8 from Townsville to Cairns

Jetstar Airbus A330-200 from Cairns to Osaka to Nagoya.  We stayed over night in Nagoya

Next morning we flew Finnair OH-LQA on AY80

 

After four weeks in beautiful Finland we came back to Australia this way in early January 2009;

 

Finnair OH-LQB to Hong Kong where we stayed and visited Hong Kong for five days

We then flew Qantas Airbus A330-300 from Hong Kong to Brisbane and then Qantas Boeing 737-800 from Brisbane to Townsville

 

Thank you for making me so welcome to your forum.

 

Dave.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

G'day Dave and welcome

 

This route sure got my attention for a couple of reasons:  I live in Dallas area, plus have a good friend of mine working for Qantas flight operations, so I was pretty well informed about this inaugural flight well ahead. The weather conditions at KDFW were far from favourable for photography, but at least we managed a couple of snaps from the south end of 36R. I'll try to make it up once they have VH-OEJ "Wunala Dreaming" special livery -ER scheduled on that route. To my understanding she is under some heavy maintenance right now.

 

The endurance of the route is really incredible, in the inaugural flight VH-OEE took off with 180 tonnes of fuel.... and that's for the easy leg eastbound.

 

Enjoy your stay in Finland and let me know if you ever decide to have a visit in Dallas area.

 

 

 

 

 

 

 

Hi Orvo,

 

I have just sent you a Personal Message as we have just returned from a four week trip to USA.  Our company's factory is in Rockford, Illinois and my wife and daughters also came and we then had a three week holiday in USA.

 

One of the best part of the trip was my first flight on an A380.  We flew Sydney to Los Angeles on Qantas A380 VH-OQG, and flew back home on Qantas Boeing 747 VH-OEB.  OEB has the formula one grand prix advertising on it.

 

OEB has just recently returned back to Australia after a Captains Choice charter around the world.

 

Dave.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jäi noi ensimmäisen lennon kuvat siinä määrin harmittamaan että piti yrittää edes uudelleen. Kansallisen vapaapäivän kunniaksi haalasin itseni kentälle... huomatakseni yllätyksekseni joka ainoan parkkipaikan olevan täynnä. Paikallinen Girlscout konventio oli päättänyt järjestää picnicin Founder's plazalle, ja  tottahan jokainen herranterttu piti tuoda paikalle erikseen omalla äiskän SUV:lla tai pickupilla.

 

No, tämän emme antaneet haitata, ja koskapa aikaa oli, niin muutama harjoituskuva perusdildokaurasta KDFW:lta

 

 

Boeing 777-223ER iso Di.... tuota siis tavattoman iso lentokone  :-[

 

[ attachment removed / expired ]

 

Super 80 kalustoa... jota siis riittää, kuten varmasti on tullut mainittua

 

[ attachment removed / expired ]

 

Toinen vanha tuttu, lämpöväre, oli luonnollisesti taas paikalla. Kuinkahan kovaa pitäisi tuulla että sitä ei olisi? Tänäänkin 30 solmun puuskat eivät juurikaan asiaan vaikuttaneet

 

[ attachment removed / expired ]

 

Pitkäsäärinen monien niin kovin ihailema....Boeing 757-223

 

[ attachment removed / expired ]

 

Itse asiassa tämä kuva taitaa muuten olla taivaan väristä päätellen viime reissulta eli olen näin ollen onnistunut sekoittamaan kuvani.  :-\

Embraer ERJ 190-100

 

[ attachment removed / expired ]

 

Mutta siis asiaan, tämänpäiväinen Sydneylainen, VH-OEE Boeing 747-438ER Lähtöaika13:35 EST, Saapumisaika 13:55 CDT, kokonaislentoaika siis 15h20min.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ei nyt aivan sideshottia vieläkään mutta vähän parempaa kuin viimeksi

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja kerta vielä kiellon päälle

 

[ attachment removed / expired ]

 

Pientä tuurintynkääkin, suunnitellessani jo lähtöä huomasin tekniikan hangaareiltapäin rahjustavan Korean Air Cargon, lentoonlähtöaikeissa. Boeing 747-4B5.

 

[ attachment removed / expired ]

 

... mutta eipä tuosta juurikaan kummoisia kuvia saanut. Olin varautunut että kone olisi lähtenyt 18L kuten muukin lähtevä liikenne, mutta otettiinkin ylös 18R:lta. Näin kuvat suurimmalta osin ns. bärssestä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tällaista tällä kertaa lämpimältä ja ennen kaikkea kostean nihkeältä preerialta......

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hi Orvo,

 

I have just sent you a Personal Message as we have just returned from a four week trip to USA.  Our company's factory is in Rockford, Illinois and my wife and daughters also came and we then had a three week holiday in USA.

 

One of the best part of the trip was my first flight on an A380.  We flew Sydney to Los Angeles on Qantas A380 VH-OQG, and flew back home on Qantas Boeing 747 VH-OEB.  OEB has the formula one grand prix advertising on it.

 

OEB has just recently returned back to Australia after a Captains Choice charter around the world.

 

Dave.

 

G'Day Dave!

 

Got it, thanks for the message, will respond a bit more in detail due time. Hope you enjoy the new pics and thanks for the reminder. Now if only Echo Bravo would have the legs to get her to KDFW, I'd definitely be waiting for her with my camera. Be that as it is, now my biggest wish in that area is to see Echo Juliet here, as soon as she's off maintenance and on KDFW leg ( hopefully soon ) That special livery on her is something I do not want to miss.....

 

Cheers!

 

Orvo

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hi Orvo,

 

Love your pictures. :thmbup:

 

VH-OEB was actually the Boeing 747 we flew from Los Angeles to Brisbane when we returned home in early April from our American adventure.  Oscar Echo Bravo has the 2011 Formula Grand Prix decals, so it was a nice surprise to be flying home on OEB.  The flight was completely full, not a single spare seat.

 

You might like this article as Qantas are reviewing the Dallas - Brisbane return sector because OEE had to divert for a fuel stop and could not make Brisbane.

 

http://www.smh.com.au/travel/travel-news/too-far-qantas-747-forced-to-land-for-more-fuel-on-dallas-route-20110531-1fdl1.html

 

I will try and keep you updated on VH-OEJ and where she is.  Not sure when OEJ is due back in service.

 

Cheers,

 

Dave. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hi Orvo,

 

Love your pictures. :thmbup:

 

You might like this article as Qantas are reviewing the Dallas - Brisbane return sector because OEE had to divert for a fuel stop and could not make Brisbane.

 

http://www.smh.com.au/travel/travel-news/too-far-qantas-747-forced-to-land-for-more-fuel-on-dallas-route-20110531-1fdl1.html

 

Cheers,

 

Dave. 

 

Thanks Dave

 

Interesting article, and it just so happens that it made the news also in local FOX morning broadcast here in North Texas. Flightaware seems to confirm the diversion too

 

http://flightaware.com/live/flight/QFA8

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatketaan tähän ketjuun vielä silläkin uhalla että herkemmät kyllästyy jo. Sain nimittäin aamusta sähköpostiin kullanarvoisen vihjeen ( thanks heaps again for the tip Dave ) että tämänpäiväisen Sydneyn reitin ajaisi Qantasin "Wunula Wunala Dreaming" erikoismaalattu 747-400ER. Vihjeestä viisastuneena nappasin aamulla töihin lähtiessä kameran mukaan ja otin töistä pari tuntia aikaisen lähdön ehtiäkseni iltapäivän Heavy Hour turneelle Founders Plazalle.

 

Ihan heavyn alkuun en kerennyt, mutta autosta könytessä päivän Frankfurtilainen osui heittolaukauksella kohdalle. Tällaisia Airbus- tyyppisiä koneitahan ei juuri kukaan ole varmaan koskaan nähnyt  8)

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Yritin siinä aikaa tappaessani jotain räpsiäkin, mutta +40C asteessa alkaa tuo lämpöväre olla jo sen verran rankkaa luokkaa että ei siitä oikeen mitään tule. AA:n retroputtekin olisi ollut tarjolla.....

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

.. ja edelleenkin vain lentävän Frontierin Puhvelipyrstö.....

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

.... mutta ei edes ihan vierestä rullanneita Kiinarahtareita saanut kunnolla talteen. Prkleen lämpöväre. Tämän takia ei juuri tähän aikaan vuodesta tule luitaan kentälle laahattua.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ei onnistu yksin eikä kaksin.  :-\

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lopetin turhauttavan yrittämisen ja aloin suunnata katsetta ja kameraa taivaalle. Ennen "päävierasta" 18 Rightille ehti vielä livahtaa 180/10kts tuulessa tämä vanhahko 767-300 ( onko niitä muitakin kuiin vanhoja, tarkemmin ajatellen )

 

[ attachment removed / expired ]

 

Mutta sitten kuului korvanapissa kaivattu "Qantas 7 Heavy, clear to land to runway 18 Right"

 

[ attachment removed / expired ]

 

On se. VH-OEJ elikäs Echo Juliet

 

[ attachment removed / expired ]

 

On vaan niin mahdottoman komea maalaus että ei voi olla kehumatta

 

[ attachment removed / expired ]

 

Pakolliset savukuvat vielä, vaikka alkaa aika väreeksi mennäkin jo. Ystävällisesti laskettiin melko tarkkaan kiitotien alkuun, eikä sinne @£$"#¤ antennihässäkän taakse kuten yleensä.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tällaista kivaa tällä kertaa, todella lämpimältä preerialta

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös se ole Wunala Dreaming? Ja tuo Americanin 767 näyttää ainakin omaan silmään kolmesataselta.  :P

 

Mutta hienoja kuvia kyllä.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iso kiitos, Orvo! Komeaa!  :thmbup:

 

Ollos hyvä vaan. Kyllä tuon eteen minusta kannatti hikoilla hetki  8)

 

Eikös se ole Wunala Dreaming?

 

No kun enpäs ihan varmaksi tiedä. Internjetissä on kumpaakin kirjoitusasua käytetty ihan siekailematta sekaisin. Jopa kaikentietävä Wiikkipeedia puhuu ristiin itsensä kanssa  :-\. Wunula joka tapauksessa tietääkseni tarkoittaa Kengurua joten päädyin siihen. Oikein tai väärin?

 

Wunala Dreaming (Boeing 747-438ER VH-OJB and VH-OEJ after retirement of OJB) (OJB was repainted into regular Qantas livery) The design was by John Moriarty and his wife Ros (Balarinji Designs), the design features the spirits of Indigenous Australians in the form of kangaroos travelling through the red desert landscape.[14] Wunula means kangaroo.[13]

 

Ja tuo Americanin 767 näyttää ainakin omaan silmään kolmesataselta.  :P

 

Uppelis  :-[ Onhan se joo 767-323. Olin jostain syystä siinä uskossa että -300 olis ollu wingleteillä enkä sitten tullu tarkistaneeksi tohkeissani....

 

EDIT: Penkasin vielä hetken eri lähteitä ja kyllä se taitaa sittenkin olla Wunala. Lienee sitä paljon puhuttua "taitelijan vapautta" muuttaa se Wunulasta?

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Dave, I took the liberty of posting the radar printscreen you sent me to confirm my ignorance on the name of the special livery. Wunala Dreaming it is. I stand corrected.  :-\

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla