Guest niXon1x

Lentotiima?

29 viestiä aiheessa

Johan näitä lentäjiä alkaa täällä olemaanki työttöminä ja toiset valmistumassa. Niin kohtahan tässä saa tyyppikurssien sijaan alkaa miettimään, josko meidän pitäisi perustaa oma lentoyhtiö  :thmbup:

Vakavasti ottaen takaisin aiheeseen.

Tietääkö kukaan Airfinlandin palkkaus politiikasta mitään? mistä he lentäjänsä nappaavat. Jos kerta Finnairillekkin on pitkät jonot, niin onko nyt siis yhtälailla muihinkin yhtiöihin. Ja siis suhteilla pääsee jonossa ohittelemaan? Vaikeaksi menee koska koulutuksen jälkeenhän kaikilla pitäisi olla lentotiimaa about saman verran kerrytettynä 200h-300h <-- siihen välille.

Edelleen myös kiinnostavat nämä ns. " lottovoitto" tarinat ja niiden taustat, millä tiimoilla,millä kerrytetty tiimaa, mistä kouluista ja mihin yhtiöihin on päästy?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse en lähtenyt kerryttämään tiima valmistumisen jälkeen. Olisin kyllä harkinut tuntien keräämistä lentämällä esim. laskuvarjohyppääjiä, hinauslentoja tai lennonopettamista (tosin kelpuutus taitaa maksaa jonkin verran lisää). Harkitse pitkään ennen kuin lähdet maksamaan maltaita tyypeistä tai linetrainingistä jos ne eivät varmasti johda työllistymiseen. Työn hakeminen niillä voi silti olla vaikeata ja jos vuoden sisään ei löydy mitään niin sitten uusiminen onkin jo aika kallista.

Olin onnekas ja pääsin vuoden valmistumisen (Lundin yliopisto Ruotsissa) jälkeen aloittamaan Euroopan "suosituimalla" yhtiöllä. Tosin meidän piti itse maksaa tyypikurssi heillä, mutta hyväksytyn kurssin jälkeen oli ainakin jonkinlaista työtä tarjolla. Lainarahoitteisen tyyppikurssin takaisinmaksaminen tuo kumminkin mukanaan tietynlaista epävarmuutta joka ei ole erityisen mieluisaa.

Onneksi siitä ei tarviste murehtia juuri silloin kun on töissä  8).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse en lähtenyt kerryttämään tiima valmistumisen jälkeen. Olisin kyllä harkinut tuntien keräämistä lentämällä esim. laskuvarjohyppääjiä, hinauslentoja tai lennonopettamista (tosin kelpuutus taitaa maksaa jonkin verran lisää). Harkitse pitkään ennen kuin lähdet maksamaan maltaita tyypeistä tai linetrainingistä jos ne eivät varmasti johda työllistymiseen. Työn hakeminen niillä voi silti olla vaikeata ja jos vuoden sisään ei löydy mitään niin sitten uusiminen onkin jo aika kallista.

Olin onnekas ja pääsin vuoden valmistumisen (Lundin yliopisto Ruotsissa) jälkeen aloittamaan Euroopan "suosituimalla" yhtiöllä. Tosin meidän piti itse maksaa tyypikurssi heillä, mutta hyväksytyn kurssin jälkeen oli ainakin jonkinlaista työtä tarjolla. Lainarahoitteisen tyyppikurssin takaisinmaksaminen tuo kumminkin mukanaan tietynlaista epävarmuutta joka ei ole erityisen mieluisaa.

Onneksi siitä ei tarviste murehtia juuri silloin kun on töissä  8).

Ja yhtiö on? Vai etkö halua kertoa...  :) Sinulla kävi tuuri!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt noin 9000 tuntia myöhemmin ei tilanne ole paljoa muuttunut.

Työtä hakiessa kuulee erinlaisia kommentteja. Esim taannoin lentelin Saudeissa ja Syyriassa VIP 727 koneita samoin Argentiinassa B737 VIP vekotinta. Nyt kun hain paikkaa ACJ kipparin paikkalle sanottiin että pitäisi olla VIP lentämisestä viimeaikaista kokemusta eli edellisen 3kk aikana. Vuonna 2007 lensin B767 kipparina. Hain vastaavaa paikkaa mutta minulla ei ole 500 tuntia tyypissä palattuani vanhaan firmaani lentämään Jumboa. Olen ollut virkavapaalla A320 kipparin paikalta viime Syyskuusta jälleen vanhassa firmassa Jumboilemassa. Tuossa muutama päivä sitten tuli aivan loistava A320 jobi tarjolle. Ei natsannut. Olisi pitänyt olla 3 lentoonlähtöä ja laskeutumista viimeisen 3kk aikana ja vähintään 500 tuntia tyypissä viimeisen vuoden aikana ja viimeinen lento 3kk sisällä. Jäin siis Jumboon.

Tämä on jatkuva kierre vain muut ja tuntivaatimukset muuttuvat uran edetessä.

Nyt on uusi ilmiö ilmaantunut kontrahtifirmojen hahmossa. Nämä usein ilmailusta mitään ymmärtämättömien konsulttien johtamat lafkat tyssäävät hakemisen siihen paikkaan. Missä pääohjaaja olisi keskustellut kokeneen kaverin eduista, nämä yritykset lukevat vain ja ainoastaan vaatimuksia mitä haluavat lentäjiltä. Nämä vaatimukset eivät välttämättä ole ne mitä lentoyhtiöt haluavat vaan mitä kontrahtifirmat ovat nähneet sopivaksi.

Ei ole hyvään suuntaan ala menossa ei.

Viimeiset päivät taas kotona ja sitten matka taas kaiken maailman läpiin  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään