36 viestiä aiheessa

Tässä huonolaatuinen kuva, jonka löysin vanhasta Siivet-lehdestä. Kuvateksti mainitsee, että kone vajosi jäihin rullauksessa 1.4.1950 Naantalissa. Seppo Uolamon "Taivaan sinessä" -kirjassa on tapauksesta asiaa, ja lentäjä oli itse everstiluutnantti Eino "Eikka" Luukkanen. Kyseessä oli yleisölennätykset uimalaitoksen rannassa. Matkustajana ollut pikkupoika ja Luukkanen eivät loukkaantuneet. Pilvetär saatiin nopeasti ylös jäistä ja se jatkoi yleisölennätyksiä pian Rymättylässä. Kone oli tuolloin Tampereen Lentoliikenne Oy:n eli Unto Paunun firman omistuksessa. Sitten muutamia kansallisarkiston dokumentteja koneen viime vaiheista ennen poistoa ilma-alusrekisteristä. Kone on ollut näköjään Särkän veljeksilläkin.

Jukka

DH Moth OH-ILD Naantali 01041950.jpg

OH-ILD(K_67.jpg

OH-ILD(K_101.jpg

OH-ILD(K_103.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19 tuntia sitten, Seppo Koivisto kirjoitti:

Onkohan konetta käytetty moottorirekenä ilman siipiä.

Siltähän tuo näyttää, "siivetönnä en voi lentää, vanki olen maan" icon_mrgreen.gif.89a20778c27f5851addca503b29c0f8b.gif

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pauliina mikä vuosiluku on albumissa ensimmäisen kuvan kohdalla, ja tunnistatko henkilöt? siis kuva Pilvettären ensiyritys ilmassa v 1....? Tarkemmin katsottuna kone on ns umpihangessa, kun taas seuraavissa ollaan ilmeisesti jo kevättalvessa, koska puissa ei ole lunta ja loskaa on noussut jäälle. Asiantuntijat ehkä ajoittavat kuvan jo koneen tunnusten maalauskuvion perusteella?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo ILD on minullekin jotensakin tuttu, sen viimeiset vaiheet ennen Australiaan myyntiä varsinkin. Koneen ostivat Varkauteen 1959 Seppo Pihlman ja Timo Tenhunen, jotka toimivat varsin aktiivisesti tällä seudulla ilmailun parissa. Myöhemmässä vaiheessa myös maanlaajuisesti, mutta se on jo toinen juttu. 1960 kone oli huoltojen ja kunnostuksen jälkeen valmiina ensilentoon Varkaudessa, Lehtoniemen myllyn paikkeilla jäällä.  Timo toimi ohjaajana, mutta ensilento päättyi em. kuvan tavalla ja kone tuli nokilleen jäähän, vaurioitui,  eikä sitä enää korjattu. Viimeiset vuotensa vietti Vlk:n lentohallin sivuposkessa jossa käytiin sitä usein ihailemassa, ohjaimia ym. kokeilemassa, Pojat Seppo ja Timo ostivat sittemmin Stigun OH-SZD armeijan huutokaupasta niitä poistettaessa ja siitähän sitten kaikki kunnolla täällä alkoi. Sepon ja Timon kanssa oli kunnia lentää, paljon erilaisilla koneilla, kyydissä, mutta välillä pääsi jopa ohjaimiin.  Vähän mainitakseni, Stigu, Viima, Karhu 48, Fairchild  ja uudemmista Beecgraft Muskateer ja Piper 140. Nämä ovat jo toisen jutun aiheita sitten.  Seppo lentää jo tuolla Pilven Veikoissa, mutta Timo on keskuudessamme.  Klikkaamalla Varkauden lentokerhon sivuille, pääsee näkemään palasen ilmailuhistoriaa ja nuo em. koneet tarinoineen, jotka lentäjämme Tuomo Vahlman on ansiokkaasti koonnut Timpan ja muiden valokuvista. Jouluterveisin Jor.

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löysin valokuvan Pilvettärestä edesmenneen vaasalaisen purjelentäjän Henry "Nakke" Laaksosen albumista. Henry oli kirjoittanut kuvan alle seuraavasti: "Moth. Tällä koneella sain lentokasteen 48". OH-ILD."

"Nakke" oli tuolloin sodan jälkeen teini-ikäinen, ja kuva voi hyvin olla Vaasassa otettu, kaupungin rannassa jäällä.

edit: Vaasassa oli lentonäytös Kustaanlinnan eli Gustavsborgin uimarannan ja uimahuoneen edustalla jäällä keväällä 1948, lähteenä Lentokerhon historiikki. Kuvan maasto näyttää juuri tuolta paikalta.

Jukka

Pilvetär.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä keväällä 1948 mainittu lentonäytös Kustaanlinnan uimarannalla alkoi kiinnostaa enemmänkin paristakin syystä. Ensinnäkin Vaasan Lentokerhon (VLK) historiikissa mainitaan, että sellainen oli järjestetty keväällä 1948 jäällä edellä mainitussa rannassa. Lasse Heikinaron kerrotaan hypänneen laskuvarjolla näytöksessä. Toinen näytös järjestettiin myöhemmin samana syksynä lentokentällä. Sen järjesti Ilmailuliitto ja lentokerho yhdessä. 

Kävin pikaisesti mikrofilmejä selaamassa, enkä osunut kevään lentonäytökseen, joka olisi mainittu Vaasa-lehdessä kyllä. Se hieman ihmetyttää, mutta toisaalta löysin tämän mainoksen yleisölennätyksistä jäällä maaliskuussa 1948. Lennätyskoneina mainitaan Viima-kone ”Pirkka” ja Veljekset Karhumäen Dragon Rapidet. Pilvetärtä ei mainita, mutta mukana järjestämässä oli kuitenkin tässä keväänkin tapahtumassa Suomen Ilmailuliitto. Mutta paikaksi mainitaan sisäsatama eikä Kustaanlinna...

En tiedä kummassa tapahtumassa Henry Laaksonen sai ”lentokasteensa” Pilvettärellä, täytyy mennä ajan kanssa uudestaan lukemaan mikrofilmit. Nimittäin Paunu liittyi Pilvien Huimapäiden kiertueeseen Pilvettäreineen vasta syksyllä 1948. Mutta oliko myös Pilvetär tuona keväänä jäällä Vaasassa, vaikkei sitä mainoksessa ole mainittu?

Selvitellään...

Jukka

F30B716C-AF62-425E-AD9D-FFFC4BC80847.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HS:n aikakoneella löytyy myös raporttia vanhemmasta näytöksestä,  Vaasassa oli Hietalahden rannassa lentonäytös 2.4.1934 liittyen Ilmapuolustusviikkoon. Samoihin aikoihin Ilmapuolustusviikkoon liittyen "Pilvettärestä" pudotettiin Helsingissä lentolehtisiä. Pilvettären piti tehdä yleisölennätyksiä Helsingissä Munkkiniemessä, mutta koneessa oli lehden mukaan moottorivika, joka esti lennätykset.   

Muokattu: , käyttäjä: Simo Lallukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään