Sauli Vuori

Miksi koneemme/kenttämme repsottaa, kun voisi ilmailla siististikin? (OLI: Tikkakoskelle uusi kone)

13 viestiä aiheessa

Toisaalta, perinteinen lentokerho-look ei jaksa viehättää.  Miksi lentokoneen pitäisi olla surkeuden perikuva kun jo halvimmatkin autot ovat 10-0 viihtyisämpiä?

 

Peter

 

Tätä olen itekin ihmetellyt, kun ottaa kriittisemmän silmän Suomen ilma-aluskannan ulkonäköön ( ja miksei sisällekin ). Tuntuu, että niitä surkeuden perikuvia makaa joka kentällä ja hallinreuhkoissa. On jeesusteipillä "korjattuja" muotolevyjä, haljenneita poraamalla "korjattuja" laseja, vulkanoituvalla kumiteipillä "fiksattuja" istuimien ja verhoilujen osia, paukkupullolla "viimeisteltyjä" maalauksia...listaa voisi jatkaa loputtomiin. Jos joku osa lentokoneesta hajoaa, oli se sitten mikä hyvänsä, niin en ainakaan minä ala sitä millään jeesusteipillä "korjaamaan". Uutta kamaa saa varmasti hyllystä tai jos ei saa niin tilaa sitten. On se aika hienoa viedä kaveriakin lennolle, kun mittaritaulun päällinen on teipillä kiinni, lattiamatot on riekaleina, ovenkahvat on aika syönyt " HEi - ÄLÄ vedä sitä kiinni, se on paskana " juu ja mitä vielä....

 

Niin, ja sitten on tämä " no kun se on vaan työkäytössä" "paskaako sillä on väliä miltä se näyttää" kategoria. Siltä pohjalta katsoen taitaa aika suuri osa Suomen lentokoneista olla vähän niinkuin "työkäytössä, tai hyppyhissinä tms".

 

Suonette anteeksi kannanottoni ja vielä OT - sattui vaan ajatus aika yksiin Peterin säikeeseen  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No se hylly ei ainakaan ole Suomessa.

 

Mutta kuten myös Tatu tietää, jos ei suomessa, niin ihan www. sivun päässä kuitenkin  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätä olen itekin ihmetellyt, kun ottaa kriittisemmän silmän Suomen ilma-aluskannan ulkonäköön ( ja miksei sisällekin ). Tuntuu, että niitä surkeuden perikuvia makaa joka kentällä ja hallinreuhkoissa. On jeesusteipillä "korjattuja" muotolevyjä, haljenneita poraamalla "korjattuja" laseja, vulkanoituvalla kumiteipillä "fiksattuja" istuimien ja verhoilujen osia, paukkupullolla "viimeisteltyjä" maalauksia...listaa voisi jatkaa loputtomiin. Jos joku osa lentokoneesta hajoaa, oli se sitten mikä hyvänsä, niin en ainakaan minä ala sitä millään jeesusteipillä "korjaamaan". Uutta kamaa saa varmasti hyllystä tai jos ei saa niin tilaa sitten. On se aika hienoa viedä kaveriakin lennolle, kun mittaritaulun päällinen on teipillä kiinni, lattiamatot on riekaleina, ovenkahvat on aika syönyt " HEi - ÄLÄ vedä sitä kiinni, se on paskana " juu ja mitä vielä....

 

Niin, ja sitten on tämä " no kun se on vaan työkäytössä" "paskaako sillä on väliä miltä se näyttää" kategoria. Siltä pohjalta katsoen taitaa aika suuri osa Suomen lentokoneista olla vähän niinkuin "työkäytössä, tai hyppyhissinä tms".

 

Suonette anteeksi kannanottoni ja vielä OT - sattui vaan ajatus aika yksiin Peterin säikeeseen  8)

 

Aletaanko porukalla ajamaan asiaa siten että maksetulla lentobensaverolla pitää turvata yleisilmailun kehitystä ja lentoturvallisuutta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätä olen itekin ihmetellyt, kun ottaa kriittisemmän silmän Suomen ilma-aluskannan ulkonäköön ( ja miksei sisällekin ). Tuntuu, että niitä surkeuden perikuvia makaa joka kentällä ja hallinreuhkoissa. On jeesusteipillä "korjattuja" muotolevyjä, haljenneita poraamalla "korjattuja" laseja, vulkanoituvalla kumiteipillä "fiksattuja" istuimien ja verhoilujen osia, paukkupullolla "viimeisteltyjä" maalauksia...listaa voisi jatkaa loputtomiin. Jos joku osa lentokoneesta hajoaa, oli se sitten mikä hyvänsä, niin en ainakaan minä ala sitä millään jeesusteipillä "korjaamaan". Uutta kamaa saa varmasti hyllystä tai jos ei saa niin tilaa sitten. On se aika hienoa viedä kaveriakin lennolle, kun mittaritaulun päällinen on teipillä kiinni, lattiamatot on riekaleina, ovenkahvat on aika syönyt " HEi - ÄLÄ vedä sitä kiinni, se on paskana " juu ja mitä vielä....

 

Niin, ja sitten on tämä " no kun se on vaan työkäytössä" "paskaako sillä on väliä miltä se näyttää" kategoria. Siltä pohjalta katsoen taitaa aika suuri osa Suomen lentokoneista olla vähän niinkuin "työkäytössä, tai hyppyhissinä tms".

 

Suonette anteeksi kannanottoni ja vielä OT - sattui vaan ajatus aika yksiin Peterin säikeeseen  8)

 

Vähän sama tuli mieleen kun kävin Kumlingessa viime kesänä. Kenttä oli puhdas, siisti ja nätti kuin karkki. Ainoa yhtä hienosti hoidettu korpikenttä manner-Suomessa johon olen tähän mennessä törmännyt (siis laskeutunut) oli Vampula.

 

Pannaan kentät, hallit ja huoltorakennukset samalla kuntoon!

 

t. TImo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän sama tuli mieleen kun kävin Kumlingessa viime kesänä. Kenttä oli puhdas, siisti ja nätti kuin karkki. Ainoa yhtä hienosti hoidettu korpikenttä manner-Suomessa johon olen tähän mennessä törmännyt (siis laskeutunut) oli Vampula.

 

Pannaan kentät, hallit ja huoltorakennukset samalla kuntoon!

 

t. TImo

 

 

 

Vampula on yksityinen (sanan varsinaisessa merkityksessä), Kumlinge Ahvenanmaalaisten veronmaksajien. Muilla korpikentillä ei liene näin selkeää rahoituspohjaa. Sama taitaa päteä lentokoneisiinkin. Yhteinen ei ole kenenkään silmäterä ajasta ja kustannuksista piittaamatta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On tullut käpisteltyä noita koulutus/vuokrauskäytössä olevia pikkukoneita, sisustat ja maalit ovat nätisti sanoen vaihtelevassa kunnossa kuten Sauli kirjaili aika kuvaavasti. Jonkinmoinen syy asiantilaan on juurikin tuo työkäyttö, käyttäjiä on paljon ja silloin alkaa kantti kulumaan. Ainakin perus-Cessnassa ja Piiperissä olevat muovit ovat kertakaikkiaan surkeaa kamaa, aika nopeasti rupeavat hapristumaan ja varsinkin talvella ei tarvi kovin kummoista iskua kun jo on esim. ovipahvi halki. Useamman koneen laivastossa on jo koneen toiminnan kannalta riittävästi hommaa ja kustannuksia, joten äkkiä voisi väittää että intressi sisustojen hiveltämiseen ei ole kovinkaan suuri, varsinkin kun jo kohta seuraavan käyttäjän jälkeen on seuraava muovi halki-irti.  :-\

Yksittäiset osat eivät ihan hirveitä maksa, mutta kun niitä rupeaa tilaamaan vaikka viiteen koneeseen niin äkkiä siinä rikaskin pienyrittäjä tulee toisiin aatoksiin. Vielä kun samaan tilaukseen pitäisi mahduttaa ihan varaosiakin.

 

Ei kai käyttäjät niitä muoveja tahallaan riko, jotkut verhoiluista vaan ovat sopivasti juuri esim. jalan kulkureitillä koneeseen noustessa ja tottumaton käyttäjä helposti potkaisee joka kerta sitä...

 

Semmoinen ajatus että kaikki verhoilumateriaalit ei sovi lekokäyttöön ihan vaan vaikka paloturvallisuussyistä, eli Pipsan verhoomosta ostettu röyhelömatto sen vuodelta -77 olevan "täynnähiekkaaCessna-maton" tilalle ei välttämättä ole paras ratkaisu vaikka olisikin näppärä ja edukas.

 

Onhan se mukava katsella huolella pidettyjä koneita, siitä ei pääse yli eikä ympäri, valitettavasti vaan taitaa kovinkin monella olla se tilanne että ensin katsotaan rahojen riittävän koneen pitämiseen lentokunnossa ja sitten vasta tuunataan.

 

ISOkonepuolella oman hankaluutensa kabiinien kunnossapitoon tuo se tosiasia että osien toimitusaika saattaa olla todella pitkä, jopa kuukausia. Yhtä osaa odotellessa menee jo toinenkin rikki, sitten taas odotellaan... Varsinkin pelkästään ulkonäköön vaikuttavat osat ovat välillä kiven alla, niitä on sitten parhaansa mukaan elvyteltävä ja yleensä tulos ei ole kaunis. Pääasia ettei asiakas revi siihen itseään, noin niinkuin esimerkkinä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän sama tuli mieleen kun kävin Kumlingessa viime kesänä. Kenttä oli puhdas, siisti ja nätti kuin karkki. Ainoa yhtä hienosti hoidettu korpikenttä manner-Suomessa johon olen tähän mennessä törmännyt (siis laskeutunut) oli Vampula.

Pannaan kentät, hallit ja huoltorakennukset samalla kuntoon!

t. TImo

 

Käyppäs joskus Piikajärvellä EFPI kyläilemässä. Korpikenttä kahdella kiitotiellä, konehallit ja majoitustilat loistavat. Mielestäni parhaiten harrastekerhopohjalta hoidettu kenttä jonka tiedän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätä olen itekin ihmetellyt, kun ottaa kriittisemmän silmän Suomen ilma-aluskannan ulkonäköön ( ja miksei sisällekin ). ...

vulkanoituvalla kumiteipillä "fiksattuja" istuimien ja verhoilujen osia, Jos joku osa lentokoneesta hajoaa, oli se sitten mikä hyvänsä, niin en ainakaan minä ala sitä millään jeesusteipillä "korjaamaan". Uutta kamaa saa varmasti hyllystä tai jos ei saa niin tilaa sitten.

 

Suonette anteeksi kannanottoni ja vielä OT - sattui vaan ajatus aika yksiin Peterin säikeeseen  8)

 

Juu, tottahan se on, erityisesti kerhokäytössä pitää hyvin paikkansa. MUTTA...

 

Näyttäkääs mulle paremman näköinen 15 000 tuntia lentänyt kone, sisustaltaan (juu, ulkoista fiksausta mietitään myös) kuin Tango Lima ! Tässä muutama kuva tammikuulta kun kasassa oli "vain" 14 900 tuntia.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Hieno kuin uusi  8) Mutta, kyllä siihen taas rahaakin upposi !

 

S

 

Ps. Tarkempia tietoja koneesta OH-CTL ja matkasta 15 000 h

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näitä esimerkkejä olisi kiva saada lisää. Tango lima oli - silloin kun minä siihen tutustuin - 80-luvulla Oulussa, kauhtunut, rispaantunut - tyypillinen tämän topicin esimerkki. Mutta aika on tehnyt tehtävänsä, positiivisessa mielessä. Ja tässä huomaa sen, kun vehkeestä - oli se sitten lentokone taikka puutarhajyrsin - pidetään huolta, se myös näkyy. En mä nyt tiedä onko koneen pesu pari kertaa kuukaudessa paha rasti, hiki ei nouse pintaan vaikka pari - kolme kertaa kesässä vetäisi vahaa pintaan. Kerran - pari kuussa voi imuroida ja putsata kabiinin sisältä ja vetää kiimaa ( hoitoainetta ) muoveihin ja nahkaisiin osiin. Ja jos jotain on rikki, laittaa uutta...

 

Ja kauden päätteeksi tuttu automeikkari käy vetäsemässä meikin koneeseen. Siis pesu, koneellinen kiillotus/vahaus, sisäpesu, hoitoaineet, lasien kiillotus ym. On kiva ottaa pulkka ajoon puhtaana ja kiiltävänä kun kausi alkaa. Tää on mun resepti niin auton, veneen, kuin lentokoneenkin siisteyden ylläpitoon. Ainakin tähän asti on toiminut ihan all right.

 

P.S Onnitelut klubille ja CTL:lle kunnioittettavasta tuntimäärästä  :thmbup:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässäpä pieni esimerkki lookin vaihdosta.

 

Ennen

 

sisältä

[ attachment removed / expired ]

 

päältä

[ attachment removed / expired ]

 

 

Sittemmin

 

päältä

[ attachment removed / expired ]

 

sisältä

[ attachment removed / expired ]

 

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sittemmin

 

päältä

 

Olipa tutunnäköinen kuva  8)

 

Kyllähän se Peter niin on, että meidän pitäisi tehdä tuohon PMI:aan vähän raflaavammat tunnukset :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän se Peter niin on, että meidän pitäisi tehdä tuohon PMI:aan vähän raflaavammat tunnukset :P

 

Laittakaa samalla tunnuksen kirjainten välistys kohdalleen  ;)

 

COX ei sekään Cessnaksi näytä kovin pahalta, tosin se lentää niin tolkuttomasti että ylläpito on jatkuvaa, kaikki hajoilee käytössä..

width=800 height=536http://mik.1g.fi/kuvat/Kerhon%20kalusto/OH-COX/OH-COX.jpg/_small.jpg[/img]

 

Paneelikuvassa on näemmä muuten hiukan huolto kesken, noita johdoista roikkuvia kytkimiä ei ole ehditty vielä kiinnittää, ja eräs muu pikkuseikka puuttuu kerhomme peruskoulutuskoneesta... :)

width=800 height=536http://mik.1g.fi/kuvat/Kerhon%20kalusto/OH-COX/Mittaristo.jpg/_small.jpg[/img]

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään