Peter Lord

Suomalaiset VFR-ilmoittautumispaikat nyt Rocket Routessa

28 viestiä aiheessa

Olemme tänään sisällyttäneet Suomen VFR-ilmoittautumispaikat Rocket Routeen, kiitos Finavian Mikko Rintalan, joka ystävällisesti keräsi ne XML-tiedostoon meitä varten.

Mikko lausui asiasta nöin:

 

"Tätä VFR REP tietoa olemme ajatelleet jakaa netissä tiedostona on pitkällisen pohdinnan jälkeen olemme päätyneet gpx-formaatiin, joka on yksinkertainen xml-tiedosto jatkojalostusta varten. Oheinen liitetiedosto on ensimmäinen testiversio asiasta ja sen käytettävyydestä tarvitsisimme kommentteja. Mikäli tuo helpottaa esim. sen RocketRoute palvelun ylläpitoa, olisi ainakin yksi tyytyväinen asiakas. Muutkin formaatit ovat periaatteessa mahdollisia, kunhan ne eivät vain ole yhteen laitemerkkiin tms. sidottuja.

 

EAD:n tavoite on, että valtioiden ei itse tulisi tarjota ”palveluita”, vaan käyttäjät olisivat aina yhteydessä EAD tietokantaan. Näiden VFR REP asioiden osalta voimme kyllä edetä kansallisesti, koska EAD ei sitä tukea tule antamaan."

 

 

 

Peter Tähtinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Tätä VFR REP tietoa olemme ajatelleet jakaa netissä tiedostona on pitkällisen pohdinnan jälkeen olemme päätyneet gpx-formaatiin, joka on yksinkertainen xml-tiedosto jatkojalostusta varten. Oheinen liitetiedosto on ensimmäinen testiversio asiasta ja sen käytettävyydestä tarvitsisimme kommentteja. Mikäli tuo helpottaa esim. sen RocketRoute palvelun ylläpitoa, olisi ainakin yksi tyytyväinen asiakas. Muutkin formaatit ovat periaatteessa mahdollisia, kunhan ne eivät vain ole yhteen laitemerkkiin tms. sidottuja.

 

Toivottavasti tulee tuo gpx-filu pian yleisempäänkin jakoon. Nimim. saanhan mä samat tiedot perlillä PDF:stäkin irti mutta se on vähän .. semmoista. :D

 

/Samuli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko joku asiaa tunteva ynnä osaava ehtinyt perehtymään, että osaako tuo rocketroute.com ihan oikeasti viestittää nuo kotimaiset VFR-plaanit oikein?

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tiedossasi jokin ongelma tai esimerkki jolla voisimme todentaa asiaa?

 

Peter

 

Ei suinkaan. Kysymys on siis ihan siitä, että kannattaako satunnaisesti VFR:ää lentävän tuollaisesta palvelusta maksaa kun tuo Finavian "täytä lomake - lähetä lomake - soita perään ja jonota" -konsepti ei tunnu oikein hyvältä. Eli toimiiko kuten luvattu?

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

eurofpl ainakin toimii.

 

Peter, kyselit aikanaan, kiinnostaisiko lentäjiä RR esim. Finavian palveluna. Oletko kysynyt tai onko Finavia osoittanut kiinnostusta tuollaisen valmisjärjestelmän tarjoamiseen suomalaisille lentäjille? Hinta-hyöty olisi varmasti vähintäänkin kohdallaan - aika kallista tuo puhelinpalvelu.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei suinkaan. Kysymys on siis ihan siitä, että kannattaako satunnaisesti VFR:ää lentävän tuollaisesta palvelusta maksaa kun tuo Finavian "täytä lomake - lähetä lomake - soita perään ja jonota" -konsepti ei tunnu oikein hyvältä. Eli toimiiko kuten luvattu?

 

Ilmainen 14 päivän triaali näyttää löytyvän jota pääsee kokeilemaan heti. Eikun bensaa tankkin ja testaamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt em. GPX-tiedosto on laitettu ihan yleiseenkin jakoon.

 

http://www.finavia.fi/C/c-uutiset/ais-uutinen?t=VFR-ilmoittautumispaikojen+tiedot+ovat+nyt+saatavilla+GPX-tiedostoina

 

Onko CTR, TMA jne. rajat saatavilla (ilmaiseksi) jossain järkevässä muodossa jostain? Onhan ne toki .pdf:ssä eAIP:ssa eli elektronisessa muodossa, mutta näin jokseenkin hankalasti vielä hyödynnettävissä muualla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaapa RocketRouttaajat, kuinka VFR-plaani Malmilta/Malmille Degerin kautta tehdään, niin että se päivittyy kartallekin oikein?

 

RocketRoute noudattaa lähtökohtaisesti ICAO:n tietokantaa, jossa DEGER on Venäjällä sijaitseva waypoint.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaapa RocketRouttaajat, kuinka VFR-plaani Malmilta/Malmille Degerin kautta tehdään, niin että se päivittyy kartallekin oikein?

 

RocketRoute noudattaa lähtökohtaisesti ICAO:n tietokantaa, jossa DEGER on Venäjällä sijaitseva waypoint.

 

Mämistääntiedä, mut pitäisköhän DEGER ilmoittaa/laittaa muotoon HFDEGER? Garmin 430/695 tietokantaan [ainakin] nimetty näin..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaapa RocketRouttaajat, kuinka VFR-plaani Malmilta/Malmille Degerin kautta tehdään, niin että se päivittyy kartallekin oikein?

 

RocketRoute noudattaa lähtökohtaisesti ICAO:n tietokantaa, jossa DEGER on Venäjällä sijaitseva waypoint. Venäjän   DEGER kiilaa hakualgoritmeissa edelle joka systeemissä (myös esim. Jeppesenillä ja Finavialla) KOSKA SE ON ICAON TIETOKANNASSA toisin kuin Suomen DEGER.

 

Parasta olisi nimetä meidän DEGER uudelleen. Rocket Route harkitsee väliaikaista workaroundia Suomen Degerin kohdalle plaaneihin joissa on osallisena EFHF.

 

Itse olen kiertänyt Eurooppaa tämän viikon ja RR on 5-0 päihittänyt kaikki muut tuntemani menetelmät. 

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mämistääntiedä, mut pitäisköhän DEGER ilmoittaa/laittaa muotoon HFDEGER? Garmin 430/695 tietokantaan [ainakin] nimetty näin..

 

Kerropa, kenen Garmineissa näin on? Otaksun että nyt puhutaan User Waypointista jonka joku käyttäjä on itse perustanut omaan GPSäänsä. Minulla on Garmineita kaikenlaisia kuten 296, 496, 695, 430 ja 530 selä vielä joku Bendix-King AV80 eikä niissä yhdessäkään ole ko nimistä reittipistettä tehtaan jäljiltä.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerropa, kenen Garmineissa näin on? Otaksun että nyt puhutaan User Waypointista jonka joku käyttäjä on itse perustanut omaan GPSäänsä. Minulla on Garmineita kaikenlaisia kuten 296, 496, 695, 430 ja 530 selä vielä joku Bendix-King AV80 eikä niissä yhdessäkään ole ko nimistä reittipistettä tehtaan jäljiltä.

 

Peter

 

Kyllä löytyy minun garminista nimellä HFDEG (Visual Reporting Point)

 

Reittipisteeksi sitä en lue,taitaa olla Suomi ainoa maa telluksella jossa se tulkitaan pakolliseksi ilmoituspaikaksi,Ruotsissa se on VFR-portti.

 

Ei ota FPC lentosuunnitelmaohjelmakaan sisään näitä portteja,edes Suomalaisia.

 

Edit/ pieni säätö tarkastuksen jälkeen, tätä VFR-porttia kutsutaan määräysten mukaan "Entry or exit point VFR" :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rocket Route harkitsee väliaikaista workaroundia Suomen Degerin kohdalle plaaneihin joissa on osallisena EFHF.

 

Ok, tnx. Taitaa RR:n workaround ehtiä ennen DEGERin uudelleennimeämistä. ;-)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok, tnx. Taitaa RR:n workaround ehtiä ennen DEGERin uudelleennimeämistä. ;-)

 

RR:n kannattaisi harkita samanlaista menettelyä kuin monissa GPS-laitteissa.

Laite antaa luettelon samannimisistä pisteistä ja antaa käyttäjän valita.

Käyttäjäystävällinen menetelmä järjestää pisteet etäisyysjärjestykseen

siten, että lähin on ensimmäisenä.

 

Pisteiden nimien tulee olla kaksitavuisia ja viisikirjaimisia, joten kaksois-

kappaleita tulee miltei välttämättä.

 

-Tane

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerropa, kenen Garmineissa näin on?.

 

Ohessa kuva Espoon Moottorilentäjät ry:n GPSMAP 695:tä. Ihan tavan Jeppesenin Atlantic Nav-database käytössä - hyvin on pärjätty, vaikka tuo nimi [hfdeger] on sinänsä "outo" (ensikertalaiselle/asiaanperehtymättömälle) ..     

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Bendix-King Av8or-käsigepsussa ongelma on ratkaistu tyyliin "EFHF DEGER" tai "EVRA ARNIS", ja sen lisäksi VFR-ilmoittautumispaikat on ympätty jonkun kolmannen osapuolen pohjakarttaan eikä Jeppesenin dataan, eikä päivityksistä ole tietoa. Sama pulma on KMD-150 Multifunction displayssa - aika hilpeitä ilmoittautumispaikkoja esimerkiksi Jyväskylässä.

 

Saman valmistajan KLN94 taas ei suostunut luomaan Riian ARNIS-ilmoittautumispaikkaa user waypointiksi FPL:n syöttövaiheessa, kun sellainen on jo valmiina tietokannassa - kaukana ja eri suunnassa.

 

FliteStar taas lyhentää reittipisteeet viisi- tai kuusikirjaimisiksi, maailmalla ei ole ollenkaan tavatonta, että VFR-ilmoittautumispaikat ovat selkokielisiä paikannimiä - enemmän kuin 5 kirjainta, vaikka GOLFBANAN.

 

Joten ei ihan riitä se että VFR-plaanin tekee tietokoneella, printtaa OFP:n ja nakuttelee siitä GPS:ään reitin. Tarvitaan aika paljon varmentamista että homma menee varmasti oikein. Kartta on varsin pätevä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

FliteStar taas lyhentää reittipisteeet viisi- tai kuusikirjaimisiksi, maailmalla ei ole ollenkaan tavatonta, että VFR-ilmoittautumispaikat ovat selkokielisiä paikannimiä - enemmän kuin 5 kirjainta, vaikka GOLFBANAN.

 

Joten ei ihan riitä se että VFR-plaanin tekee tietokoneella, printtaa OFP:n ja nakuttelee siitä GPS:ään reitin. Tarvitaan aika paljon varmentamista että homma menee varmasti oikein. Kartta on varsin pätevä.

 

 

Tervehdys Miika

 

GOLFBANAN ei ole VFR ilmoituspaikka,tietääkseni sellaisia ei ole olemassa täällä.

 

http://www.lfv.se/AIP/GEN/GEN%202/ES_GEN_2_3_en.pdf

 

Sivulta kolme voi tutkia mikä se on.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäs se siellä Västeråsin kieppeillä sitten oli :)

 

ROMFARTUNA

BJORKSTA

VIKHUS

GOLFBANAN

 

http://www.lfv.se/AIP/AD/AD%202/ESOW/ES_AD_2_ESOW_6_1_en.pdf

 

edit: nojuu, pakollisen ilmoittautumispaikan ja "entry or exit point VFR" symbolit ovat kieltämättä erilaiset - molemmissa toki musta kolmio, vaan eri koko.

 

edit2: ESOW GOLFBANAN löytyy Av8or:ista, ominaisuudet "Visual reporting point".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erillaiset on juu mustat kolmiot,ei ole pakollinen VFR ilmoituspaikka,eikä paikkaa saa nimellä lentosuunnitelmaan millään,koordinaateilla kyllä mutta herättää vain hilpeyttä.  :)

 

Ei onnistu edes rocketilla... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löysin tämän vanhan ketjun kun nyt tein ENSIMMÄISEN plaanini rocketroutella. Sitä tosiaan saa nyt testata pari viikkoa ilmaiseksi.

 

Soitin varmuuden vuoksi perään EFHK ADEP ja löysivät kyllä plaanin sieltä. Jakelu vain oli vajavainen, mm. MIL puuttui. Tämä olisi varmaan hyvä tsekata kuntoon.

 

Alkuun tuo käyttöliittymä etsitytti hieman mutta sitten kenttä 18:kin löytyi ja parin käyttökerran jälkeen tuo on varmaan superhelppo.

 

t. TImo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selvyyden vuoksi totean että MIL-osoitusta ei tarvita.

Rocket toimii oikein hyvin.

Löytyisikö vapaaehtoisvoimaa suomentamaan RR ? Palkkioksi mittaamaton kunnia sekä yhden vuoden creditit.

 

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään