Anssi Lisko

eFPL (Vastaus Mattilan Pirkan kysymykseen "Kysytään Finavialta" -ketjussa)

43 viestiä aiheessa

Pirkka kysyi seuraavaa:

 

Tätä sivuava kysymys siis on: Miksei Finavia kykene vastaanottaman sähköistä lentosuunnitelmaa ilman puhelinsoittoa?

 

Ja jatkoa edelliselle: ja koska syötetty suunnitelma on jo sähköisessä muodossa, eikö sen voisi saada "systeemiin" välittömästi viestin saavuttua? Sen sijaan, että suunnitelma pitäisi tehdä 60 minuuttia ennen aiottua lentoonlähtöaikaa. Kenen etu tämä on?

 

En ole Finavia, joten en voi virallista vastausta antaa, mutta kommentoin silti sen verran että luulen nykyisen toimintamenetelmän johtuvan väärinkäytösten estämisestä ja lentosuunnitelmien tarkastamisesta.

 

Jos eFPL-lomakkeen kautta lähetettävät lentosuunnitelmat menisi "sukkana sisään" järjestelmään olisi mahdollista kuormittaa haitantekotarkoituksessa tai muuten vain huvikseen järjestelmää "olemattomilla lentosuunnitelmilla", ts. kuka tahansa voisi lähettää operatiiviseen lennonvarmistusjärjestelmään mitä tahansa dadaa. Ei sinällään vaarallista, mutta aiheuttaisi varmasti hämmennystä lennonjohdon päässä kun sinne putoilisi ihan mitä tahansa plaaneja joiden oikeellisuudesta tai lähettäjästä ei olisi muuta tietoa kuin IP-osoite.

 

Toinen pointti on lentosuunntelmien tarkistaminen. Lentosuunnitelmamerkintöjä yritetään standardisoida, ettei esimerkiksi laskukierroslentämisplaaneja löytyisi yhtä montaa erilaista kun on lentosuunnitelmien jättäjiä. Toki monet ilmailijat (varmasti suurin osa) ovat varsin valveutuneita lentosuunnitelmien tekemisen kanssa, mutta on se hyvä että joku käy lentosuunnitelman vielä kertaalleen läpi ja voi tarkistaa esim. depin/arrin jättämiset yms. varsin tärkeät asiat ja tarvittaessa esittää lisäkysymyksiä tai muuttaa lentosuunnitelmaa paremmin ymmärrettävään muotoon.

 

2 senttiä talletettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Jos eFPL-lomakkeen kautta lähetettävät lentosuunnitelmat menisi "sukkana sisään" järjestelmään olisi mahdollista kuormittaa haitantekotarkoituksessa tai muuten vain huvikseen järjestelmää "olemattomilla lentosuunnitelmilla", ts. kuka tahansa voisi lähettää operatiiviseen lennonvarmistusjärjestelmään mitä tahansa dadaa. Ei sinällään vaarallista, mutta aiheuttaisi varmasti hämmennystä lennonjohdon päässä kun sinne putoilisi ihan mitä tahansa plaaneja joiden oikeellisuudesta tai lähettäjästä ei olisi muuta tietoa kuin IP-osoite.

 

Toinen pointti on lentosuunntelmien tarkistaminen. Lentosuunnitelmamerkintöjä yritetään standardisoida, ettei esimerkiksi laskukierroslentämisplaaneja löytyisi yhtä montaa erilaista kun on lentosuunnitelmien jättäjiä. Toki monet ilmailijat (varmasti suurin osa) ovat varsin valveutuneita lentosuunnitelmien tekemisen kanssa, mutta on se hyvä että joku käy lentosuunnitelman vielä kertaalleen läpi ja voi tarkistaa esim. depin/arrin jättämiset yms. varsin tärkeät asiat ja tarvittaessa esittää lisäkysymyksiä tai muuttaa lentosuunnitelmaa paremmin ymmärrettävään muotoon.

 

2 senttiä talletettu.

 

Eka pointti.

Jos haluaa kuormittaa järjestelmää, niin onhan se toki edelleen mahdollista. Laittaa plaanin sisään ja soittaa perään. Vaatii toki hieman viitseliäisyyttä, mutta mitäpä sitä tymäpäivänä muutakaan tekisi.

 

2.point.

Suomen Briefingin ei vaikuta juuri tarkastelevan niitä. Ei tarkastele aktiivisia D-alueita yms. Tämä siis vain koskien Suomen Briefingiä. Kentillä olleista briefingeistä sai palvelua ja huomioitiin nuo mainitsemasi varsin tärkeät asiat.

 

My 2 cents.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro

En sen kummempia kommentoi kuin, että e-plaani toimii kyllä käytännössä hyvin. Tuosssa tunnin vartoomisessa kyllä ei tule aika pitkäksi. Käytännössä kun kaikki lentoon liittyvät tarkastukset ja tankkaus on suoritettu, saattaa mennä jopa yli tunti, ainakin täältä korpikentältä kun lähtee. Tuo puhelinsoittovarmistus on kyllä täyttä asiaa, aina sitä bugi plaanista saattaa löytyä. Kyllä en ole vielä keksinyt mitään moitteita.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeksi kun amatööri tähän puuttuu, mutta miten se puhelinsoitto muka tekee siitä lentosuunnitelmasta yhtään pätevämmän? Tai muka estää yhtään väärinkäytöstä? Sen puhelunhan voi soittaa pöllitystä luurista prepaid-liittymällä.

 

Jos noiden paikkaansapitävyyttä oikeasti haluaa lisätä, niin silloin sähköisesti ja turvallisesti (vaikkapa pankkitunnusten kautta) nuo planit kehiin ja turha soittelu pois? Jos lupakirja kytketään hetuun ja hetu on jo valmiiksi kiinni patussa, niin silloinhan tuo tunnustautuminen ja planin jättö olisi paitsi aukotonta, myös melko helppoa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeksi kun amatööri tähän puuttuu, mutta miten se puhelinsoitto muka tekee siitä lentosuunnitelmasta yhtään pätevämmän? Tai muka estää yhtään väärinkäytöstä?

 

Jos noiden paikkaansapitävyyttä oikeasti haluaa lisätä, niin silloin sähköisesti ja turvallisesti (vaikkapa pankkitunnusten kautta) nuo planit kehiin ja turha soittelu pois? Jos lupakirja kytketään hetuun ja hetu on jo valmiiksi kiinni patussa, niin silloinhan tuo tunnustautuminen ja planin jättö olisi paitsi aukotonta, myös melko helppoa?

 

Harva niitä kiusakseen tekee. Vielä harvempi, jos kukaan jos tiedot pitää vahvistaa lyhyellä puhelinsoitolla. Samalla tulee molemminpuolisesti varmistuttua että kaikki varmasti tuli oikein perille (turvallisuus, kaksinkertainen tarkistus).

 

Jos vahvistus pitää tehdä, en oikein ole samaa mieltä siitä että pankkitunnusten kanssa nyhrääminen on jotenkin helpompaa kuin yksi viidentoista sekunnin puhelinsoitto. Mikä siinä oikealle ihmiselle puhumisessa on nykyään niin monelle ahdistavaa? Puhukaa niille virkailijoille niin kauan kuin niitä on vielä siellä töissä. Sekin aika voi vielä tulla ettei ole (vrt. sääautomaatio).

 

Minun puolestani, jos häiriköitä pelätään, voisi eFPL:n jätön laittaa lupakirjanumeron ja salasanan taakse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymys ei liene niinkään väärinkäytösten estämisestä vaan siitä, että jonkun täytyy tarkistaa plaanin virheettömyys ja lukukelpoisuus ennen kuin se tuupataan järjestelmään lennonjohtajien riesaksi. Vaikka lentosuunnitelma onkin aika määrämuotoinen dokumentti, siinä on kuitenkin paljon vapaassa tekstimuodossa olevaa asiaa (reitti, RMK:t sun muut), jonka laatiminen ei ole mitenkään yksiselitteistä. Ja niihin kaavamaisiin numerotietoihinkin voi lipsua virheitä.

 

Malmin briefingin kanssa on ilo asioida. Puhelimeen vastataan välittömästi, asia hoidetaan tehokkaasti ja tarvittaessa kysytään plaaniin lisätietoja. Mistä muualta saa tällaista puhelinpalvelua?  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmin briefingin kanssa on ilo asioida. Puhelimeen vastataan välittömästi, asia hoidetaan tehokkaasti ja tarvittaessa kysytään plaaniin lisätietoja. Mistä muualta saa tällaista puhelinpalvelua?  8)

 

Yleensä FPC:stä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edelleenkin nopein,varmin ja vaivattomin tapa tehdä lentosuunnitelma on kirjoitaa se paperikaavakkeelle ja soittaa 0982774111

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edelleenkin nopein,varmin ja vaivattomin tapa tehdä lentosuunnitelma on kirjoitaa se paperikaavakkeelle ja soittaa 0982774111

 

Koska lentosuunnitelman tekeminen edellyttää käytännössä joka tapauksessa melkoisen määrän ilmailutietojen hankkimista, se on ihan yks ja sama hakata se koko suunnitelma tietokoneella siinä vaiheessa, kun sieltä ne muutkin tiedot tulee kaivettua. e-plaanin kirjoittaminen on muutenkin nopeampaa, kuin samojen asioiden kirjoittaminen ensin paperille ja sen jälkeen niiden hölöttäminen puhelimessa, jos nyt nopeuteen täytyy pyrkiä. Se briiffinkihemmo ei kirjoita sitä kuitenkaan yhtään sen nopeammin ylös kuin mitä sen itse voisi netissä kirjoittaa, ja siinä ajassa, joka kuluu vahvistussoittoon, sinä et sitä kerkeä paperille kirjoittamaan. Standardilento malmilta turkuun varakenttänä vantaa, lähtö huomenaamulla, nettiplaanin kirjoittamiseen kului aikaa todistajan läsnäollessa 68 sekuntia.

 

(FPL-OHDDS-VG

-DA40/L-DGLORVY/S

-EFHF0400

-N0115F080 NOKKA DCT ARTUR Q1 MEDOT

-EFTU0100 EFHK

-RMK/DEP REP EFHK APP 119100 PIC TEL 05000000000

-E/0400 P/002 R/E

A/W WITH BLUE STRIPES

C/KOIRANEN)

 

**********************

Contact Information :

Filed by: KOIRANEN

TEL : 0500000000

**********************

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeksi kun amatööri tähän puuttuu, mutta miten se puhelinsoitto muka tekee siitä lentosuunnitelmasta yhtään pätevämmän? Tai muka estää yhtään väärinkäytöstä? Sen puhelunhan voi soittaa pöllitystä luurista prepaid-liittymällä.

 

Jos noiden paikkaansapitävyyttä oikeasti haluaa lisätä, niin silloin sähköisesti ja turvallisesti (vaikkapa pankkitunnusten kautta) nuo planit kehiin ja turha soittelu pois? Jos lupakirja kytketään hetuun ja hetu on jo valmiiksi kiinni patussa, niin silloinhan tuo tunnustautuminen ja planin jättö olisi paitsi aukotonta, myös melko helppoa?

 

No ainakin se karsii plaanit joissa esim. kutsuna olisi VITTU, reittinä EFHK EFHK, lentosääntöinä VFR, lennon luokkana M, tyyppinä 10/A380/J ja reittinä PERSE DCT PASKA DCT VITTU. Jos varmistusta ei olisi, menisi lentosuunnitelma suoraan järjestelmään ja HK:n rullauslennonjohtajalla saattaisi olla ihmettelemistä kun eStrippiruudulle ilmestyy kyseinen liuska.

 

Pankkitunnukset on ongelmalliset jos kyseessä on esim. ulkomainen lentäjä. Ja lisäksi koska ihmiset tekevät virheitä, on ihan hyvä jo turvallisuudenkin takia että plaanin katsoo läpi vielä joku muukin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaupallisten palveluiden kautta plaani menee järjestelmään ilman mitään tarkistuksia ja osassa palveluissa jopa maksuttomalla tunnuksella voi tehdä rajoitetun määrän plaaneja, joten tämä ei lienisi mahdotonta tämänkään osalta. Vai tuottavatko esim. Eurofpl ja RocketRoute kasoittain turhia suunnitelmia järjestelmään?

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaupallisten palveluiden kautta plaani menee järjestelmään ilman mitään tarkistuksia ja osassa palveluissa jopa maksuttomalla tunnuksella voi tehdä rajoitetun määrän plaaneja, joten tämä ei lienisi mahdotonta tämänkään osalta. Vai tuottavatko esim. Eurofpl ja RocketRoute kasoittain turhia suunnitelmia järjestelmään?

 

En tiedä, mutta ainakin jos em. plaanien kanssa on jotain ongelmia niitä ei tahdo löytyä FPC:n järjestelmistä muuta kuin vähän pidemmän haun jälkeen. Aiheuttaa lennonjohdossa joskus ylimääräistä puhelimessa roikkumista. Toki jos plaaneissa ei ole ongelmia niin eroa ei huomaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutaman ePlaanin itse jättäneenä kyllä koen sen soittamisen hyvänä juttuna.

Siihen jos unohtaa jotakin, niin se virkailija voi lisätä. Tässä eräänä päivänä muistelin laittaneeni plaanin remarkseihin DEP ilmoituksesta maininnan 135.525MHZ taajuudelle, mutta mukava naisääni kysyi puhelimessa "olisikohan syytä ilmoitella tuosta lähdöstä johonkin" ...Eli oli sattunut yleisin virhe, eli inhimillinen virhe, ja jäänyt teksti laittamatta (tai sitten kadonnut bittiavaruuteen, mutta pidän omaa mokaani todennäköisempänä). Virkailija lisäili tämän tiedon sinne ja sitten sain toivotukset mukavalle lennolle!

 

Samassa sain kyselyn, että onhan määränpääkenttä auki, ettei tarvitse laskeutumista ilmoitella sen kummemmin. Määräkenttä oli auki ja ei tarvinnut (jos tarkkoja ollaan, niin olis sittenkin tarvinnukin ilmottaa lasku ite, mutta se on toinen tarina).

 

omat 20000 µ:ani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samainen briefing kuluneen vuoden aikana ottanut iloisesti vastaan plaanit, joissa määränpää ollut aktiivisella vaara-alueella. OK, huono lennonvalmistelu, mutta eipä tämä vastaanottavakaan yksikkö kiinnittänyt asiaan huomiota.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Minä olen tehnyt itselleni (ja kavereille) muutamia lentosuunnitelman pohjia, joilla pyrin nopeuttamaan lentosuunnitelmien tekoa ja varmistamaan niiden oikeellisuutta. Samalla nämä myös helpottaa plaanien tekemistä kännykällä "jossain korvessa".

 

Ideana on se, että mulla omilla tiedoilla varustettu linkki, josta löytyy useimmin käytettyjä plaaneja valmiiksi esitäytettynä. Sitten vaan modataan muutama muuttuva tieto ja lähetetään.

 

Esimerkkilinkki:

http://koti.mbnet.fi/korsu/ilmailu/plan/?kone=OHU123&pilotti=FlightForum&puhelin=05012345678

 

-Markku

ps. Minua ei haittaa jos joku muukin haluaa käyttää tuota sivua omilla tiedoillaan. Saa kommentoida, mutta en kuitenkaan takaa tuolle mitään supporttia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saa kommentoida, mutta en kuitenkaan takaa tuolle mitään supporttia.

 

Pari huomiota

- Kun ilma-aluksia on vain yksi, kenttä 09 jätetään tyhjäksi

- Raditaajuudet kentässä 18 ilmoitetaan ilman desimaalipistettä, eli esim. 118700 tai 118 700

 

Muuten vaikuttaa varsin fiksulta toteutukselta plaanin oikeaan täyttämiseen.

 

Samainen briefing kuluneen vuoden aikana ottanut iloisesti vastaan plaanit, joissa määränpää ollut aktiivisella vaara-alueella.

 

Niin sen kuuluukin, aktiiviselle vaara-alueelle kun saa tietyin ehdoin kuitenkin mennä. Toki voisi olla hyvä, että aiheesta huomautettaisiin, mutta plaanin vastaanottamisesta ei sentään pidä kieltäytymän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(FPL-OHDDS-VG

-DA40/L-DGLORVY/S

 

Hei,

 

Anteeksi sinänsä tyhmä kysymys, mutta olisin kysynyt EQUIPMENT-kohdasta.

 

Koneessa (C172) on Standard -varustus (VHF-COM/NAV, VOR, ILS, ADF). Kirjoitanko EQUIPMENT -kohtaan S, vai tuleeko siihen lisätä jotain muuta?

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

 

Anteeksi sinänsä tyhmä kysymys, mutta olisin kysynyt EQUIPMENT-kohdasta.

 

Koneessa (C172) on Standard -varustus (VHF-COM/NAV, VOR, ILS, ADF). Kirjoitanko EQUIPMENT -kohtaan S, vai tuleeko siihen lisätä jotain muuta?

 

-tuomo

Hei,

 

Siihen tulee tuossa tapauksessa tosiaan S ja sen lisäksi millainen transponderi on tarjolla. Mikäli transponderia ei ole niin N. Eli tapauksen koneellasi jossa EI olisi transponderia tulisi kohtaan EQUIPMENT S/N

 

Tatun esimerkin pitkä rimpsu johtui lähinnä ADF:n puutteesta, jolloin kaiken joutuu luettelemaan erikseen. Ja niin DDS:ssä on nähtävästi S-moodin ponderi, muut yleiset vaihtoehdot ovat C (A+korkeuskoodaus) ja A.

 

-Niko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

edit: niko ehtikin jo vastata... tosiaan tuo /S viittaa siis transponderin laatuun ja sitä edeltävä kirjainsotku yksilöi ne muut laitteet...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

 

Siihen tulee tuossa tapauksessa tosiaan S ja sen lisäksi millainen transponderi on tarjolla. Mikäli transponderia ei ole niin N. Eli tapauksen koneellasi jossa EI olisi transponderia tulisi kohtaan EQUIPMENT S/N

 

OK. Ja koneestahan löytyy mode-C transponderi joten S/C on siis oikea tapa.

 

Kiitos Nikolle ja Tatulle.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itseasiassa nyt kun aiheessa ollaan niin entäpä kohta TYPE OF FLIGHT? Jos kyseessä on harrastematkalento käytetäänkö NON-SCHEDULED vai GENERAL?

 

-tuomo

 

PS. Huomaa että olen elänyt tähän mennessä lähinnä radioplaanien varassa Suomessa lentäessä ;D.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itseasiassa nyt kun aiheessa ollaan niin entäpä kohta TYPE OF FLIGHT? Jos kyseessä on harrastematkalento käytetäänkö NON-SCHEDULED vai GENERAL?

 

-tuomo

 

PS. Huomaa että olen elänyt tähän mennessä lähinnä radioplaanien varassa Suomessa lentäessä ;D.

 

Äänestän vahvasti Generaalin puolesta :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari huomiota

- Kun ilma-aluksia on vain yksi, kenttä 09 jätetään tyhjäksi

- Raditaajuudet kentässä 18 ilmoitetaan ilman desimaalipistettä, eli esim. 118700 tai 118 700

 

Kiitos, korjattu!

 

Seuraava lisättävä plaani voisi olla puhelimella odotuspaikalta (koekäytön jälkeen) aktivoitava. Se kattaisi sitten myös lentoonlähdössä tapahtuvat kaputit.

 

Niin ja nuo parametrit tuossa linkissä on siis tehty siksi, ettei tarvitse laittaa omia nimiä ja puhelinnumeroita googlen löydettäviksi. Mutta silti niitä ei tarvitse kirjoittaa joka kerta uudestaan tuonne lomakkeelle.

 

-Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äänestän vahvasti Generaalin puolesta :)

 

Oikein äänestetty. Non-scheduled laitetaan, jos lennetään vaikkapa asiakkaan tilaamaa privaattilentoa (kaupallista ilmakuljetusta)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä tuosta puhelinvarmistuksesta

Varmistussoitossa ei ole mielestäni huonoja puolia, jos soittoon saa vastauksen eli linja ei ruuhkaudu. Näin taitaa käydä kesän tapahtumien tiimoilla.

Jos e-plaani on oikein täytetty, voisiko siitä tulevaisuudessa saada vain vahvistuksen tekstiviestillä?

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään