Guest niXon1x

Lentotiima?

29 viestiä aiheessa

Paljonko sitä lentotiimaa saa kerrytettyä yleensä liikennelentäjän opiskeluissa?

 

jostain kattelin että about 300h.

 

Mutta taas perämiehen tehtäviin vaaditaan joissain about 1500h tiimaa, niin mistä lähteä keräämään lisää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljonko sitä lentotiimaa saa kerrytettyä yleensä liikennelentäjän opiskeluissa?

 

jostain kattelin että about 300h.

 

Mutta taas perämiehen tehtäviin vaaditaan joissain about 1500h tiimaa, niin mistä lähteä keräämään lisää?

 

Soita kun tarviit konetta.  :laugh:

Vuokraan mielelläni. Sekä 1- että 2-moottorillista.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

200h? Jep no jtn tälläistä olinkin uumoillut. Lentoyhtiöt kuitenkin vaativat tiimaa about 1500h perämiehen tehtäviin hakeutuvilta, ni mihin siis opiskelujen jälkeen kun puuttuu vielä se 1300h!?  Mihin kerryttämään sitä? :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoyhtiöt, kun niillä on varaa nykyään, haluavat luonnollisesti palkata vain valmiita ja kokeneita pilotteja.

Kortistossa tunnit ei kerry... Eikä lupakirja pysy voimassa --> Ulkomaille potkurikonefirmoihin tai sit tarvitaan omaa rahaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

--> Ulkomaille potkurikonefirmoihin tai sit tarvitaan omaa rahaa.

 

Tai sitten nimeltämainitsemattomalle suomalaiselle firmalle lentämään palolentoja. Ei tartte maksaa edes täyttä lentotunnin hintaa :laugh:

 

Ei vaan, onhan niitä toki vaihtoehtoja. Varmaan Nikokin tietää, että ei sen tiiman tosiaan tarvitse olla matkustajakoneen nokalla hankittua. Monet ATPL-opinnot suorittaneet hankkivat itselleen esim. opettajakelpparit, ja keräävät sitten tiimaa oikealla penkillä oppilaiden kanssa. Tai joku lentelee vaikkapa vesikoneella nud.... eiku turisteja Saimaan saaristoon maisemalennolle, toinen erämaahan kalaan. Yksi lentää hirvilaskentalentoja ja toinen kuvauslentoja... Plus sitten ne lukemattomat muut, ehkä nopeammin tiimaa kartuttavat vaihtoehdot. Ulkomailta tosiaan ehkä vähän enemmän ja monipuolisemmin, jos vain sattuu paikkaa löytyvän...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei vaan, onhan niitä toki vaihtoehtoja. Varmaan Nikokin tietää, että ei sen tiiman tosiaan tarvitse olla matkustajakoneen nokalla hankittua.

 

Lisättäköön tähän että hyvin usein 500+ tunnin aloittavilta perämiehiltä odotetaan myös jettikokemusta, kokemusta kahden ohjaajan tyypeistä, mittaritiimaa jne.. Pelkkä satojen tuntien C150:llä rupustelu ei välttämättä riitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai sitten nimeltämainitsemattomalle suomalaiselle firmalle lentämään palolentoja. Ei tartte maksaa edes täyttä lentotunnin hintaa :laugh:

 

Mistä tässä kommentissa on kyse? Onko Suomen palolentomarkkinoille todellakin päässyt syntymään se kuuluisa kilpailutilanne vai missä mennään?

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä tässä kommentissa on kyse? Onko Suomen palolentomarkkinoille todellakin päässyt syntymään se kuuluisa kilpailutilanne vai missä mennään?

 

Harri

 

Eikös se kilpailutilanne ole ollut jo vuosia? Nuo reitithän kilpailutetaan julkisina hankintoina normaalikäytännön mukaisesti.

 

Sitä en tiedä, mitä firmaa tuossa tarkoitetaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä tässä kommentissa on kyse? Onko Suomen palolentomarkkinoille todellakin päässyt syntymään se kuuluisa kilpailutilanne vai missä mennään?

 

Harri

 

Palolennothan on kilpailutettu jo iät ja ajat.  ::)

 

Kunhan leukojani louskuttelen vanhoja muistellen. Tosin en sitten tiedä nykytilanteesta ihan tarkkaan, mutta asia lienee korjaantunut ainakin jossain määrin. Muistui vain mieleen se sitkeästi kiertänyt huhu, kun joskus hieman ajassa taaksepäin eräs kaupallinen toimija, sen enempää nimiä tai seutuja erittelemättä, oli onnistunut saamaan erään palolentoreitin itselleen jollakin ihan älyttömän alhaisella tarjouksella. Sellaisella, mihin ei mikään kerho mitenkään ollut voinut vastata ilman tolkutonta persnettousta. Mutta sitten olikin homman juju selvinnyt, kun tämä toimija oli "kuulopuheiden" mukaan "palkannut" ATPL-oppilaita jne. lentämään näitä palolentoja ja sitä kautta keräämään "kipparitiimaa". Tämä tapahtui luonnollisesti pientä korvausta vastaan, mutta ei suinkaan niin, että näille lentäjänaluille olisi maksettu pieni korvaus, vaan niin, että nämä lentäjänplantut maksoivat pienen hinnan siitä, että pääsivät lentämään. Siis pienemmän hinnan, kuin normaalisti koneen vuokra maksaisi. Käytännössä siis homma taisi pyöriä niin, että palolentoja oli lentämässä mahdollisesti jopa toimintaan kouluttamattomia jannuja, kun samalla tämä toimija nyki siis rahaa sekä lääninhallitukselta, että loput koneen kuluista näiltä tiimahaukoilta. Luonnollisesti paikallinen kerho koulutettuine miehistöineen jäi nuolemaan näppejään...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla ei ainakaan oo mitään syytä olla sanomatta, että tälläinen "ongelma" on ymmärtääkseni ainakin pirkkalassa ollut. Sinällään hommassa ei ole lähtökohtaisesti mitään väärää, virheellistä eikä edes paheksuttavaa, paheksuntaa voi osoittaa sitten, jos lentoja on lennetty ilman, että päälliköllä on ollut metsäpalolentäjän kelpoisuutta. Muuten se on markkinatalous joka jyrää ja jonka kuuluukin näissä caseissa jyrätä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla ei ainakaan oo mitään syytä olla sanomatta, että tälläinen "ongelma" on ymmärtääkseni ainakin pirkkalassa ollut. Sinällään hommassa ei ole lähtökohtaisesti mitään väärää, virheellistä eikä edes paheksuttavaa, paheksuntaa voi osoittaa sitten, jos lentoja on lennetty ilman, että päälliköllä on ollut metsäpalolentäjän kelpoisuutta. Muuten se on markkinatalous joka jyrää ja jonka kuuluukin näissä caseissa jyrätä.

 

Joopa joo, näitä rahastajia ja marrkinatalousneroja on ikävä kyllä ilmailussa aina riittänyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joopa joo, näitä rahastajia ja marrkinatalousneroja on ikävä kyllä ilmailussa aina riittänyt.

 

Siis lähtökohtako pitäisi olla, että valtion pitäisi maksaa enemmän ihan vaan siksi, että The Kerho pääsisi lentämään lennot? Kyllä tässä pitää ihan oikeasti esittää kysymys, että mitä ylimääräistä vastinetta valtio sille rahalle saa? Toiminnan ja koulutuksen jatkuvuutta - ehkä, mutta se ei ole tarjouspyynnössä näkynyt vaatimuksena millään muotoa. Väittäkää nyt vielä, että vika on siinä, joka vastaa tarjouspyyntöön (antaa tarjouksen), eikä siinä, joka tarjouspyynnön on alunperin laatinut ja siihen ehdot keksinyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisättäköön tähän että hyvin usein 500+ tunnin aloittavilta perämiehiltä odotetaan myös jettikokemusta, kokemusta kahden ohjaajan tyypeistä, mittaritiimaa jne.. Pelkkä satojen tuntien C150:llä rupustelu ei välttämättä riitä.

 

Tuossa on taas yksi hyvä pointti^^ viisaammat vastatkaahan? Askarruttaa?  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.eaglejet.net/HeavyJetPrograms.asp

 

Tällaisia ohjelmia taitaa olla useampiakin, jossa lentäjänalut maksavat siitä että saavat oikeaa matkustajalentotiimaa ja tyyppikoulutuksen samaan pakettiin. En tosin tiedä kuinka luotettavia nämä ovat, mutta kaipa noillekkin löytyy kysyntää maailman mittakaavasta. Optimistisesti kun laskee niin 500h 737NG tiimat+tyypit maksavat n. 78 €/h joten kyllä se mopocessnan hinnan hakkaa. Toki päälle tulevat elämiskustannukset yms.

 

Esim:

 

B737 NG   

A320

 

JAA B737 NG type rating course including aircraft base training and VAT

 

 

Airline Operator Conversion Course

 

 

500 Hours of Actual B737 NG First Officer Experience during Airline Passenger Operations

 

 

from €38,600 EUR / £33,300 GBP

 

 

 

 

 

Jos toimivat kuten luvataan niin varmasti on paremmat mahdollisuudet työllistyä kun saman verran SEP tiimaa hankkimalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis lähtökohtako pitäisi olla, että valtion pitäisi maksaa enemmän ihan vaan siksi, että The Kerho pääsisi lentämään lennot? Kyllä tässä pitää ihan oikeasti esittää kysymys, että mitä ylimääräistä vastinetta valtio sille rahalle saa? Toiminnan ja koulutuksen jatkuvuutta - ehkä, mutta se ei ole tarjouspyynnössä näkynyt vaatimuksena millään muotoa. Väittäkää nyt vielä, että vika on siinä, joka vastaa tarjouspyyntöön (antaa tarjouksen), eikä siinä, joka tarjouspyynnön on alunperin laatinut ja siihen ehdot keksinyt.

 

Palolentotoimintaa pidettiin ainakin 10 vuotta sitten SAR-lentotoiminnan kannalta ensisarvoisen tärkeänä valmiuden ylläpitämismuotona. Lääninhallitukset sahasivat tässä kohtaa lähinnä omaa oksaansa, mutta niinhän se on edelleen; suomalaisessa ilmailussa vanhatkin toimijat ovat valmiita säästämään kustannuksista tinkimättä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palolentotoimintaa pidettiin ainakin 10 vuotta sitten SAR-lentotoiminnan kannalta ensisarvoisen tärkeänä valmiuden ylläpitämismuotona. Lääninhallitukset sahasivat tässä kohtaa lähinnä omaa oksaansa, mutta niinhän se on edelleen; suomalaisessa ilmailussa vanhatkin toimijat ovat valmiita säästämään kustannuksista tinkimättä.

 

Ja näin ollen vika on sen yrittäjän?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.eaglejet.net/HeavyJetPrograms.asp

 

Tällaisia ohjelmia taitaa olla useampiakin, jossa lentäjänalut maksavat siitä että saavat oikeaa matkustajalentotiimaa ja tyyppikoulutuksen samaan pakettiin. En tosin tiedä kuinka luotettavia nämä ovat, mutta kaipa noillekkin löytyy kysyntää maailman mittakaavasta. Optimistisesti kun laskee niin 500h 737NG tiimat+tyypit maksavat n. 78 €/h joten kyllä se mopocessnan hinnan hakkaa. Toki päälle tulevat elämiskustannukset yms.

 

Esim:

 

Jos toimivat kuten luvataan niin varmasti on paremmat mahdollisuudet työllistyä kun saman verran SEP tiimaa hankkimalla.

 

Itse maksetut tyypit eivät todellakaan takaa työllistymistä (edes yleensä), ja ne voivat usein olla se huonoin vaihtoehto. Tyyppejä myyvät FTO:t viilaa pilotinalkuja linssiin ja mainostavat kovaan ääneen olevansa suurikin pelastus. Erittäin harvat kuitenkaan oikeasti saavat noista mitään hyötyä irti, muuta kuin velkaa velan päälle kukkaron matin maksettavaksi.

Totuus nyt vain on se, että maailmassa on tuhansia työllistämättömiä low TT -pilotteja, jotka takertuvat joka ikiseen mahdolliseen jopiin kynsin ja hampain kiinni eikä passiivisemmille jää juuri mahdollisuuksia, vaikka olisi miten paljon sitä rahaa hassattu tyyppikoulutukseen. Ne harvat, jotka sitten onnistuvat, ovat joko todella onnekkaita tai heillä yksinkertaisesti on suhteita. Nykyään se suosituin tapa kerätä tiimaa noin yleensä on lennonopettajana toimiminen. Sitten on noita hour-building firmoja, mutta eivät nekään ilmaisia ole ja monet varteenotettavat sijaitsevat tuon ison lammikon toisella puolella.

Se, että sinulla on tyyppikoulutus ja vaadittava kokemus ei tarkoita automaattista sisällepääsyä käytännössä minkään firman palvelukseen pääsemiseen. Todellisuudessa ne usein vaatii paljon enemmän kuin mitä mainostavat.

 

Lukekaa vaikka tätä palstaa niin näette mitä tarkoitan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Herraisä ku oli täydentävä vastaus askarruttaviin asioihin! ^^ iso kiitos!

 

Mietityttää vaan kun tuli tossa taannoin matkalla juteltua Suomalaisessa lentoyhtiössä työskentelevän nuoren perämiehen kanssa jtn pientä ja tulin kysäseneeksi ikää ja kertoi olevansa 24.v ja Toimii perämiehenä.

 

Mietin vain minkälaisen koulutuksen kautta kaveri on napannut tälläisen mahdollisuuden? Ei ole paljon tiimoja stressailtu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Herraisä ku oli täydentävä vastaus askarruttaviin asioihin! ^^ iso kiitos!

 

Mietityttää vaan kun tuli tossa taannoin matkalla juteltua Suomalaisessa lentoyhtiössä työskentelevän nuoren perämiehen kanssa jtn pientä ja tulin kysäseneeksi ikää ja kertoi olevansa 24.v ja Toimii perämiehenä.

 

Mietin vain minkälaisen koulutuksen kautta kaveri on napannut tälläisen mahdollisuuden? Ei ole paljon tiimoja stressailtu?

 

Riippuu yhtiöstä. Esimerkiksi FinnCommilla on AB-initio ja Vinnairi palkkaa (etunenästä SIO:sta valmistuneita) matalatuntisia lentäjiä perämieskoulutukseen, jos palkkaa..  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli siis onko tämä aihe kiteytettävissä sillälailla, että jos kutsua koulun penkiltä ei tule lentoyhtiöön perämieheksi, olet nesteessä velkojesi jne kanssa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ennen sotaa merikapteenin kirjan saamiseen vaadittiin purjelaivapraktiikkaa. Ainoa firma joka tällaista praktiikkaa tarjosi oli oolantilainen Eriksson. Laivan henkilöstökulut kevenivät kummasti kun osa miehistöstä oli "oppilaita" joille ei tarvinnut maksaa palkkaa ja vielä maksoivat oman ylöspitonsa.

 

Pisnesmiehet ovat aina osanneet rahastaa nuorten miesten innolla hankkia gloriöösi ammatti ja komea univormu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli siis onko tämä aihe kiteytettävissä sillälailla, että jos kutsua koulun penkiltä ei tule lentoyhtiöön perämieheksi, olet nesteessä velkojesi jne kanssa?

 

Joo ja ei. Kyllä töihin ennepitkää pääsee eikä sitä 1300 tuntia kannata lähteä maksua vastaan lentämään :D.

 

Kuten yllä sanottu monet yhtiöt, jopa suomalaiset ottavat low-TT pilotteja riveihin. Riippuu yhtiöstä kuka maksaa tyypit mutta ainakin suuressa maailmassa saatat joutua maksamaan tyypeistä itse. Toisaalta tämä on niin tapauskohtaista ettei sitä voida pitää yleistyksenä.

 

Syitä, miksi moniin perisduuneihin on aika kovat tuntivaatimukset lienee monia. Ei haluta hakemustulvaa tai halutaan valmiit tyypit omaavia kavereita. Kaikkea löytyy. Itse kyllä hakisin kaikkiin tarjolla oleviin perisduuneihin tuntivaatimuksista riippumatta. Se että hakemus on sisällä on tärkeää, koska tilanne saattaa yhtiössä muuttua ja saattavat halutakkin vaikkapa 5 kokenutta kaveria ja 5 low-TT kaveria. Luoja tietää...tuskin sekään... ;)

 

Sinuna lukisin noita työpaikkailmoituksia hieman toisenpäin. Ajattelisin: "3 vuoden aktiivisen lentämisen jälkeen mulla on 1500 - 2000h tiimaa kasassa jolloin voisin helpommin päästä tuollaisiin -ja tuollaisiin töihin. 5-6 vuoden aktiivisen lentämisen jälkeen jo jettikippariksi."

 

-tuomo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä tässä kommentissa on kyse? Onko Suomen palolentomarkkinoille todellakin päässyt syntymään se kuuluisa kilpailutilanne vai missä mennään?

 

Harri

Tietääkseni joku Konekorhonen OY niminen yritys lentää tänä vuonna palolentoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli siis onko tämä aihe kiteytettävissä sillälailla, että jos kutsua koulun penkiltä ei tule lentoyhtiöön perämieheksi, olet nesteessä velkojesi jne kanssa?

Se riippuu sinusta itsestäsi (tiedän, tässäkin asiassa on monta muuttujaa). Vaikka töihin pääsy tuntuu todella vaikealta niin en itse ole luovuttanut. Välillä on tiukkaa rahasta mutta kyllä tässä toimeen tullaan  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään